فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 دى 1397 ساعت 09:41 صبح

استاد انصاریان: از خدا؛ مراقبت او، نظر او، احاطهٔ او بر ظاهر و باطن کل موجودات عالم، پروا داشته باشید

استاد انصاریان: از خدا؛ مراقبت او، نظر او، احاطهٔ او بر ظاهر و باطن کل موجودات عالم، پروا داشته باشید

 دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: از خدا؛ مراقبت او، نظر او، احاطهٔ او بر ظاهر و باطن کل موجودات عالم، پروا داشته باشید. اگر مردم همین یک سفارش را عمل کنند، بار فساد باطنی و ظاهری چقدر کم می‌شود و به نقطهٔ صفر می‌رسد. این حال، یعنی پروا داشتن از پروردگار برای عده‌ای از اولیای الهی آنچنان قوی بوده که خلوتشان از آشکارشان بهتر بوده است.

 

انسان ها نسبت به گذشتهٔ عالم و آدم، دانش کاملی ندارند

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ آیت الله ابن‌الرضا خوانسار، اظهار داشت: همه‌چیز در همهٔ عالم هستی نزد پروردگار حاضر است و زمان برای وجود مقدس او لحاظ نمی‌شود، اما بر ما لحاظ می‌شود. ما دارای سه زمان هستیم: گذشته، حال و آینده عمرمان؛ ما نسبت به گذشتهٔ عالم و آدم، دانش به‌دردخوری نداریم و علم ما فوق‌العاده اندک است. علم واقعی و صحیح به گذشته، همانی هست که در قرآن مطرح است.

 

قرآن، گذشته و آینده عالم را درست در اختیار انسان قرار می‌دهد

وی ادامه داد: قرآن می فرماید: «أَلَا إِنَّ فِيهِ عِلْمَ مَا يَأْتِي وَ الْحَدِيثَ عَنِ الْمَاضِي» قرآن گذشته و آینده عالم را درست در اختیار انسان قرار می‌دهد، پس شما بین دو مجهول هستید. مقداری به امروز خودتان آگاهی دارید و به امروز موجودات آگاهی ندارید چون کثرت موجودات این اجازه را به انسان نمی‌دهد که اکنون به همه‌ آنها عالِم باشد. دانشمندان می‌گویند: در یک تپهٔ خاکی که قابلیت زندگی برای موجود زنده هست، موجودات بسیاری در این تپهٔ خاکی زندگی می‌کنند، خیلی‌هایشان هم دیدنی نیستند و زیر تپه لانه دارند، فراوانی آنها در حدی است که اگر این هفت‌ میلیارد جمعیت فعلی زمین بتوانند در آن تپه بروند و دو تا سه ساعت بمانند و بعد هفت میلیارد درآیند، موجودات آن تپه اصلاً برایشان قابل‌لمس نیست که چه کسی در این تپه رفت و آمد می کند یعنی عدد خودشان این‌قدر زیاد است که این هفت یا هشت میلیارد برایشان عددی نیست.

 

از خداوند توانا و دانا پروا داشته باشید

مبلغ عرصه بین الملل با بیان اینکه ما انسان ها در عرصهٔ علم‌الله زندگی می‌کنیم، اظهار کرد: «فَاتّقُوا اللّه» یعنی از این خدا با این علم، دانایی، مواظبت و مراقبتش پروا داشته باشیم؛ یعنی کار را ساده نگیرید و برایتان عادی نباشد چون اگر برایتان ساده و عادی باشد، دیگر در برابر گناهان مالی، بدنی، رابطی، خانوادگی و اجتماعی ترمز نخواهید داشت. وقتی بیننده بینندهٔ سبکی باشد، برای من مهم نیست که کار خلافی در مقابل یک بینندهٔ سبک و خلاف شأنم انجام دهم؛ می‌گویم خیلی عقلش نمی‌رسد و در دیدن من هم نمی‌تواند ارزیابی کند که من کار خوبی یا بدی انجام می‌دهم. امام چهارم در دعای ابوحمزهٔ ثمالی می‌گویند: حضرت حق را «اَهْوَنُ الناظرین» به‌حساب نیاورید! یعنی سبک‌ترین بینندگان که دیدنش یک قِران ارزش ندارد؛ اگر آدم نسبت به علم، بینایی و مراقبت خدا چنین حال پلیدِ ابلیسی را داشته باشد، مصونیت از گناه نخواهد داشت.

 

اگر مردم از خداوند پروا داشته باشند، بار فساد باطنی و ظاهری به نقطهٔ صفر می‌رسد

وی ادامه داد: امام یازدهم خطاب به شیعه می‌گویند؛ «اِتّقوا الله» از خدا، مراقبت او، نظر او، احاطهٔ او بر ظاهر و باطن کل موجودات عالم پروا داشته باشید. اگر مردم همین یک سفارش را عمل کنند، بار فساد باطنی و ظاهری چقدر کم می‌شود و به نقطهٔ صفر می‌رسد. این حال، یعنی پروا داشتن از پروردگار برای عده‌ای از اولیای الهی آنچنان قوی بوده که خلوتشان از آشکارشان بهتر بوده است. یک‌وقت آدم بین مردم هست و مراعات مردم را می‌کند و کار بد نمی‌کند؛ هر کاری که می‌کند، یا عبادت یا کار درست و خوبی است. همین‌ها در خلوت هم که می‌روند، مواظبت خلوتشان بیش از آشکارشان هستند و رعایت در خلوتشان بیش از رعایت در آشکارشان است. اینها دیگر از بندگان ویژهٔ پروردگارند، یعنی مراعات در خلوتشان خیلی قوی‌تر و شدیدتر است.

