فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
3
نفر 120
82% این مطلب را پسندیده اند

گناهانی که بلا نازل می‌کند (فرازی از دعای کمیل)

 خدايا! بيامرز براي من آن گناهاني را كه پرده حرمت را مي درد،

 خدايا! بيامرز براي من آن گناهاني را كه پرده حرمت را مي درد، خدايا! بيامرز براي من آن گناهاني را كه كيفرها را فرو مي بارند، خدايا! بيامرز برايم گناهاني را كه نعمتها را دگرگون مي سازند، خدايا! بيامرز برايم آن گناهاني را كه دعا را باز مي دارند، خدايا! بيامرز برايم گناهاني كه بلا را نازل مي كند،خدايا! بيامرز برايم همه گناهاني را كه مرتكب شدم، و تمام خطاهايي كه به آنها آلوده گشتم

 

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ كُلَّ خَطِيئَةٍ أَخْطَأْتُهَا 

 

برای خواندن متن کامل دعا - اینجا - کلیک کنید.

 

شرح دعا:

گناهانى كه سبب نزول بلاست سه گناه است:

1- بى توجهى به فريادخواهى محزون دل سوخته.

2- ترك كمك به ستمديده.

3- ضايع كردن امر بمعروف و نهى از منكر (1).

 

1- بى توجهى به فريادخواهى محزون دل سوخته

اخلاق و عاطفه اقتضا مى‌كند كه انسانى كه دچار زيان مالى مى‌شود، يا يكى از عزيزان خود را از دست مى‌دهد، يا به مصيبت و رنجى ديگر مبتلا مى‌گردد و از برادران دينى خود براى رفع حزن و اندوه و غصه و رنج خود فريادخواهى مى‌كند، به كمك او بشتابند و در كاهش آلام و رنج هايش به او يارى دهند.

آنان كه فرياد محزونان و دل سوختگان را بشنوند و به كمك آنان برنخيزند، نه اين كه مسلمان، بلكه از دايره آدميّت و انسانيت بيرونند.

تو كز محنت ديگران بى غمى

نشايد كه نامت نهند آدمى (2)

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

مَنْ أَصْبَحَ لَايَهْتَمُّ بِأُمُورِ المُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ (3) .

كسى كه صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نيست.

 

برنامه كمك رسانى به يكديگر و توجّه به امور مسلمانان و به ويژه رسيدگى به فرياد فرياد خواهان، دستور حضرت حق و سفارش پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و امامان بزرگوار عليهم السلام است.

 

امام صادق عليه السلام فرمود:

كسى كه رنج و غصه اى را از مؤمنى برطرف كند، خدا رنج و غصه آخرت او را برطرف مى‌كند و با دل خنك از قبرش درآيد. و كسى كه گرسنگى مؤمنى را بزدايد، خدا او را از ميوه بهشت بخوراند. و كسى كه با شربت آبى مؤمن تشنه را سيراب كند، خدا او را از رحيق مختوم سيراب فرمايد (4) .

 

همچنين آن حضرت فرمود:

هركس به فرياد برادر مؤمن غصه دار و تشنه‌اش به هنگام سختى و رنجش برسد، غصه‌اش را برطرف كند و او را براى رسيدن به حاجتش يارى دهد، خدا از جانب خود هفتاد و دو رحمت برايش بنويسد كه يكى از آن هفتاد و دو رحمت را در دنيا براى اصلاح امور زندگيش پيش اندازد و هفتاد و يك رحمت را براى ترس و هول قيامتش ذخيره كند (5) .

 

2- ترك كمك به ستمديده

برنامه كمك به مظلوم و يارى دادن به كسى كه مورد ستم واقع شده، به اندازه اى در اسلام حائز ارزش و اهميت است كه اميرالمؤمنين عليه السلام در دقايق آخر عمرش در شب بيست و يكم ماه رمضان، در ضمن سفارش و وصيّتش به فرزندان فرمودند:

كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً (6) .

دشمن ستمكار و يار ستمديده باشيد.

آرى، اين زيباترين شعار اسلام و شعار عملى مؤمن در برابر ظلم و ظالم، و نسبت به مظلوم و ستمديده است.

 

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَالِمِ كانَ مَعى فِى الجَنَّةِ مُصاحِباً (7) .

هركس حق مظلوم را از ظالم باز ستاند، همنشين من در بهشت است.

 

حضرت على عليه السلام فرمود:

هنگامى كه ستمديده اى را ديدى او را بر ضد ستمكار يارى ده (8) .

 

و نيز آن حضرت فرمود:

أَحْسَنُ العَدْلِ نُصْرَةُ المَظْلُومِ (9) .

نيكوترين عدل، يارى رساندن به ستمديده است.

