فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 9 دى 1397 ساعت 11:54 صبح

استاد انصاریان: حسد زندگی را به آتش می کشد/ در عبادت خداوند تک نگر نباشید

استاد انصاریان: حسد زندگی را به آتش می کشد/ در عبادت خداوند تک نگر نباشید

 دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی، گفت: قرآن کریم می‌تواند تمام بی‌سروسامانی‌های دولت، ملت، مملکت و ادارات را سامان دهد. تا حکومت ها به‌طور کامل به قرآن برنگردند و آیات قرآن را در بخش های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد، اجتماع، اخلاق و ادارات به‌کار نگیرند، امکان ندارد کشوری سروسامان یابد.

 

قرآن کریم دوای پروردگار برای درمان بیماری‌های فکری، قلبی، روحی و اخلاقی انسان ها

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه آیت الله ابن‌الرضا خوانسار، قرآن و فرمایشات ائمهٔ طاهرین(ع) را هدایتگر کل مردم تا لحظهٔ برپاشدن قیامت دانست و اظهار داشت: امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه ای دربارهٔ قرآن صحبت می‌کنند؛ اولاً خیلی جالب است که در این خطبه از قرآن مجید به کتاب‌الله، قرآن و فرقان تعبیر نمی‌کنند، تعبیری از قرآن می‌کنند که از خود قرآن گرفته است: «فجاءهم بتصدیق الذی بین یدیه و نور المقتدی به» پیغمبر(ص) نوری با خودش آورده که شایسته است کل مردم به این نور اقتدا کنند و این نور را چراغ زندگی و راهشان قرار دهند. این کتاب «دواءَ دائکم» دوای پروردگار برای درمان بیماری‌های فکری، قلبی، روحی و اخلاقی شماست؛ اما به شرطی که آدم داروی این طبیب را کنار نگذارد و به‌کار بگیرد.

 

حسد؛ بیماری روحی و اخلاقی

وی با بیان اینکه قرآن، درمانگر امراض روحی و اخلاقی انسان است، گفت: باید در قرآن کریم دقت کرد و دید خداوند راجع‌به ریا، فتنه، غرور، کبر، حرص، بخل و حسد چه نظری دارد. وقتی آدم نظر پروردگار را به‌دقت بفهمد، حاضر نیست برای یک لحظه هم بگذارد که این بیماری‌ها در خودش بماند.

 

وقتی حسد به‌کار گرفته می‌شود، زندگی ها را به آتش می‌کشد

مبلغ عرصه بین الملل به یکی از بیماری های روحی و اخلاقی انسان به نام «حسد» اشاره و خاطرنشان کرد: مردی یا خانمی که توان و تحمل بودن نعمت خدا را در دست دیگران ندارند، در فشار روحی هستند که چرا خواهرم، برادرم، همسایه‌ام، فلان قوم‌وخویشم خانه‌اش را بازسازی کرد؟! ای کاش روی سر خودش و زن و بچه‌اش خراب می‌شد! چرا فلان شخص چنین مغازهٔ آباد و پرمشتری‌ای دارد. ای کاش یک روز صبح بیاید و ببیند کل مغازه‌اش آتش گرفته و خاکستر شده است! چرا فلانی برای پسرش چنین عروسِ بزرگواری از خانواده‌ای متین گرفته است؟ ای کاش، این عروس یک شب سکته کند و بمیرد.

وی ادامه داد: وقتی حسد به‌کار گرفته می‌شود، زندگی ها را به آتش می‌کشد. پروردگار به پیغمبری که قوی‌ترین روح جهان هستی است، در قرآن می‌گوید: به من پناه بیاور؛ یعنی هیچ قدرت دیگری نیست که این خطر را دفع کند و فقط من هستم که می‌توانم دفع کنم: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ اَلْفَلَق * مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ * وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَ مِنْ شَرِّ اَلنَّفّٰاثٰاتِ فِی اَلْعُقَدِ * وَ مِنْ شَرِّ حٰاسِدٍ إِذٰا حَسَدَ»(سورهٔ فلق،آیات 1-5).

 

اگر قرآن را نفهمیم و درک نکنیم، روی ما اثر نمی‌گذارد

وی با بیان اینکه وقتی پروردگار عالم نسبت به حسود این‌ چنین اظهار نفرت کرده، حسادت به دیگران بی معنی است، گفت: 

اگر من حسود، مغرور، ریاکار و دارای سایر زشتی‌های اخلاقی باشم، ولی قرآن مجید را خیلی خوب قرائت کنم و قرآن را نفهمم، من زبانی را کنار قرآن آورده‌ام که این زبان به باطنی پر از نجاسات معنوی وصل است. اگر قرآن را نفهمیم و درک نکنیم، روی ما اثر نمی‌گذارد.

