فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 30 بهمن 1396 ساعت 08:26 صبح

رویکرد مؤسسه دارالعرفان پرداختن به چیستی عرفان‌روایی و پاسخگوئی به نیازهای نسل جدید است

رویکرد مؤسسه دارالعرفان پرداختن به چیستی عرفان‌روایی و پاسخگوئی به نیازهای نسل جدید است

معاون پژوهشی مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان: رویکرد این مؤسسه پرداختن به چیستی عرفانروایی و پاسخگوئی به نیازهای نسل جدید است

معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان گفت: رویکرد مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان و استاد انصاریان پرداختن به چیستی عرفان اهل‌بیت(ع) و پاسخگوئی به نیازهای نسل جدید است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی بطحائی در سلسله نشست‌های پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین در مصلی شهر مقدس قم در نشست «معرفی مؤسسه دارالعرفان و رونمایی از کتاب سید الشهداء تجلی عبودیت» عنوان کرد: مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان متعلق به حضرت استاد انصاریان است و بیش از بیست سال مشغول به فعالیت علمی و پژوهشی می‌باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه دارالعرفان افزود: این مؤسسه ابتدا مؤسسه‌ای انتشاراتی بوده و در حوزه انتشار آثار استاد انصاریان اختصاص داشت و در مرحله بعد به مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تبدیل شد و امروز مؤسسه‌ای علمی و تحقیقاتی به شمار می‌رود و به‌زودی به مرکزی جامع که در اتوبان امام علی(ع) است منتقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: این مؤسسه دارای بخش‌های متعددی همچون رسانه‌ای و پژوهشی در حوزه معارف اهل‌بیت(ع) می‌باشد و دو رسالت مهم برعهده دارد که رسالت اول آن پاسخگوئی به شبهات است و رسالت دوم این مؤسسه توجه به امور پژوهشی است. استاد انصاریان با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند و بیش از پانصد هزار ایمیل در قالب سؤالات اعتقادی و شبهات را با ایشان مطرح کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی بطحایی اظهار داشت: البته در این بخش تنها به پاسخگوئی بسنده نمی‌کنیم؛ بلکه با تحلیل و کمی‌سازی سؤالات مخاطبین، آن را به صورت آماری و تحلیلی درآورده‌ و تعداد آن‌ها را در بخش شبهات وسؤالات متعدد دینی و... دسته‌بندی کرده‌ و طبق این آمار یک آینده‌پژوهی و آینده‌نگری را با رصد سؤالات مورد ارزیابی قرار داده‌ به‌گونه‌ای که حدس و تشخیص می‌دهیم در آینده چه خطراتی از جانب دشمنان اسلام به مبانی اعتقادی وارد می‌شود لذا طبق آن فعالیت‌های علمی خود را سازماندهی می‌کنیم.

وی گفت: در حوزه پژوهشی مؤسسه دارالعرفان هفت مأموریت پژوهشی را دنبال می‌کند.

حوزه اول عرفان اهل‌بیت(ع) است که حوزه‌ای بسیار حساس و مهم به‌شمار می‌رود. ممکن است برخی از نسل جوان نسبت به فقه واکنش خوبی نشان ندهند، اما حقیقت دین و گرایش به عرفان و معنویت در میان نسل جدید حضور پررنگی دارد. البته در حوزه عرفان افراط‌های زیادی داریم برای نمونه برخی از آثار در بیان برخی مطالب عرفانی زیاده‌روی و غلو کرده‌اند و از طرفی عده‌ای نیز عرفان را نفی می‌کنند که هر دوی آنها ناصحیح است. بدون شک توجه به عرفان و معنویت امری قطعی است و باید حد وسط را در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام دکتر سیدعلی بطحایی اذعان کرد: در این باب سه نوع عرفان وجود دارد یک نوع عرفان رایج وجود دارد که ابن‌عربی پیشگام در معرفی آن می‌باشد نوع دیگر عرفان شیعی است که زمینه فکری ابن‌عربی را دارد اما با چند روایت از اهل‌بیت(ع) همراه شده است و هنوز قواعد عرفان ابن‌عربی در آن وجود دارد. عرفان اهل‌البیت(ع) در این میان عرفانی قرآنی - روایی است که از سرچشمه اهل‌بیت استخراج و استنباط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اصل عرفان در آیات و روایات وجود دارد اما عرفانی که ما به دنبال آن هستیم عرفان روایی است. به عبارتی آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) در آن محور قرار می‌گیرد یعنی نه ابن‌عربی را نفی نمی‌کنیم بلکه جدای از عرفان او، منش عرفانی روایات را استخراج و استنباط می‌کنیم.

معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان اظهار کرد: از کلان پروژه‌های مؤسسه دارالعرفان پروژه‌های «آیات العرفان»، «رجال عرفان اهل‌بیت(ع)» و چیستی «اخلاق عرفانی» است.

وی افزود: دومین حوزه پژوهشی احیای کتب میراث شیعه می‌باشد که تمرکز بر احیای  کتاب‌های فارسی دارد. کتاب «عنصر شجاعت» در 11 جلد از میرزا خلیل کمره‌ای از آثاری است که تحقیقات بسیار خوبی در آن انجام شده و کتاب «ملکه اسلام» از ایشان از جمله کتبی است که مبانی تاریخی و کلامی خطبه حضرت زهرا(س) را شرح نموده است که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین صابریان تصحیح و تحقیق شده است و این اثر مورد استقبال بوده و چندین مرتبه چاپ شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی یادآور شد: سومین بخش و از مأموریت‌های دیگر مؤسسه دارالعرفان، اهتمام به ترجمه است. آمار مرکز چاپ و نشر قرآن کریم بیانگر اینست که بالغ بر 10 میلیون نسخه از ترجمه قرآن استاد انصاریان منتشر شده است. ترجمه صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، مفاتیح الجنان، اصول کافی و کامل الزیارات با واژه‌هایی دقیق و درست از دیگر آثار مؤسسه دارالعرفان می‌باشد. در واقع اهتمام حضرت استاد و این مجموعه انتشار روان‌ترین ترجمه‌ها از متون معتبر دینی است.

وی گفت: حوزه بعدی کار تفسیر قرآن است که شامل تفسیر ترتیبی حکیم و تفسیر موضوعی قرآن می‌باشد. در سال جاری نخستین تفسیر موضوعی تحت عنوان «سیمای نیکان» و «راه و رسم رستگاری» که به معرفی ویژگی‌های محسنین و قلمرو فوز و فلاح می‌پردازد منتشر شد.

وی اظهار داشت: برای ارتقای آثار پژوهشی و خودارزیابی پژوهشی آثار علمی مجموعه، جلسات نقد برای آثار برگزار می‌شود که در این راستا حجت‌الاسلام و المسلمین شمس کتاب «اسلام دین آسان» را مورد نقد قرار دادند و کتاب «سید الشهدا تجلی عبودیت» نیز مورد نقد جناب آقای دکتر قاسم جوادی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام بطحایی عنوان کرد: کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) یکی از بخش‌های مهم در مؤسسه است. از آن‌جایی که استاد انصاریان تفسیر و شرح صحیفه سجادیه را داشتند اقدام به تأسیس کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) نمودند. در این کتابخانه کلیه کتاب‌های مرتبط با امام سجاد(ع) جمع‌آوری می‌شود و تاکنون بیش از هزار عنوان کتاب، مقاله، نشریه ، پایان‌نامه و کتب خطی جمع‌آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: ٱن چه مد نظر ما در سیاست‌های کلی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) می‌باشد تنها جمع‌آوری کتاب در کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) نیست بلکه با نگاهی جامع و نیازسنجی دقیق به بررسی خلأها و کمبودها در حوزه آرا و شخصیت امام سجاد(ع) می‌پردازیم تا محققین و دانشجویان تصویری درست از شخصیت این امام همام داشته باشند و بتوانیم تحقیقات جدیدتر و بهتری از همه ابعاد زندگی و اندیشه‌های امام سجاد(ع) داشته باشیم.

معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان تصریح کرد: هفتمین بخش نیز انتشارات می‌باشد که اخیراً کتابی از حجت‌الاسلام و المسلمین صالحی‌منش با نام «جاهلیت» منتشر شده و کتاب «یتیم» حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اصغر ظهیری هم از این دست موضوعات می‌باشد.

وی در مورد نحوه پاسخگوئی نیز بیان کرد: پاسخگوئی به صورت سریع و دقیق است و افراد با مراجعه به سایت www.erfan.ir می‌توانند پاسخ سؤالات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.

در ادامه این نشست پژوهشگر و محقق مؤسسه دارالعرفان حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی غضنفری با اشاره به گستردگی فعالیت‌های علمی و پژوهشی مؤسسه دارالعرفان عنوان کرد:

در میان فعالیت‌های گسترده مؤسسه دارالعرفان، دو کار ارزشمند در حیطه قرآن و حدیث از جمله کارهای مهم و ارزشمند و از توفیقات استاد انصاریان می‌باشد که بنده به عنوان پژوهشگر افتخار حضور در این دو طرح ارزشمند را داشته‌ام.

حجت‌الاسلام غضنفری افزود: پس از ارائه ترجمه بسیار ارزشمند قرآن کریم توسط استاد انصاریان - که با استقبال بی‌نظیر جامعه مواجه شد و در حال حاضر یکی از پرتیراژترین و ظریف‌ترین و دقیق‌ترین ترجمه‌های قرآن کریم  است - ایشان در عین مشغله زیاد و سفرهای متعدد تبلیغی خود، به نگارش تفسیر قرآن کریم تحت عنوان «تفسیر حکیم» پرداختند که کار نگارش آن توسط استاد، به پایان رسیده و همچنین ترجمه «اصول کافی» نیز از تلاش‌های علمی ایشان در سالهای اخیر است که کار تحقیق و پژوهش آن، به اتمام رسیده است.

وی در مورد «تفسیر حکیم» اظهار داشت: استاد انصاریان تفسیر قرآن کریم را به توصیه اکید استادشان مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) انجام دادند که تأکید فرموده بودند: با توجه به نگاه جامعی که به جامعه و نیازهای آن دارید، تفسیری برای قرآن کریم بنویسید.

این استاد و پژوهشگر قرآنی افزود: اکنون پس از گذشت حدود 12 سال از آغاز کار تفسیر، نگارش آن توسط استاد انصاریان به پایان رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: پس از انجام نگارش تفسیر هر سوره از قرآن کریم، کار تحقیق و پژوهش و غنی‌سازی آن توسط پژوهشگران مؤسسه انجام شده و پس از گذراندن چندین مرحله پژوهشی و ویرایشی، آماده چاپ می‌شود. برآورد اولیه آن است که این تفسیر در حدود 35 جلد خواهد شد که در حال حاضر، 3 جلد آن چاپ شده و 4 جلد دیگر نیز آماده چاپ است که در همایشی که در بهار سال آینده خواهیم داشت از این 7 جلد به همراه ترجمه اصول کافی رونمایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام دکتر سیدعلی غضنفری در بیان برخی ویژگی‌های این تفسیر افزود: یکی از ویژگی‌های استاد توجه به علمیت تفسیر می‌باشد که در عین روانی، با نگاهی علمی نوشته شده است.

نکته بعدی توجه ایشان به سایر تفاسیر شیعه و سنی است که در حدود 10 تا 12 تفسیر را با دقت ارزیابی نموده و سپس آیات را تفسیر کرده‌اند.

ویژگی دیگر تفسیر ایشان، توجه به کتاب‌های اصیل لغت عرب است که برای رفع ابهامات مفهومی و همچنین داشتن برداشت صحیح از آیات، دقت بسیاری در کتب اصلی لغت عرب داشته‌اند.