 

امام صادق عليه السلام فرمود:

هيچ مؤمنى نيست كه مؤمن ستمديده اى را يارى دهد، مگر اين كه يارى دادنش از روزه يك ماه، و اعتكافش در مسجد الحرام برتر است. و هيچ مؤمنى نيست كه برادر مؤمنش را يارى دهد، در حالى كه قدرت يارى دادن داشته باشد، مگر اين كه خدا در دنيا و آخرت ياريش دهد. و هيچ مؤمنى نيست كه برادر مؤمنش را در حالى كه توانايى يارى دادن به او را دارد واگذارد، مگر اين كه خدا او را در دنيا و آخرت واگذارد (10) .

 

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

خداى عز و جل مى‌فرمايد: سوگند به عزّت و جلالم، قطعاً در دنيا و آخرت از ستمكار انتقام مى‌گيرم و يقيناً از كسى كه ستمديده اى را ببيند و قدرت بر يارى او داشته باشد و او را يارى ندهد انتقام خواهم گرفت (11) .

 

3- ضايع كردن امر به معروف و نهى از منكر

امر به معروف و نهى از منكر، دو فريضه مهم از فرائض الهى، و دو برنامه واجب از واجبات دينى است كه اجرايش بر كسى كه واجد شرايط است- يعنى معروف و منكر را مى‌شناسد و خود آراسته به معروف و دور از منكر است- لازم و حتمى است و ترك و ضايع كردن اين دو فريضه، گناهى بزرگ و سبب نزول بلاست.

 

امر به معروف و نهى از منكر، بزرگ ترين محور دين و حقيقت بسيار مهمى است كه همه انبيا به خاطر برپا داشتنش، مبعوث به رسالت شده‌اند.

 

اگر بساط اين دو فريضه برچيده شود، و علم و عمل به آن از بين برود، حركت نبوت تعطيل مى‌شود و دين به نابودى مى‌رسد و گمراهى همه را مى‌گيرد و نادانى و جهالت شيوع پيدا مى‌كند و فساد به همه امور مردم سرايت مى‌يابد و شهرها رو به خرابى مى‌رود و انسان‌ها به چاه هلاكت مى‌افتند.

 

قرآن مى‌فرمايد:

وَلْتَكُن مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرونَ بِالْمَعْروفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحونَ (12) .

از شما ملّت اسلام بايد گروهى باشند كه همه را به خير دعوت كنند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند، اينان كه به امر به معروف و نهى از منكر اقدام مى‌كنند، همان رستگارانند.

وَالمُؤْمِنونَ وَالمُؤْمِناتُ بَعْضُهُم أَوْلِيآءُ بَعْضٍ يَأمُرُونَ بِالمَعْروفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ (13) .

مؤمنان و مؤمنات دوستان يكديگرند امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنند.

 

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ وَلَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنْكَرِ أَو لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ عَليكُم شِرارَكُم ثُمَّ يَدعُو خِيارُكم فلا يُستَجابَ لَهُم (14) .

شما مردم بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد وگرنه خدا اشرارتان را بر شما چيره مى‌سازد، پس خوبانتان دعا مى‌كنند ولى دعايشان مستجاب نمى‌شود.

 

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:

از نشستن در جادّه‌ها كه محل رفت و آمد مردم است بپرهيزيد. گفتند: ما را از آن چاره اى نيست چون مجالس گفتگوى ماست. فرمود: اگر چاره اى نداريد پس حق جاده را رعايت كنيد. گفتند: حق جادّه چيست؟ فرمود: فروپوشى چشم از نامحرم، خوددارى از آزار مردم، پاسخ سلام و امر به معروف و نهى از منكر (15) .

 

و نيز آن حضرت فرمود:

همه سخنان انسان به زيان اوست نه به سودش، مگر امر به معروف و نهى از منكر و ذكر خدا (16) .

 

امام باقر عليه السلام فرمود:

خدا به شعيب وحى كرد: از قوم تو صد هزار نفر را عذاب مى‌كنم، چهل هزار نفر از اشرار و شصت هزار نفر از خوبان. گفت: پروردگارا، عذاب اشرار در جاى خود صحيح است، خوبان چرا؟ خدا وحى فرمود: خوبان، نسبت به اشرار خيرخواهى نكردند و از بدى‌ها بازشان نداشتند و به آنان اعتراض نكردند و به خاطر خشم من بر آنان خشم نگرفتند (17) .

 

امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد:

مردى از قبيله خثعم خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد و گفت: اى رسول خدا، مرا خبر ده بهترين برنامه اسلام چيست؟ فرمود: ايمان به خدا. گفت: پس از آن؟

فرمود: صله رحم. پرسيد: بعد از آن؟ فرمود: امر به معروف و نهى از منكر.

