فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1397 ساعت 11:32 صبح

استاد انصاریان: رحمانیت و رحیمیت باید از افق اعمال و حال انسان طلوع کند/ ثروتمندان دولتی، از مقایسه خداوند میان شما و فقرا بترسید

استاد انصاریان: رحمانیت و رحیمیت باید از افق اعمال و حال انسان طلوع کند/ ثروتمندان دولتی، از مقایسه خداوند میان شما و فقرا بترسید

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: ثروتمندان مملکت و ثروتمندان دولتی که غیر از حقوقتان ثروت جداگانه دارید و گاهی خودتان هم در مجلس اقرار کردید که من این مقدار میلیارد ثروت شخصی دارم، به گونه‌ای نشود که روز قیامت خداوند میان شما و فقرا مقایسه کند و در نهایت شما محکوم شوید؛ چون پروردگار در محکوم کردن از حجت‌هایی که دارد استفاده می‌کند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع)، اظهار کرد: اهل نماز، شبانه‌روز در 10 رکعت به صورت واجب در هر رکعتی چهار بار رحمت پروردگار عالم را به زبانشان با همراهی قلبشان جاری می‌کنند؛ یک‌بار در خواندن آیه شریفه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم» و یک‌بار هم بعد از آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ * الرَّحْمنِ الرَّحِيم». ما خبر نداریم مردم در هنگام نماز خواندن با نمازشان نسبت به خودشان چه می‌کنند لذا اجازه نداریم از مردم حرف بزنیم؛ چون خبر نداریم و شایسته هم نیست داوری کنیم؛ ولی آن‌گونه که تعالیم الهی به ما تعلیم می‌دهد و از بزرگان و نمازگزاران واقعی خبر داریم در کتاب‌ها آمده که لازم است نمازگزار به معنای نماز آگاه باشد و بعد از این معرفت به معنای نماز، حقیقت نماز را به مشاعر، احساسات و باطن خود انتقال دهد یعنی همان‌گونه که نماز می‌خواند نماز هم شود.

 

رحمانیت و رحیمیت باید از افق اعمال و حال انسان طلوع کند

وی ادامه داد: من همین‌گونه که نماز می‌خوانم باید همه وجودم هم نماز شود یعنی آن‌قدر معانی را با کمک پروردگار به خودم انتقال دهم که نماز شوم؛ وقتی می‌گویم «الرَّحْمنِ الرَّحِيم» با انتقال مفهوم رحمان و رحیم به خودم، تبدیل به یک موجود مهربان، نرم و با عاطفه شوم و به خاطر نماز هم باید دائماً مراقب خودم باشم که در نقاطی که همه از کوره درمی‌روند من از کوره در نروم، همه خشمگین می‌شوند من خشمگین نشوم، همه بخیل هستند من بخیل نباشم، همه نان‌بُر هستند من نان‌بُر نباشم؛ یعنی رحمانیت و رحیمیت از افق اعمال و حال من طلوع کند. شبانه‌روز در هر رکعتی چهار بار می‌گویم «الرَّحْمنِ الرَّحِيم» می‌شود چهل بار که این «الرَّحْمنِ الرَّحِيم» باید در من جلوه اخلاقی و عملی داشته باشد. در یک نقطه‌ای که به سبب بدرفتاری کسی، برخورد بد کسی یا این‌که کسی به حرف درستم گوش نداد و جای از کوره در رفتن است، این‌قدر با نماز در ارتباط باشم «الَّذِينَ هُمْ عَلى‌ صَلاتِهِمْ دائِمُون» (معارج، 23) که همان‌جا «الرَّحْمنِ الرَّحِيم» را به کار بگیرم.

 

مقداری از دارایی‌هایتان را به خیر دائم تبدیل کنید

مؤلف کتاب ارزشمند «شرح دعای کمیل» در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد مقداری از دارایی‌هایتان را به خیر دائم تبدیل کنید و گفت: سعی کنید پول‌هایتان را تبدیل به خیر دائم کنید البته نه همه را چون بعضی جاها هم آدم باید به مستحق، فقیر، آبرومند، بدهکار و به شخصی که می‌خواهد خانه بخرد، دختر می‌خواهد شوهر بدهد، پسر می‌خواهد زن بدهد، کمک کند؛ بهره این اعمال کم نیست.

