فارسی
سه شنبه 03 ارديبهشت 1398 - الثلاثاء 17 شعبان 1440
  233
  0
  0

استاد انصاریان: گران‌ترین عملِ از اعمال، ملاک پرداخت پاداش/ یاری و کمکِ پروردگار به بندگان در عالم تشریع، برخواسته از ایمان و عمل صالح است

استاد انصاریان: گران‌ترین عملِ از اعمال، ملاک پرداخت پاداش/ یاری و کمکِ پروردگار به بندگان در عالم تشریع، برخواسته از ایمان و عمل صالح است

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: پروردگار مهربان عالم به ما هشدار داده که اگر تکالیفتان را نسبت به مال عمل نکنید، هم در دنیا هم در برزخ و هم در آخرت گرفتار می‌شوید، اما بیشترمان در عمل به این آیات سستیم، ضعیفیم، ناتوانیم، قدم ما جلو نمی‌رود، دست ما به زحمت در جیب می‌رود، وابستگی به مال در وجود ما بیش از باور قرآن است.


طبق آیاتِ قرآن باور و ایمان چهار منفعت عظیم دارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی و فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مهدیه اعظم سمنان، با بیان اینکه ایمان به خدا و باور داشتن صاحب عالم و حرکت بر اساس آن باور و ایمان طبق آیات قرآن مجید چهار منفعت عظیم دارد، اظهار کرد: منفعت عظیم آن در دنیا ظهور می‌کند، منفعت دیگر وقت مردن ظهور می‌کند، منفعت سوم در عالم برزخ ظهور می‌کند و منفعت چهارم در قیامت کبری و محشر ظهور می‌کند. این چهار منفعت از هیچ راه دیگری نصیب انسان نمی‌شود، طبع ایمان و عمل صالح این چهار منفعت را ظهور می‌دهد.
وی ادامه داد: منفعت اول در سورۀ مبارکۀ نحل بیان شده، شما مردان بزرگوار و زنان با کرامت در خانواده‌هایی تربیت شدید که باور به قرآن را به هر شکلی به شما انتقال دادند، قلب محترم همۀ شما مردان و زنان از این باور برخوردار است و یک بخش ارزش قلبتان مربوط به همین باور است.


در عمل به آیاتِ قرآن ضعیف و سست هستیم

استاد اخلاق حوزه های علمیه گفت: مسئله‌ای که به ما ضربه زده ولی به باور ما ضربه نخورده اوضاع روزمره و مادی ماست، کشش روحیۀ ما نسبت به مال و کشش روحیۀ ما نسبت به امور جاری زندگی، درگیری‌ها، برخوردها و آلوده شدن به نَفَس‌های ناپاک افراد باعث شده که درخت باور ما نسبت به قرآن محصول چندانی ندهد. از محصول این درخت نمازی، روزه‌ای و زیارت واجبی برای ما باقی مانده است. متأسفانه آیات قرآن دربارۀ مال کسب سود در زندگی ما یک مقدار برکنار است، قرآن را باور داریم و می‌دانیم پروردگار عالم فرموده «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون» (انفال، 3)؛ می‌دانیم پروردگار عالم فرموده «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَه» (انفال، 41) با بقیۀ آیه که شش طایفه را بیان می‌کند؛ می‌دانیم که پروردگار فرموده «وَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم» (ذاریات، 19)؛ می‌دانیم فرموده «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ» (توبه، 60)؛ و نیز می‌دانیم فرموده «وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقاب» (بقره، 177)؛ می‌دانیم پروردگار مهربان عالم ما را هشدار داده اگر تکالیفتان را نسبت به مال عمل نکنید گرفتار می‌شوید، هم در دنیا هم در برزخ و هم در آخرت، اما بیشترمان در عمل به این آیات سستیم، ضعیفیم، ناتوانیم، قدم ما جلو نمی‌رود، دست ما به زحمت در جیب می‌رود، وابستگی به مال در وجود ما بیش از باور قرآن است.


نماز این قدرت را دارد که ما را از گناهان ظاهر و پنهان حفظ کند

وی تصریح کرد: وجود مقدس حضرت حق در یک چشم بر هم زدن از همۀ گذشتۀ ما در یک لحظه، گذشت می‌کند. ما سعی کنیم که به باورمان نسبت به قرآن کریم عمل کنیم، به مسائل مربوط به عمل که در آیات قرآن مجید مطرح است احترام بگذاریم؛ ما باور داریم اما کم عمل، سست عمل و ضعیف عمل هستیم. ما نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم اما جاندار نیست؛ یعنی یک نمازی نیست که «تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» (عنکبوت، 45) باشد. نماز این قدرت را دارد که ما را از گناهان ظاهر و پنهان طبق آیۀ شریفه باز بدارد، ولی نماز ما زور ندارد. ما نماز می‌خوانیم، اما آلودۀ به دروغ و غیبت و تهمت و بعضی از اعمال زشت و شکستن حریم محرم و نامحرمی که در سورۀ نور و توبه مطرح است هستیم.


