فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 11
88% این مطلب را پسندیده اند

از کجا بدانم حسود هستم یا نیستم؟ راه علاج آن را بیان فرمایید.

از کجا بدانم حسود هستم یا نیستم؟ راه علاج آن را بیان فرمایید.

حسادت یکی از رذایل وازگناهان کبیره است واین صفت زشت بقدری زیانبار است که درقرآن کریم از حسد به خدا پناه برده شده است. در سوره فلق می فرماید : و من شر حاسد اذا حسد انسان حسود از خوشحالی دیگران غمگین و از غم دیگران خوشحال میشود. همیشه آرزوی زوال نعمت دیگران رادارد و به عدالت و تقسیم خدا اعتراض دارد.

 

2-براي رهايي از بيماري روحي حسد بايد به اين نكات توجه داشت:

1ـ ريشه هاي حسد و عواملي كه در رشد حسد مؤثرند. 2ـ زيانهاي حسد . 3ـ رهايي از حسد و درمان آن .

 

الف. ريشه هاي حسد اجمالاً عبارتند از :

1ـ عجب و خودپرستي و خودپسندي (كه انسان همه چيز خود را پسنديده بداند . خودپسند ، زشتي هاي اعمال و رفتار ناپسنديده اش را خوب مي شمارد و خود را از ديگران برتر مي داند) ، خوي پلنگي (كه پلنگ خود را بالاتر از همه مي بيند و حسد ، شخص حسود را پلنگ صفت مي كند)

2 ـ تكبّر و خودفروشي ، به عبارت ديگر بزرگي فروشي است ، و اگر حسد از كبر و عجب ريشه بگيرد ، حسودي خطرناك مي شود.

3 ـ بخل ، كه از خير رساندن به ديگران دريغ نمايد .

4ـ حرص و طمع . عواملي نيز در رشد حسد مؤثرند ، مانند : ظلم و ستم (چرا كه ستم ، آتش كينه ستم كش را بر ستمگر روشن مي سازد) و عامل ديگر ، عدم موفقيت در مقاصد است كه بر كساني كه به موفقيت نائل شده اند حسد ميورزد. عامل ديگر كوچكي محيط مي باشد و آخرين مورد ضعف ايمان است .

 

ب . زيانهاي حسد : حسد ، شخص حسود را منفور و مبغوض ديگران مي سازد ، حسادت بيماري اخلاقي است که موجب بيمار شدن روح و جسم و نابودي ايمان مي‌گردد چنان که در حديثي مي‌خوانيم: «الحسد يأکل الايمان کما تأکل النار الحطب؛ حسادت ايمان را مي‌خورد هم چنان که آتش هيزم را مي‌خورد» مؤمن بايد مراقب باشد که خود را به رذايل و زشتي‌هاي اخلاقي آلوده نسازد.حسود ناراحتي هميشگي دارد (در مثلي فرانسوي آمده است كه : زنگ آهن را مي خورد و حسد قلب را) . حسود هميشه بيمار است. امير مومنان(عليه السلام) مي فرمايند : «صحّة الجسد من قلّة الحسد» . حسد تشخيص انسان را دچار خطا مي سازد و عبادتهاي انسان را خراب مي كند، فضايل اخلاقي را نابود ساخته و عمر انسان را كوتاه مي كند .

 

