فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 خرداد 1397 ساعت 10:47 صبح

استاد انصاریان: عکس‌ا‌‌لعمل ظلم‌ها و دل‌شکستن‌ها در همین دنیا / ساخت جهنم و عذاب‌هایش را به خدا نسبت ندهید

استاد انصاریان: عکس‌ا‌‌لعمل ظلم‌ها و دل‌شکستن‌ها در همین دنیا / ساخت جهنم و عذاب‌هایش را به خدا نسبت ندهید

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: خداوند متعال نه طبقات جهنم را، نه عذاب‌های این طبقات را ساخته است. سازنده آن کفر کافران، شرک مشرکان، نفاق منافقان، بخل بخیلان، حسد حاسدان، کبر متکبران، جرم مجرمان است. اگر ساخت جهنم و عذاب‌هایش را به خدا نسبت دهید در حقیقت به او تهمت زدید و خود این تهمت هم یک آتش دیگری است که برافروخته می‌کنید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر(ع)، اظهار کرد: از طریق آیات قرآن، روایات اهل‌بیت(ع)، دعاها و زیارت‌ها به ما ثابت می‌شود که کل آفرینش و آفریده‌ها، رحمت پروردگارند. از ناحیه وجود مقدس او عنصری به عنوان غضب، خشم و عذاب آفریده نشده است. کسانی که با قرآن آشنا هستند یقین به این حقیقت دارند چون قرآن مجید در دو کلمه این معنا را نشان می‌دهد که هستی و همه آفریده‌هایش رحمت هستند و برای نمونه یک موجود (نه غیبی و نه شهودی)، خشم، غضب و عذاب آفریده نشده است.

 

بسیاری به اشتباه برخی امور را تجلی خشم، غضب و عذاب پروردگار می بینند

استاد اخلاق حوزه علمیه به کلماتی که خداوند در قرآن به عنوان رحمت بیان کرده، اشاره و خاطرنشان کرد: آن دو کلمه در سوره مبارکه آل‌عمران است: «بِيَدِكَ الْخَيْر» (آل‌عمران، 26) آن‌چه که در دست قدرت اوست و از قدرت او نشأت می‌گیرد، جاری می‌شود، ظهور می‌کند، آشکار می‌شود فقط خیر و خوبی، مهر و رحمت است. بیشتر مردم چون شناختی نسبت به طبیعت عالم ندارند بسیاری از امور را که می‌بینند یا درباره آن مطالعه می‌کنند، فکر می‌کنند تجلی خشم و غضب و عذاب است، اما این‌طور نیست. وجود مقدس او بِيَدِكَ الْخَيْر است.

 

وی در پاسخ به اینکه هفت طبقه جهنم چیست؟ آن هم رحمت، مهر و محبت و خیر است؟ گفت: همه شرّ است و خیر نیست. وقتی در قرآن مجید اشاره به نمونه‌هایی از عذاب فردا می‌کند، بسیار بهت‌آور است. خداوند در یک آیه می‌فرماید: فریاد دوزخیان از تشنگی بلند می‌شود، دادخواهی می‌کنند «يَسْتَغِيثُوا» (کهف، 29). دنبال فریادرس می‌گردند که فقط یک جرعه آب به آنان داده شود «أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماء» (اعراف، 50) پروردگار عالم می‌فرماید: از مس گداخته شده به آنها می‌خورانند و همان لحظه اول خوردن از شدت حرارتش پوست صورتشان کباب می‌شود.

 

خداوند آفریننده جهنم نیست!

استاد انصاریان افزود: پروردگار شرّ و غضب بودنش را قبول دارد، ولی در آیات قرآن مجید می‌گوید: به من ربطی ندارد چون من آفریننده جهنم نیستم، خداوند در یک آیه می‌گوید: این آتشی که به صورت فلز گداخته شده به صورت شما چسبیده، به پشت شما چسبیده، به دو پهلوی شما چسبیده «فَذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْنِزُون» (توبه، 35)، این عذاب چسبیده شدن فلز گداخته شده به صورت، پشت و دو پهلو را بچشید که کار خودتان است.

 

عذاب جهنم حاصل اعمال انسان در دنیاست

مؤلف کتاب ارزشمند «همراهی علی و حق» با بیان اینکه شر و عذاب پروردگار ربطی به او ندارد و حاصل اعمال انسان است، گفت: پروردگار خطاب به انسان می گوید: ای انسان فلز را در دنیا خودتان گداختید، برای خودتان ذخیره کردید، حالا گداخته شده در کوره‌ مال حرام و مال بخل شده را بچشید، بخیل بودی، ثروتمند هم بودی پول را هم دسته کردی و کار خیری با آن نکردی «وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم» (توبه، 34) خبر بده به بخیلان که به عذاب دردناک مبتلا می‌شوید «يَوْمَ يُحْمى‌ عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى‌ بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُم» (توبه، 35).