پرسيد: كدام عمل نزد خدا مبغوض‌تر است؟ فرمود: شريك انگاشتن براى خدا.

گفت: پس از آن؟ فرمود: قطع رحم. پرسيد: بعد از آن؟ فرمود: امر به منكر و نهى از معروف (18) .

 


(1). «وَالذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاءَ تَرْكُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ وَتَرْكُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ وَتَضْيِيعُ الأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَر» . معانى الأخبار: 270؛ وسائل الشيعة: 16/ 282، باب 41، حديث 21556.

(2). گلستان <<سعدى>> : حكايت 10.

(3). الكافى: 2/ 163، باب الاهتمام بأمور المسلمين، حديث 1؛ وسائل الشيعة: 16/ 336، باب 18، حديث 21705.

(4). «عَنْ مِسْمَعٍ أَبِي سَيَّارٍ قَال: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقُولُ: مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الآْخِرَةِ وَخَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ وَهُوَ ثَلِجُ الْفُؤَادِ وَمَنْ أَطْعَمَهُ مِنْ جُوعٍ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّةِ وَمَنْ سَقَاهُ شَرْبَةً سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ» . الكافى: 2/ 199، باب تفريج كرب المؤمن، حديث 3؛ وسائل الشيعة: 16/ 371، باب 29، حديث 21792.

(5). «عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام يَقُولُ: مَنْ أَغَاثَ أَخَاهُ الْمُؤْمِنَ اللَّهْفَانَ اللَّهْثَانَ عِنْدَ جَهْدِهِ فَنَفَّسَ كُرْبَتَهُ وَأَعَانَهُ عَلَى نَجَاحِ حَاجَتِهِ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ بِذَلِكَ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ يُعَجِّلُ لَهُ مِنْهَا وَاحِدَةً يُصْلِحُ بِهَا أَمْرَ مَعِيشَتِهِ وَيَدَّخِرُ لَهُ إِحْدَى وَسَبْعِينَ رَحْمَةً لأَفْزَاعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَأَهْوَالِهِ» . الكافى: 2/ 199، باب تفريج كرب المؤمن، حديث 1؛ وسائل الشيعة: 16/ 370، باب 29، حديث 21789.

(6). نهج البلاغة: 421، حكمت 47.

(7). أعلام الدين: 184؛ بحار الأنوار: 72/ 359، باب 81، حديث 74.

(8). <<إذا رأيتَ مظلوماً فأعِنه على الظالم>> . غرر الحكم: 450، حديث 10364؛ ميزان الحكمة: 7/ 3384، باب الظلم، حديث 11482.

(9). غرر الحكم: 446، حديث 10210؛ ميزان الحكمة: 7/ 3384، باب الظلم، حديث 11480.

(10). «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُعِينُ مُؤْمِناً مَظْلُوماً إِلّا كَانَ أَفْضَلَ مِنْ صِيَامِ شَهْرٍ وَاعْتِكَافِهِ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَنْصُرُ أَخَاهُ وَهُوَ يَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ إِلّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالآْخِرَةِ وَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَخْذُلُ أَخَاهُ وَهُوَ يَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ إِلّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» . ثواب الأعمال: 147، ثواب معاونة الأخ؛ ميزان الحكمة: 7/ 3384، باب الظلم، حديث 11484؛ وسائل الشيعة: 12/ 292، باب 156، حديث 16335.

(11). «قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: قال اللَّه تبارك وتعالى: وَعِزَّتي وَجَلالي لأَنْتَقِمَنَّ مِنَ الظّالِمِ في عاجِلِه وَآجِلِهِ ولأنتقمنّ ممن رأى مظلوماً فَقَدِرَ أنْ ينصُرَهُ فَلَم يفعل» . الدر المنثور: 1/ 353؛ ميزان الحكمة: 7/ 3370، باب الظلم، حديث 11422.

(12). آل عمران (3): 104.

(13). توبه (9): 71.

(14). عوالى اللآلى: 2/ 107؛ محجّة البيضاء: 4/ 99، كتاب الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر.

(15). «قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: إيّاكم والجلوس على الطّرقات قالوا: ما لنا بدّ إنّما هي مجالسنا نتحدّث فيها. قال: فإذا أبيتم إلّاذلك فأعطوا الطّريق حقّها، قالوا: وما حقّ الطّريق؟ قال: غضّ البصر و كفّ الأذى و ردّ السّلام والأمر بالمعروف والنّهى عن المنكر» . محجّة البيضاء: 4/ 99، كتاب الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر؛ جامع السعادات: 2/ 183.

