فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 5
40% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 18 خرداد 1397 ساعت 7:16 بعد از ظهر

استاد انصاریان: رحمت خدا شامل حال همه افراد و مذاهب/ اگر علی(ع) نبود، خداوند به بشریت رحم نمی‌کرد

استاد انصاریان: رحمت خدا شامل حال همه افراد و مذاهب/ اگر علی(ع) نبود، خداوند به بشریت رحم نمی‌کرد

دارالعرفان/محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنیگفت: مؤمن واقعی مزاحم کفر، شرک، گناه، جرم، خلافکاری، اختلاس و دزدی است و ساکت نیست، برای دین و توحیددغدغه دارد این است که داد می‌کشد، انتقاد می‌کند، فریاد می‌زند، دلسوزی دارد و اگر ساکت باشد یقین بدانید با سکوتش همکار ستمگران است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع)،اظهار کرد:رحمت یعنی واقعیتی که مفید و سودمند است. جهان تجلی رحمت حق است، انسان هم همین‌طور، «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُم»(هود، 119)؛ تمام انسان‌ها خاک بودند، مرده بودند، من خلقشان کردم و از خاک بودن درآوردم و به یک موجود زندهتبدیلشان کردم» کارم رحمت بوده است.

 

خداوند از روی خشم و غضب عالم را نیافرید

وی با بیان اینکه هیچ صنعتگری صنعت خودش را که براساس خشم و غضب و درد و رنج و ناراحتی پدید نمی‌آورد، گفت: هر صنعتگری چیزی را که می‌سازد دوست دارد، دلش آن را می‌خواهد، به ساختنمحبت دارد. ما در دوره تاریخ یک صنعتگری را پیدا نمی‌کنیم که خودش به ما بگوید من این ساختمان را ساختم از بس که عصبانی بودم، این ماشین را ساختم از بس خشمگین بودم، این دارو را اختراع کردم از بس که ناراضی و خشمگین بودم. مصنوعات بشر ریشه در محبت بشر به آن کار دارد.

 

معنای خشم در خداوند، به معنای تحول و تغییر روانی نیست

استاد اخلاق حوزه علمیه به تفاوت خشم خدا و خشم انسان اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند خاک را که به صورت انسان زنده ساخت، براساس عصبانیت و خشم نساخت. معنای خشم در خداوند، به معنای تحول و تغییر روانی نیست؛ یک کسی با من درست رفتار نمی‌کند من نیز حالم تغییر می‌کند از آرامی به ناآرامی برمی‌گردم،خشم خدا به این معنا نیست، خشم خدا یعنی عذاب خدا.

 

استاد انصاریان ادامه داد: آن وقتی که هیچ مجرمی در این عالم نبود و هیچ نیکوکاری هم نبود،نه عذابی و نه بهشتی مطرح بود، پس ما نمی‌توانیم این معنا را تحمیل کنیم که آفریدگار عالم انسان را از خاک ساخت به علت این که عصبانی بود، از دست چه کسی عصبانی بود؟ یا به علت این که می‌خواست انتقام بگیرد، برای چه می‌خواست انتقام بگیرد؟ هنوز که نساخته بود، هر کسی را ساخت و از مادر به دنیا آورد که مستحق انتقام نبود، فرعون و نمرود هم مستحق انتقام نبودند، اینان بعداً خودشان را مستحق انتقام کردند، انتقام هم از درون گناه خودشان پدید آمد.

 

اکثر مردم معنی عذاب و انتقام را نسبت به پروردگار نمی‌دانند

مبلغ عرصه بین الملل گفت: شاید اکثر مردم معنی عذاب و انتقام را نسبت به پروردگار ندانند. خدا خشم، عصبانیت و انتقام ندارد، اگر در قرآن گفته «وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّه»(بقره، 61) یعنی عامل غضب خود مجرم است، غضب هم عذابی است که از جرم مجرم در حکومت من پدید می‌آید وگرنه اگر جرمی نبود عذاب و انتقامی هم پدیدنمی‌آمد. خداوند متعال ذاتش عین رحمت است، یک جمله جالبی در روایات است که می‌گوید:«سبقت رحمته غضبه» من رحمت محض هستم، رحمت من پیشی بر خشم و غضب دارد، خشم و غضب از آثار اعمال خودتان است به هیچ عنواندر ذات من نیست.

 

استاد انصاریان با بیان اینکه آفرینش این عالم و انسان از روی رحمت پروردگار است، تصریح کرد: اگر کسی پایش را در یک کفش کرد و گفت: من رحمت تو را نمی‌خواهم، این نمی‌خواهم یعنی اینکه هوا را دم بینی من قرار نده، آب و نان به من نده، نور خورشید را به من نده، مواد غذایی را به من نده،خداوند گوش نمی‌دهد چرا که اینها رحمت فراگیر به همه است.

 

خداوند روزی هیچ کسی را قطع نمی‌کند

مؤلف کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم»به نمونه ای از رحمت و رحم خداوند به ظالمان اشاره و خاطرنشان کرد: موسی بن عمران بعد از مدتی که با فرعون صحبت کرد و فرعون نپذیرفت، به پروردگار گفت: این را نگه داشتی که چهشود؟فقط ظلم و بدی می‌کند، خطاب رسید: من نوع و روش نابود شدنش رابه خودت واگذار می‌کنم.موسی(ع)گفت: خدایا قدرت که داری جلوی آب را بگیر به او نرسد، جلوی نان را هم بگیر به او نرسد. خطاب رسید: من روزی بندگانم را بر خودم واجب کردم «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها»(هود، 6) تا اجل حتمی‌اش نرسد، من خدای نان‌بُر و آب‌بُری نیستم. پنج سال دیگر هم بماند آب و خوراک او را تأمین می‌کنم. بیشتر مردم این اخلاق خدا را دارند یا ندارند؟ بیشتر اداره‌ای‌ها این اخلاق خدا را دارند؟ اگر یک مدیر قدرتمندی از زیر دستش ناراحت شد، حالا به علتی نانش را نمی‌برّد اما تعلیقش می‌کند یا جلوی حقوقش را می‌گیرد اما خدا این‌گونه نیست.

 

افراد همه مذاهب در دفتر رزق پروردگار هستند

وی افزود: حدود یک ماه پیش چه ناامیدی برای این ملت و برای این کارگردان‌ها آمد که امسال کمبود آب است، ولی چطور خدا درهای رحمتش را باز کرد؛ خداوند آب‌بُر نیست، اگر دچار کمبود آب شدید بهخداوند تهمت نزنید، اگر آب کم شده خودتان را تغییر دهید با این‌که تغییر هم نکردید من فراوان به شما آب می‌دهم، هر سال که این وقت از گرما می‌پختید من یک در میان دو درمیان به آسمان می‌گویم بریز برایشان بخورند، حالا توبه نمی‌کنند که نمی‌کنند ولی من نان‌بُر نیستم. به طور خلاصه باید بگویم که در دفتر رزق پروردگار است که مسیحی، زرتشتی، آتش‌پرست، لائیک، کمونیسم و آمریکایی رزق او را بخورد.

 

مؤمن واقعی مزاحم کفر و شرک است و ساکت نیست

استاد انصاریان در مورد برخی از ویژگی‌ها و صفات مؤمن واقعی گفت: مؤمن واقعی مزاحم کفر و شرک است و ساکت نیست، برای دین و توحیددغدغه دارد این است که داد می‌کشد، انتقاد می‌کند، فریاد می‌زند، دلسوزی دارد.مؤمن یعنی مزاحم گناه، جرم، خلافکاری، دزدی، اختلاس و ظلم، اگر مزاحم نباشد یقین بدان مؤمن نیست، اگر ساکت باشد یقین بدان با سکوتش همکار ستمگران است.

