فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 28 خرداد 1397 ساعت 2:07 بعد از ظهر

استاد انصاریان: چه مقدار از اخلاقِ رفتاری پیامبر(ص) در کشور ما جریان دارد؟

استاد انصاریان: چه مقدار از اخلاقِ رفتاری پیامبر(ص) در کشور ما جریان دارد؟

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: پوست، مو، گوشت، استخوان، رگ، وجود، عقل، اعضا و جوارح پیامبر(ص) با رفتارهایی که با خود، مردم، همسر، فرزند و بدان داشت، تمام در اوج عبادت پروردگار بود. پیامبر(ص) تمام وجودش اخلاقِ رفتاری ملکوتی بود؛ به راستی امروز چه مقدار از اخلاق رفتاری پیامبر(ص) در کشور ما جریان دارد؟ 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع)، اظهار کرد: از جلوه‌های رحمت پروردگار، اخلاق رفتاری پیغمبر(ص) بزرگوار اسلام با مردم بود. این مطلبی است که صریحاً در قرآن مجید در سوره مبارکه آل‌عمران مطرح است، این اخلاق رفتاری مثبت جزء عبادات است؛ چون در اسلام عبادت منحصر به چند عمل معلوم و معین نیست، انسان سه ناحیه در وجودش مقرر شده است که یک ناحیه عقل است.


عرصه‌گاه عقل در دریافت محدود است

وی در مورد جایگاه عقل در آیات و روایات گفت: عقل نورافکن لوکوموتیو وجود انسان است و پشت پیشانی او قرار دارد که در علوم به مغز تعبیر می‌کنند، همین تعبیر را خداوند هم در قرآن مجید آورده است، در زیارت‌ها و روایاتمان هم هست: «وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْباب» در روایات فراوان لغت عقل ذکر شده است؛ یک پایه ارزش انسان عقلش است البته در صورتی که به کار بگیرد یعنی کردارش، رفتارش و گفتارش عاقلانه و ضد رفتار و گفتار جاهلانه باشد. یقین بدانید عرصه‌گاه عقل در دریافت محدود است و به همین دلیل وجود مبارک حضرت موسی بن جعفر(ع) فرمودند: یکی عقل است که حجت خدا بر شماست و یکی هم صد و بیست و چهار هزار پیغمبر و دوازده امام است که حجت بر شماست.


استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر واقعاً عقل قدرت نبوت و امامت را داشت پروردگار نیازی نبود چراغ نبوت و امامت را در راه زندگی روشن کند چون نیاز داشتید چراغ نبوت و امامت روشن شده است. با عقل در یک محدوده‌ای آدم درک می‌کند به وسیله این شجره طیبه است که درس می‌خواند، عالم و دانشمند می‌شود.


انتقال علم به وجود ما و به واسطه عقل ماست

استاد انصاریان اظهار کرد: در روایات ما آمده که «العلم علمان» خدا سفره دو علم برای شما گسترده است؛ یکی علم دین است «علم الادیان» که با این علم تکالیفتان را می‌فهمید، یکی هم علم بدن است «علم الابدان» که می‌بینید از قدیم تاکنون برای بدن، سلامت بدن، بقای بدن، رفع امراض بدن، انتقال بدن از این محل به آن محل انسان خیلی زحمت کشیده و چند صد رشته دانش را به وجود آورده است. انتقال علم چه ادیانش و چه ابدانش، به وجود ما و به واسطه عقل ماست.


عقل درست نعمت و چراغ است

وی به حجت ظاهری و حجت باطنی اشاره و خاطرنشان کرد: ما از یک جهت عقل، از یک جهت روح و از یک جهت بدن داریم، هر سه را هم پروردگار عالم به ما لطف کرده ما هم بدون قَسم هیچ هزینه‌ای برای خلقت‌مان به خدا نپرداختیم؛ نه خلقت بدن، نه خلقت عقل و نه خلقت جان. موسی بن جعفر(ع) می‌فرماید: عقل درست نعمت و چراغ است، ولی این نور تا آن اعماق اهداف را نشان نمی‌دهد. یک نور کمکی می‌خواست یعنی نیاز طبیعی‌تان بوده، پروردگار هم این نیروی کمکی را برای انبیاء و ائمه گذاشته است. «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً».


شخصی که عقل ندارد در قیامت هم مسئولیتی ندارد

مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: حضرت درمورد حجت ظاهری می‌فرماید: «فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ» همه از عقل خوششان می‌آید، انبیا و ائمه را هم که چراغ راه قرار داده عقل کاملند که کنار این عقل ناکامل گذاشته شده که شما به وسیله انبیا و به وسیله عقل خودتان حقایق را درک کنید. شخصی که عقل ندارد در قیامت هم مسئولیتی ندارد. در حال حاضر بسیاری بچه، مرد، زن، در آسایشگاه‌ها داریم که صددرصد عقب‌افتاده هستند، اینها تکلیف ندارند چرا که از شرایط تکلیف، عقل است اما کسی که عقل ندارد تکلیف ندارد، نمی‌فهمد، نمی‌تواند درک کند، قابلیت انتقال توحید و نبوت و حرام و حلال به خودش را ندارد، آن انتقال‌دهنده در او خاموش است. این شخص قیامت هم اهل بهشت است چون مکلف نبوده و اهل نجات است.


