فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 12 آبان 1397 ساعت 2:24 بعد از ظهر

استاد انصاریان: فرهنگ انبیا فرهنگ توحید، اخلاق و برادری/ تبعات عاق والدین، عذاب الهی، عدم آمرزش گناه و بازماندن از رحمت پروردگار است

استاد انصاریان: فرهنگ انبیا فرهنگ توحید، اخلاق و برادری/ تبعات عاق والدین، عذاب الهی، عدم آمرزش گناه و بازماندن از رحمت پروردگار است

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: کسی که یک ریال حق دیگران را در معاملاتش به ناحق ببرد، خداوند به او نظر رحمت نخواهد کرد. حال میلیاردها تومان اختلاس و دزدی می شود، اگر این افراد مقداری دین و اعتقاد به قیامت داشتند که میلیارد، میلیارد حق ملت مظلوم را نمی‌دزدیدند، مانع نداشتند که دزدیدند چون آنچه جلودار انسان هست ایمان به خدا و باور داشتن  قیامت است.

 

تعبیرات مختلف از امت ها و انبیای الهی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مهدیه اعظم سمنان، با بیان اینکه بخش مهمی از آیات کتاب خدا بیان برخورد انبیای الهی با مردم است، اظهار داشت: پروردگار تعبیرات جالبی از انبیا دارند. این تعبیرات برای خاطر این بود که امت‌ها با شناختی که از انبیای الهی قبل از نبوت داشتند و پروندۀ پاکی که از آنها سراغ داشتند، به آنان اعتماد کنند. یک تعبیر پروردگار این است که؛ «ما این پیغمبر هود، شعیب و صالح که ارتباط برادری با امت دارد را به سوی این امت فرستادیم» «أَخاهُمْ هُودا» (اعراف، 65)، «أَخاهُمْ صالِحا» (اعراف، 73)، «أَخاهُمْ شُعَيْبا» (اعراف، 85).


کنار هیچ کسی به اندازۀ انبیا نسبت به جان، آبرو و مالتان امنیت نخواهید داشت

وی ادامه داد: رابطه قلبی انبیای الهی بسیار با مردم نزدیک بود، اهل محبت به مردم بودند. نسبت به مردم با بهترین زمینه‌های اخلاقی رفتار می‌کردند و مردم را امانت و مخلوق خدا می‌دانستند. یک برادری که در دلسوزی، در محبت، در دغدغۀ برای دنیا و آخرت مردم حرف اول را می‌زند. تعبیر دیگری که قرآن از انبیا دارد کلمۀ امین است؛ یعنی ای مردم! این پیغمبری که به سوی شما فرستادم، نسبت به جان، مال و آبروی شما امین است؛ یعنی کنار هیچ کسی به اندازۀ انبیا نسبت به جان و آبرو و مالتان امنیت نخواهید داشت. لازم هم نیست پیغمبران به صورت فیزیکی بین مردم باشند، فرهنگ انبیا فرهنگ توحید، اخلاق و فرهنگ برادرانه بود، اگر مردم به این فرهنگ عمل کنند همه در جان، مال و آبرو یک امنیت کاملی خواهند داشت.


قیمت و ارزش آبروی مؤمن مساوی با خونش است

استاد اخلاق حوزه های علمیه به اهمیت و ضرورت حفظ آبروی مؤمن در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: از رسول خدا(ص) نقل شده است «عرض المؤمن کالدمه». این خطاب به همۀ امت تا روز قیامت هست، قیمت و ارزش آبروی مؤمن مساوی با خونش است. یعنی شما آبروی یک زن یا مرد یا خانواده را ببرید، مساوی است با اینکه سرش را ببرّید و خونش را بریزید. در قرآن مجید ارزیابی خدا را از کشتن یک بی‌گناه ببینیم تا عظمت این روایت معلوم شود «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ» کسی که یک بی‌گناهی را بی‌علت، بی‌سبب و بی‌دلیل بکشد «فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعا» (مائده، 32) مثل این است که کل انسان‌های آفریده شده را کشته است. اگر مردم در اخلاق و عملکردشان متکی به فرهنگ انبیای الهی باشند، در امنیت جانی، مالی و آبرویی قرار می‌گیرند. نبوت برای آبرو بسیار ارزش قائل است، «عرض المؤمن کدمه».

