فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

گناه عامل سهل‌انگاری و گمراهی

گناه عامل سهل‌انگاری و گمراهی

قرآن مجید کسانی را که تا پایان عمر بر انجام گناهان اصرار دارند، در اوج شقاوت و تیره‌بختی دانسته و می‌فرماید: از نشانه‌های شقاوت و تیره‌بختی این افراد، دین‌گریزی آنان است. این امر منحصر به زمان گذشته و حال نیست؛ بلکه در آینده نیز کسانی خواهند آمد که سرسختانه با دین و دین‌مداری مقابله می‌کنند.

آنان کسانی هستند که علی‌رغم مشاهدۀ معجزات انبیا، دین را نپذیرفته‌اند. نسبت دادن سحر به معجزات و ساحری به انبیا الهی، نقطۀ مشترک تمام این افراد و گروه‌ها در طول تاریخ حیات انبیا بوده است. خداوند متعال در این رابطه می‌فرماید:

كَذَلِكَ مَا أَتَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ[1]؛ «شیوۀ کفرپیشگان همیشه چنین بوده است که هیچ پیامبری برایشان نیامد مگر این‌که گفتند: جادوگر یا دیوانه است!»

 

همۀ انبیا در دوران رسالت خویش، به نوعی مورد توهین و تهمت منکران و دشمنان حق قرار می‌گرفتند؛ به‌گونه‌ای که روزی به آنان نسبت سحر و جادو می‌دادند و روزی ایشان را دیوانه و مجنون و یا دروغ‌گو خطاب می‌کردند. نسبت‌های ناروایی که به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) هم داده می‌شد. چنان‌که قرآن کریم به صراحت می‌فرماید مخالفان پیامبر(ص) نسبت‌های ناروایی به او می‌دادند، تا افکار عمومی را ـ که به سرعت متوجّه او می‌شد ـ از وی منحرف سازند. از جمله گاهی به او مجنون،([2]) گاهی شاعر،([3]) گاهی کاهن([4]) و زمانی هم حضرت را ساحر([5]) می‌خواندند.

هنگامی که دشمنان معجزه‌ای می‌دیدند، می‌گفتند:

وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ([6])؛ «گویند: [این] جادویی همیشگی است!»

 

آن‌ها به پیامبر(ص) نسبت ناروا می‌دادند و می‌گفتند:

وَقَالُوا يَا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ([7])؛ «ای کسی که قرآن بر او نازل شده! قطعاً تو دیوانه‌ای!!!»

و هنگامی که قرآن را می‌دیدند، می‌گفتند:

إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ([8])؛ «این [قرآن] جز افسانه‌های پیشینیان نیست.»

 

دلیل این اقدامات نابخردانه و سهل‌انگاری در برابر دین و معجزه‌های انبیا الهی:، چیزی جز گناه و معصیت نبود. زیرا گناهان پیاپی و تکرار معاصی، انسان‌ها را از مدار انسانیت و حق‌گرایی و حق‌گویی دور می‌کند. امیرمؤمنان علی7 درباره کسانی که از دایرۀ انسانیت خارج شده‌اند و قلب‌شان از نور ایمان تهی و به ظلمت خو گرفته است، می‌فرمایند:

«فَالصُّورَةُ صُورَةُ اِنْسانٍ وَالْقَلْبُ قَلْبُ حَیوانٍ، لایعْرِفُ بابَ الْهُدی فَیتَّبِعَهُ وَلا بابَ الْعَمی فَیصُدَّ عَنْهُ، فَذلِک مَیّتُ الْأَحْیاءِ([9])؛ صورت، صورت انسان است و قلب، قلب حیوان. آگاه به هدایت نیست؛ تا از آن پیروی کند و آشنای به گمراهی نیست؛ تا از آن دست بردارد. این چنین آدمی مرده‌ای در میان زنده‌ها است.»

از این‌رو چشم و دل آنان به حقایق مجسّم بسته شده بود.

 ----------------------------------------------------------------

[1]. ذاریات(51): 52.

[2]. صافات(37): 36.

[3]. صافات(37): 36.

[4]. طور(52): 29.

[5]. مدثر(74): 24 ـ 25.

[6]. قمر(54): 2.

[7]. حجر(15): 6.

[8]. انعام(6): 25.

[9]. نهج البلاغه: خطبه 86.

 

برگرفته از کتاب اسلام دین آسان نوشته استاد انصاریان


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شعارهای عاشورا (3)
سخنى پیرامون امام چهارم على بن الحسین (علیه ...
بخشش در كلام امام حسين (ع)
جهان در شب ولادت پیامبر رحمت(ص)
شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام
زندگانی حضرت علی اصغر (ع)؛ طفل شیرخوار امام حسین ...
تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی
حسین علیه ‏السلام هسته هستی
امام سجّاد(علیه السلام) از دیدگاه اهل‏سنّت
اداى امانت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

اعمال شب و روز 27 رجب
حسرت و افسوس از نگاه قرآن
شناسنامه حضرت ابوالفضل علیه السلام
چهار طهارت براى كمال انسان‏
هدیه الهی به مناسبت فرخنده میلاد امام حسن مجتبی ...
شعارهای عاشورا (3)
جامعیت قرآن در قرآن
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
عرضه دين به وسيله حضرت عبدالعظيم به امام هادى‏
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^