فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 24 شهريور 1397 ساعت 01:07 صبح

استاد انصاریان: نشانه انسان مؤمن از نگاه امیرالمؤمنین(ع)/ انسان بی دین به هیچ تعهدی پایبند نیست

استاد انصاریان: نشانه انسان مؤمن از نگاه امیرالمؤمنین(ع)/ انسان بی دین به هیچ تعهدی پایبند نیست

دارالعرفان/ مفسرّ و محقق علوم و معارف اهل بیت(ع) گفت: بر اساس آیات و روایات رسیده افراد بی دین، کسانی هستند که بویی از خداپرستی نبرده اند و  بر هیچ تعهدی پایبند و مقیّد نیستند.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین ا لملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان، امروز طی سخنانی در حسینیه هدایت با اشاره به موضوعاتی از جمله؛ «وفای به عهد»، «تعهد و ولایت مداری»، «نشانه های مؤمن»، «تبعیت تام و تمام»، «فضیلت گریه بر عزای سیدالشهدا(ع)»، «نشانه های انسان بی دین» اظهارداشت: قیس جوان 28 ساله ای است که به جرم عشق به امام حسین(ع) - وفای به عهدش - زمانیکه نامه ای از حضرت سیدالشهدا(ع) برای سران شیعه در اختیار داشت را به دشمن نداد و حاضر نشد اسامی شیعیان مورد خطاب حضرت را برای رهایی خود به دشمن بدهد،  به همین خاطر گردن او را زدند - گفت چرا ده نفر کشته شوند، یک نفر کشته شود -، چرا باید اسرار محبوبم را فاش کنم؛ جان چه باشد که فدای قدم دوست کنم.

 

وی افزود: وقتی خبر شهادت قیس را به حضرت رساندند و این درحالی بود که حضرت هنوز به کربلا نرسیده بودند، فرمودند؛«مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُوَما بَدَّلوا تَبديلًا(الأحزاب/۲۳) در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.

 

نویسنده کتاب «اسلام دین آسان» ادامه داد: وقتی باران رحمت الهی ببارد انسان در مسیر مستقیم قرار می گیرد، وفادارتر می شود و بجای اینکه بنده نفس به عنوان دزدترین دزدها باشد در مسیر حق قرار گرفته و عبد خداوند می شود.

 

استاد برجسته اخلاق، تهذیب و تربیت بیان داشت: اگر به زندگی 72 تن - به استثنای حضرت سیدالشهدا(ع) - نگاه و تفحصی کنید، خواهید دید که انواع تشویق ها، پیشنهادات و در آخر تهدیدات از سوی حاکم جور به آنان شد تا از همراهی سیدالشهدا(ع) دست بردارند ولی آنان به عهد خویش پایبند بودند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با نگاهی به سپاه ابن زیاد و وعده ها و وعیدهای دروغینی آن، خاطرنشان کرد: تاریخ ثابت کرده است، اکثر مردم عالم طبق آیات نورانی قرآن به یک علف هرز خود را می فروشند و به فکر عاقبت خود نیستند. نفس انسان دزدترین دزدها است بطوریکه با یک وعده فریفته می شوند و خون پسر رسول الله (ص) را بی گناه می ریزند. البته – ای عمر سعد - بدبخت رفتی به بهانه مُلک ری ولی ندیدی که – ابن زیاد - بی دین به تعهدش عمل نمی کند. وقتی برگشتی پیش ابن زیاد که تا رکاب اسبِ مرا طلا بریزید، ابن زیاد گفت به چه علت؟ پاسخ داد بخاطر اینکه من کسی را کشته ام که پدرش ، مادرش و جدش بهترین انسان ها بوده اند! ابن زیاد گفت : تو که می دانستی چنین فردی است، غلط کردی که او را کشتی!

 

استاد انصاریان با بیان اینکه تنها کسی که به وعده های خودش عمل می کند، پروردگار جهانیان است، افزود: عزیزان من، به آیات قرآن اعتماد و اطمینان داشته باشید، چرا که هر چه وعده داده است عملی شده و می شود.

 

نویسنده کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم» با اشاره به آیه ای از قرآن کریم در رابطه با وعده های حق و عملی پروردگار نسبت به همه بندگان خوب خود گفت: خداوند می فرمایند؛«إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً» ( احزاب /35)» به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان، و مردان مؤمن و زنان مؤمن، و مردان فروتن فرمانبردار و زنان فروتن فرمانبردار، و مردان راستگو و زنان راستگو، و مردان شکیبا و زنان شکیبا، و مردان خاشع و زنان خاشع، و مردان انفاق‌کننده و زنان انفاق‌کننده، و مردان روزه‌دار و زنان روزه‌دار، و مردانی که حفظ می‌کنند دامن‌شان را و زنانی که حفظ می‌کنند، و مردانی که یاد می‌کنند خدا را بسیار و زنانی که یاد می‌کنند، خداوند برایشان مغفرت و پاداشی بزرگ آماده فرموده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ملاک و معیار  انسان مؤمن از سوی امیرالمؤمنین(ع) مشخص شده است، اظهارداشت: در کتاب کامل الزیارات نقل شده است؛ «نظر امیرالمؤمنین علیه السلام الی الحسین فقال: یا عبرة کل مؤمن، فقال: انا یا ابتاه؟ قال: نعم یا بنی…» امیرالمؤمنین(ع) به حضرت حسین(ع) نظر نموده پس فرمودند: ای اشک هر مؤمنی. حضرت حسین(ع) عرض نمود: ای پدر من اشک هر مؤمنی هستم؟ امیرالمؤمنین(ع) فرمود: بله پسرم. فلذا «اشک بر امام حسین(ع)» نشانه هر مرد و زن، پیر و جوان مؤمن است.

 

استاد انصاریان با طرح این سؤال که از چه زمانی اشک را به ما داده اند، بیان داشت: در برخی کتب معتبر اهل سنت به نقل از رسول خدا(ص) گفته است که گریه را خداوند سبحان زمانی که کودک در رحم مادر قرارداشت، داده است.

مهر تو را به عالم امکان نمی دهم *** این گنج پر بهاست من ارزان نمی دهم

 

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی با اشاره به داستان ذبح حضرت اسماعیل(ع) توسط حضرت ابراهیم(ع) گفت: در آن زمان وقتی اسماعیل(ع) یک بار پا به زمین کوبید یک چشمه جوشید و آن هم زمزم شد، چشمه ای که نه شفاعت دارد، نه مغفرت دارد. و حال این دو چشمه جوشانی که ما - در صورت - داریم که بر مصیبت آل الله سالهاست می گرید نه تنها خشک نمی شود بلکه رحمت، مغفرت، شفاعت خداوند را در پی دارد. عزاداران اباعبدالله(ع)، قدر این اشک ها را بدانید که خوب می خرند.

انتهای پیام  /


منبع : پایگاه عرفان
  • وفای به عهد
  • تعهد و ولایت مداری
  • نشانه های مؤمن
  • تبعیت تام و تمام
  • فضیلت گریه بر عزای سیدالشهدا(ع)
  • نشانه های انسان بی دین
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^