فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 آذر 1397 ساعت 08:34 صبح

استاد انصاریان: آنچه به مؤمن ارزش می‌دهد، ایمان، ارتباط و اتصال به خداست/ بدون اهل‌بیت(ع) انسان کافر و بی‌دین می‌ماند

استاد انصاریان: آنچه به مؤمن ارزش می‌دهد، ایمان، ارتباط و اتصال به خداست/ بدون اهل‌بیت(ع) انسان کافر و بی‌دین می‌ماند

 دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: اگر کسی بگوید که نیازی به روایات نداریم و تنها به آیات قرآن عمل کنیم، حرف باطلی است. کسی که پایۀ «حسبنا کتاب الله» را گذاشت، هیچ نظری جز نابودی دین نداشت. بدون اهل‌بیت(ع) انسان کافر و بی‌دین می‌ماند، چون اصلاً نمی‌تواند به قرآن مجید عمل کند. در آیات متشابه قرآن نیز اگر سراغ اهل‌بیت(ع) نرویم گمراهی قطعی است.

 

پیامبر(ص) روحیۀ نصیحت‌خواهی را در میان مردم زنده کردند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه آیت‌الله علوی بروجردی(ره)، اظهار داشت: رسول خدا(ص) یک کار بسیار مهمی که انجام دادند روحیۀ نصیحت‌خواهی را در مردم زنده کردند، آن هم مردمی که در اوج کبر و غرور و آلوده به انواع رذائل اخلاقی بودند. با زنده شدن روحیۀ نصیحت‌پذیری کراراً مرد و زن به خود حضرت مراجعه کردند و از وجود مقدس ایشان درخواست موعظه و نصیحت کردند. نصیحت‌های پیغمبر به افراد، اگر یک جا جمع‌آوری شود و توضیح داده شود یک فرهنگ جامع و یک مدرسۀ تربیتی کامل است.

 

در همه شرایط به یاد خدا باشید

وی گفت: یکی از نصیحت های پیامبر(ص) به مؤمنان این است که همه جا و در هر موردی «فانکِ لا تأتین الله بشیءٍ غداً احب إلی الله من کثرة ذکره» به یاد خدا باشید. در آیات قرآن و در روایات مسئلۀ ذکر خیلی مطرح است و مصادیق متعددی هم دارد که همه را می‌شود بر همین نصیحت پیغمبر اکرم تطبیق کرد.

 

همۀ زندگی خود را با کتاب خدا هماهنگ کنید

استاد اخلاق حوزه های علمیه، قرآن مجید را یکی از ذکرها دانست و تصریح کرد: قرآن مجید حدود پنجاه و دو اسم دارد، در قرن هفتم ابوالفتوح رازی که کنار حضرت عبدالعظیم دفن است، این پنجاه و دو نام قرآن را یک جا ثبت کرد و نوشت. یک نام قرآن ذکر، دیگری شفا، رحمت، فرقان، کتاب و هدایت است «هُدىً لِلْمُتَّقِين» (بقره، 2)؛ هر کدام از این نام ها معانی گسترده‌ای دارد. «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ» (حجر، 9) دائم با ذکر خدا باشید، یعنی همۀ زندگی خود را با کتاب خدا هماهنگ کنید، غفلت از این اقیانوس عظیم حکمت و رحمت الهی نداشته باشید چون هر یک آیه‌ای که عملاً در زندگی ترک شود و در این دنیا جبران نکنید، قیامت یقیناً جبران نخواهد داشت.

