فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 10
88% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 25 آذر 1397 ساعت 09:31 صبح

در مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی به قلم استاد انصاریان مطرح شد؛ ماجرای خواب عجیب استاد انصاریان قبل از شروع ترجمه اصول کافی

در مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی به قلم استاد انصاریان مطرح شد؛ ماجرای خواب عجیب استاد انصاریان قبل از شروع ترجمه اصول کافی

استاد انصاریان در مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی ماجرای خواب عجیبی که قبل از شروع پروژه ترجمه این کتاب دیده است و انگیزه این کار شده را برای نخستین بار روایت کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در آیین رونمایی از«ترجمه اصول کافی» که به قلم خودشان نگاشته شده بود، اظهار کرد: صادقانه و با اعتقاد و نه به عنوان شکسته نفسی می‌گویم که بنده ضعیف و حقیر و نیازمند به خداوند هستم. کارهایی که از جانب من صورت گرفته در زمینه تألیف، ترجمه و... امکان نداشته که هیچکدام بدون لطف و کمک خداوند صورت پذیرد.

 

وی افزود: خوابی را اکنون تعریف می‌کنم که تاکنون جز برای خانواده‌ام جایی دیگر نگفته‌ام و همین انگیزه‌ای شد که برای ترجمه اصول کافی اقدام کردم. «خواب دیدم مرده ام و مرا در قبری دفن کردند که بزرگ بود. وقتی سنگ لحد را چیدند و رفتند، داشتم در درون خود آماده می‌شدم برای دیدار رسولان الهی و جواب دادن به سؤالات آنها که دیدم هنوز نیامدند و توجه کردم دیدم خاک زیر بدنم خاک نرمی است. با خود گفتم تا رسولان نیامده‌اند و قلم هم که ندارم، تا می‌آیند یک مقاله ملکوتی عاشقانه بر روی این صفحه خاک درباره اباعبدالله(ع) بنویسم».

 

استاد حوزه علمیه در ادامه تعریف خواب خود عنوان کرد: «به اندازه چهار صفحه A4 بر روی خاک قبرم برای امام حسین(ع) مقاله نوشتم. مقاله که تمام شد زیر آن را امضا کردم و نوشتم حسین. وقتی امضایم تمام شد صدایی شنیدم که گوینده آن را نمی‌دیدم، به من گفته شد به شما اجازه داده می‌شود به دنیا برگردی و کار انجام دهی، زود مرده‌ای». بعد از آن شد که تصمیم گرفتم کتاب شفابخش اصول کافی را ترجمه کنم تا به منزل مردم وارد شود و موجب انس بیشتر مردم با فرهنگ و اخلاقیات و دستور‌العمل‌های اهل‌بیت(ع) شود.

استاد انصاریان تصریح کرد: همه شیعیان از مراجع تقلید گرفته تا پایین‌تر، تا زمانی که کتاب اصول کافی را کامل نخوانند پی‌نمی‌برند مکتب تشیع یعنی چه! اسلام نه برای چند روزه دنیا بلکه تا قیامت برای انسان برنامه ارائه کرده ‌است.

 

وی بیان کرد: حیف است که انسان از دنیا برود در حالی که یک بار با دقت قرآن، صحیفه سجادیه و کتاب شریف کافی را نخوانده باشد. عمر یک بار به انسان عنایت می‌شود و برای بار دیگر با توسل و دعا و خواهش و گریه عمرِ دوباره به انسان عنایت نمی‌کنند.

این مبلغ عرصه بین الملل عنوان کرد: کمیل‌ بن ‌زیاد می گوید «هنگامی که دعای کمیل را از امیرالمؤمنین(ع) فرا می‌گرفتم. دیدم امیرالمؤمنین صورت خود را بر خاک گذاشته‌اند و نه گریه‌شان در طول خواندن این دعا بند می‌آمد و نه صورت خود را از خاک برمی‌دارند. روز بعد نزد امام علی(ع) رفتم و درخواست کردم دوباره این دعا را بخوانند تا ثبت کنم. ایشان بدون اظهار خستگی دوباره این دعا را با همان شور و حال برای من خواندند و من نوشتم».

استاد انصاریان اضافه کرد: در ادامه این روایت کمیل می‌گوید «امام علی(ع) به من فرمودند کمیل! این دعا را شب نیمه شعبان و شب‌های جمعه بخوان. اگر نشد در هر ماه حداقل یک شب جمعه این دعا را بخوان. اگر نشد در هر سال یکبار این دعا را بخوان. اگر نشد حتی شده یکبار در عمرت این دعا را بخوان» مبادا در حالی که این دعا را نخوانده‌ای عمرت به پایان رسد.

 

وی افزود: پنجاه سال است که خداوند لطف کرده و سر و کارم را با روایات و احادیث انداخته است، از این رو با فقه‌الحدیث آشنا شد‌ه‌ام. در زمان ترجمه کتب اصول کافی یک روایت در این کتاب دیدم که دروغ بود و همین مسئله مرا متعجب کرد که چگونه مرحوم کلینی(ره) با آن همه دقت نظر، به این مسئله دقت نداشته‌ است.

استاد اخلاق و تربیت حوزه علمیه ادامه داد: در ترجمه اصول کافی روایت نادرستی که در کتاب کافی آمده است و به روایت حماریه معروف است را ترجمه نکرده‌ام ولی برای رعایت اصل امانت‌داری اصل متن آن روایت را ذکر کرده‌ام.

 

استاد انصاریان اذعان کرد: با مشاهده روایت نادرست در کتاب اصول کافی! گمان بر این رفت که احتمالاً کسی که این کتاب را خطاطی می‌‌کرده تا در برابر ایجاد چند نسخه از آن پول دریافت کند، این روایت را حین خطاطی به این کتاب وارد کرده است. با تحقیقات مشخص شد خطاط این کتاب مُرجِعی مسلک بوده است. با یافتن نظر دیگر علمای قدیم و حاضر یافتم که آنان نیز معتقدند این روایت از احادیث داخل شده به این کتاب است و مرحوم کلینی(ره) آن را وارد این کتاب نکرده‌ است.

 

وی بیان کرد: روایات و احادیث اصل دین هستند و اگر آن‌ها کنار گذاشته شوند انگار اصل دین کنار گذاشته‌ شده است.

مفسّر و مترجم برجسته قرآن کریم مطرح کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی – حفظه الله - زمانی که قصد کردند برای این مراسم پیام بفرستند فرمودند استخاره کرده‌ام تا هر آیه‌ا‌ی که آمد از آن آیه برای نوشتن متن پیام استفاده کنم. آیه‌ای که به این منظور در استخاره آمده عالی و کم‌نظیر است.

 انتهای پیام /

0
88% (نفر 10)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
ایالت گالیسیا اسپانیا در فهرست بدترین دشمنان ...
استاد انصاریان: نقطه "باء" بسم الله؛ نقطه ...
صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان،حسینیه بیت ...
 استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
استاد انصاریان در حرم امام رضا(ع) سخنرانی می‌کند
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^