 

گاهی بدترین افراد با شنیدن یک آیهٔ قرآن، تمام بیماری‌های درونشان درمان و علاج می شود

وی افزود: نمونه‌ ها در تاریخ در حدی است که گاهی بدترین افراد با شنیدن یک آیهٔ قرآن، تمام بیماری‌های درونشان درمان و علاج می شود. فهمیدند چه خبر است، کجا هستند و در چه عرصهٔ بدبختی، ناپاکی، پلیدی و پستی قرار دارند؛ خودشان را ادب و اصلاح کردند و برگشتند از آنچه بودند و بعد از برگشتن اصلاح کردند. «إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»(سورهٔ نور، آیهٔ 5)، شما از مسیر غلط برگردید و خودتان را اصلاح کنید، من نسبت به شما غفور و رحیم هستم.

عمدهٔ آیات قرآن در مسئلهٔ توبه، اصلاح را بعد از توبه مطرح کرده است؛ نه اینکه فقط گریه کنم و بگویم خدایا از گناهان گذشته‌ام غلط کردم و گناه هنوز به من مسلط است، سه تا چهار روز بگذرد و دوباره در گناه بیفتم. برگشت و اصلاح، هر دو باید باشد.

 

یک بُعدی به عبادت پروردگار نپردازید

استاد انصاریان تصریح کرد: امام هشتم(ع) در روایتی می فرمایند: بعضی چیزها با گره خوردن به بعضی چیزها قبول می‌شود و تک قبول نمی‌شود؛ مثلاً کسی که گوسفند، شتر، گاو، طلا، نقره، کشمش، گندم و جو دارد، تمام نمازهایش را می‌خواند و زکات نمی‌دهد، خدا مجموعهٔ این نمازها را نمی‌پذیرد چون در همهٔ آیات قرآن مجید می‌گوید: «يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ»(سورهٔ نمل، آیهٔ 3) یا «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ»(سورهٔ بقره، آیهٔ 110). تک‌پری کارتان را به جایی نمی‌رساند و باید با دو بال نماز و زکات پرواز کنید.

 

در عبادتِ خداوند و احسان به والدین تک نگر نباشید که منحرف می شوید

وی گره‌خوردگی عبادت خدا را وابسته به احسان والدین دانست و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) می فرمایند: عبادتْ تک قبول نمی‌شود؛ عبادتِ خدا با گره خوردن به احسان به پدر و مادر قبول می‌شود. «وَ قَضی رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»(سورهٔ اسراء، آیهٔ 23)، اگر برای پدر و مادرتان جان بدهید و هر شب کف پا و دستشان را ببوسید، اما خداوند را عبادت نکنید، این احسان مانع نمی‌شود که قیامت شما را به جهنم نبرند، عبادت بدون احسان و خدمت به پدر و مادر نمی‌شود و احسان به والدین بدون عبادت خداوند نمی شود. باید احکام دین را به‌صورت جمعی نگاه کنیم و اگر تک‌نگر باشیم، به انحراف کشیده می‌شویم.

نویسنده کتاب ارزشمند «عبودیت و دینداری در پرتو قرآن» افزود: قرآن مجید دربارهٔ خودش می‌گوید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ اَلْقُرْآنِ مٰا هُوَ شِفٰاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لاٰ یزِیدُ اَلظّٰالِمِینَ إِلاّٰ خَسٰاراً»(سورهٔ إسراء، آیهٔ 82)، من یک‌طرفه نیستم، برای آنهایی منفعت دارم که پیرو من هستند و برای آنهایی ضرر دارم که مرا پشت سر انداخته‌اند؛ ضرر من هم این است که روز قیامت در پیشگاه خدا شکایت می‌کنم و از هر کسی شکایت کنم، خدا شکایتم را قبول می‌کند و در جهنم می‌اندازد بنابراین انسان ها هم نباید یک‌سو نگر باشند و بگویند فقط کسب خودم، درآمد خودم، پول خودم؛ «وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شیءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ»(سورهٔ انفال، آیهٔ 41). این آیهٔ قرآن است و کاری به رساله، آخوندها، پیش‌نمازها و منبری‌ها ندارد.