در همه امور زندگی در یک حد محدودی صدای الهی عقل را می‌شنویم

استاد انصاریان گفت: خداوند چراغ راه من را (عقل) حفظ کرده، حالا دینم به من نگوید به این مقدار ندای عقل بلند است که در گوش مظلوم نزن، جنس خریدی پول مردم را بده، دختر از مردم برای پسرت گرفتی عین بچه خودت با او معامله کن، خرید می‌کنی پول مردم را بده. ما اگر بنشینیم گوش بدهیم در همه امور زندگی در یک حد محدودی صدای الهی عقل را می‌شنویم، فقط می‌ماند به این‌که گوش بدهیم.


محقق و پژوهشگر نهج البلاغه در پاسخ به اینکه چطور باید خدا رفتار باشیم؟ گفت: ما یک ناحیه وجودمان عقل است، یک ناحیه وجودمان روح است، یک ناحیه وجودمان بدن است، ما باید با این سه ناحیه خدارفتاری با همه و با خودمان داشته باشیم و برای این امر باید موانع را کنار بزنیم، اگر یکی آمد خدمتتان گفت دعا کنید اخلاق من خوب شود، باید به او بگویید اخلاق با همت و کنار زدن موانع خوب می‌شود.


صندلی لذت دارد یا زجر دارد؟

وی تصریح کرد: صندلی لذت دارد یا زجر دارد؟ از همه صندلی‌نشین‌ها بپرسید همه می‌گویند لذت دارد؛ چون می‌نشینی شش تا تلفن روی میز است، دفتردار، معاون، سرایدار، خادم، راننده، خیلی لذت دارد، به نظر شما در این صندلی‌های کره زمین چه صندلی ارزشی است؟ شخصی که روی آن صندلی می‌نشیند ارواح و قلوب و افکار را به خودش جذب می‌کند، روی صندلی نشسته افکار جذبش هستند، قلوب و ارواح جذبش هستند و این جذب شده‌ها سالی یک‌بار می‌آیند کنار این آقایی که روی صندلی است می‌گویند: ما گوسفند اضافه داشتیم، گاو اضافه داشتیم، شتر اضافه داشتیم، مویز اضافه داشتیم، طلا و نقره اضافه داشتیم، گندم و جو اضافه داشتیم حساب کردیم آمدیم زکاتش را بپردازیم و این رئیس بزرگ روی صندلی هم می‌گوید خداوند بهتان خیر بدهد، توفیق بدهد بپردازید.


علاوه بر اخلاق رفتاری، حرکات مثبت بدن عبادت است

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی با بیان اینکه اخلاق رفتاری الهی عبادت است، گفت: علاوه بر اخلاق رفتاری، حرکات مثبت بدن عبادت است، یکی همین نماز و روزه است. یکی از حرکت بدنی این است که شما در مسجد نشستی یک غریبه یا یک آشنا می‌آید، بدنت هم سالم است، بلند می‌شوی، سلام گرمی می‌کنی و با نگاه با محبتی به او نگاه می‌کنی، همین برخورد مقداری هم چربش می‌کنی، هم بلندشدی، هم نرم برخورد کردی، هم سلام و علیک کردی، هم زیبا نگاهش کردی و هم بغلش کردی ـ معانقه ـ که پیغمبر(ص) می‌فرماید: از هم جدا نشدید تمام گناهان‌تان می‌ریزد. این‌گونه اخلاق رفتاری عبادت است.


انرژی‌هایی که انسان از عقل و بدن مصرف می‌کند عبادت است

وی تصریح کرد: انرژی‌هایی که انسان از عقل و بدن مصرف می‌کند عبادت است، پیامبر(ص) پوستش، مویش، گوشتش، استخوانش، رگش، پی‌اش، وجودش، عقلش، اعضا و جوارحش، اعصابش با رفتارهایی که با خود، مردم، همسر، فرزند و بدان داشت، تمام در اوج عبادت پروردگار بود.


استاد انصاریان در پایان گفت: به راستی امروز چه مقدار از اخلاق رفتاری پیامبر در کشور ما جریان دارد؟ پیامبر تمام وجودش اخلاق رفتاری ملکوتی بود و عجیب این است که پروردگار در قرآن می‌گوید: کل این اخلاق جلوه رحمت خود من بود. اگر بخواهید مصادیق رحمت را ببینید، باید پیغمبر، اهل‌بیت، علمای ربانی، عابدان درگاه و زاهدان پیشگاه را ببینید چرا که آنان جلوه‌های رحمت حضرت حق بودند.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • تهران مسجد امیر
  • سخنرانی بیست و یکم
  • رمضان 97
  • اخلاقِ رفتاری پیامبر(ص)
  • کشور
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تشدید فعالیت شیطان پرستان در شیراز
    استقبال غیرمسلمانان از خدمات مالی اسلامی
    درخواست سازمان دیده بان حقوق بشر شیعه از الازهر: ...
    استاد انصاریان:مشکلات اقتصادی نباید انسان را از ...
    طراح اروپایی منا: کشته شدن حجاج در منا یک جنایت ...
    استاد انصاریان: شیعیان چه جایگاهی در نزد ائمه(ع) ...
    انتشار کتاب جدید استاد انصاریان با عنوان «عبودیت ...
    امام جمعه تهران از غرفه نشر دارالعرفان بازدید کرد
    ارتباط ائمه(ع) پس از شهادت با شیعیان قطع نمی‌شود
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^