فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

احمد الحسن از ادعای بابیت تا همراهی با اپوزیسیون

جریان احمدالحسن، همانند بسیاری از جریان های انحرافی، بیش از آنکه یک فرقه دینی بوده باشد، یک جنبش سیاسی است.

جریان یمانی از کشور عراق آغاز شده و در حال حاضر در ایران، آلمان، ایتالیا، افغانستان، سوئد و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال گسترش می باشند. در کشور ایران نیز در استان هایی همچون؛ مشهد، سمنان، قم، خوزستان، گلستان، آذربایجان غربی، اصفهان و اراک بیشترین هجم تبلیغی خود را ارائه کرده اند.

 بیشترین شکل تبلیغی این جریان انحرافی در فضای مجازی است که می توان در حدود 30 کانال تلگرامی و 5 سوپرگروه فعال، ده ها تالار گفتگو در فضاهای مختلف و سایتهای رسمی، صفحات رسمی و غیر رسمی فیسبوک و پالتاک را نام برد.

مصاحبه با حجت الاسلام علی محمدی هوشیار؛ مدرس، نویسنده و پژوهشگر عرفانهای کاذب و مدعیان دروغین مهدویت و تألیفات وی میتوان به درسنامه نقد عرفان های کاذب، درسنامه نقد جریان انحرافی احمدالحسن بصری، درسنامه شیعه شناسی اشاره نمود.

 

تاریخچه شکل گیری فرقه را بفرمائید، و احمدالحسن بصری چه نقشی در این جریان انحرافی دارد؟

باورهای آخرالزمانی، مسأله ای است که از دیرباز، مورد سوء استفاده افراد منحرف بوده و برای رسیدن به اهداف و اغراض مسموم خود، احساسات دینی مردم را بازیچه خود کرده اند. غالبا این افراد در مواجهه با شرایطی همچون؛ سختی و فقر مردم، جنگ و خونریزی ، ظلم و برقرار نشدن عدالت اجتماعی در جوامع، و سایر مشکلاتی که از دید مردم ناگوار می باشد، ظهور و بروز می کنند تا از فرصت ایجاد شده نهایت بهره برداری را نمایند.

یکی از سوداگران نوظهور در عرصه مهدویت، شخصی به نام «احمد اسماعیل حسن السلمی البصری» معروف به «احمدالحسن الیمانی» است. وی خود را پنجمین فرزند با واسطه امام دوازدهم(ع) دانسته و علاوه بر آن، دارای ادعاهای بیشماری می باشد و البته ادعای یمانی بودن، سفارت و وصایت حضرت حجت(ع) اساس ادعای این شخص را تشکیل می دهد.

احمد بصری درسال 1999م از دانشکده مهندسی در رشته شهرسازی فارغ التحصیل گردید. نامبرده پس از اخذ مدرک مهندسی به سمت نجف أشرف رفته و مدت کوتاهی درحوزه درس حضرت آیت الله محمدصادق صدر حاضر شده و با زیر سؤال بردن نیابت عامه فقها، مقدمات ایجاد تفرقه درحوزه علمیه نجف را آغاز کرد.

احمدالحسن در سال 2003م با همراهی یکی از طلاب حوزه علمیه آیت الله محمد صادق صدر به نام «حیدر مشتت المحمداوی القحطانی» ادعای مشترکی را آغاز کرده و خود را فرزند و فرستاده حضرت صاحب الامر(ع) و حیدر مشتت را با عنوان یمانی آل محمد(صلی الله علیه و آله) معرفی نمود.

 لذا جهت نشر عقاید و تجهیز قوای نظامی خود،‌ خانه ای را به عنوان مکتب امام احمدالحسن و یمانی موعود در محله صریفه در منطقه سهله در نظر گرفته و در آنجا سکونت یافت. بر همین اساس، حیدر مشتت اولین مسافرت تبلیغی اش را به زادگاه خود آغاز کرده و مردم را به سوی سفیر و فرزند امام دوازدهم(ع) دعوت کرد.

وی پس از مدتی به همراه شخصی به نام «عیسی مزرعاوی» وارد ایران شد. عیسی مزرعاوی تبلیغ خود را در شادگان خوزستان آغاز کرده و عده ای از مردم را به بیعت با احمدالحسن در آورد. حیدر مشتت نیز وارد شهر مقدس قم شده و پس از دیدار با آیت الله روحانی و استاد شیخ علی کورانی، راهی از پیش نبرده و به عراق برگشت.

 

تشکیلات فرقه یمانی چگونه است و ماموریت اصلی این فرقه چیست؟

احمد بصری پس ازسقوط صدام، فرصت را برای طرح ادعاهای خود مناسب دیده و تشکیلات وسیعی را در شهرهای نجف، کربلا، ناصریه و بصره به راه انداخت. وی با تشکیل لُجنه ها ی مختلف، فرقه خود را ساماندهی کرد و جان دوباره ای به این حرکت انحرافی بخشید.

لجنه علمی:
مأموریت اصلی این گروه، تالیف کتب و تنظیم آثار احمدبصری است که تا کنون 47 جلد کتاب توسط احمدالحسن و تعداد 124 عنوان کتاب از سوی انصار احمدالحسن به رشته تحریر در آمده است.