 

ارتباط با اهل‌بیت(ع) به‌طور یقین انسان را به تمام رشته‌های خیر وصل می‌کند

 وی اهل‌بیت را مصداق ذکر عنوان کرد و گفت: مرحوم کلینی(ره) در جلد اول «اصول کافی» در باب حجت از امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، با سند نقل می‌کند که می‌فرمایند: «نحن الذکر» ذکر ماییم. اهل‌بیت(ع) معدن علم الله و رحمت الله هستند، اهل‌بیت ذکر الهی هستند یعنی ارتباط با آنان به‌طور یقین انسان را به تمام رشته‌های خیر وصل می‌کند. از وجود مقدس پروردگار که نمی توان به طور مستقیم حقایق را دریافت کرد، یک راه ارتباط تربیتی پروردگار با ما، قرآن مجید و دیگری اهل‌بیت(ع) هستند.

وی افزود: کافی نقل می کند که یک بزرگوار و مؤمنی به حضرت باقر(ع) عرض کرد: یک روایت سنددار برای من بگویید. امام باقر(ع) فرمودند: من از پدرم حضرت زین‌العابدین، پدرم از ابی‌عبدالله، ابی‌عبدالله از امیرالمؤمنین، امیرالمؤمنین از پیغمبر و پیغمبر از خدا نقل می‌کند که یک زبان خدا قرآن و دیگری اهل‌بیت(ع) هستند؛ یعنی کسی که عاشق اهل‌بیت هست و اقتدای به اهل‌بیت می‌کند در حقیقت اهل ذکر است.

 

حذف و انتخاب دو مسأله کلیدی در زندگی

مبلغ عرصه بین الملل دعا را مصداق ذکر دانست و تصریح کرد: برخی از ذکرها در کتاب‌های مهم دعا مثل باب دعای «اصول کافی» بیان شده که یکی از این ذکرها «لا اله الا الله» است. صدوق(ره) در کتاب «توحید» با سند نقل می‌کند که پیغمبر(ص) می‌فرماید: «لا اله الا الله ثمن الجنة» قیمت این ذکر بهشت است. دو مسئله حذف و انتخاب در «لا اله الا الله» هست؛ این حذف و انتخاب در همۀ زندگی من باید جریان داشته باشد.

وی گفت: برای اینکه «لا اله الا الله» در زندگی جریان داشته باشد همۀ انبیای الهی تأکید می کنند که باید حرام ها و اخلاق‌های سبوعی، بهیمی و شیطانی از زندگی حذف شوند در غیر این صورت میان انسان و پروردگار حجاب هست.

 

انسان بخیل توحید ندارد و موحد نیست

وی نمونه هایی بیان کرد که عظمت جریان داشتن «لا اله الا الله» در زندگی را نشان می دهد و خاطرنشان کرد: مرحوم ملا مهدی نراقی(ره) نقل می کند: رسول خدا(ص) در حال طواف بودند که به روبه‌روی دَر کعبه رسیدند و دیدند آقایی حلقۀ دَر کعبه را گرفته و با یک حال دعا می‌گوید: خدایا به حرمت این کعبه مشکل من را حل کن. پیغمبر اکرم فرمودند: به قسم مهم‌تری خدا را قسم بده. گفت: من بلد نیستم، قسم مهم‌تر چیست؟ فرمود: اگر مؤمنی خدا را به خودت قسم بده «فان المؤمن اعظم حرمة من الکعبه» این مرد آرام به پیغمبر گفت من یک عیب دارم، نمی‌توانم خدا را به خودم قسم بدهم. فرمود: عیبت چیست؟ گفت: وضع مالی من خوب است، اما بخیلم. پیغمبر اکرم(ص) یک لحظه هم نایستاد، چون این مرد بُخل را حذف نکرده بود و هنوز در «لا اله» گیر است، هنوز دچار بت است، توحید ندارد و موحد نیست. پیغمبر راه افتادند و با صدای بلند فرمودند: «البخل فی النار» بخل هر کجا هست آتش جهنم است.

