فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 4
98% این مطلب را پسندیده اند

آدم بسیار پرخاشگر و عصبی هستم و از این وضعیت خسته شدم لطفا راهنمایی بفرمایید؟

آدم بسیار پرخاشگر و عصبی هستم و از این وضعیت خسته شدم لطفا راهنمایی بفرمایید؟

اگرخشم و غضب از چهار چوب عقل و شرع خارج گردد بسیار مخرب و خانمانسوز است و در احادیث اسلامی غضب به عنوان کلید هر شر و بدی معرفی شده است. رسول اکرم (ص) میفرماید: «الغضب یفسد الایمان کما یفسد الخل العسل؛ غضب فاسد کننده ایمان است، همانطور که سرکه فاسد کننده عسل است». امیر المومنین (ع) میفرماید: «از خشم و غضب پرهیز کن که آغاز آن دیوانگی و انجامش پشیمانی است».امام صادق(ع) می فرماید: «الغضب مفتاح کل شر». و از طرفی فرو خوردن خشم مورد سفارش قرآن (والکاظمین الغیظ) و روایات معصومین (ع) است و این سیره عملی و اخلاقی پیشوایان دین بوده است. امیر المومنین (ع) می فرماید: خشم خود را با خاموشی درمان کنید و خواهش نفس را با خرد». اگر از زیانهای جسمی و روحی خشم آگاه شوید در درمان آن کوتاهی نخواهید نمود. از نظرمحققان و روانشناسان ثابت شده است که به هنگام خشم و غضب ماده ای در بدن تولید می شودکه اگر وارد خون شود بسیار خطرناک خواهد بود.

 

برای درمان و رهایی از غضب و خشم دو راه علمی و عملی وجود دارد:

1- راه علمی ، تفکر در اموری است که ذکر شد.

2- راه عملی این است که باید نفس را از آن منصرف کنید تا از اشتغال آتش غضب کاسته شود اگر ایستاده است بنشیند تا وسوسه شیطان از او دور شود و اگر نشسته است خشمگین شده است دراز بکشد، و برخی از علمای اخلاق توصیه نموده اند وضو بگیرد تا از وسوسه های شیطانی در امان گردد. مکان خود را تغییر دهد و به ذکر خدا مشغول گردد. اگر مدتی به این روش عمل کند به تدریج می تواند خشم و غضب خود را کنترل کند و از عصبانیت های بی مورد رهایی یابد.

3-عصبانیت و پرخاشگری بیش از آن که به دیگران و اطرافیان آسیب برساند به خود انسان پرخاشگر آسیب می زند به گفته کارشناسان علوم پزشکی عصبانیت برای قلب و مغز و جسم انسان ضرر دارد و اگر استمرار یابد موجب بیماری های قلبی و عروقی می شود علاوه بر اینکه انسان عصبانی نمی تواند تصمیمات سازنده بگیرد بنابراین باید با تمرین و ممارست و خود کنترلی بتوانید به اعصاب و روان خویش مسلط باشید اینکه بگویید من نمی توانم خودم را کنترل کنم این یک تلقین منفی است که باید از آن اجتناب کنید و با خود عهد ببندید که در حال عصبانیت سخنی نگویید و تصمیم نگیرید و اقدامی انجام ندهید اگر بر این موضوع در حال عصبانیت عمل کنید به تدریج به خود مسلط می شوید علاوه بر اینکه تند خویی و پرخاشگری موجب تنهایی انسان می گردد زیرا به تدریج اطرافیان از انسان دور می شوند چون تحمل دیگران محدود است هر موقع عصبانی می شوید بنشینید و اگر نشسته اید برخیزید و راه بروید و ذهن خود را به موضوع دیگری متوجه سازید.ازمکان خشم وفضای شیطانی خارج شوید. از ذکر صلوات و لاحول ولا قوه الا بالله غفلت نکنید.با قرآن رفیق باشید. همچنین ازخوردن غذاهای تند و انرژی زا پرهیزکنید مانند نوشابه ها و ادویه جات. ورزش و پیاده روی و کوه پیمایی و شنا و دوش آب سرد رادربرنامه زندگی قرار دهید تاانرژی های منفی ازبدن خارج شود. نمازاول وقت درموفقیت وآرامش موثراست. مراقب چشم و زبان باشید که درقیامت پاسخگو باشند.


منبع : پایگاه عرفان
1
98% (نفر 4)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...
آیا در روز عاشورا، سپاهیان امام حسین(ع) و لشکر عمر ...
اگر انسان جایز الخطاست پس چرا خداوند آدم و حوا را ...
راههاي پرورش خلاقيت و قوه ابتكار و عزت نفس راشرح ...
منظور از چاه ویل چیست؟
معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...

بیشترین بازدید این مجموعه

چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
آیه انذار در مورد چیست؟
واژه کربلا در کلام اهل بیت به چه معناست؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

ممت
سلام من با خواندن این متن بسیار زیبا دیگر آدم پرخاشگری نیستم اصلا خوب شدم عالی شدم اصلا الان من خرگوشم بی آزارام کاری با کسی ندارم D:
پاسخ
0     1
22 آبان 1397 ساعت 10:19 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^