ایمان با عمل صالح گره خورده است

استاد انصاریان با بیان اینکه ایمان، شرط قبولی اعمال است، گفت: پروردگار می فرماید که طبع ایمان و عمل صالح این است که «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِن» (نحل، 97) بدون فرق، هر مرد و زنی که می‌خواهد باشد، دارای عمل صالح است یعنی از عمرش برای عمل صالح هزینه می‌کند «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ». ولی ایمان با این عمل صالح گره خورده، یعنی عمل صالحش محصول باور قلبش است، با بودن ایمان و عمل صالح خدا به کمک او می‌آید. اگر ایمان و عمل صالح نباشد، انسان از یاری خدا صددرصد محروم است؛ چون وقتی من پیوند با او نداشته باشم و عملی برای او انجام ندهم، به چه دلیل به یاری من بیاید؟ در عالم تکوین تمام موجودات عالم از یاری پروردگار برخوردارند، چون اگر خدا رشتۀ یاری را در عالم تکوین بردارد موجود هیچ و پوچ می‌شود و وجودش نمی‌ماند، آن یاری لازمۀ رحمت عام پروردگار مهربان عالم است؛ ولی یاری در عالم تشریع برخواسته از ایمان و عمل صالح است.


خداوند به یاری هر مرد و زنی می آید که دارای عمل صالح است

وی در مورد معنای حیات طیبه در قرآن بیان کرد: خداوند متعال می فرماید: هر مرد و زنی که مؤمن و دارای عمل صالح است، من به یاری او می‌آیم و برای آنها «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَة» (نحل، 97) یک زندگی سراسر پاک ایجاد می‌کنم. میدان زندگی این افراد  از نفوذ شیاطین، نفس اماره، هوای نفس، غرایز و امیال بیرون از حد، سالم می‌ماند. شصت سال بین مردم زندگی می‌کند نه کسی از منفعت وجودی او محروم می‌شود و نه کسی از او ضرر می‌بیند.


از یک زندگی پاک دردسر برای دیگران ایجاد نمی‌شود

وی گفت: از یک زندگی پاک که دردسری برای دیگران ایجاد نمی‌شود، تا جایی که امکان دارد منفعت هم به دیگران می‌رسد. کار این «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِن فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَة»(نحل، 97) این است که منفعت وجودم را که خدا به من داده به دیگران نیز  انتقال بدهم. اگر منفعت وجودتان را انتقال دهید، یک سوم این شهر را می‌توانید از فقر و نداری روحی، از تهیدستی معنوی، از فراری بودن از خدا و پیغمبر نجات دهید.

 
معیار پاداش خداوند برای کسانی که دارای عمل صالح هستند

مبلغ عرصه بین الملل در ادامه آیه «وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون» (نحل، 97) را معنی و بیان کرد: فکر نکنم تا به امروز معنی آیه را این‌طور شنیده باشید، حقیقت آیه این است، چه پاداشی به آنها می‌دهم؟ معیار پاداشم بهترین عمل دورۀ عمر آنهاست، یعنی یک کسی در سمنان هشت نوع زمین دارد، زمین‌های مختلف، یک زمین دارد متری پنج میلیون، یک زمین دارد متری سه میلیون، یک زمین دارد متری شش میلیون، زمینی که در جایِ دورِ شهر است و خیلی خریدار ندارد متری هزار تومان؛ یعنی قطعه‌های زمین با قیمت‌های مختلف دارد. یک کسی در سمنان می‌آید این آقا را می‌بیند و می‌گوید: من شنیدم شما مالک سی قطعه زمینی از متری پنج میلیون تا متری هزار تومان هستید، من کل زمین‌ها را می‌خواهم بخرم. می‌گوید: باشد، این سندهای زمین‌هاست. می‌گوید: من بر اساس قیمت منطقه‌ای نمی‌خواهم بخرم، گران‌ترین قیمتت چند است؟ پنج میلیون. ارزان‌ترین قیمتت چند است؟ هزار تومان. می‌گوید: کل زمین‌هایت چند متر است؟ می‌گوید: ده هزار متر. می‌گوید: من ده هزار متر را هر متر را به قیمت گران‌ترین زمینت که متری پنج میلیون است می‌خرم، آن متری هزار تومانی را هم پنج میلیون می‌دهم؛ معنی آیه «وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون» است.


معاملات عجیب و غریب خداوند با بندگان

استاد انصاریان در پایان گفت: هفتاد سال نماز خواندی، روزه گرفتی، پول دادی، کار خیر کردی، گران‌ترین عملت را ملاک پرداخت پاداش قرار می‌دهم، مثلاً در دورۀ عمرت یک نماز داری صد میلیون، تمام هفتاد سال نمازت را می‌خرم هر نمازی صد میلیون، این معنی «وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون» است. ما با این کوچکی، پروردگار عالم با ما وارد چه معاملات عجیب و غریبی می‌شود!
انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

 

  • ایمان
  • انفاق
  • پاداش نیکی
  • حیات طیبه
  • منفعت عظیم
  • معیار پاداش
  •   233
      0
      0
    امتیاز شما به این مطلب ؟

    آخرین مطالب

          رحم خدا در برزخ و قيامت‏
          روزگار امام دوازدهم
          امام زمان (عج) فريادرس انسان‏‌ها
          سیمای حضرت علی اکبر (ع)
          ياد پدر و مادر در نمازهاى يوميه‏
          تربيت در آخر الزمان
          حق خداوند متعال بر بنده
          آیه وفا
          توسّل اميرمؤمنان(ع) به سيّدالشهداء(ع)
          مقام شكر از منظر امام حسین(ع)

    بیشترین بازدید این مجموعه

          ازدواج غير دائم‏
          میلاد امام حسین (علیه السلام)
          آیه وفا
          اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
          یک آیه و این همه معجزه !!
          نیمه شعبان فرصتی برای بخشش گناهان کبیره
          شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!
          حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!
          فضيلت ماه شعبان از نگاه استاد انصاريان
          افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز