فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 17 خرداد 1397 ساعت 01:45 صبح

استاد انصاریان: امام علی(ع) شخصیتی بی نظیر در شجاعت، عدالت و حق طلبی است

استاد انصاریان: امام علی(ع) شخصیتی بی نظیر در شجاعت، عدالت و حق طلبی است

دارالعرفان/ / محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: امام علی(ع) شخصیتی بی نظیر در شجاعت، عدالت و حق طلبی در طول تاریخ اسلام است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین المللی موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان ظهر امروز در جلسه هجدهم از سخنرانی های خود ویژه ماه مبارک رمضان در سالروز شهادت حضرت امام علی(ع) در مسجد حضرت امیر(ع) عنوان کرد: امام علی(ع) در دفاع از حقانیت اسلام، مشقات و گرفتاری ها و بلایای زیادی را تجربه کرد اما در راه رضای خدا دست از مسیر حق و حقانیت برنداشت.


این مفسر قرآن کریم افزود: وجود مبارک اميرالمؤمنين(ع) یار و غمخوار رسول الله(ص) در شرایط نامساعد روزگار و در ایام بعثت بود. او با همه مشکلات و سختی ها در برابر ظلم و ستم و در جهت برپا نمودن عدل و عدالت تلاش کرد.
وی خاطرنشان کرد: جانفشانی ها و رشادت های امیرالمومنین(ع) در بسیاری از موارد نجات بخش مکتب اسلام بود او در انصاف و عدل زبانزد است، در واقع امام علی(ع) شخصیتی بی نظیر در شجاعت، عدالت و حق طلبی در طول تاریخ اسلام است.


استاد انصاریان بیان کرد: او یک تنه در مقابل انحرافات و بدعت های بعد از رسول خدا(ص) ایستاد و حتی در این مسیر به شهادت رسید اما عشق و ایمان خود را به حق و دین مبین اسلام از دست نداد.
وی اظهار داشت: زمانی که لازم بود جان پیامبر(ص) را نجات دهد وقتی پرده از توطئه کفار برداشته شد و مشخص گشت که می خواهند شبانه پیامبر اسلام(ص) را به شهادت برسانند آن هم قومی که از اقوام بودند و از ستمگرانی که مورد نفرت خدا قرار داشتند امام علی(ع) به جای پیامبر(ص) در بستر خوابید تا رسول الله به سلامت به مقصد برسد و اسلام دوام بیاورد.


این استاد حوزه عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) جان خود را در طبق اخلاص قرار داد تا جان رسول الله(ص) را نجات دهد و اسلام تداوم یابد.
وی تصریح کرد: امام علی(ع) مظلوم زیست و مظلوم به شهادت رسید او هر قدمی را برای رضای خدا برداشت و هر شمشیری را برای زنده نگاه داشتن دین اسلام بر سر کافرین فرود آورد و هیچ گاه از روی غرور و هوای نفس قدمی برنداشت.


استاد انصاریان گفت: امام علی(ع) نظریه جالبی در مورد زندگی و حیات انسان دارد و بر این باور است که انسان باید به دور از هواپرستى و خودپرستى و جهالت كه خطرناكترين بيمارى ها می باشد زندگی کند و فقط برای خدا قدم بردارد.
وی افزود: امام علی(ع) از چنان شخصیتی برخوردار بود که به گواه تاریخ و به گفته اهل تشیع و اهل تسنن جز برای خدا حرکت نکرد و غیر از راه حق و عدالت قدم برنداشت چنین انسانی می تواند الگوی ما در زندگی باشد تا در مسیر حق گام برداریم و اسیر انحرافات و هوای نفس نشویم.
این استاد اخلاق یادآور شد: فصل فصل زندگی امیرالمومنین(ع) سرشار از عبرت و درس برای درست زیستن است حتی در شهادت اش نیز درس های گرانبهایی وجود دارد که اهل دل و اهل حق آن را درک می کنند.


وی خاطرنشان کرد: اگر مقایسه ای در زندگی روزمره خود با زندگی سراسر کرم و نور و اکرام و حق پرستی و عدالت جویی امیرالمومنین(ع) داشته باشیم آن گاه می توانیم بگوئیم که شیعه واقعی اش هستیم و یا فقط در کلام خود را پیرو مکتب اش می دانیم.
استاد انصاریان اظهار داشت: امام علی(ع) برای انسان و انسانیت احترام زیادی قائل بود و حتی بر دشمنان خود ظلم و ستم روا نمی داشت و جز راه حق نمی شناخت و در حکومت داری جز حرکت بر عدالت قدمی برنداشت.


وی گفت: او هدایت انسان و گسترش اخلاق در جامعه و تحقق عدالت را اصل مهمی می دانست و همه لحظه های زندگی او پیامی از پاکی و صداقت داشت.
این استاد حوزه تصریح کرد: امام علی(ع) حتی به شقى ترين مردم نیز نیکی می کرد او حتی در مورد قاتل خود سفارش کرد مبادا وقتی کشته شوم دیگران را قصاص کنید من تنها یک ضربت خورده ام و شما نیز تنها یک ضربت فرود آورید. این منش علی(ع) یعنی اینکه حتی نمی خواهد در برابر قاتل اش که شقی ترین فرد است ظلمی روا شود.


وی اظها کرد: عزاداری برای امام علی(ع) اجر و پاداش زیادی دارد، چرا که نشانی از ولایتمداری و عشق به ائمه اطهار(ع) است شیعیان در غم و شادی امامان شریک هستند و امشب با سوگواری در شهادت امام علی(ع) دل حضرت فاطمه زهرا(س) را شاد و خرسند می کنیم.

 

متن و صوت کامل سخنرانی را اینجا ببینید.


منبع : پایگاه عرفان
  • عدالت
  • مسجد امیر تهران
  • شجاعت
  • امام علی(علیه السلام)
  • 21 رمضان 97
  • امام علی(ع) شخصیتی بی نظیر
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^