ج . بهداشت و درمان حسد: مبارزه با بيماريها و امراض ، دو مرحله دارد : نخست بهداشت و سپس درمان . امروزه محيط اجتماعي بسيار تيره و تار و حسودپرور است و دلهايي را كه چون خورشيد درخشندگي دارند ، همچون قير سياه و تاريك مي كند . انساني كه نخواهد به حسد دچار شود و بخواهد قلبش نوراني و شفاف بماند ، بايد بهداشت روحي را مراعات نمايد و صد در صد متوجه باشد كه در اين دام نيفتد . بايد هر شب پيش از خواب ، خود را تحت مطالعه و محاسبه قرار دهد و درون خود را بنگرد و ببيند كه آيا گرفتار پليدي شده است يا نه ، و نشانه هاي حسود را در نظر بگيرد و ببيند آيا آن نشانه ها در او هست يا خير . يكي از دستورات بهداشتي حسد ، توقع نداشتن از ديگران است و انسان بايد انتظارات خود را از ديگران كم كند . دستور ديگر عفو است ، منطق انسان كامل ، بخشيدن و گذشت كردن و محبت است ، كسي كه عفو دارد ، حسد نميورزد . عفو سوزاننده شجره خبيثه حسد است و دوست داشتن و خشنودي از خوشبختي ديگران و خدمتگزاري به مردم از اصول بهداشت از حسد است . يك دستور كلي براي بهداشت از حسد ، بسيار قرآن خواندن و حفظ سوره هاي قرآن است . خواندن و مداومت بر ادعيه و مطالعه فضايل و مناقب اهلبيت(ع) ، تأثير بسزايي در پيشگيري از آلودگي به حسد دارد . همانند بيماريهاي جسماني كه درمانشان متوقف بر دو اصل پيشگيري و استعمال داروست ، در مورد بيماريهاي روحي نيز قدم اول ، پاكيزه كردن روح از آلودگيهاست . حسود بايد بداند كه حسادت براي او سودي ندارد ، نه مقامش را بالاتر مي برد و نه بر محبوبيتش مي افزايد و نه... . حسود بايد بداند آنچه را كه بر آن حسد ميورزد اگر از دست ديگران درآيد ، معلوم نيست كه به دست او برسد. حسود خود را روسياه و طرف مقابلش را رو سفيد مي كند ، چرا كه طرف مقابل ، مظلوم واقع مي شود و مظلوم مورد عنايت حق است. حسود بايد آنچه را دلش مي خواهد نكند ، مثل بدگويي و غيبت و تهمت و... . پيامبر اکرم(ص) فرمودند: از حسد نجات پيدا مي شود در صورتي كه انسان دست خود را ببندد و زبان خود را نگه دارد و با چشم به سوي برادرش اشاره نكند . حسود اگر بخواهد بيماريش زودتر درمان پذيرد ، بايد ضد دلخواهش رفتار كند ، اگر به كسي مي خواهد ضرر برساند ، سعي كند به او خدمت كند و... . حرارت ايمان مي تواند همه ميكروبهاي روحي را بكشد ، به قول عرب : (آخر الدواء الكي) يعني آخرين دارو ، داغ كردن است . بايد به وسيله حرارت ايمان ، ميكروب حسد موجود در قلب را داغ كرد . چنان كه ضعف ايمان از عوامل رشد حسد است ، ايمان ريشه حسد را مي سوزاند . دعا يعني دست تضرّع و زاري به درگاه پروردگار دراز كردن و در پيشگاه مقدسش جبين بر خاك ساييدن و ذات پاكش را خواندن و درمان دردها را از او خواستن . و درمان روانكاوي حسد اين است كه شخص حسود از تلقين استفاده كند ، چنانچه به وسيله تلقين آراستن به صفات حميده نيز ميسر است ، حسود مي تواند به وسيله آن ، خود را از حسد پاك كند و تلقين اگر به صورت فرمان دادن بر خويشتن باشد ، فوق العاده مؤثر است : در دل بگويد من ديگر اين طور نيستم يا اين طور هستم ، يا حالا خوب شده ام كه با زبان و قلب به خود تلقين كند.


منبع : پایگاه عرفان
0
88% (نفر 11)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

راه رسيدن به خوش بختي چيست؟
امام موسی کاظم (ع) چگونه به شهادت رسیدند؟
تزكيه و تهذيب نفس يعني چه؟
سر مطهر امام حسین(ع) در چه مکانی دفن شده است؟
تقيه چيست و انجام آن در چه مواردي لازم است؟
درصد گرایش افراد به ادیان الهی در جهان چگونه است؟
لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟

بیشترین بازدید این مجموعه

درصد گرایش افراد به ادیان الهی در جهان چگونه است؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
نفس با روح چه فرقي دارد؟
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر ...
  چطور باید وصیت نامه بنویسیم؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^