 

واجب است یک عالِم دین کتاب ورّام را داشته باشد

استاد انصاریان مجموعهٔ ورّام را کتابی پر از نورانیت دانست و سفارش کرد: کتاب ورّام در میان طلبه ها معروف نیست، ولی واجب است یک عالم دین این کتاب را داشته باشد. نویسنده‌ این کتاب ابوفراس، دانشمند بزرگ شیعه است. نمی‌دانم صاحب این کتاب چقدر پاکی، نورانیت و کرامت داشته که این نور خودش با نور مطالب آمیخته شده و این کتاب به‌وجود آمده است. وقتی آدم این کتاب را باز می‌کند و شروع به خواندن می‌کند، از دنیا بیرون می‌رود و وارد عالم دیگری می‌شود. روایات خیلی ناب و گفتارهای حکیمانهٔ بسیار با ارزشی دارد.

استاد اخلاق حوزه های علمیه افزود: ابوفراس، دانشمند بزرگ شیعه نقل می‌کند: زین‌العابدین(ع) در راه مکه از قافله عقب ماندند؛ علت عقب ماندنشان هم این بود که یا در حال نماز شب بودند که قافله بار کرد و رفت یا مشغول ذکر و دعایی بودند. وقتی اینها مشغول ذکر و دعا می‌شدند، اصلاً از دنیا خارج می‌شدند. امیرالمؤمنین(ع) در این مورد می فرمایند: این افراد بدنشان در دنیاست، ولی روحشان در ملکوت اعلیٰ است و از آنجا بدن را می‌گرداند. امیرالمؤمنین(ع) در یک جای دیگر می‌فرمایند: اگر زمان قطعی مرگشان در کار نبود و به‌عبارت روشن‌تر، اگر دست قدرت خدا روحشان را نگه نمی‌داشت که در بدن بماند، «لم تستقر ارواحهم فی اجسادهم طرفة عین شوقاً الی الثواب و خوفاً من العِقاب» روح از شوق پاداش الهی و ترس از عذاب او به‌اندازهٔ یک پلک به هم زدن در بدن نمی‌ماند، بدن را رها می‌کرد و می‌رفت.

 

نمونه ای از روح قدرتمند و حال عجیب اهل تقوا

 وی برای بیان روح قدرتمند و حال عجیب اهل تقوا نمونه ای را بیان و خاطرنشان کرد: در روایت است که امین وحی به پروردگار عرض کرد: فعلاً یک بندهٔ حقیقی در کرهٔ زمین داریم که او را هم در هزارمتر زمین دیوار کشیده‌اند و پر از آتش کرده‌اند. آتش چند متر هم از آن دیوارها بالا زده است و می‌خواهند در آتش بیندازند. خطاب رسید: برو و به او پیشنهاد کن که اگر دلش می‌خواهد، او را از منجنیق دربیاوری یا آتش را با یک اشاره خاموش کنی. جبرئیل آمد و به ابراهیم(ع) گفت. ابراهیم(ع) به او گفت: من به تو نیازی ندارم؛ آن‌که مرا می‌بیند، همه‌کارهٔ من است! فقط تو برو! بین من و محبوب من فاصله نشو، روح چقدر قوی است که می‌گوید آن‌که من را خلق کرده است، مرا می‌بیند.

 

بی‌تقوایی عامل گره‌ها و مشکلات اداری مردم

استاد انصاریان بی‌تقوایی را عامل گره‌ها و مشکلات اداری مردم دانست و تصریح کرد: عمر مردم بی‌ارزش نیست که برای کاری چند روزه در این ادارات در رفت و آمد باشند. گاهی این گره‌ها و مشکلات اداری خیلی مردم را رنج می‌دهد؛ البته تقصیر قوانین هم هست و اکثر قوانین به‌اصطلاح تصویب‌شده، قوانین چندپهلویی هستند و می‌شود از آن سوء‌استفاده کرد. گاهی طول زمان برای رسیدگی به مشکلات مردم در برخی از ادارات، آنها را بیچاره و اعصابشان را خرد می‌کند. این هم برای این است که خدا را سبک می‌دانند یا اصلاً خدا را نمی‌بینند یا قبول ندارند. تعدادی هم که آدم‌های خوبی در ادارات هستند، زورشان به بقیه نمی‌رسد.

 انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • تقوای الهی
  • اهل تقوا
  • عرصهٔ علم‌الله
  • کمینگاه خداوند
  • پروا داشتن
  • فساد باطنی و ظاهری
  • نقطه صفر
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    اهانت مسیحیان الجزایر به رسول اکرم(ص)؛ پیامبر ...
    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
    هتك حرمت قبور اسلامی در فرانسه
    قرآن‌پژوه هندی بررسی کرد؛ مفهوم «عشق» در قرآن ...
    در آستانه جلسه دادگاه عالی آمریکا صورت گرفت؛ ...
    از فتوای قتل شاه تا آزادی متحیرانه همراه با استاد ...
    عکس خبری؛ تصاویری از گنبد حرم امام علی(ع)

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^