فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 29 فروردين 1397 ساعت 09:55 صبح

استاد انصاریان: ستاد دیه مصداق عملی آیه «تعاونوا علی البرّ و التقوی»

استاد انصاریان: ستاد دیه مصداق عملی آیه «تعاونوا علی البرّ و التقوی»

دارالعرفان/ استاد انصاریان با حضور در ستاد دیه، این نهاد مردمی را بواسطه حضور خیرین خداجو و گره‌گشایی از کار گرفتاران، مصداق عملی آیه شریفه «و تعاونوا علی البرّ و التّقوی» عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان به نقل از خبرگزاری مهر، استاد حسین انصاریان مؤلف، مفسر و مدرس علوم دینی با تأکید بر موضوع پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها اظهار کرد: به برکت حضور نیکوکاران و به یمن وجود نهادی حمایتی به نام ستاد دیه، بسیاری از دربندان دردمند دیر یا زود با رفع مشکلات قضایی و تلاش خانواده‌های این زندانیان، از حبس رهایی خواهند یافت. اما برای اصلاح مشکلات این دسته از جمعیت کیفری و برای تضمین سلامت اجتماعی، هرچند رفع موانع فعلی ضرورت دارد اما الویت ما باید جنبه درمانی باشد و درصدد باشیم تمرکزمان را صرف آن کنیم که در کنار آزادی یک محکوم غیرعمد، از ورود هموطنان دیگر به داخل ندامتگاه‌ها ممانعت به عمل آوریم.

 

محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم، عامل اصلی بسیاری از معضلات حقوقی را ضعف در آموزش عمومی اعلام کرد و گفت: هر کس و هر مجموعه‌‌ای بر حسب تکلیف شرعی و قانونی خود در برابر بسیاری از مشکلات جامعه تکلیف بر عهده دارند؛ تکلیفی که به زبان ساده اگر برای نمونه یک خطیب آن را در حیطه‌اش رعایت نکند، نه اینکه تفریط کرده باشد بلکه در نزد خدا مسئول است. مسئولیتی که طبق آمار ارایه شده از سوی ستاد دیه، به سهم خود لااقل در برابر بیش از سه هزار زندانی حال حاضر تعهدات مهریه، در قیامت باید جوابگو باشد.

 

استاد انصاریان یادآور شد: منابر وعظ و خطابه به عنوان یک رسانه در کشور همواره باید بر حسب نیازهای مخاطب و همگام با دغدغه‌های روز آن‌ها مدیریت شده و عالمان عاملی که در صدر آن قرار می‌گیرند، طبق تأکیدات دینی باید سعادت دینی و اخروی او را مد نظر داشته باشند.

ایشان ادامه داد: امروز آمار طلاق‌های ثبت شده و عاطفی در ایران هرگز شایسته مردمان این دیار نبوده و نیست. شاید برای همین معضل بزرگ است که در جلسات مذهبی ماه مبارک رمضان به شخصه این موضوع را چند سالی است پیگیری می‌کنم. امری که خوب است سخنرانان مساجد و هیئات مذهبی نیز به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

استاد حوزه علمیه با تبیین فلسفه مهریه اظهارداشت: از ابتدای رواج این سنت حسنه تا به امروز بر اساس مستندات تاریخی تعیین تعهدات پرداخت نشدنی وجاهت شرعی نداشته و ندارد. امروز شاید تصور شود مقصود از تعیین مهریه‌های معقول تعهد مهریه‌هایی ۱۱۰ سکه‌ای است. این مظلومیت آل‌الله است که برای نیل به مقاصد شخصی از نام و اعتبار ائمه معصومین(ع) خرج می‌کنیم. اگر نیت ما تعیین عدد مبارکی است اگر قصد ما تیمّن به اهل‌بیت پیامبر(ص) است چرا حروف ابجد امام سجاد(ع) که ۶۸ است استفاده نمی‌کنیم. چرا جوانان به برکت نام جوان الائمه حضرت جواد(ع) ۱۴ سکه را مِهر نمی‌کنند. چرا به تأسی از چراغ هدایت حضرت هادی(‌) ۲۰ سکه را کابین دختران خود نمی‌کنیم. چرا به احترام امام زمان(عج) بر حسب نام زیبای امام مهدی(ع) سکه‌های تعیینی ما عدد ۵۹ نمی‌شود.

