فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مسؤوليت عظيم‏

همنشينان پاك و ناپاك‌

از آيات قرآن مجيد و روايات با ارزش و معارف حقه اسلاميه استفاده مى‌شود كه مسأله رفاقت و همنشينى، و معاشرت و دوستى و آثارش در زندگى، مسأله‌اى است كه انسان در برابر آن تكليفش سنگين و مسؤوليتش عظيم است.

انسان اگر رفيق و دوستى را انتخاب كند كه سبك مغز و پست باشد و جز به شكم و شهوت اهتمام نورزد و نسبت به خدا و قيامت و دين و ديندارى و اخلاق و عمل صالح در غفلت و بى‌خبرى دست و پا بزند و از دوستى و معاشرتش با انسان هدفى جز امور مادى و لذّت‌برى و خوش‌گذرانى نداشته باشد، بى‌ترديد با دست خود و با انتخاب خويش تيشه به ريشه خود زده، بناى دنيا و آخرتش را در معرض خرابى قرار داده، خدا را از خود ناراضى نموده، به سعادت و خوشبختى‌اش پشت و پا زده، مسؤوليت و تكليف الهى و انسانى خود را كه در اين زمينه بس بزرگ و با عظمت است ناديده گرفته و نهايتاً براى خود در قيامت محاكمه سختى را تدارك ديده است.
از سفارش‌هاى بسيار مهم حضرت حق و همه پيامبران و امامان و اولياء خدا عليهم السلام و نيكان و اخيار و دلسوزان اين است كه: «از معاشر ناباب احتراز كنيد».
همنشينى با معاشر ناجنس از هر زهرى كشنده‌تر و از هر خطرى خطرناك‌تر و از هر كار زشتى زشت‌تر است زيرا معاشر ناباب دين و ايمان و اعتبار و آبروى انسان را بر باد مى‌دهد، و آدمى را از فيوضات و عنايات حضرت حق محروم مى‌كند.
تا توانى مى‌گريز از يار بد يار بد بدتر بود از مار بد
مار بد تنها تو را بر جان زند يار بد بر جان و بر ايمان زند 

راستى، چه انسانى خطرناك‌تر و زيانبارتر از رفيقى كه وارد زندگى انسان شود و انسان را از خداى مهربان جدا كند و سراپاى فضاى حيات آدمى را آلوده نمايد و ريشه انسانيت انسان را بخشكاند و گُل وجود انسان را تبديل به خار كند و خانه آباد شخصيت آدمى را چون ويرانه‌اى پر از مار و مور رذائل اخلاقى نمايد و انسان را مورد نفرت حق و در معرض بى‌مهرى خانواده‌اش و ديگران قرار دهد!!
اين چهره‌هاى ناباب و غولان رهزن و ديوان مفسد، با كلام و قلم و اطوار و منش خود، انسان را به آتش دوزخ و چاه ويل و عذاب ابد دعوت مى‌كنند و بايد گفت: واى بر كسانى كه دعوت اين سبك مغزان و سفيهان ديوانه و حيوانات آدم‌نما را مى‌پذيرند و داغ ننگ بردگى اينان را بر پيشانى زندگى مى‌زنند،
[... أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ...] .
... اينان [كه مشركند، نه تنها مردم، بلكه بى‌رحمانه زن و فرزند خود را] به سوى آتش مى‌خوانند...

منبع: معاشرت،


منبع : پایگاه عرفان
  • مسؤوليت عظيم‏
  • همنشينان
  • رفيق
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^