فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 6 شهريور 1397 ساعت 08:23 صبح

استاد انصاریان: تا نَمردیم باید جریمه‌های قیامتی خود را حذف کنیم

 استاد انصاریان: تا نَمردیم باید جریمه‌های قیامتی خود را حذف کنیم

دارالعرفان/ مفسّر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم گفت: تا نَمردیم باید جریمه‌های قیامتی خود را حذف کنیم. به فرموده قرآن، با اصلاح خود و توبه، یعنی یک برگشت باطنی و یک فعالیت مثبت ظاهری ناب و اصلح، این جریمه حذف خواهد شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در بیت آیت الله العظمی بروجردی(ره)، اظهارداشت: بسیار اتفاق افتاده که خود ائمهٔ طاهرین(ع) راوی روایات باشند، از پدر بزرگوارشان یا از پدرانشان یا از وجود مبارک رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) روایات نقل کنند. امام باقر(ع) روایات نابی دارند که خودشان راوی‌اند، مثلاً از پدر بزرگوارشان امام چهارم روایاتی را نقل می‌کنند که‌ای کاش شیعه از متن آن روایات خبردار بود یا خبردار می‌شد.


وی ادامه داد: این روایت بیانگر راه و روش زندگی درست است، این روایات همیشه تازه و زنده می‌ماند، چون با طبیعت، درون، با اعمال و اخلاق مردم سر و کار دارد؛ به همین خاطر است که این روایات را وقتی افراد بی تکّبر، بدون غرور و افرادی که واقعاً اسیر هوای نفس و شیاطین بیرونی نیستند بشنوند، به آسانی قبول می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند خودشان را با مطالب این‌گونه روایات منطبق کنند.


استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه راهی برای تأمین سعادت دنیا و آخرت جز قرآن مجید و روایات که تفسیر قرآن است وجود ندارد، تصریح کرد: اگر انسان خواهان حسنهٔ دنیا و حسنهٔ آخرت است چیزی که چند بار پروردگار در قرآن از اهل حال نقل کرده که به پیشگاه حضرت حق عاجزانه عرض می‌کردند: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَة»(بقره، 201) ای پروردگار ما! به ما همهٔ نیکی‌ها و خوبی‌های دنیا و آخرت را عطا کن. این دعای فوق‌العاده‌ای است که متن آن در قرآن کریم ذکر شده و رسول خدا(ص) هم به این دعا اصرار داشتند.


از خداوند تقاضا نکنید جریمه قیامت را به این دنیا موکول کند

استاد انصاریان گفت: در روایتی آمده است، که در نماز پیغمبر یکی از مأمومین در دلش خیلی جدی به پروردگار عرض کرد من قبل از مسلمان شدنم از نظر اعتقادی، عملی، اخلاقی آدم درستی نبودم، خیلی علاقه دارم که هر جریمه‌ای برایم نوشتی این را در همین دنیا برای من قرار بدهی، دیگر بعد از مردن کاری به کار من نداشته باش، من طاقت جریمهٔ آخرت را ندارم. نماز تمام شد، آمد خانه خیلی سخت به تب و لرز افتاد، فردای آن روز رسول خدا(ص) به عیادتش آمد و فرمودند: دیشب تو خیلی سالم بودی، در نماز هم که شرکت داشتی، چه شد یک دفعه؟ وی پاسخ داد: یا رسول الله من مثل بقیه قبل از مسلمان شدنم مشکل اخلاقی، اعتقادی، فکری، عملی داشتم، همهٔ آن‌ها هم گناه و جرم است و جریمه دارد، در دلم به پروردگار گفتم این جریمهٔ قیامت من را به همین دنیا موکول کن، پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: اشتباه کردی که از خدا چنین تقاضایی کردی، چه کسی به تو گفت تعیین جریمه کنی؟ اکنون دعای خود را تغییر بده تا خدا به تو شفا دهد، وی گفت: آقا یادم بدهید. فرمود: بگو «ربنا اتنا فی الدنیا حسنة و فی الاخرة حسنة» اگر هم جریمه‌ای داشتی با همین دعا بخشیده می‌شود.  


تا نمردیم باید جریمه‌های قیامتی خود را حذف کنیم

استاد انصاریان تأکید کرد: تا نمردیم باید جریمه‌های قیامتی خود را حذف کنیم. قرآن کریم می‌فرماید؛ با اصلاح خود و با توبه که در آیات کلمهٔ توبه و اصلاح، گاهی کنار هم آمده است، یعنی یک برگشت باطنی و یک فعالیت مثبت ظاهری ناب و اصلح، این جریمه را حذف می‌کند.