 

استاد انصاریان افزود: پول‌های سنگین را بهتر است آدم تبدیل به یک خیر مستمر کند. یک پول‌هایی هم هست مردم خرج می‌کنند هیچ‌جا حساب نمی‌شود و شاید قیامت عتاب داشته باشد «لک العتبی» حقت است که من را سرزنش کنی و در قیامت بر سرم بزنی که این پولی که به تو داده بودم به چه علت آمدی افتادی وسط و گفتی مثلاً در این مسابقه فوتبال من بلیط پنجاه هزار نفر را می‌دهم که برای آن دار و دسته‌ای که مورد محبت من هستند شلوغ‌تر شود، این پول نه تنها حساب نمی‌شود بلکه فردای قیامت عتاب، بازخواست و محاکمه دارد، پنجاه هزار بلیط را پول دادی می‌رفتی عروسی پانصد تا دختر و پسر را راه می‌انداختی، خانه می‌ساختی به آنها می‌دادی که حساب شود. در روایات است اگر کسی زمینه ازدواج دو جوان را فراهم کند ولو با حرف زدن و پول ندهد؛ پیغمبر(ص) می‌فرماید: برای چنین افرادی در امتم دری از بهشت باز می‌شود که قیامت می‌گویند این در مخصوص توست از همین‌جا برو.

 

در همه کارهای خود حسابگر باشیم

مبلغ عرصه بین الملل با بیان اینکه باید در همه کارهای خود حسابگر باشیم، تصریح کرد: به ما می‌گویند: «حاسبوا» در همه کارهایتان حسابگر باشید به خاطر این است که خودمان را به باطل هزینه نکنیم، زبانمان را به باطل هزینه نکنیم، شکممان را به باطل هزینه نکنیم، غریزه جنسی را به ناحق هزینه نکنیم، پولمان را هم به ناحق هزینه نکنیم. حسابگر باشید پیش از آن که خدا به حسابتان برسد که از دست او دیگر نمی‌توانید فرار کنید.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ثروتمندان مملکت، ثروتمندان دولتی که غیر از حقوقتان ثروت جداگانه دارید و گاهی خودتان هم در مجلس اقرار کردید که من این مقدار میلیارد ثروت شخصی دارم، به گونه‌ای نشود که روز قیامت خدا فقرا را بیاورند، شما را هم بیاورند بین شما مقایسه کنند و بعد شما را محکوم کنند؛ چون پروردگار در محکوم کردن از حجت‌هایی که دارد استفاده می‌کند، خیلی در قیامت حرف نمی‌زند، مثلاً یک آدم مشکل‌داری را می‌آورد که اقتصاد گسترده‌ای نداشته به قول معروف در حد بخور و نمیر درآمد داشته و قدم به عرصه حرام خدا و دزدی از اداره یا از مغازه اوستا یا از کارخانه نگذاشته، قناعت کرده و یک ثروتمند طمع‌کاری را هم می‌آورند و با او مقایسه‌اش می‌کنند که او مشکل زندگی می‌کرد ولی به حرام آلوده نشد و تو هیچ مشکلی در زندگی نداشتی و بر اثر طمعت مرتب میلیاردی به ثروتت اضافه می‌کردی و یک قدم برای خدا برنداشتی این‌طور محکوم می‌کنند.

 

نماز را بخوانید برای اینکه نماز شوید

استاد انصاریان در پایان گفت: نماز بخوانید تا نورانیت نماز و مفاهیم «الرَّحْمنِ الرَّحِيم» را در خانه انتقال دهید. «الرحمن» یعنی بخشنده رزق و روزی به تمام موجودات و نان‌رسان باشید و «الرحیم» یعنی یک آدم مهربان، با محبت باشید و پاداش نیکی احدی را فراموش نکنید؛ حال چه در حق من نیکی کرده باشد، چه در حق دیگران. خیلی «الرحمن الرحیم» عجیب است که شبانه‌روز به ما گفتند چهل بار بخوانید و بعد مفهومش را انتقال بده که صیرورت حاصل بشود؛ یعنی نماز را بخوان برای اینکه نماز بشوی.
انتهای پیام /

 

متن و صوت کامل سخنرانی را اینجا ببینید.


منبع : پایگاه عرفان
  • مسجد امیر تهران
  • اعمال
  • سخنرانی نهم
  • رمضان 97
  • رحمانیت
  • رحیمیت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    بررسی مسائل حقوقی در اسلام از دیدگاه قرآن در ...
    لندن؛ ميزبان همايش «پيروی از سنت پيامبر اكرم(ص) ...
    مسلمان شدن 1353 نفر در جهان عرب
    گردهمايی قاريان شيعه در شهر «دمام» عربستان
    گزارش از برنامه‌ سخنرانی استاد عرفان و اخلاق ...
    استفاده از حجاب برای زنان اندونزی اجباری می‌شود
    تمهیدات هلال احمر برای نیمه شعبان درکربلا
    عشق خديجه به رسول خدا صلى الله عليه و آله‏
    استاد انصاریان: کمک به بازسازی اعتاب مقدسه موجب ...
     استاد انصاریان: تشویق قرآن به عمل صالح/ عمر رفته ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^