 

خداوند و پیامبر(ص) هر دو در جنگ با ربا خوار هستند  

وی افزود: طبق آیات قرآن مجید تقریباً بیست و شش‌ گناه کبیره داریم، بسیاری از این گناهان را قرآن ارزیابی کرده است. خداوند می فرماید: هر کسی ربا بدهد -حال بانک یا افراد آزاد باشند- «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا» اگر کسی به حرمت این ربا توجه نکند، ارزش به حرمت ندهد و به مردم ربا بدهد «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه» (بقره، 279) یعنی به رباخور بگویید و اعلام کنید که خدا با قدرت بی‌نهایتش و پیغمبر با آن عظمت شخصیتش، هر دو در جنگ با تو هستند. در این جنگ خدا و پیغمبر پیروز است یا جناب رباخور و بانک رباخور!؟


یکی از تبعات عاق والدین، عذاب الهی است

استاد انصاریان در ادامه سخنان خود به عاق والدین نیز اشاره و تصریح کرد: خداوند دربارۀ کسانی که آزار به پدر و مادر می‌دهند و آنها را رنج می‌دهند و دلشان را می‌شکنند نیز سخن گفته است. زمانی پدر و مادرم به ناحق دلش از من می‌شکند و به من می‌گوید: راضی نیستم نماز بخوانی، راضی نیستم روزه بگیری، به دختر می‌گوید راضی نیستم باحجاب باشی، راضی نیستم در مجالس ابی‌عبدالله(ع) شرکت کنی؛ این به ناحق ناراضی است، ناراضی باشد این عاق والدین نیست. عاق والدین در این است که می‌خواهند من را تربیت اصولی کنند و از گناه باز بدارند، به من امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، به من محبت می‌کنند، به من می‌گویند این ازدواج به این پنج دلیل برای تو نامناسب است و من هیچ چیزش را گوش نمی‌دهم، دلشان می‌شکند و رنج می‌برند و ناراضی می‌شوند.
 وی درباره تبعات عاق والدین در دنیا و آخرت، گفت: یکی از تبعات عاق والدین، عذاب الهی است، دیگر اینکه جلوی آمدن آمرزش خدا را به سوی من می‌گیرد، سوم اینکه من را از رحمت پروردگار محروم می‌کند.


لزوم توجه به روایات در کنار آیات قرآن

وی در کنار آیات قرآن توجه به روایات را ضروری دانست و اظهار کرد: ما ناچاریم روایات را با قرآن تلفیقاً به مردم بگوییم، اگر بخواهیم کل روایات را کنار بگذاریم قرآن مجید باید بسته بماند. قرآن مجید صد و چند بار بحث نماز را مطرح کرده «یقیمون الصلاة»، «اقیموا الصلاة»، «اقم الصلاة»، «اقام الصلاة» کجای این صد و چند آیه است که نماز صبح دو رکعت، نماز ظهر و عصر چهار رکعت و نماز مغرب و عشا هفت رکعت است؟ کجای قرآن است که نماز تکبیر، فاتحة الکتاب، سوره، رکوع و سجده، تشهد و سلام دارد؟ همۀ اینها را روایات برای ما بیان کردند. روایات و قرآن با هم هستند، هیچ‌کدام را نمی توان از یکدیگر جدا مورد توجه قرار داد.


اهل بیت(ع) و قرآن تا قیامت از هم جدایی ندارند

مبلغ عرصه بین الملل به حدیث ثقلین در کتب اهل سنت اشاره و خاطرنشان کرد: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» اهل بیت(ع) و قرآن تا قیامت از هم جدایی ندارند «ما ان تمسکتم بهما» اگر سراغ هر دو در زندگی بروید «لن تظلوا من بعدی ابداً» بعد از من تا قیامت یکی از شما گمراه نمی‌شوید. اگر فقط سراغ قرآن بروید، گمراه هستید، اگر فقط سراغ روایت بروید باز هم گمراه هستید.


گسترش شیعه در زمان امام رضا(ع)

وی گفت: شیعه پس از زمان پیامبر(ص) تنها 12 نفر بودند، امام هشتم(ع) می‌فرماید: بعد از مرگ پیغمبر(ص) این دوازده‌ نفر ماندند و بقیه سراغ جهنم رفتند. آن دوازده‌ نفر بعداً بیست و چهار و سپس چهل و هشت نفر شدند، اوج جمعیت واقعی شیعه کربلا بود، یعنی هفتاد و دو نفر. بعد زمان حضرت رضا(ع) شیعه گسترده‌تر شد و بزرگان دین ما در عصر غیبت جان کندند تا فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) را پخش کردند، شیعه اکنون حدود پانصد میلیون نفر شده است. تشیع در قاره‌ها خیزش مهمی برمی‌دارد، یعنی به سرعت زیاد می‌شود، چراغ الهی پرنورتر بودنش را آشکار می‌کند، چراغ کفر رو به خاموشی می‌رود. نهایتاً ارزیابی خدا از آینده این است «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون» (انبیا، 105) تمام زمین را بندگان واقعی من به ارث می‌برند یعنی دیگر فاسق، فاجر، کافر، بدکار، مجرم، قاتل، ظالم، رباخور و غارتگر در آیندۀ زمین نخواهد ماند.

 

شیعیان امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت(ع) اهل نجات هستند

وی تأکید کرد: شیعیان امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت(ع) اهل نجات هستند. همۀ مردان، زنان و جوانان شیعه در دایرۀ کشور خودشان اگر به فرهنگ نبوت و اهل‌بیت(ع) عمل کنند، امنیت مالی، جانی و آبرویی یقینی است و کشور بهشت می‌شود. حرف همۀ انبیا و ائمه ایمان و عمل صالح بود.


