فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 7
57% این مطلب را پسندیده اند

نظر اهل سنت درباره آیه مباهله چیست؟

نظر اهل سنت درباره آیه مباهله چیست؟

 1-احادیث وروایات وتفاسیر اتّفاق دارند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى مباهله على وفاطمه و دو پسر آنان را انتخاب کرد. و کلمه «نسائنا» در آیه شریفه بر فاطمه و کلمه «انفسنا» بر «على» حمل شده است.مشهور علماء شیعه و اهل سنّت «ابنائنا» را به حسن و حسین(علیهما السلام) تفسیر کرده اند و اختلاف نظرى ندارند.بنابر این محور اصلى بحث پیرامون تفسیر «انفسنا» مى باشد، بدین جهت لازم است بحث بیشترى پیرامون این کلمه داشته باشیم.

 

مرحوم قاضى نور الله شوشترى، در کتاب احقاق الحق، مى فرماید:مفسّران قرآن مجید (از شیعه و اهل سنّت) اجماع واتّفاق نظر دارند که منظور از «ابنائنا» حسن و حسین(علیهما السلام)، و مراد از «نسائنا» فاطمه زهرا(علیها السلام)و منظور از «انفسنا» على(علیه السلام)مى باشد.آیة الله العظمى مرعشى در پاورقى این کتاب آوردهاند که ازحدود شصت کتاب اهل سنّت مطلب فوق را نقل مى کند. به هر حال، آیه مباهله، از آیات محکم و صریحى است که دلالت روشنى بر ولایت امیرمؤمنان(علیه السلام) و فرزندانش(علیهم السلام) دارد.بنابر این، از انطباق جمله «انفسنا» به شخص «علىّ بن ابى طالب(علیه السلام)» مى توان پلى به سوى ولایت و امامت زد و بدین وسیله ولایت را ثابت کرد.

 

2- اصل داستان مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجران و تسليم شدن آن ها را مي توان به كتاب هاي ذيل اهل سنت مراجعه نمود: كشف الاسرار و عده الابرار، ابوالفضل ميبدي، ج1، ص 144. تفسير المنير،و هبة بن مصطفي رهيلي، ج3، ص 245، تفسير سور آبادي ابوبكر عتيق بن محمد، ج1، ص 289. شواهد التنزيل عبيد الله بن احمد حسكاني، ج1، ص 155. الجامع الاحكام القرآن محمد بن احمد قرطبي، ج4، ص 103. الدر المنثور في تفسير المأثور جلال الدين سيوطي، ج2، ص 38 و ديگر كتب تفسيري در ذيل آيه 61، سوره آل عمران.

 

3-ازعلمای اهل سنت فتح الدين حنفي گفت است : بدان كه اهل بيت پيامبر اسلام عبارتند از علي، حسن و حسين ـ و سيده نساء العالمين فاطمه زهرا كه روايات مشهور فراواني در كتب تفسير و حديث بر اين مطالب دلالت دارد و بالاترين دليل، آيه تطهير و آيه مباهله است كه بزرگان حديث از اهل سنت هم چون ترمذي، دولابي، بيهقي، احمد حنبل رئيس مذهب حنبلي اهل سنت، طبراني و ... اين ها را روايت كرده اند. من دلايلي دارم كه مي رساند علي از بقيه انبيا، رسولان، ملائكه مقربين و همه مخلوقات خداي متعال به غير از حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ افضل است و از جمله اين دلايل آيه مباهله است كه خداوند علي را نفس محمد قرار داده و چون محمد افضل همه است پس علي نيز افضل از همه مي باشد. قال الشعبی: ابنائنا الحسن و الحسین و نسائنا فاطمة، و انفسنا علی بن ابی طالب؛ شعبی می گوید: منظور از پسران ما حسن و حسین ومنظور از زنان ما فاطمه و منظور ازخودمان علی بن ابی طالب است. منبع: فلک النجاة فی الامامة و الصلاة، فتح الدین حنفی، 34- 184 اسباب النزول القرآن، الواحدی ،ص 91.


منبع : پایگاه عرفان
0
57% (نفر 7)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیه‌ای که حضرت مهدی(عج) پس از تولد تلاوت نمودن ...
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
این که می گویند در ماه رمضان شیطان در زنجیر است، ...
آیا اینکه خداوند هر چی که صلاح بداند انجام دهد با ...
نگاه كردن به چه چيزهايی ثواب دارد؟
چرا مثل گذشته نمی توانم برای امام حسین گریه کنم؟
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
وظیفه ما در عصر غیبت چیست و چگونه بفهمیم که امام ...
آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه ...
آثار وبرکات سکوت چیست ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
نگاه كردن به چه چيزهايی ثواب دارد؟
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
در سلام آخر زیارت عاشورا منظور از علی الارواح ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^