 

سازنده عذاب‌های جهنم کفر کافران و بخل بخیلان است

وی در پاسخ به اینکه پس چه کسی جهنم را آفریده است؟ اظهار کرد: خداوند متعال نه طبقات جهنم را، نه عذاب‌های این طبقات را ساخته است. سازنده آن کفر کافران، شرک مشرکان، نفاق منافقان، بخل بخیلان، حسد حاسدان، کبر متکبران، جرم مجرمان است. اگر ساخت جهنم و عذاب‌هایش را به خدا نسبت دهید در حقیقت به او تهمت زدید و خود این تهمت هم یک آتش دیگری است که برافروخته می‌کنید. امیرالمومنین علی(ع) در این مورد نیز می فرماید: «فبالیقین لو لا ما حکمت به من تعذیب جاحدیک و قضیت به من اخلاد معاندیک» اگر انکار منکران و دشمنی دشمنان نسبت به تو نبود، «لجعلت النار کلها بردا و سلاما» کل آتش خنک و دارای امنیت بود. این هفت طبقه بهشت قبلاً جزء بهشت بوده که ساخته نبود معاندان، منکران، مجرمان، منافقان و بخیلان هر کدام مطابق با قدرت خودشان این زمین را از بهشت جدا کردند و روی یکدیگر ساختند و هفت طبقه جهنم شد لذا به خداوند تهمت نزنید.

 

بسیاری از گرفتاری‌های مردم نتیجه اعمال آنهاست

استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود به عکس‌العمل اعمال انسان در این دنیا اشاره و تصریح کرد: مردم دنیا بلد نیستند زندگی کنند، مردم دنیا مصادر و مراکز منشأ دردها، رنج‌ها و مشکلات را نمی‌دانند لذا برای خودشان مشکل‌آفرینی می‌کنند چون نمی‌دانند این کاری که می‌کنند منبع درد، ضربه، بی‌آبرو شدن و ورشکستگی است؛ اگر مردم آگاه به آیات و روایات در حد خودشان بودند، یقیناً تا این اندازه مشکلات نداشتند.

 

همه ظلم‌ها به یکدیگر و دل‌شکستن‌ها در همین دنیا عکس‌العمل دارد

محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی ادامه داد: همه ظلم‌ها به یکدیگر و دل‌شکستن‌ها در همین دنیا عکس‌العمل دارد و جهان هم جهان بی‌حافظه‌ای نیست، تمام حرکات انسان‌ها را می‌گیرد و دستور می‌دهد حرکات را عکس‌العمل نشان دهد. جهان با مار، عقرب، هوار آمدن خانه با سیل، با ریختن ساختمان، با آتش‌سوزی عکس‌العمل نشان می‌دهد. این بنای عالم خلقت است؛ بسوزانند عالم هم آنها را می‌سوزاند، خراب کنند خرابشان می‌کنند، تحقیر کنند تحقیرشان می‌کنند، مضیقه ایجاد کنند جهان برایشان مضیقه ایجاد می‌کند. جهان طبق آیات قرآن حافظه، حرکت و عکس‌العمل محض است. از زیر خیمه چنین حافظه، حرکت و عکس‌العملی نمی‌توان فرار کرد «و لا یمکن الفرار من حکومتک».

 

خداوند خیر مطلق است

مبلغ عرصه بین‌الملل با تأکید بر اینکه گرفتاری‌ها و عذاب‌های این دنیا به اعمال خود انسان برمی گردد، کل جهان و آفریده‌ها را رحمت، خیر و خوبی دانست و اظهار کرد: خداوند خیر مطلق است؛ ذاتش، صفاتش، اسمائش و کمالاتش صمدیت دارد و کل وجودش رحمت محض است، «لا یصدر منه الا الرحمه» از او جز رحمت صادر نمی‌شود چون گوشه خالی در ذات، صفات و اسما برای جا گرفتن شرّ نیست که شرّ از آن‌جا صادر شود. پس حسد، بخل، کینه، حرص، ریا، تنگ‌نظری، دشمنی، بدگویی، بد دیدن، بد شنیدن، بد خوردن، بد عمل کردن، از کجا آمده؟ منِ آخوند می‌گویم چون جایش از خیر و گرمی خالی بود و با یک استغفرالله هم بیرون نمی‌روند.

 

استاد انصاریان با بیان اینکه نام دیگر اعضا و جوارح رحمت الله است، گفت: خداوند می فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً» (ابراهیم، 28) کسانی قلبشان، فکرشان، دستشان، شکمشان، شهوتشان، پایشان و پوستشان را تبدیل به کفر و ناسپاسی کردند. چشم، دست، پا، شکم و سایر اعضای بدن انسان هر یک نشانه‌ای از رحمت پروردگار است، خدایا انسان برای بیان رحمت تو یک دهان می‌خواهد به پهنای آفرینش، یک عقل می‌خواهد وزن عقل علی(ع)، یک زبان می‌خواهد زبان پیغمبر(ص)، از دست و زبان که برآید که حرف تو را بزند و رحمت تو را بگوید؟
انتهای پیام /

 

متن و صوت کامل سخنرانی را اینجا ببینید.


منبع : پایگاه عرفان
  • دنیا
  • ظلم
  • مسجد امیر تهران
  • جهنم
  • عذاب
  • سخنرانی هفتم
  • رمضان 97
  • دل‌شکستن‌
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
    ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
    با شرکت ایران؛ نمايشگاه مسلمانان اروپا در فرانسه ...
    پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع رفاهی زائران اربعین در ...
    در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
    استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^