 

این مفسر قرآن کریم، تعیین میزان مهریه را در فقه امامیه تراضی طرفین مطرح کرد و افزود: هرچند در قراردادهای خصوصی اگر رعایت نظم عمومی و نص متون دینی شده باشد، هیچ محدودیتی نمی‌توان اعمال نمود اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توانند بر حسب مصلحت اگرچه این موضوع در شمار احکام ثانویه نیست اما می‌توانند طبق رفاه حال عموم مردم معیار دیگری را برای رفع جنبه کیفری از صداق‌های پرداخت نشده تعیین نمایند که در این زمینه از قدرت معنوی و دقت همیشگی مراجع عظام تقلید نباید غافل بود. امید است با این پیگیری‌ها لااقل شاهد حبس جوانان تازه ازدواج کرده در زندان نباشیم.

 

استاد انصاریان با اشاره به تجارب خود در شکل‌گیری دارالایتام گفت: موضوع دیگری که ستاد دیه بیش از گذشته باید به آن توجه داشته باشد بهره‌مندی از وجود آن دسته از افرادی است که مدت‌ها پیش در شمار مددجویان حامی و ساعی آن‌ها بوده و مقدمات آزادی‌شان را فراهم نموده است. این افراد چون خود درد کشیده‌اند برای درمان مشتاقانه مراجعه می‌کنند. لازم نیست حتماً همکاری‌ها بار مالی داشته باشد، بسیاری از گرفتاری‌ها و شکایت‌ها با تلاش این دسته از افراد، از جانب شکات خصوصی به نحو احسن حل و فصل خواهد شد.

 

در ادامه این دیدار، سید اسدلله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در سخنانی گفت: امروز به برکت منبرهای با اخلاصی که بزرگوارانی چون حاج آقای انصاریان در محل زندان اوین داشتند، منافقان بسیاری در زندان‌ها جذب دین و انقلاب شدند. اتفاقی که هرچند به استعداد درونی این افراد برای بازگشت به حقیقت حکایت داشت اما تا حدود زیادی به نفس عالمی که برای آن‌ها از قرآن و پیامبر دم زد بستگی دارد.

 

وی با اعلام آمار جمعیت ۱۲ هزار و ۹۱۴ نفری زندانیان غیرعمد در کشور افزود: با دوندگی هجده ساله ستاد در زمینه تصویب قانون دائمی بیمه اجباری شخص ثالث و یا پیگیری سه ساله مسئولین این مجموعه مردم نهاد در مجلس در بحث رفع نواقص قانونی موضوعات دیه‌های رانندگی و مهریه‌ها اقدامات مطلوبی صورت گرفته و هرچند در بحث مهریه ۱۱۰ سکه‌ای هنوز کار برای پیگیری داریم اما باید بگویم مشکلات ما امروز مربوط به ضعف قانون و مواد قانونی نیست بلکه مشکل اصلی ما رعایت همین قانون و اجرای درست قوانین است. امروز طبق الزامات و تضامین قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث کسی نباید بابت دیات فوتی و جرحی روانه حبس شود اما آیا به موازات این، میزان تصادفات رانندگی هم کم شده یا خیر. بدون شک آمار ثابت نبوده اما واقعاً کاهش فاحشی را شاهد نیستیم.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • تعاونوا علی البرّ و التقوی
  • ستاد دیه
  • سید اسدلله جولایی
  • مدیرعامل ستاد دیه کشور
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    وهابی سازی جنوب کشور به روش صهیونیستها
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    تقدیر از استاد حسین انصاریان به عنوان خادم صحیفه ...
    استاد انصاریان: فرهنگ انبیا فرهنگ توحید، اخلاق و ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^