توجه به نیازهای جامعه از دیگر ویژگی‌های استاد در تفسیر می‌باشد؛ ایشان که بیش از نیم قرن به طور مستقیم با مردم ارتباط داشته است طبق نیاز جامعه تفسیر خود را نوشته است.

این استاد و پژوهشگر قرآنی در مورد ترجمه اصول کافی نیز گفت: اصول کافی متعلق به مرحوم ثقه‌الاسلام کلینی(ره) متوفی 329 هجری می‌باشد. امتیاز این کتاب آن است که مؤلف آن، در زمان امامت امام عسگری(ع) متولد شده و در زمان غیبت صغری امام زمان(عج) نوشته و از نزدیک‌ترین کتابها به زمان حضور اهل‌بیت(ع) می‌باشد.

وی اظهار داشت: شیخ مفید(ره) با آن عظمت و جایگاه علمی، در مورد کتاب کافی عنوان فرموده است: «الكافي هو من أجلّ كتب الشيعة و أكثرها فائدة»؛ یعنی این کتاب از نظر جایگاه و جلالت و همچنین سودمندی، کم نظیر است.

حجت‌الاسلام غضنفری در بیان علت انتخاب بخش اصول کافی برای ترجمه اضافه کرد: کافی از سه بخش «اصول»، «فروع» و «روضه» تشکیل شده است که بخش نخست آن (یعنی اصول کافی) به دلیل پرداختن به مباحث اصلی در دین (مثل موضوعاتی چون: عقل و جهل، ارزش دانش، توحید، نبوت و امامت و ایمان و...) دارای اهمیت عام است و تمامی مردم می‌توانند - بلکه لازم است - از آن بهره‌مند باشند. بر خلاف فروع کافی که در مورد ابواب مختلف فقهی است و بخشی تخصصی است و مخاطبان آن غالباً فقها و اهل علم هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر غضنفری درباره نیاز اصول کافی به ترجمه فارسی گفت: کتاب شریف کافی، از ابتدای تألیف، مورد توجه اقشار مختلف جامعه شیعه قرار گرفت و در طول بیش از 10 قرن، توسط بزرگانی، ترجمه، شرح و تلخیص شده است و مورد توجه بوده است. شرح ملاصدرا، علامه مجلسی و فیض کاشانی از جمله شروح مهم و معروف کافی است. ترجمه‌های متعددی نیز چون ترجمه مرحوم مصطفوی و همچنین کمره‌ای برای کافی انجام شده است که بعضاً نواقصی دارند و برخی نیز پاسخگوی نیازهای جامعه امروز نیستند.

این استاد و پژوهشگر قرآنی بیان کرد: با نگاه به ترجمه‌های دیگر، خلأهایی برای مخاطب امروز دیده می‌شود که تلاش شده در ترجمه حاضر، چنین نقصی وجود نداشته باشد و این اثر ارزشمند، برای همه علاقمندان فرهنگ اهل‌بیت(ع) قابل استفاده باشد.

ایشان در پایان یادآور شدند: در برنامه‌ای که به لطف خدا در بهار سال 97 خواهیم داشت به طور همزمان، از ترجمه «اصول کافی» و همچنین 7 جلد از کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم» رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • آیات قرآن
  • نیازهای نسل جدید
  • عرفان‌ روایی
  • معاون پژوهشی
  • مؤسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان
  • انتشار آثار استاد انصاریان
  • معارف اهل‌بیت
  • روایات اهل‌بیت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اهل‌بیت(ع) در قم
    وضعیت وخیم اقتصادی مسلمانان ایغور چین
    شهادت مظلومانه شيعيان در مرز پاكستان
    قدردانی مسلمانان فرانسه از رسانه ملی
    بچه‌‌دار شدن يک پیر زن و پیر مرد به برکت ماه محرم
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
    در آستانه جلسه دادگاه عالی آمریکا صورت گرفت؛ ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^