فارسی
شنبه 27 بهمن 1397 - السبت 11 جمادى الثاني 1440
  172
  0
  0

عظمت علمی و مقام عصمت حضرت زهرا(س)

عظمت علمی و مقام عصمت حضرت زهرا(س)

جاری شدن چشمه های حکمت، پیامد خلوص برای خدا

روایتی در جلد دوم کتاب شریف اصول کافی نقل شده است که بیانگر حال بنده ای است که خد را بر ای خدا خالص نماید: «من اخلص لله اربعین صباحاً» کسی که -مرد یا زن فرقی نمی کند- خودش را چهل شبانه روز برای پروردگار خالص کند؛ یعنی هیچ نقطهٔ سیاهی در ظاهر و باطنش نماند؛ چهل شبانه روز و بیشتر هم ندارد! فکر بد یا نگاه بد نکند، حرف بد نشنود و عمل بد انجام ندهد، «جرت ینابیع الحکمة من قلبه» چشمه های حکمت از قلبش جاری می شود؛ نه یک چشمه، «ینابیع» جمع است.

 

علم حضرت زهرا(س)، نتیجهٔ اخلص لله

کسی که چهل شبانه روز اخلص لله بشود، «جرت ینابیع الحکمة من قلبه»؛ ایشان که کل هجده یا 25 سال عمرشان، خالص خالص بوده اند، چقدر علم به ایشان داده شده است؟ همان علمی که به انبیای اولوالعزم داده شد، همان علمی که بعداً به فرزندانش داده شد، همان دانشی که به پدر بزرگوارش پیغمبر(ص) داده شد، به ایشان هم داده شد. اگر آدم به اندازهٔ پیغمبر علم داشته باشد، لازم نیست او هم یک پیغمبر شود. نبوت و امامت مقام خاص است؛ حالا اگر پروردگار عالم کسی را به خاطر اخلاصش، علمی به اندازهٔ علم پیغمبر(ص) علم امام معصوم به او داد، این دلالت بر این نمی کند که باید او هم یا پیغمبر یا امام باشد. هیچ دلالتی نمی کند!

 

هم ترازی دانش حضرت زهرا(س) با انبیای الهی

از وجود مبارک صدیقهٔ کبری(س)، با اینکه کتاب های مختلفی سن ایشان را حداقل هجده سال و حداکثر 25 سال نوشته اند، دو خطبه، چند دعای بسیار مفصّل و روایات فراوانی باقی مانده است. حالا امثال من که خدا توفیق داده و پنجاه سال است در آیات و روایات کار کرده ایم، به نظرمان می رسد که دو خطبهٔ ایشان را که من با تفسیرش در نهصد صفحه چاپ کرده ام، کتاب بسیار عالمانه ای به نام «ملکهٔ اسلام» است. این کتاب هفتاد سال پیش در 150 صفحه نوشته شده بود و من از خانوادهٔ مؤلف اجازه گرفتم که این کتاب را کامل کنم. آنها هم با کمال بزرگواری اجازه دادند و حدوداً نهصد صفحه شد. به کارگیری لغات، تنظیم جملات این دو خطبه، مفاهیم آسمانی که در این خطبه گنجانده شده و دعاها و روایاتی که از حضرت نقل شده است، به نظر می رسد که اینها را امیرالمؤمنین(ع) نوشته اند، به حسن و حسین(علیهما السلام) و به بعدی های خودشان سپرده اند؛ چون کسی در خطبهٔ مسجد نویسنده نبوده است و همه مخالف یا یار مخالفان بوده اند. خطبهٔ خانه را هم که از اوّلی مهم تر است، فقط خانم ها بوده اند و تندنویسی هم داخل آنها نبوده است. دعاها را هم که ایشان در جمعیت نخوانده اند و برای خانه بوده است. روایاتشان هم گاهی یا خطاب کردند یا نه همین طور به تنهایی فرموده اند، اینها همه ضبط و نوشته شد و باقی ماند. از مجموع این دو خطبه، دعاها و روایاتشان به راحتی درک می شود که دانش ایشان با دانش انبیای خدا هم تراز بوده است؛ یعنی به خاطر عظمت ، بلندی مقام و روحیهٔ ملکوتی و الهی شان، پروردگار عالم چشمه های دانش را از قلبشان جریان داده است.

 

دلالت آیهٔ تطهیر بر مقام عصمت حضرت زهرا(س)

اگر کسی چهل روز خالص شود، چشمه های حکمت از قلبش جاری می شود. صدیقهٔ کبری(س) که طبق صریح قرآن در سورهٔ احزاب، دارای مقام عصمت است: «إِنَّمٰا یرِیدُ اَللّٰه لِیذْهِبَ عَنْکمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً»(سورهٔ أحزاب، آیهٔ 33). «إِنَّمٰا» یعنی غیر از این نیست؛ اینجا هم فکر نکنید که اهل بیت(علیهم السلام) یعنی کسانی که در یک خانه زندگی می کردند؛ این معنی اهل بیت نیست. در سورهٔ احزاب دربارهٔ زنان پیغمبر(ص) می گوید: «وَ قَرْنَ فِی بُیوتِکنَّ»(سورهٔ احزاب، آیهٔ 33)، شما خانم های پیغمبر حق بیرون رفتن از خانه را ندارید و حرام است؛ البته یکی از آنها این آیه را پشت سر انداخت، از خانه بیرون آمد و جنگ جمل را برپا کرد، سی چهل هزار نفر را به ناحق به کشتن داد و به مدینه برگشت. «بیوت» یعنی همین خانه های خِشتی، گِلی، آجری و بتون آرمه ای؛ «أَهْلَ اَلْبَیتِ» با دقت کامل نشان می دهد که این بیت یعنی بیت نبوت، نه بیتی که دارای در و دیوار است. ما در پایان سورهٔ نوح در جزء بیست ونهم قرآن می خوانیم که نوح(ع) پیغمبر اولوالعزم اوّل می گوید: «رَبِّ اِغْفِرْ لِی وَ لِوٰالِدَی وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیتِی مُؤْمِناً»(سورهٔ نوح، آیهٔ 28). این بیتی یعنی چه؟ «وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیتِی مُؤْمِناً» یعنی هر کس در فضا و عرصهٔ رسالت من مؤمن بیاید، مورد غفران پروردگار عالم است؛ نه در یک خانهٔ خشتی و گلی! بیتی یعنی بیت نبوتم

