فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 4 اسفند 1397 ساعت 2:56 بعد از ظهر

استاد انصاریان: خودشناسی پایه و اساس سعادت دنیا و آخرت است

استاد انصاریان: خودشناسی پایه و اساس سعادت دنیا و آخرت است

دارالعرفان/ استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه خودشناسی را پایه و اساس سعادت و راه به دست آوردن خیر دنیا و آخرت دانست و افزود: کسی که خودش را نشناسد سرگردان است و آرامش نداشته و به جهل و به نادانی زندگی می‌کند و تا زنده است برای خودش تأمین زیان و ضرر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در حسینیه بنی الزهرا(س) تهران تأکید کرد: انسان باید بداند از کجا آمده، کجا آمده، برای چه آمده و به کجا می‌رود و اینها یک سلسله واقعیاتی است که همیشه امت‌ها و ملت‌ها از آن غافل اند و بر اثر غفلتشان جنگ‌های خانمان‌سوزی را به یکدیگر تحمیل کرده و مانند ماهی در دریا در انواع گناهان شنا می کنند.

 

انسان در خواب است و بعد از مرگ بیدار می شود

وی سخنی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه پایان کار هم، خواب از دنیا رفتند را مصداق مناسبی در خصوص افرادی که در غفلت و سرگردانی در دنیا زندگی کرده اند، آورد و افزود: این افراد بعد از اینکه خواب از دنیا رفتند «انتبهوا» بیدار می‌شوند، وقتی بیدار می‌شوند می‌بینند که با یک خسارت غیرقابل جبرانی روبه‌رو هستند، کار از کار گذشته، زمان در اختیار نیست و جای جبران هم وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: و کسی نمی تواند این افراد را از آن «لَفِي خُسْر» (عصر، 2) که گرفتارش هستند، نجات بدهد «وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِير» (حج، 71) یک یار هم که آنها را نگاهی کند و دستی برای نجاتشان دراز کند برایشان وجود ندارد، تنها و غریب، بیگانۀ از خدا، نبوت، ولایت، وحی و خودشان، وارد محشر و برزخ می‌شوند و به اسارت عذاب سخت الهی درمی‌آیند، اسارتی که بند و غل و زنجیر و جایش را خودشان تهیه کرده اند.

این خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به بیانات حضرت علی(ع) گفت: «لایفک أسیرها» آنجا اسیرش راه آزادی ندارد و در قرآن نیز چنین آمده که «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَة» (مدثر، 38) همه در زندان اعمال خودشان هستند «إِلَّا الْمُصَلِّين» (معارج، 22) مگر اهل نماز که این به معنای نمازگزار واقعی است که با همۀ خوبی‌ها، ارزش‌ها و همۀ فضائل در ارتباط است.

استاد انصاریان با اشاره به معرفی اخلاقیات و ارزش ها درسوره معارج ادامه داد: پروردگار نمازگزاران واقعی را همراه با یک سلسله صفات، اخلاقیات، اعمال و ارزش‌ها معرفی می‌کند و برای نمونه آورده است که این افراد پول بی‌کار ندارند، پول روی هم دیگر انباشته شده ندارند، پولی که اسیر پول باشند ندارند و این افراد درآمد کم یا متوسطی دارند و یا کسب بسیط به معنای گسترده و در گردش دارند و برای کسانی است که کارد به استخوانشان رسیده و آبرو خرج کرده و به آنها مراجعه کرده اند، هزینه می کنند.

 

خداوند حجت های مختلفی را روی زمین برای مردم قرار داده است

وی در ادامه افزود: پروردگار عالم حجت‌های متعددی دارد که در مهم‌ترین کتاب‌ها حجت‌ها را شمرده اند؛ برای اینکه فردای قیامت احدی با بودن این حجت‌ها به پروردگار نگوید اگر برای ما حجتی قرار داده بودی ما از آنها پیروی می‌کردیم.

