فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 19 اسفند 1397 ساعت 6:27 بعد از ظهر

مراسم عزاداری امام هادی(ع) در مؤسسه دارالعرفان برگزارشد

مراسم عزاداری امام هادی(ع) در مؤسسه دارالعرفان برگزارشد

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت دهمین اخترتابناک امامت و ولایت حضرت امام علی النقی(ع) با حضور کارکنان مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی غضنفری در این مراسم با بیان اینکه «زیارت جامعه کبیره» و «زیارت غدیریه» دو یادگار ارزشمند از امام هادی(ع) می باشد اظهارداشت: زیارت جامعه کبیره، از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی بزرگ امام دهم محسوب می‌شود؛ چرا که تمام اسرار الهی از نظر فلسفه، عرفان و قرآن و روایات در این زیارت نهفته است.


استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از رسالت‌های بسیار مهم هر امامی این بوده که معرفت امت خودش را بالا ببرد و در ارتقا و تعالی معرفت امت تلاش کند.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار مهم امام هادی(ع) تألیف و تعلیم زیارت جامعه کبیره است که باعث شد تا مردم جایگاه واقعی امامان را بشناسند و در واقع صحیفه امام شناسی شیعه و یکی از بهترین سندهایی است که یک انسان توسط آن امام خودش را می‌شناسد.
این استاد حوزه با بیان اینکه امام هادی(ع) با توجه به شرایط سخت زمانه تمام سعی‌شان را کردند که فرهنگ شیعه را به‌گونه‌ای ترویج کنند که مکتب شیعه حفظ شود، افزود: یکی از اقدامات امام(ع) این بود که شیوه رفتاری صحیح نسبت به خانواده و جامعه را به مردم آموزش دهند و در این راه تلاش زیادی کردند.


حجت الاسلام غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود به تببین زیارت غدیریه امام هادی(ع) پرداخت و گفت: اهمیت و فضیلت بی ‌نظیر زیارت معصومان بر کسی پوشیده نیست. اصولاً زیارت اهل بیت(ع) از افضل اعمال است. برای هر امامی در گردن موالیانشان حقّی است که از جمله وفای به حقّ، زیارت قبر آن امام(ع) می ‌باشد.
وی افزود: احادیث فراوان در فضیلت زیارت و ثواب ‌های بسیار آن وارد شده است؛ همانند احادیثی که در کتاب شریف کامل الزّیارات آمده است. پیشوایان دین، ما را با این حقیقت آشنا کرده ‌اند که برخی زیارت‌ های شریف از ده‌ ها، بلکه صدها حج بالاترست؛ برای نمونه می ‌توانید به کتاب کامل الزیارات و کتاب مزار بحارالانوار مراجعه فرمایید.
عضو شورای علمی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان ادامه داد: اگر زمانی توانایی زیارت حضوری را نداریم، به زیارت از راه دور سفارش شده ‌ایم، تا از همان ثواب برخوردار گردیم. یکی از بهترین این زیارت ‌ها، زیارت غدیریه حضرت امام هادی(ع) است.


وی خاطرنشان کرد: زمانی که معتصم ملعون، حضرت امام هادی(ع) را به تبعید می ‌برد؛ حضرت در عید غدیر به نجف اشرف رسیدند و با این زیارت، جدّ بزرگوارشان حضرت امیرالمؤمنین(ع) را زیارت فرمودند.
حجت الاسلام غضنفری بیان داشت: در میان اعمال روز غدیر، نماز عید غدیر و زیارت غدیریه سفارش خاصّی دارد؛ البته این دو عمل، اختصاصی به این روز ندارند و در روایت آمده که در روزهای دیگر هم انجام می‌ گیرد.


وی خاطرنشان کرد: علمای مکتب اهل بیت(ع) هم بر این زیارت تأکید دارند به طوری که مرحوم شیخ عباس قمی(ره) می فرمایند: «شیخ عبّاس قمی در مفاتیح الجنان در مورد این زیارت نوشته ‌اند: روایت شده به خواندن آن زیارت، در هر وقت و هر کجا که شخص باشد…؛ ما در کتاب هدیه الزائرین به سند این زیارت اشاره کردیم و این که زیارت را هر روز از نزدیک و دور می ‌شود خواند و این فایده جلیله ‌ای است که البته راغبان در عبادت و شآئقان زیارت حضرت شاه ولایت آن را غنیمت خواهند شمرد».


استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحوم شیخ عباس قمی(ره)، کتاب دیگری به نام «هدیه الزائرین » دارد. وی در این کتاب در زمینه اتقان سند و استحکام صدور این زیارت می ‌نویسد: شیخ جلیل محمد بن المشهدى یکى از بزرگان علما است. وی در مزار کبیر براى این زیارت شریف، سند بسیار معتبرى ذکر نموده که کمتر خبرى به قوت سند او می‌رسد… .
در انتهای این مراسم، کربلایی محمدهادی صالحی به ذکر مصیبت شهادت امام هادی(ع) پرداخت.

  • زیارت جامعه کبیره
  • سوگواری شهادت امام هادی
  • مکتب شیعه
  • معرفت امت
  • زیارت اهل بیت
  • زیارت غدیریه
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    پانزدهمين نمايشگاه سالانه آثار و هنرهای اسلامی ...
    احداث مرکز بزرگ اسلامی در دانمارک
    مسدود شدن 17 پايگاه اطلاع‌رسانی به دليل محتوای ضد ...
    آمار تکان دهنده طلاب وهابي در سراسر جهان
    راه‌اندازی نخستين شبكه ماهواره‌ای اسلامی ...
    برگزاری همايش «قرآن در زندگی مسلمانان» در ...
    حمله کننده به قدیمی ترین مسجد آلمان بازداشت شد
    سرکوب تظاهرات مردمی توسط پلیس امارات
    چند پیامبر خدا در اطراف کعبه مدفون هستند؟
    استاد انصاریان: محبوبیت اولیای الهی در پرتو هشت ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^