(16). «عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله أَنَّهُ قَالَ: كَلامُ ابْنِ آدَمَ كُلُّهُ عَلَيْهِ لا لَهُ إِلّا أَمْراً بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ ذِكْراً للَّهِ تَعَالَى» . محجّة البيضاء: 4/ 100، كتاب الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر؛ بحار الأنوار: 90/ 165، باب 1، ذيل حديث 43.

(17). «أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله: أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَسِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ. فَقَالَ عليه السلام: يَا رَبِّ، هَؤُلاءِ الأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الأَخْيَارِ؟ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِ: دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَلَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي» . الكافى: 5/ 56، باب الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر، حديث 1؛ وسائل الشيعة: 16/ 146، باب 8، حديث 21201.

(18). «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: أَنَّ رَجُلًا مِنْ خَثْعَمٍ جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ 9 فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَخْبِرْنِي مَا أَفْضَلُ الإِسْلامِ؟ قَالَ: الإِيمَانُ بِاللَّهِ. قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا؟ قَالَ: ثُمَّ صِلَةُ الرَّحِمِ. قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا؟ قَالَ: الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ. قَالَ: فَقَالَ الرَّجُلُ: فَأَيُّ الأَعْمَالِ أَبْغَضُ إِلَى اللَّهِ؟ قَالَ: الشِّرْكُ بِاللَّهِ. قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا؟ قَالَ: قَطِيعَةُ الرَّحِمِ. قَالَ: ثُمَّ مَا ذَا؟ قَالَ: الأَمْرُ بِالْمُنْكَرِ وَالنَّهْيُ عَنِ الْمَعْرُوفِ» . الكافى: 5/ 58، باب الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر، حديث 9؛ وسائل الشيعة: 16/ 121، باب 1، حديث 21137.

(19). زمر (39): 53.


منبع : پایگاه عرفان
  • مفاتیح ترجمه استاد حسین انصاریان
  • دعای کمیل
  • ترجمه حضرت استاد حسین انصاریان
  • مفاتیح الجنان
  • 3
    82% (نفر 120)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    خدایا عذرم را بپذیر! (فرازی از دعای کمیل)
    فرازی از دعای ندبه - ترجمه استاد حسین انصاریان
    حق رضایت با توست (فرازی از مناجات خمس عشرة)
    فرازی از زیارت عاشورا، ترجمه استاد حسین انصاریان
    فرازی از زیارت عاشورای معروفه - ترجمه حضرت استاد ...
    الهی نامه
    فرازی از دعای مشلول - ترجمه حضرت استاد حسین ...
    خدایا همه گناهانم را ببخش! (فرازی از دعای کمیل)
    خدایا گرفتارى ام را برطرف کن! (فرازی از دعای امام ...
    فرازی از دعای سمات - ترجمه حضرت استاد حسین ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    الهی نامه
    حق رضایت با توست (فرازی از مناجات خمس عشرة)
    از فضل خدا بخواهید! (فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی)
    فرازی از زیارت عاشورای معروفه - ترجمه حضرت استاد ...
    خدایا عذرم را بپذیر! (فرازی از دعای کمیل)
    خدایا همه گناهانم را ببخش! (فرازی از دعای کمیل)
    دعای روز اول ماه مبارک رمضان ترجمه استاد انصاریان
    فرازی از دعای مشلول - ترجمه حضرت استاد حسین ...
    فرازی از دعای ندبه - ترجمه استاد حسین انصاریان
    فرازی از زیارت عاشورا، ترجمه استاد حسین انصاریان

     
    نظرات کاربر

    خدامحمدی از ملکان
    من علّمني حرفاً فقد صيّرني عبداً محضر مبارک استاد فرهیخته هزاران شکر ایزد منان را که توفیق یافتیم از دریای ژرف دانش شما به معنای واقعی کلمه بیاموزیم . حضرتعالی نه تنها علم که عطوفت و مهربانی, اخلاق و بزرگواری, منش و انسانیت کریمانه را به ما آموختید, بسیار خرسند و سپاسگزاریم.
    پاسخ
    5     0
    27 مهر 1400 ساعت 07:45 صبح
    حسین هدایتی
    باسلام خدمت حضرت استاد فقط میخواستم ارادت خودم را به حضرتعالی وتمامی عزیزان وبزرگوارانی که درکنار شما به این امر که هدایت امثال حقیر است کوشش مینمایید بعرض برسانم خدا خیرتون بده انشاالله
    پاسخ
    15     0
    23 فروردين 1399 ساعت 1:33 بعد از ظهر
    بابک شکری
    با سلام و عرض ادب خدمت شما دست اندرکاران سایت عرفان و خدمت استاد انصاریان خوش قلب . خدا اجرتون بده . سپاس از زحمات بی دریغتان
    پاسخ
    17     1
    17 فروردين 1399 ساعت 2:33 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^