 

لجنه دینی:
وظایف این گروه عبارت است از: تعیین ائمه جمعه و جماعات در شهرها و استان ها، تدوین بانک اطلاعات مبلغین حوزوی احمدالحسن، اداره حوزه های علمیه احمدالحسن، تعیین قاضی برای حل مشکلات و دعاوی انصار احمدالحسن، تبلیغ و نشر دعوت انحرافی احمدالحسن، تعیین پاسخگویان و مناظره کنندگان رسمی دعوت احمدالحسن.

 

لجنه امنیتی:
 مأموریت این گروه، تأمین امنیت جانی و مالی انصار احمدالحسن در شهرها و همچنین تامین امنیت مراسمات و موکب های مناسبتی احمدالحسن می باشد.

 

لجنه اطلاع رسانی:
مسئولیت این گروه، انتشار بیانیه ها و سخنرانی های احمدالحسن بوده و علاوه بر آن، مدیریت سایت و فضای مجازی نیز به عهده این گروه می باشد.

 

لجنه مالی:
این گروه، علاوه بر دریافت وجوهات شرعی و نذورات و هدایا، مسئولیت هزینه این مبالغ را بر عهده دارند. این مبالغ در سه بخش مصرف می گردد که عبارتند از:

 

الف.
شهریه طلاب و مبلغین. ( برای زوجین 25 هزار دینار و به ازای هر فرزند 10 هزار دینار به صورت ماهانه پرداخت می گردد).

ب.
چاپ و نشر کتب انصار و همچنین تجهریز کتابخانه های انصار و حسینه ها.

ج.
خرید تسلیحات و مهمات جنگی و آموزش های نظامی انصار.

 

لجنه نظامی:
 این گروه با هدف جذب و آموزش نظامی انصار، خرید تسلیحات و فرماندهی عملیات های نظامی تشکیل شده است که با عنوان «سرایاالقائم» فعالیت می کنند.

 

گستره جغرافیایی و شیوه تبلیغی جریان یمانی به چه شکلی است؟

این جریان از کشور عراق آغاز شده و در حال حاضر در ایران، آلمان، ایتالیا، افغانستان، سوئد و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال گسترش می باشد. در کشور ایران نیز در استان هایی همچون؛ مشهد، سمنان، قم، خوزستان، گلستان، آذربایجان غربی، اصفهان و اراک بیشترین هجم تبلیغی خود را ارائه کرده و پیروانی را به دست آورده اند. بیشترین شکل تبلیغی این جریان انحرافی در فضای مجازی است که می توان در حدود 30 کانال تلگرامی و 5 سوپرگروه فعال، ده ها تالاره گفتگو در فضاهای مختلف و سایتهای رسمی، صفحات رسمی و غیر رسمی فیسبوک و پالتاک را نام برد. علاوه بر آن، توزیع شب نامه در منازل و پخش اعلامیه ظهور در پارک ها و اماکن عمومی و همچنین تبلیغ چهره به چهره در مساجد و منابر از دیگر شیوه های مبلغین این جریان می باشد.

 

اهداف سازمانی این جریان در چه راستایی است؟

جریان احمدالحسن، همانند بسیاری از جریان های انحرافی، بیش از آنکه یک فرقه دینی بوده باشد، یک جنبش سیاسی است که با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و علاوه بر آن، در صدد آن است تا با تخریب جایگاه علماء و ناکارآمد جلوه دادن علوم دینی حوزه های علمیه و با تبدیل نیابت عامه فقیه به نیابت خاصّه خود، مردم را از فقها جدا کرده و زمینه را برای فروپاشی حوزه های علمیه فراهم نماید.

علاوه بر آن، مشابهت ایدئولوژیک فرقه احمدالحسن با جریان ضاله وهابیت، پرده از چهره این جریان برداشته و آن را در ردیف جریان های تکفیری قرار داده است. بنابراین یکی از مهمترین چالش های پیش رو، در جریان انحرافی احمدالحسن، برخورداری این فرقه از بینش تکفیری درباره تمامی مسلمانانی است که این دعوت انحرافی را نپذیرفته و با آن مخالفت کرده اند. این تکفیر و تمامی بینش های تکفیری موجود در جهان اسلام، ریشه در نقل گرایی افراطی و دوری از عقل داشته و می توان مهمترین علل پیدایش این بینش را در دو مسأله مذکور جستجو کرد.




منبع : didehbancenter.com
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تفاوت دیدگاه اهل سنت با وهابیت درباره امام زمان(ع)
علل غیبت امام زمان(عج)چیست؟
آيا حضرت مهدي عليه السلام قرآن جديد ، سنت جديد و ...
بررسی افسانه جزیره خضراء - قسمت سوم
توضیح درباره احادیث امام زمان(عج) (2)
پاسخ به شبهه ای از قفاری پیرامون مهدویت (1)
طول عمر حضرت ولیعصر(4)
مهدی پسر فاطمه(ع)
اختلاف شیعه و اهل سنت درباره‌ی نام پدر امام مهدی ...
امام زمان علیه السلام چگونه در پنج سالی به امامت ...

بیشترین بازدید این مجموعه

علل غیبت امام زمان(عج)چیست؟
تفاوت دیدگاه اهل سنت با وهابیت درباره امام زمان(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^