فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 9 دى 1397 ساعت 10:02 صبح

استاد انصاریان: ردپای کامل تقوا در عبادت و اخلاق/ محبت خداوند به اهل تقوا دائمی، ابدی و همیشگی است

استاد انصاریان: ردپای کامل تقوا در عبادت و اخلاق/ محبت خداوند به اهل تقوا دائمی، ابدی و همیشگی است

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: اگر راه جولان خواسته‌های نامشروع و فرهنگ شیاطین پنهان و آشکار به روی انسان باز باشد، انسان را آن خواسته‌ها و شیاطین اسیر می‌کنند و نمی‌گذارند وارد عبادت شود؛ آزادی از این دو چهرۀ خطرناک خبیث به انسان امکان عبادت می‌دهد بنابراین در عبادت و اخلاق ردپای کامل تقوا را می‌بینیم.

 

محبت خداوند به اهل تقوا دائمی، ابدی و همیشگی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه آیت الله ابن‌الرضا خوانسار، اظهار داشت: آیۀ هجدهم سورۀ مبارکۀ حشر دو بار امر به تقوا می‌کند، تقوا و اهل تقوا محبوب پروردگارند. در سورۀ آل‌عمران می‌خوانیم «فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِين»(آل‌عمران، 76) خدا پیوسته اهل تقوا را دوست دارد، یک محبتی نیست که زمان معینی داشته باشد یا قطع و وصل شود. محبت خداوند به اهل تقوا دائمی، ابدی و همیشگی است؛ تجلی این محبت در قیامت «جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ»(آل‌عمران، 15) است.

 

آن کسی که واقعاً خدا را عبادت می‌کند تقوا به خرج می‌دهد

استاد اخلاق حوزه های علمیه درباره تقوا و شخص متقی خاطرنشان کرد: روایات تقوا و آیات مربوط به تقوا را که دقت می‌کنیم می‌بینیم تقوا یعنی عمل به واجبات، ترک محرمات و آراسته بودن به خوبی‌های اخلاقی است، آن کسی که واقعاً خدا را عبادت می‌کند تقوا به خرج می‌دهد. متقی هم یعنی آن کسی که خدا را در هر موقعیت شبانه‌روز در هفده رکعت نماز، یک ماه رمضان، عبادت مالی مثل خمس و زکات، عبادت حقوقی مثل رعایت حق همۀ آنهایی که به انسان حق دارند، یاد کند؛ این عبادت رخ نشان نمی‌دهد مگر اینکه انسان خود را از حملات شدید هوای نفس و شیاطین حفظ کند.

 

انسان تا خود را از خواسته‌های غیرمعقولِ باطن حفظ نکند، تحقق عبادت امکان ندارد

وی ادامه داد: عبادت ذاتاً با تقوا تحقق پیدا می‌کند، ولی باید آدم از دسترس دشمن دور باشد، دشمنانی مثل خواسته‌های نامشروع و شیاطین پنهان و ظاهر، همین‌هایی که در همۀ دنیا با قلم، قدم، زحمت، کوشش، مقاله، فیلم و سینما در حال گمراه کردن مردم هستند. کسی نمی‌تواند عبدالله شود تا این تقوا را نداشته باشد، انسان تا خودش را از خواسته‌های غیرمعقول باطن خودش و از شیاطین پنهان و آشکار حفظ نکند، تحقق عبادت امکان ندارد.

 

در عبادت و اخلاق ردپای کامل تقوا قابل مشاهده است

مبلغ عرصه بین الملل گفت: اگر راه جولان خواسته‌های نامشروع و فرهنگ شیاطین پنهان و آشکار شرق و غرب به روی انسان باز باشد، انسان را آن خواسته‌ها و شیاطین اسیر می‌کنند و نمی‌گذارند وارد عبادت شود؛ آزادی از این دو چهرۀ خطرناک خبیث به انسان امکان عبادت می‌دهد، پس ما در عبادت و اخلاق ردپای کامل تقوا را می‌بینیم.

 

اگر طمع، بخل و غرور در وجود انسان باشد، این شخص اخلاقی نیست

وی در ادامه سخنان خود درباره اخلاق متقین، تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «التُقی، رئیس الاخلاق» فرمانده و دستوردهنده و همه کارۀ اخلاق انسان، تقواست. آدمی که می‌خواهد یک انسان اخلاقی باشد چاره‌ای ندارد جز اینکه از آنچه ضد اخلاق است خودش را مصونیت و در حصار الهی قرار دهد؛ حسود، طمع کار، بخیل و مغرور منفور خداست، اگر این خصلت ها در وجود انسان باشد، اخلاقی نیست.

وی افزود: در فرمایشات بزرگان که از آیات قرآن هم استفاده کردند، آمده که عده‌ای اخلاقشان «اخلاق سبوعی» است؛ یعنی روحیۀ درندگی دارند، درندگی هم به این نیست که یک خنجر در جیبشان است، در خیابان که راه می‌روند شکم پاره می‌کنند؛ درنده یعنی حیوانی که هیچ‌چیز را ملاحظه نمی‌کند، حمله، ستم و ظلم دارد. عده‌ای هم اخلاقشان «اخلاق شیطانی» است؛ یعنی بندباز، حیله‌گر و مکار هستند و هنرمندانه می‌توانند سر همه حتی خانواده خود هم کلاه بگذارند.