استاد اخلاق حوزه های علمیه یکی از معجزه های قرآن را قابل‌فهم بودن آن برای همگان دانست و بیان کرد: برخی یک‌سونگر هستند، خدا را عبادت می کنند، اما زکات، خمس، انفاق، صدقه و غیره را نمی پذیرند. یک‌وقت میلیاردری را در یکی از شب های ماه رمضان با اصرار پای منبر آورده بودند، ظاهراً صحبت ها را پسندیده بود، بعد از منبر گفته بود که من را پیش ایشان ببرید. آوردند، او گفت: آقا من همه‌چیز دین را قبول دارم، اما خمس را نمی‌توانم قبول کنم! گفتم: حالا چه کسی گفته است که خمس را قبول کنی؟! خوشت نمی‌آید خمس بدهی؟ گفت: نه! گفتم: نده، کسی به تو زور نمی‌گیرد و هیچ‌جا هم پیغمبر(ص) و ائمه(ع) به ما نگفته‌اند دخل مردم را جلو بِکِش، خمس مالشان را حساب کن و بردار. عمل کردن به احکام دین واجب است؛ دلت می‌خواهد، عمل کن و دلت می‌خواهد، عمل نکن. خدا هم در روز قیامت خیلی خدای نرم و گرم و بامحبتی است و وقتی می‌خواهد یکی را به جهنم ببرد، می‌گوید چرا من را به جهنم می‌بری؟ می‌گوید دلم می‌خواهد! مگر تو در دنیا نمی‌گفتی دلم می‌خواهد نماز نخوانم، دلم می‌خواهد خمس ندهم، دلم می‌خواهد دخترهایم حجاب نداشته باشند؟! تو دلت نمی‌خواست، من هم دلم نمی‌خواهد که تو را به بهشت ببرم؛ خوشم می‌آید به جهنم ببرم. روز قیامت که کلاس «اسفار» ملاصدرا نیست تا پروردگار استدلال بیاورد. خدا با مردم حرف می‌زند و در قرآنش هم با زبان مردم حرف زده است. پروردگار می‌فرماید: قرآن قابل‌فهم برای همگان است و استثنا نکرده است. آدم یا ده‌سالی درس می‌خواند و می‌فهمد، یا قرآن را روی منبر برای دیگران می‌گوید و دیگران راحت می‌گیرند و می‌فهمند. قرآن کتاب پیچیدهٔ مُغلق و غیرقابل‌فهم نیست و خیلی روان است.

 

قرآن؛ سروسامان دهنده سیاست، اقتصاد، اجتماع، اخلاق و ادارات است

استاد انصاریان قرآن کریم را نظم‌دهندهٔ امور و بی‌سروسامانی‌ها دانست و تصریح کرد: «و نظم ما بینکم»، این کتاب می‌تواند تمام بی‌سروسامانی‌های دولت، ملت، مملکت و ادارات را سامان دهد. امیرالمؤمنین(ع) چهارسال و هفت‌ماه بیشتر حکومت نکردند، خودشان به مسجد کوفه آمدند و روی پلهٔ منبر ایستادند و گفتند: دیگر خانه‌ای را در عرصهٔ حکومتم خبر ندارم که اهلش از نان و آب محروم باشند؛ یعنی جوری حکومت کرده‌ام که حداقل زندگی یا حد متوسط زندگی به همه رسیده است. لذا به‌نظر من، تا حکومت در ایران به‌طور کامل به قرآن برنگردد و آیات قرآن را چه در بخش های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد، اجتماع، اخلاق و موارد دیگر به‌کار نگیرد و همهٔ اداری‌ها از قرآن کریم پیروی نکنند، محال است و امکان ندارد کشور سروسامان بگیرد؛ اگر کشور را می‌شد به علوم خارجی سروسامان داد که فرانسه و آمریکا که اکنون دچار مشکلات بسیاری هستند و بهترین قوانین را دارند سروسامان می‌داد. جهان جز با قرآن مجید و سپس روایات اهل‌بیت(ع) سروسامان‌دار اداره نخواهد شد.

 انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • تقوای الهی
  • هدایتگری قرآن
  • نظم‌دهندهٔ امور
  • درمانگری قرآن
  • مالک حقیقی
  • اصلاح امور
  • توبهٔ حقیقی
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    گستاخی فرقه ضاله وهابیت :شیعیان از آنفولانزای ...
    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    پذیرش حجاب زنان مسلمان در جامعه سوئد
    یک میلیونر آمریکایی مسلمان شد
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    ارائه بیش از50 مقاله با موضوع امام حسن مجتبی(ع) در ...
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^