این مبلغ عرصه بین الملل در باب فراموشی یاد خدا به داستانی از حضرت یوسف(ع) که به اشتباه بیان می‌شود، اشاره کرد و گفت: می‌گویند حضرت یوسف (ع) حدوداً بین هفت تا نه سال زندان بود، حضرت به زندانی که داشت  آزاد می‌شد، گفت «اُذْکرْنِی عِنْدَ رَبِّک»(یوسف، 42) به شاه بگو یک بی‌گناه داخل زندان است، ما این ماجرا را طبق خود سورهٔ یوسف قبول نداریم. اوایل سوره در درگیری یوسف با زلیخا که درگیری هم از طرف زلیخا بود، آن روز طبق آیهٔ شریفه زلیخا خیلی از کوره در رفته بود و مصمم بود «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِه» که او را وادار به هم‌خوابگی کند، آخر آن آیه پروردگار می‌فرماید: آن وقت یوسف شانزده هفده سالش بود «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِین»(یوسف، 24) و عُبّاد مخلص اشتباه نمی‌کنند و خدا را فراموش نمی‌کنند. اگر به آن زندانی آزاد شده گفت به شاه بگو، حرف ناروایی نیست، حرف درستی است. این خیلی خوب است که عمر بیشتر در زندان نگذرد چون عمر در زندان بگذرد حرام می‌شود، آنجا کاری نمی‌توانست کند. هیچ مانعی نداشت، ما هم اجازه داریم کارهایی که هست به دیگران بگوییم، این شرک و فراموشی پروردگار عالم نیست.


استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود، عظمت هستی در روایات را مورد بررسی قرار داد و افزود: امروزه کتابخانه‌های متعددی در انگلستان وجود دارد که اگر قفسه این کتابخانه‌ها را کنار هم بگذاریم به طول هزار کیلومتر خواهد رسید. من بعضی از آثار خطی جابر بن حیان را آنجا دیدم، همچنین یک رسائل از امام صادق(ع) دارد که شامل دو هزار صفحه می‌شود.


شاید شصت درصد کتب این کتابخانه، برای مسلمانان می‌باشد.

ایشان خاطرنشان کرد: اروپا حدود چهارصد سال است وارد علم شده، ما پانزده قرن قبل با قرآن مجید خیلی خوب وارد علم شدیم، ولی با وفات رسول خدا(ص) مثلث شوم نفاق، یهودیت و مسیحیت راه ورودی را بستند. اگر دَر را نبسته بودند اکنون علم دست مسلمانان بود، اما در عین حال آنها هم روی کتاب‌های ما خیلی کار کردند.


کتاب «خورشید اسلام در اروپا» برای طلاب بسیار مناسب است

محقق، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف اهل بیت(ع) افزود: کتابی سه جلدی به نام «خورشید اسلام در اروپا» برای ما طلبه‌ها بسیار مناسب است؛ این کتاب را یک دانشمند غربی نوشته و جالب آن است که در این کتاب اذعان داشته، که بنیان و مواد اولیه علوم فعلی برای مسلمانان بوده است، چندین جا هم اقرار می‌کند اگر بخواهند از ما علمای اروپا وصفی به میان بیاورند باید بگویند ما دزدیم.


استاد انصاریان به وجود فرش و فال ایرانی در کتابخانهٔ لندن اشاره کرد و گفت: من کتابی دیدم نهصد صفحه دربارهٔ فرش ایران که قریب به 90 سال قبل در لندن نوشته‌اند، عکس فرش‌های تمام مناطق ایران در آن کتاب است، هر فرشی را توضیح دادند که این فرش بافت لرستان، دیگری بافت ترکمنستان ایران و یا بافت کاشان است و بعد توضیح دادند عمر مفید این فرش 322 سال و یا 425 سال است، چرا؟ می‌گوید آبی که در خرم آباد و مناطق لرستان است گوسفند خورده، علفی که خورده، آب و املاحش این بوده، علفش این بوده و پشمی که بر تن گوسفند روییده از این آب و از آن علف است که آمدند فرشش کردند، پس طاقت 400 سال عمر را دارد.


استاد اخلاق حوزه علمیه  ادامه داد: کتاب دیگری در این کتابخانه وجود دارد که هزار صفحه درباره فال‌های ایرانی است، با این محتوا که ایرانی‌ها چه نوع فال‌هایی دارند؛ فال نخودی، فال انگشتی، فال تسبیحی. این‌ها از ریز و درشت ما خبر دارند، از وجب به وجب استان‌های ما خبر دارند، از صفحهٔ اول نهج‌البلاغه خبر ندارند؟!


حیف است وارد قیامت شویم و از فرهنگ عظیم اهل‌بیت(ع) بی‌خبر باشیم

استاد انصاریان بیان داشت: آسمان نما را دیدم و دو ساعت هم طول کشید که شروع خلقت تاکنون را به من نشان دادند، این در حالی است که همانند آن در خطبهٔ اول نهج‌البلاغه هست که مرحوم حاج میرزا خلیل کمره‌ای در هفتصد صفحه آورده است. حاج میرزا خلیل کمره‌ای انسان فیلسوف و فقیهی بود که هفت جلد هم درباره کربلا نوشته‌اند، که من فکر می‌کنم از زمان حادثه کربلا تاکنون کتاب به این خوبی نوشته نشده است؛ ایشان بخش خطبه را که درباره عالم خلقت می‌باشد را توضیح داده که خواندنی است، حیف است ما وارد قیامت شویم و از فرهنگ عظیم اهل‌بیت(ع) بی‌خبر باشیم، حیف است وقت به بطالت بگذرد، حیف است که چشم و فکر ما هزینه تماشای عظمت مسائل اهل‌بیت (ع) نشود، چیزی هم فروگذار نشده است.


استاد حوزه علمیه اظهارداشت: ما اگر همان هفتصد صفحه کتاب مرحوم کمره‌ای را بخوانیم که بدانیم عالم بالا چه خبر است، یا کتاب « از جهان‌های دور» را که خارجی‌ها نوشته‌اند و یا کتاب‌های دیگری از جمله؛ «یک دو سه بی‌نهایت»، «حیات و مرگ خورشید»، «سرگذشت زمین» و یا حداقل اگر کتاب «الهیئة و الاسلام» مرحوم آقا سید هبة‌الدین شهرستانی را بخوانیم به گوشه‌ای از عالم بالا آگاه می‌شویم.


راحت از کنار روایات رد نشویم

نویسنده کتاب ارزشمند «هدایت تکوینی و تشریعی» ابراز داشت: ما نباید راحت از کنار روایات رد شویم، باید عقلمان در کنار روایات فقهی، اخلاقی، اصولی، نفسی و معنوی و همچنین بر روی روابط الفاظ، جملات بایستد و در به کارگیری مطالب و کلمات دقت کنیم.


استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت رضایت به قضا و تسلیم خداوند اشاره و اظهارکرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: من با پدرم زین‌العابدین(ع) زمانی که قبر امیرالمؤمنین(ع) مخفی بود و هیچ‌کس نمی‌دانست، از مدینه به سمت قبر مطهر امیرالمؤمنین(ع) حرکت کردیم، پدرم زین‌العابدین(ع) کنار قبر این زیارت را خواند و بعد نقل می‌کند زیارت امین‌الله را که از بهترین زیارت‌های ما است و برای هر امامی هم می‌شود خواند. درخواست‌هایی حضرت زین‌العابدین(ع) در این زیارت از پروردگار دارد که یکی از آنها این است: «راضیة بقضائک» من خوشنود، خوشحال و راضی به حکم تو باشم، از کوره در نروم، دردم نیاید، احساس کسالت نکنم که چرا این حکم برای من آمده، راضی باشم چون احکام تو همه حکیمانه، عالمانه، معنوی و سازنده است.


طلبه‌ها! خود را در دست اراده پرورگار رها کنید.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: «الراضی بقضاء الله» ما راضی به قضای الهی هستیم، «و التفییض الی الله» همهٔ کارهایمان را به خدا واگذار کردیم و گفتیم تو وکیل و تصمیم بگیر، ما هم انجام می‌دهیم. اولین حرفی که روز اول طلبگی یاد ما دادند و بسیار راه‌گشا بود، اینکه «اول العلم معرفة الجبار و آخر العلم تفییض الامر الیه» خودتان را در دست ارادهٔ پروردگار رها کنید.
انتهای پیام /

- متن، صوت، کلیپ وعکس های این سخنرانی را اینجا ببینید.

 

  • هوای نفس
  • یوم الحساب
  • جریمه قیامت
  • قبر و قیامت
  • عذاب دنیوی
  • فراموشی یاد خدا
  • میرزاخلیل کمره ای
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مخالفت با بازگشایی مساجد شیعه
    حاج رضا انصاریان که بود؟+عکس
    عکس جدید از حرم حضرت زینب(س) و خیابان منتهی به آن
    استاد انصاریان: نور هدایت به انسان اطمینان خاطر ...
    استاد انصاریان:مشکلات اقتصادی نباید انسان را از ...
    عکس خبری/ جدیدترین تصاویر از ضریح امیرالمومنین(ع)
    به مناسبت سالروز ولادت شیخ الائمه (ع)؛ بیش از 60 ...
    استاد انصاریان: خداوند منتظر بازگشت و پشیمانی ...
    پیام استاد حسین انصاریان در پی جنایات هولناک ...
    ارتباط ائمه(ع) پس از شهادت با شیعیان قطع نمی‌شود

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^