 

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود به ثواب قرائت قرآن در ماه رمضان اشاره و تصریح کرد: «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُم» منشأ پدید آمدنکتاب آفرینش رحمت است؛ لذا این رحمت در کل آفرینش و آفریده‌ها تجلی دارد یعنی همه پخش رحمت می‌کنند، از او گرفتند و به دیگران پخش می‌کنند. کتاب دینش هم که قرآن است، خودش درباره کتابش می‌گوید:«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقرآن ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ» (اسرا، 82)کتاب من هم درمان‌کننده و هم رحمت است، مفت هم دست همه مردم است اگر دلشان بخواهد می‌توانند با خواندن آیاتش، با عمل به آیاتش، با فهم آیاتش رحمت نصیب خودشان کنند، مخصوصاً در ماه رمضان که در روایات ما آمده هر کسی قرآن می‌خواند به هر حرفی که از زبانش رد می‌شود مثلاً«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم»که نوزده حرف است، ثواب قرائت نوزده بار قرآن در نامه عملش نوشته می‌شود،این هم رحمت است.

 

وی با بیان اینکه دریاوار از خداوند رحمت سرازیر به طرف عالم است، از عالمیان هم سرازیر به طرف یکدیگر است، گفت: در این عرصه عظیم دریای بی‌نهایت رحمت، موج رحمت، پخش رحمت، نشر رحمت، فقط چهار مجرم بی‌فکر بی‌عقل هواپرست شهوتران هستند که خودشان را از رحمت رحیمیه پروردگار محروم کردند، آنها هم کل محرومیت را نمی‌بینند؛چون سر سفره رزق پروردگار که رحمت الله است نشستند، کامل هم محرومشان نمی‌کند. به امام هادی(ع) گفت: پدر من یک توهین به صدیقه کبری(س) کرده است، او را بکشم؟ فرمود: خیر، پدرت را نکش، خدا خودش خواست وسیله نابودی او را فراهم می‌کند چون تو اولادش هستی اگر بکشی معلوم نیست عمرت به شش ماه بکشد، جریمه سختی می‌شوی با این‌که پدرت کافر است، ولی بالاخره پدرت است این هم رحمت است.

 

منظور خدا از رحمت، امیرالمؤمنین علی(ع) است

استاد انصاریان در پایان گفت: خدا همه رحمت در رحمت است، همه لطف در لطف است، همه احسان در احسان است، آفاقش رحمت است، انسان خلقتش رحمت است، قرآن کریم هم رحمت است. «رحمتهُ» یعنی رحمت او، اگر نبود تمام وجودتان شیطانی می‌شد.«وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُلَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلَّا قَلِيلا»(نسا، 83) این روایات عظیم ما از قول ائمه، امام صادق(ع) و امام باقر(ع) است که همه فرمودند: منظور خدا از این «رحمته» امیرالمؤمنین(ع) است، اگر علی(ع) نبود به شما رحم نمی‌کردند و سودی نمی‌بردید.

 انتهای پیام /

 

متن و صوت کامل سخنرانی را اینجا ببینید.


منبع : پایگاه عرفان
  • تهران مسجد امیر
  • سخنرانی پانزدهم
  • رمضان 97
  • 0
    40% (نفر 5)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    هتک حرمت واقدام شنیع رژیم پلید و غاصب صهیونیستی ...
    نام مبارک «محمد» رایج ترین نام در هلند
    احتمال درگیری مجدد شیعیان و وهابییون در مدینه ...
    برگزاری نخستين جشنواره قرآنی شيعيان در قطيف
    گزارش تصويري روز شهادت حضرت زهرا(س)درحسينيه هدايت
    گزارش تصویری/ بدرقه 100 هزار نفری مسافر کربلا در ...
    عرضه ترجمه قرآن به 45 زبان در نمایشگاه کتاب قاهره
    افزایش گرایش مردم اسکاتلند به اسلام
    گزارش تصویری/ رونمایی از ضریح جدید حضرت ابوالفضل ...
    استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^