 

خود را از بخل، کبر، کینه، حرص و حسد مصونیت بدهید

استاد انصاریان با اشاره به اینکه انسانی که آلوده به اخلاق سبوعی و اخلاق شیطانی است، تابلوی درونش جای نقش بستن حسنات اخلاقی نیست، گفت: انسان متکبر نمی‌تواند فروتن باشد، بخیل نمی‌تواند جواد باشد، حریص نمی‌تواند قانع باشد، درنده نمی‌تواند آرام باشد. امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: «التُقی، رئیس الاخلاق» باطن و روان پاک و نورانی و ملکوتی می‌خواهید، به سراغ تقوا بروید یعنی خود را از بخل، کبر، کینه، حرص و حسد مصونیت بدهید تا آنچه ضد این رذائل است در صفحۀ باطن شما نقش ببندد. ترک محرمات هم قوی‌ترین و پرقدرت‌ترین روحیۀ تقواست.

وی در ادامه به خصلت های عاشقان خدا در کلام امیرالمومنین علی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در سخنانی که برای همام بن شریح داشت، فرمودند: عاشقان خدا «عظم الخالق فی انفسهم» در باطن خدا را بزرگ می‌دیدند، «و صغر ما دونه فی اعینهم» اما مادون خدا و غیر خدا را هر چه در این عالم بود در چشمشان کوچک می‌دیدند. آنان در باطن خود کسی را راه نداده بودند که در باطن غیر خدا را تماشا کنند، یعنی لایق نمی‌دانستند آسمان‌ها و زمین و موجودات و گیاهان و دریاها و کوه‌ها را در باطن راه بدهند با چشم باطن نگاه کنند که یک وقت بزرگ نموده شوند، «و صغر ما دونه فی اعینهم» تمام عالم روبه‌روی چشم ظاهرشان بود و خیلی هم کوچک می‌دیدند.

نویسنده کتاب ارزشمند «چهره ملکوتی حضرت یوسف» در مورد دعای حضرت یوسف(ع) که نشانه کوچک شمردن دنیاست، گفت: حضرت یوسف(ع) می فرماید: «فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ای به وجود آورندۀ آسمان‌ها و زمین در بهار جوانی و رسیدن به مقام عزیزی مصر، یک درخواست از تو دارم: «تَوَفَّنِي مُسْلِماً» من مؤمن و تسلیم به تو بمیرم «وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِين»(یوسف، 101) بعد از مردنم هم من را در گروه‌های پوک و پوچ قرار نده، من را در گروه بندگان شایسته‌ات ببر.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) بعد از نماز دعاهایی را می‌خواند که برای خودش است و از پدرش یاد نگرفته بود. فاطمۀ زهرا(س) چشمۀ علم الهی بود، از همۀ باطن او دانش می‌جوشید. یک جمله‌ دعا این است: خدایا! زهرا که از دنیا رفت «فجعل نفسی فی الانفس الصالحه» من را در بندگان صالحت در برزخ و قیامت قرار بده؛ این تقوای در محرمات است. ائمۀ ما تقوا را که به‌طور گسترده معنی می‌کنند، در واجبات و اخلاق هم آن تقوا را نشان می‌دهند.

 

خوبی‌هایمان را با بدی‌ها مخلوط نکنیم

استاد انصاریان در پایان با تأکید بر اینکه عمل صالح را با گناهان مخلوط نکنید، گفت: خوبی‌هایمان را با بدی‌ها مخلوط نکنیم، امام باقر(ع) طبق کتاب «کافی» می‌فرماید: بدی‌ها سرکۀ تلخ است، خوبی‌ها عسل شیرین است؛ اگر این سرکۀ تلخ را با این عسل شیرین مخلوط کنند و هم بزنند، مشتری قیامت که خداست آن را نمی‌خرد. عده ای لیاقت دارند آلودگی‌هایشان را پاک کنند «وَ نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِل»(اعراف، 43) اما یک عده‌ای هم این شایستگی را ندارند، پروردگار عالم می‌فرماید: شایستگی ندارند «وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ» خدا با آنها حرف نمی‌زند «وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» و روز قیامت نظر رحمت به آنها نمی‌کند «وَ لا يُزَكِّيهِمْ» تصفیه‌حساب هم به آنها نمی‌دهد «وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»(آل‌عمران، 77) اینها در دوزخ جریمۀ دردناکی خواهند داشت.

 انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • دوزخ
  • اهل تقوا
  • قدرت و ریاست
  • اخلاق متقین
  • حصار الهی
  • منفور خدا
  • اخلاق سبوعی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
    ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
    پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
    به دليل اشتباه چاپی؛ خريد و فروش نسخه‌ای از قرآن ...
    استاد حسین انصاریان: براساس آیات الهی دین مایه ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^