استاد انصاریان افزود: در سورۀ آل‌عمران و توبه، علناً پروردگار می‌فرماید: بخیل در جهنم است و پول‌هایی هم که در دنیا جمع کرد و برای هیچ کار مثبتی خرج نکرد، در قیامت تبدیل به فلز می‌کنم، با آتش جهنم حرارت می‌دهم و به پیشانی و پهلو و پشتش می‌چسبانم، «هذا ما كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُم» (توبه، 35). برخی بخیل، حریص، ریاکار و حرام‌خور هستند و در واقع همه اینها از جمله رذیلت های اخلاقی هستند که انسان را به دام می اندازند.

 

آنچه به مؤمن ارزش می‌دهد، ایمان، ارتباط و اتصالش است

وی در ادامه سخنان خود با ذکر روایاتی به اهمیت حذف عمل و رفتار حرام از زندگی مؤمن واقعی اشاره و خاطرنشان کرد: در روایتی آمده که پیغمبر(ص) می‌فرماید: «مؤمن افضل من ملک المقرب» مؤمن ملک مقرب جبرئیل و میکائیل است، شکم و غریزۀ جنسی ندارد؛ حال کسی که در معرض این تحریک شهوات و شکم است، ولی مؤمن مانده، افضل از جبرئیل و میکائیل است. امام عسکری(ع) نیز می‌فرماید: روز قیامت اگر صد و بیست و چهار هزار پیغمبر و ما چهارده نفر در یک صف طولی نشسته باشیم، حضرت آدم تا امام زمان(عج) در یک صف، یک مؤمن بیاید از جلوی ما رد شود تمام انبیا و ما به احترامش تمام قد بلند می‌شویم. در حقیقت آنچه به مؤمن ارزش می‌دهد، ایمان، ارتباط و اتصالش است.

وی گفت: آنجایی که آیات قرآن شامل حالتان می‌شود، عمل کنید. قرآن مجید مثل یک داروخانه است، شش هزار و ششصد و شصت و چندتا دارو دارد، ما برای اصلاح عمل و اخلاق و زندگی خود که لازم نیست هر شش هزار و ششصد و چندتا دوا را به کار بگیریم. امروز در تهران زندگی می‌کنیم هیچ‌کدام هم در این شهر حیوان نگهداری نمی کنیم لذا آیات زکات قرآن شامل حالمان نمی‌شود، به همین دلیل مسئولیتی در پیشگاه پروردگار نداریم. اما خیلی از آیات هم در این شهر و شهرهای دیگر شامل حال اهلش می‌شود.

 

اگر کسی بگوید که نیازی به روایات نداریم حرف باطلی می گوید

استاد انصاریان اظهار کرد: این سؤال مطرح است که با وجود آیات قرآن ما نیازی به روایات داریم؟ اگر کسی بگوید که نیازی به روایات نداریم و تنها به آیات قرآن عمل کنیم، حرف باطلی می گوید. کسی که پایۀ «حسبنا کتاب الله» را گذاشت، هیچ نظری جز نابودی دین نداشت. مفطرات روزه کجای قرآن است؟ شما در حج واجب هفت بار باید در عمرۀ تمتع طواف کنید، هفت بار در حج تمتع، هفت بار طواف نسا کجای قرآن است؟ حد مطاف کجای قرآن است؟ چند ریگ به نیت رجم شیطان پرتاب کنم، کجای قرآن است؟ مسجد جحفه و شجره میقات کجای قرآن است؟ بدون اهل‌بیت(ع) انسان کافر و بی‌دین می‌ماند، چون اصلاً نمی‌تواند به قرآن مجید عمل کند. در آیات متشابه قرآن اگر سراغ اهل‌بیت(ع) نرویم گمراهی قطعی است.

 انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • ذکر
  • بخل
  • رذایل اخلاقی
  • حدیث ثقلین
  • لا اله الا الله
  • اهل‌بیت(ع)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    ایالت گالیسیا اسپانیا در فهرست بدترین دشمنان ...
    استاد انصاریان: نقطه "باء" بسم الله؛ نقطه ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان،حسینیه بیت ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    استاد انصاریان در حرم امام رضا(ع) سخنرانی می‌کند
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^