 

«وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً» دلالت بر مقام عصمت صدیقهٔ کبری(س) دارد و همهٔ بزرگان شیعه هم مقام عصمت را برای حضرت با این آیه ثابت کرده اند. اهل تسنن هم وقتی به این آیه می رسند، می گویند مصداق اَتَم این آیه، پیغمبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و حسن و حسین(علیهما السلام) است. حالا بعضی هایشان عدهٔ دیگری را داخل می کنند که نمی شود دخول دیگران را در مصداق بودن این آیه با «یطَهِّرَکمْ تَطْهِیراً» قبول کرد؛ چون دیگران -زن و مردهایی که آنها داخل می کنند- اهل گناه و بی تقوا بودند، از خانه بیرونر و چندهزار نفر را به کشتن دادند. برای اینها که مقام طهارت نبوده است، چطور وارد این آیه می کنید؟ درحالی که خداوند متعال خلاف ارادهٔ خودش را از آیه رضایت ندارد که شما اراده کنید.

 

ایشان در هجده یا 25 سال عمرشان، دارای مقام عصمت بودند؛ هم عصمت فکری، هم عصمت اعتقادی، هم عصمت اخلاقی و هم عصمت عملی؛ یعنی ایشان در 25 یا هجده سال عمرشان، یک بار فکر باطل نکردند، یک بار اخلاق ناروا به خرج ندادند، یک بار عمل خلاف انجام ندادند و یک بار اخلاق نادرست نداشتند. حالا شما ببینید بعد از درگذشت پیغمبر(ص)، ایشان دچار سنگین ترین حادثه شدند که این حادثهٔ بسیار سنگین، ایشان را تحت فشار قلبی و روحی بسیاری قرار داد. در اصول کافی است که خدا فرشته ای را نازل کرد و با او صحبت کرد، آینده را برایش تعریف کرد و گفت: دختر پیغمبر، این اتفاقات خواهد افتاد و بنای دنیا هم همین است. ایشان مقداری آرام شد.

.

شکر و ثنای حضرت زهرا(س) برای لطف و بخشش خداوند

نمونه ای از علمیت حضرت زهرا سلام الله علیها را می توان در نجوای ایشان با پروردگار متعال مشاهده کرد. حضرت این عنایاتِ در این سه جمله را در رابطهٔ با خودش از عنایات پروردگار می داند؛ یعنی این هبهٔ الهی، بخشش الهی، لطف پروردگار و احسان حضرت حق است.

جملهٔ اوّل: «الحمدلله الذی لم یجعلنی کافر لانعمه»؛ اینکه «الحمدلله الذی» می گوید، یعنی کار پروردگار است؛ چون پروردگار عالم را سپاس و ثنا می گوید؛ یعنی به ما یاد می دهد که این بخشش خدا به من به خاطر پاکی ام، درستی ام، صدقم، صداقتم، ایمانم و کرامتم است.

جملهٔ دوم: «و لا جاهدا لفضله»؛ بعد از جملهٔ دوم، خدا را در دو کلمه تعریف می کند و می گوید: «فالخیر فیه و هو اهله».

جملهٔ سوم: «و الحمدلله علی حجته البالغه لمن خلق ممن عطائه و ممن عصاه»؛ این چند جمله از صدیقهٔ کبری، فاطمهٔ زهرا(س) بود.

 

تهران/ حسینیهٔ اهل بیت/ دههٔ اوّل جمادی الاولی/ زمستان1397ه‍.ش./ سخنرانی اول

 

 

منبع : پایگاه عرفان
  172
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      مقام خلیفة اللّهی انسان در قرآن کریم
      جایگاه ایمان در زندگی نیکان
      امام خميني(ره) به روايت استاد حسين انصاريان
      واکنش امام خمینی(ره) به سخنرانی استاد انصاریان
      درخواست حضرت فاطمه زهرا (س)
      امیرالمومنین(ع) کنار بستر حضرت زهرا(س)
      فاطمه (س) از مصاديق واقعى آيات قرآن‏
      روز بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س) به امر خدا
      خطبه حضرت زهرا (س) به نقل از سيد ابن طاووس‏
      عظمت علمی و مقام عصمت حضرت زهرا(س)

بیشترین بازدید این مجموعه

      راه ازدیاد راهی رزق وروزی
      آداب ورود و خروج منزل
      افراط در شهوت‏
      ازدواج غير دائم‏
      فضائل آیة الکرسی از زبان رسول اللّه
      اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
      یک آیه و این همه معجزه !!
      شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!
      حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!
      نحوه دعا کردن  

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز