فارسی
جمعه 28 دى 1397 - الجمعة 12 جمادى الاول 1440
  111
  0
  0

استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور می‌کند / بهشت ثمره عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات است

استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور می‌کند / بهشت ثمره عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات است

 دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی با بیان اینکه سرعت به طرف بهشت یعنی عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات، گفت: عده ای خدا و قیامت را باور ندارند و برای آخرت خود توشه ای نمی فرستند، به عنوان مثال کسانی که اختلاس می کنند و حق ملتی را روز روشن می دزدند، اصلاً خدا و قیامت را باور و قبول ندارند.

 

تقوا فراهم آورندهٔ همهٔ خوبی هاست

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه آیت الله ابن الرضا خوانسار، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از «نهج البلاغه»، مسائل مهمی دربارهٔ تقواست. امام دیدگاه لطیفی دربارهٔ تقوا دارند و آن این است: «اَلتُّقیٰ جمَاعَ الْخَیر» تقوا فراهم آورندهٔ همهٔ خوبی هاست یعنی بستر باطنی و روحی است که همهٔ خوبی ها و ارزش ها از این بستر، رویِش دارد.

وی ادامه داد: وقتی آیات قرآن مسئلهٔ «جنات» یا «جنت» را مطرح می کند، گاهی آیات می گوید جنت که باید معنی عامی بدهد؛ یعنی گسترهٔ بهشت که هشت درجه دارد. گاهی هم می گوید «جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ». آنچه در این آیات مهم هست، این است که پروردگار جنت یا جنات را به زلف تقوا گره زده است: «وَ سٰارِعُوا إِلیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکمْ وَ جَنَّةٍ عَرْض ها اَلسَّمٰاوٰاتُ وَ اَلْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ» (سورهٔ آل عمران، آیهٔ 133). این یکی از آن آیات است که می گوید بشتابید به سوی بهشتی که پهنای بهشت، پهنای آسمان ها و زمین است.

 

سرعت به طرف بهشت یعنی عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات

استاد اخلاق حوزه های علمیه شتاب و سرعت به سوی بهشت پروردگار را در سه قدم خلاصه کرد و گفت: سرعت به طرف بهشت، یعنی عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات؛ زمانِ طی کردن این جاده هم طولانی نیست. گاهی هفتاد سال، گاهی شصت سال و گاهی پنجاه سال، مثل زمانی است که در اختیار حضرت علی اکبر(ع) قرار داشت. گاهی هم یک سال است و مرد یا زنی که مکلف می شوند، عمرشان یک سال بیشتر طول نمی کشد؛ ولی در این یک سال عبدالله هستند؛ یعنی قدم عبادت، اخلاق و  ترک مُحرّمات برمی دارند. گاهی هم این سرعت یک ساعت یا یک مقدار بیشتر است و به دو ساعت نمی رسد، مثل سرعت حربن یزید ریاحی که ابتدای صبح عاشورا به طور ظاهر یکی از هیزم های طبقهٔ هفتم جهنم بود؛ ولی با این شتابی که برداشت، اذان ظهر را نگفته بودند که شهید شد و یکی از عالی ترین مهمانان بهشت برزخ شد.

 

بهشت محل رستگاران است

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید: «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» (سورهٔ نبأ، آیهٔ 31)، بهشت محل رستگاران است، «وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ» (سورهٔ ق، آیهٔ 31؛ سورهٔ شعراء، آیهٔ 90)، ما به اهل تقوا نمی گوییم بایست تا تو را راهنمایی کنند و به بهشت بروی بلکه بهشت را نزد اهل تقوا می آوریم.

وی در ادامه سخنان خود به معنای تقوا اشاره و خاطرنشان کرد: تقوا یعنی خود را از خطر نگاه داشتن، خیلی پیش پروردگار مهربان عالم باارزش است و در میان مسائل اخلاقی، پیغمبر یعنی قرآنِ رسول خدا، بر امر به تقوا تکیه کرده است.

وی در پاسخ به اینکه به چه دلیل پروردگار عالم در تمام قرآن، انسان ها را امر به تقوا می کند؟ گفت: برای اینکه می خواهد کل خیر از دست بندگانش نرود و این امر به تقوا خیرخواهی عجیبی است؛ چون تمام خوبی ها در بستر تقوا ظهور می کند و پروردگار هم کریم است، می خواهد مایه هایی را از طریق تقوا به بندگانش بدهد که دنیا و آخرتشان را آباد کند؛ برای همین تقوا را در عرصهٔ وجوب قرار داده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» این امر نشان دهندهٔ خیرخواهی شدید پروردگار است.

استاد انصاریان با بیان اینکه روز قیامت، زمانی برای محاسبه است، اظهار کرد: ممکن است کسی زیر بار محاسبه نرود و بگوید من خوشم نمی آید امر خدا را بشنوم، اطاعت و پیروی کنم؛ مهم نیست بالاخره روزی از امر پروردگار خوشش می آید که به قول قرآن، «قُضِيَ الْأَمْرُ» (سورهٔ ابراهیم، آیهٔ 22)، کار از کار گذشته است و دنیا، جان و مال را از او گرفته اند و وارد برزخ کرده اند. حالا به شدت از اینکه گفته دلم نمی خواهد خدا را اطاعت کنم که تقوا را به من واجب کرده، پشیمان است و دلش می خواهد امرالله را اطاعت کند؛ ولی دیگر زمان ندارد، چون عالم بعد، جای عمل نیست و اصلاً آدم نیروی انجام عمل عبادی ندارد. قول پیغمبر(ص) است: «فانکم الیوم فی دار عمل» هر کاری که باید، در این دنیا انجام دهید. «و انتم غداً فی دار حساب»، فردای قیامت فقط زمان محاسبه کردن است و زمان عمل نیست. این روحیهٔ انجام عمل را در فردای قیامت نداری؛ چون آنچه برای تو تدارک دیده شده، پاداش عمل است و دیگر از خود عمل خبری نیست. آنانی که دعوت های خدا را از قرآن پاسخ داده و عمل کرده اند، واقعاً منابع خیر هستند و وقتی هم می میرند، مردم احساس خلأ می کنند و رنج می برند؛ اما آدم های شرّ وقتی می میرند، دیگران از مُردن آنها بسیار شاد می شوند.

 

واجب است انسان در غذایش دقت کند که حلال است یا حرام؟

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه مردم با دقت عقلی بنگرند که قبل از مُردن خودشان، چه چیزی برای عالم بعد فرستاده اند، تصریح کرد: نظر با رؤیت فرق می کند؛ رؤیت برای همهٔ چشم هاست و هر حیوانی و ذی روحی که چشم دارد، است؛ اما بین ما و همهٔ چشم داران و زنده های جهان با مسئلهٔ نظر تفاوت ایجاد می شود. ما می توانیم نظر کنیم، اما آنها می توانند فقط ببینند. ما می توانیم ببینیم، ولی با عینک عقل، فهم و شعور که این نوع دیدن را در خیلی از مسائل به ما واجب می کند؛ مثلاً در باب غذا می گوید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» (سورهٔ عبس، آیهٔ 24)، واجب است انسان در غذایش دقت کند که حلال است یا حرام؟ هماهنگ با بدنش است یا نیست؟ دیگران هم از این سفره بهره دارند یا ندارد؟ واجب است نظر کند یعنی دقت عقلی داشته باشد.

 

توشه آخرت برای خود بفرستید

وی افزود: واجب است هر انسانی دقت و توجه کند برای فردا که می خواهد برود و وارد یک زندگی دیگر شود و آن زندگی ابدی است، چه فرستاده؛ قرآن بارها می فرماید: «وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ» تقوا پیشه کنید.

 

چهار توشه مهم برای آخرت

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چه مواردی به درد آخرت می خورد که بفرستیم؟ گفت: چهار مورد را به آخرت خود بفرستید، اول: انس با قرآن در حد توان و ظرفیت؛ قرآن می فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (سورهٔ مزمل، آیهٔ 20)، به اندازه ای که برایتان آسان است و امکان دارد، با قرآن انس بگیرید، آشنا شوید و بخوانید. دوم: برپاداشتن نماز؛ «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ» اهل نماز باشید. سوم: پرداخت زکات؛ «وَآتُوا الزَّكَاةَ»، دست به جیب باشید و بخیل نباشید. فقط به عبادت بدنی نپردازید، خدا عبادت مالی هم دارد که واجب است. چهارم: پرداخت وام نیکو؛ «وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا» برای خدا به مردم وام نیکو بدهید.

 

کسانی که روز روشن مال مردم را می خورند، خدا و قیامت را باور ندارند

مبلغ عرصه بین الملل اظهار کرد: شاید عده ای بگویند امروزه دیگر نمی توان به کسی وام داد، پول را می خورند و پس نمی دهند، من می گویم از راه های صحیح مثلاً از طریق صندوق قرض الحسنه و با ضمانت به مردم وام دهیم؛ همه، مال مردم خور نیستند. متأسفانه امروز بخشی از مردم ایران، خدا و قیامت را باور ندارند. آنهایی که رشوهٔ کم، متوسط و کلان می گیرند، آنهایی که اختلاس می کنند و حق ملتی را روز روشن می دزدند، اصلاً خدا و قیامت را باور و قبول ندارند.

  

از گذشته خود توبه کنید

نویسنده کتاب ارزشمند «توبه آغوش رحمت» در پایان گفت: «وَ أَقِیمُوا اَلصَّلاٰةَ وَ آتُوا اَلزَّکٰاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ»؛ نماز، قرآن، زکات و قرض الحسنه ای که انجام می دهید، خیری است که پیش می فرستید. هنوز خودتان نرفته اید، آن طرف را آباد می کنید. «وَ مٰا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اَللّٰهِ» اینهایی که پیش فرستادید، نزد خدا می بینید؛ چون خدا همه را برایتان بایگانی کرده و نگه داشته تا بیایید و تحویل بگیرید. «هُوَ خَيْرًا» این پیش فرستادن برایتان خیلی خوب است، «وَأَعْظَمَ أَجْرًا» و پاداش بزرگ تر برای شما دارد. نکته دیگر اینکه «وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ» از گذشته تان توبه کنید و از خدا درخواست آمرزش داشته باشید.

 انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

مطالب مرتبط
      قرآن کریم، چراغ هدایت و درمانگر روح بیمار بشریت
      رویِش همهٔ خوبی‌ها در بستری از تقوا
  • عمل صالح
  • تقوای الهی
  • ترک محرمات
  • بهشت پروردگار
  • اخلاق پاک
  • خیرخواهی انسان
  • توشه‌های آخرت
  •   111
      0
      0
    امتیاز شما به این مطلب ؟

    آخرین مطالب

          استاد انصاریان: قرآن مجید به تعبیر پیغمبر عظیم‌الشأن ...
          استاد انصاریان: مؤمنِ ضعیف و ناتوان خلأ بندگی خدا را حس ...
          گزارش تصویری / سخنرانی استاد انصاریان در مسجد رسول ...
          فاطمیه اول و دوم؛ تهرانی ها میزبان سخنرانی استاد ...
          استاد حسین انصاریان؛ بعد از 1400 سال هنوز قرآن مهجور است/ ...
          استاد انصاریان: دشمن برای جدایی مردم از دین و روحانیت ...
          نگاهی به کتاب «جایگاه انسان در نظام آفرینش»
          استاد انصاریان: شیعیان از اضافه گِل ائمه اطهار(ع) خلق ...
          استاد انصاریان: مقدرات الهیه و قضای پروردگار؛ جلوهٔ ...
          نشانه ‏هاى اهل دنيا و اهل آخرت‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

          متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد حجاب
          مطالب ناب استاد انصاریان در «سروش»، «ایتا»، «بله» و ...
          همزمان با آیین رونمایی از ترجمه اصول کافی؛ ...
          در مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی به قلم استاد ...
          استاد انصاریان: حرام خوری، رعایت نکردن حق والدین و قطع ...
          نگاهی به کتاب ارزشمند طهارت باطنی به قلم استاد ...
          نشانه ‏هاى اهل دنيا و اهل آخرت‏
          استاد انصاریان: مقدرات الهیه و قضای پروردگار؛ جلوهٔ ...
          نگاهی به کتاب «جایگاه انسان در نظام آفرینش»
          فاطمیه اول و دوم؛ تهرانی ها میزبان سخنرانی استاد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال

    حکایت خدمت به پدر و مادر

    حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!

    فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...

    سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏

    عفو و گذشت پيامبر از دختر حاتم‏

    داستانى عجيب از برزخ مردگان‏

    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...

    یک آیه و این همه معجزه !!

    شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!

    چرا باید حجاب داشته باشیم؟

    پر بازدید ترین مطالب ماه

    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه ...

    مقام حضرت زينب (س)

    فضائل آیة الکرسی از زبان رسول اللّه

    زنی که پیامبر بود

    از کجا بدانم حسود هستم یا نیستم؟ راه علاج آن را ...

    رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...

    ياد پدر و مادر در نمازهاى يوميه‏

    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات ...

    آيا فكر گناه كردن هم گناه محسوب مي گردد، عواقب ...

    طلبه ای که به لوستر های حرم امیر المومنین ...

    پر بازدید ترین مطالب روز

    نحوه دعا کردن  

    اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت

    مرگ و فرصتها - جلسه هفتم

    عاملی برای جذب رحمت خداوند!

    سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...

    فاطمیه اول و دوم؛ تهرانی ها میزبان سخنرانی ...

    مرگ و عالم آخرت

    فرق كلّي حيوان با انسان در چیست ؟

    حکایتی از تقوای یک عالم

    استاد انصاریان: قرآن مجید به تعبیر پیغمبر ...