فارسی
يكشنبه 28 بهمن 1397 - الاحد 12 جمادى الثاني 1440
  390
  0
  5

دعوت قرآن کریم به عبودیت و بندگی

دعوت قرآن کریم به عبودیت و بندگی

عبودیت، مقام و مرتبه شریفی است و قرآن در جای جای مصحف شریف بندگان را به عبودیت و پرستش خداوند یکتا دعوت می کند.([1]) از جمله آیاتی که به مقام رفیع و شریف عبودیت اشاره دارد، این کلام نورانی حضرت حق است:

)إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي(([2])؛ «من خداوند یکتایم، جز من معبودی نیست، فقط مرا بپرست! و نماز را [با شرایط ویژه اش] برای توجهِ قلبی به من برپادار!»

در تفسیر آیه شریفه گفته شده خداوند بی همتا در این آیه شریفه حضرت موسی را پس از توحید به بندگی و عبودیت فرمان می دهد. زیرا توحید ریشه و اصل است و بندگی تنۀ آن، توحید درخت است و عبودیت و بندگی میوه و محصول آن و قوام و پابرجایی برای یکی از آن دو جز با حصول دیگری ممکن نیست.([3])

بنابر کلام خداوند در مصحف شریف هدف از بعثت پیامبران و انبیای الهی: نیز دعوت به بندگی و پرستش ذات باری تعالی و اجتناب از عبودیت غیر خدا و طاغوت است:

)وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ(([4])؛ «همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم [تا اِعلام کند] که خدا را بپرستید، و از [پرستش] طاغوت بپرهیزید!»

هرگز سزاوار و شایسته نیست معبودی غیر از خداوند بزرگ و مهربان عبادت و پرستش شود. خدایی که توبه پذیر است و غفلت و جهالت انسان را می پذیرد. خدایی که با وجود توان و قدرت انسان، از او تکلیف می خواهد. خدایی که بندگانش را هدایت فرموده و نام مسلمانی بر آن ها نهاده است. خدایی که بنده نواز است و به تعبیر قرآن که می فرماید: )فَنِعْمَ الْمَوْلَى(([5])، برترین مولای انسان است. خدایی که انسان را سرشار از نعمت ها خلق کرده و به دلیل خطای بندگانش نعمت ها را غصب نمی کند و از او دریغ نمی کند.

در حکایات نقل شده که روزی فردی در کنار نیل مشغول شستن جامه و لباس هایش بود، که ناگاه عقرب بزرگی دید. پس از شرّ او به خدا پناه برد، سپس به دنبالش رفت تا این که به کناره آب رسید. در این هنگام قورباغه ای از آب برآمد و عقرب بر پشت وی نشست و از نیل گذشتند. معلوم شد که این عقرب در پی انجام کاری است. بالاخره قورباغه عقرب را به کنار ساحل رسانید و بازگشت. عقرب به سوی درخت بزرگی رفت که غلام جوانی زیر سایه اش خوابیده بود. راوی می گوید با خود گفتم )إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ(([6])، هم اکنون عقرب آن جوان را هلاک خواهد کرد. در این اندیشه بودم، که ناگهان ماری را دیدم که به سوی آن غلام می خزید تا او را نیش زده و هلاکش کند. اما عقرب به سوی آن مار جَست و او را کشت و از آنجا به کنار آب آمد. بار دیگر قورباغه بازآمد و عقرب را بر پشت خود حمل کرد و به جایگاه قبلی خود بازگردانید.([7]) آری، پاسداشت و ادای عبودیت و بندگی تنها شایسته و سزاوار مقام بی همتای چنین خداوندی است.

 

-----------------------------------------------------------------------------

[1]. رعد(13): 36؛ همچنین ن.ک: آل عمران(3): 51؛ نمل(27): 91؛ زمر(39): 11.

[2]. طه(20): 14.

[3]. تفسیر کبیر: 1/250.

[4]. نحل(16): 36.

[5]. حج(22): 78.

[6]. بقره(2): 156.

[7]. کشف الاسرار و عدة الابرار: 6/411 ـ 413.

 

برگرفته از کتاب سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت نوشته استاد انصاریان


منبع : پایگاه عرفان
  390
  0
  5 (نفر1)
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      منافع مصرف درست نعمت‌ها
      جایگاه توكل‏
      مقام خلیفة اللّهی انسان در قرآن کریم
      جایگاه ایمان در زندگی نیکان
      امام خميني(ره) به روايت استاد حسين انصاريان
      واکنش امام خمینی(ره) به سخنرانی استاد انصاریان
      درخواست حضرت فاطمه زهرا (س)
      امیرالمومنین(ع) کنار بستر حضرت زهرا(س)
      فاطمه (س) از مصاديق واقعى آيات قرآن‏
      روز بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س) به امر خدا

بیشترین بازدید این مجموعه

      راه ازدیاد راهی رزق وروزی
      آداب ورود و خروج منزل
      افراط در شهوت‏
      ازدواج غير دائم‏
      فضائل آیة الکرسی از زبان رسول اللّه
      اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
      یک آیه و این همه معجزه !!
      شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!
      حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!
      نحوه دعا کردن  

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز