درهیچ کاری عقل تعطیل نیست و همانطور که اولیاء خدا فرموده اند: العقل ماعبد به الرحمن. عقل چیزی است که خدای سبحان بااو پرستش میشود.
عرفان حقیقی و مشروع از انضمام وآمیخته شدن عقل بادستورات شرع حاصل میشود. هرعرفانی که با عقل و شرع مطابقت نداشته باشد عرفای کاذب و سوداگری است که باید ازآن دوری شود.
عقل حجت وبرهان درونی است که خدا به انسان عطا نموده است. چنانکه درحدیث است إنَّ للّه ِِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ .
امام كاظم عليه السلام : خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتى بيرونى و حجتى درونى. حجت بيرونى همان فرستادگان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجت درونى همان خردها.
منبع : پایگاه عرفان