کسی که حق الناس را ضایع کند، خداوند به او نظر رحمت نخواهد کرد

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی در مورد عاقبت مال حرام در روایتی از پیامبر(ص)، اظهار کرد: پیغمبر اکرم می‌فرماید: کسی که یک درهم حق دیگران را در معاملاتش به ناحق ببرد، خداوند به او نظر رحمت نخواهد کرد. حال میلیاردها تومان اختلاس و دزدی در روز روشن می شود، اگر اینها یک جو دین و اعتقاد به قیامت داشتند که میلیارد، میلیارد حق ملت مظلوم را روز روشن نمی‌دزدیدند، مانع نداشتند که دزدیدند. زناکار مانع زنا ندارد، آن کسی که پدر و مادرش را ناراضی می‌کند، مانع نارضا کردن پدر و مادر ندارد، آن چیزی که جلودار انسان است ایمان به خدا و باور داشتن قیامت است.


نمونه هایی از ضرورت رعایت حق الناس

 وی گفت: حضرت مسیح(ع) از یک قبرستان تک و تنها عبور می‌کرد، نگاهش به یک قبر افتاد، به فکرش رسید با صاحب قبر صحبت کند، مرده بعد از بیست سال خاک می شود، اما پروردگار عالم با ارادۀ ازلیۀ بی‌نهایتش خاک را در جا به همان آدم زنده برگرداند. مسیح بالای سر قبر ایستاد و گفت: اگر به تو اجازه می‌دهند چند دقیقه از داخل قبر بلند شو تا من دو کلمه با تو صحبت کنم. قبر شکافته شد و پیرمردی حدود بین هفتاد هشتاد سال از قبر بیرون آمد. مسیح(ع) پرسید: چند سال است مُردی؟ هفتصد سال است. مسیح پرسید: برزخ راحتی؟ گفت: برزخ که راحت هستم، عذاب دوزخی ندارم؛ ولی یک چیزی ای مسیح گلوگیر من است که جلوی راحتی من را گرفته، امنیت ندارم. مسیح گفت: چیست؟ گفت: مسیح! یک دانق ـ فکر می‌کنم به تعبیر آن زمان همین یک درهم زمان پیغمبر باشد و یکی دو تومان پول ایران ـ از مال یک یتیم پیش من ماند و من برنگرداندم، از وقتی که مردم در این عالم برزخ دائم به من نهیب می‌زنند به چه حقی مال یتیم را نگه داشتی و برنگرداندی؟ این نهیب من را می‌کشد.


استاد انصاریان ادامه داد: جنگ خیبر تمام شد رسول خدا(ص) فرمود: آنچه از قلعه‌ها غنیمت جمع کردید بیاورید روی هم بریزید تا من بین رزمندگان اسلام به عدالت تقسیم کنم، همه آوردند و یک تپه غنیمت شد. یکی از مسلمان‌ها آمد پیش پیغمبر و گفت: آقا من یک جفت بند پوتین از غنایم قلعه برداشتم، این را هم بیاورم بریزم روی این کپۀ مال؟ فرمود: اگر توجه نمی‌کردی و نمی‌آوردی و روی کل غنیمت نمی‌گذاشتی و بعد از دنیا می‌رفتی، قیامت دوتا بند از آتش به پایت می‌بستند تا حساب خلایق را برسند و بعد سراغ تو بیایند. امنیت مال، جان و خون مردم در جنب نبوت و امامت این است.


اگر منبر خیالی نباشد، زندان ها خالی می مانند!

استاد انصاریان در پایان گفت: قانون مملکتی می‌تواند مردم را تربیت کند؟ آموزش و پرورش می‌تواند دین‌دار تحویل دهد؟ نیروی نظامی می‌تواند دین‌دار به وجود بیاورد؟ اسلحه و تازیانه و زندان مانع مردم از گناه و معصیت است؟ پس چرا تا حالا مانع نبوده؟ اگر مردم برخورد به منبر اهل‌بیتی و قرآنی کنند یعنی منبر بافتنی، خیالی، روزنامه خواندن و اخبار رادیو تلویزیون نباشد و در حقیقت کاری که انبیا کردند، منبر کند؛ زندان‌ها خالی می‌ماند، دیگر نیازی به بلند کردن مُشت و یا تازیانه و اسلحه نیست.
انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

 

  • اهل نجات
  • ربا
  • احترام به والدین
  • عاق والدین
  • رباخورى
  • حق‌الناس
  • آبروی مؤمن
  • فرهنگ انبیا
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    شعر مولوی ‌اهل‌سنت برای‌ حضرت ‌زهرا (س)
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
    تقدیر از استاد حسین انصاریان به عنوان خادم صحیفه ...
    بانک اسلامی در جمهوری چچن تأسیس می‌شود
    کربلا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان + تصاویر
    برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^