وی توضیح داد: خداوند همه گونه حجتی برای بندگان قرار داده بنابراین قیامت درِ عذرخواهی کاملاً بسته است و در قرآن مجید آمده است که ای اهل محشر! آنهایی که با من رابطه نداشتند، با انبیا و اولیای من رابطه نداشتند اعلام می‌کنم «لا تَعْتَذِرُوا الْيَوْم» (تحریم، 7) دهان برای عذرخواهی باز نکنید چون پذیرفته نیست.

نویسنده کتاب ارزشمند «حدیث عقل و نفس آدمی» تشریح کرد: حتی برخی افراد به دلیل برخی صفات و ارزشهای اخلاقی حتی در گمنامی از حجت های خدا هستند همانگونه که یک قصاب همسایه دیوار به دیوار حضرت موسی(ع) که مقام کلیم اللهی دارد، در بهشت است بنابراین نباید هیچ کسی را کوچک شمرد. اولیای الهی در بین مردم پنهان هستند، نمی‌توان تشخیص داد چه کسی خوب است، چه کسی بد است.

 

نباید هیچ کسی را کوچک دید شاید آن فرد از حجت های خدا بر روی زمین باشد

استاد انصاریان ادامه داد: همسایه حضرت موسی(ع) در بهشت مرد قصابی بود که از حجت های خدا روی زمین بود و هیچ کسی هم او را نمی شناخت ولی به دلیل خدمت به مردم و توجه و رسیدگی کامل به مادر پیرش و به سبب دعای خیر مادر، همنشین حضرت موسی(ع) در بهشت شد.

وی در ادامه به سخن پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: سراغ هیچ گناهی نروید چون معلوم نیست غضب خدا متعلق به کدام گناه است و خشم خدا به کدام گناه گره خورده و یک مرتبه به آن گناه مرتکب می‌شوید همان جا مورد خشم قرار می‌گیرید، همان جا هم یک مرتبه سر و کلۀ ملک‌الموت پیدا می‌شود و می‌گوید وقتت تمام است و در حال گناه می‌میرید.

 

توجه به خدا در همه امور تفاوت مؤمنین با کفار است

وی در ادامه اضافه کرد: زندگی کفار شبیه زندگی مؤمنین است آنها در خانۀ خیلی خوبی زندگی می‌کنند، مؤمن هم در خانۀ خوب زندگی می‌کند؛ آنها زن و بچه دارند، اینها هم دارند؛ آنها لذت‌جویی دارند، اینها هم دارند ولی مؤمنین همه کارشان بر اساس رضایت الله است، آنها همه کارشان بر اساس غضب الله است بنابراین نباید کسی را کوچک دید و باید به همه احترام گذاشت و به همه با چشم خوب نگاه کرد شاید که یکی از اولیای الهی باشد.

محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی در ادامه به قدرت خداوند و خلق اینهمه مخلوقات با ویژگی ها و خاصیت های مختلف اشاره کرد و گفت: نباید از کنار هرچیزی به سادگی گذشت و در هر خلقتی نکته ای و علمی نهفته است که هنوز برای بشر ناشناخته مانده است مانند گرما و نور خورشید، تنوع گیاهی و رشد گیاهان بر خلاف قانون جاذبه بنابراین نباید با نگاه عادی به مخلوقات خدا نظر کرد و کوچکترین چیز نکته های بسیار عمیقی دارد.

 

راه جبرانی برای انسان های «لفی خسر» نیست

استاد انصاریان بیان داشت: انسان باید در دنیا بیدار باشد ولی اگر تا لحظه مرگ در خواب غفلت باشد و پس از مردن بیدار شود متوجه می شود که «لفی خسر» است و راه جبرانی هم ندارد.

وی تصریح کرد: آنهایی که خودشان را نمی‌شناسند به همه جور خسارت و ضرری دچار می‌شوند و این را بعد از مردن متوجه می شوند.

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • حجت خدا
  • نمازگزاران
  • زندگی پس از مرگ
  • مهمانداری
  • رضایت الله
  • غضب الله
  • لفی خسر
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    گزارش تصویری / مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ...
    نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^