فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

عمه سادات سلام علیک

عمه سادات سلام علیک


صحبت از حضرت زینب (سلام الله علیها) است؛ آن بانوی عزیزی که علم و شجاعت و همه کمالات انسانی را از پدر و مادر بزرگوار به ارث برده بود. او در دامن پاک فاطمه کبری (سلام الله علیها) و در محضر امیر مؤمنان رشد یافت.

السلام علیکِ یا زینب کبری، السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا بنت امیرالمومنین، السلام علیکِ یا بنت فاطمة الزهرا (علیهم السلام)

صحبت از حضرت زینب (سلام الله علیها) است؛ آن بانوی عزیزی که علم و شجاعت و همه کمالات انسانی را از پدر و مادر بزرگوار به ارث برده بود. او در دامن پاک فاطمه کبری (سلام الله علیها) و در محضر امیر مؤمنان رشد یافت تا آن جا که جز خداوند برنتابد و جز او نخواهد و جز از او هراس نداشته باشد.

عصر عاشورا وقتی در برابر جسم برادر قرارگرفت، با تمام خلوص، کلام ماندگارش را این گونه بیان داشت که: "اللهّم تَقَبَّل هذا القُربان" خدایا این قربانی را از ما بپذیر!

ولادت عقیله بنی هاشم
پیامبر را پیک خبر داد که فاطمه (سلام الله علیها) دختری آورده، به محض شنیدن، حضرت خود را به منزل زهرا (سلام الله علیها) رسانیدو وقتی قنداقه آن ولیّه الهی را در دست گرفت، او را به سینه چسبانیده و اشک از چشمانش سرازیر گشت. فاطمه (سلام الله علیها) از گریه پدر پرسیدند که خداوند چشمان شما را گریان نبیند، اما چرا؟

پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) فرمود: «یا فاطمه! اعلمی ان هذه البنت بعدی و بعدک سوف تنصب علیها المصائب و الرزایا»1 ای فاطمه بدان که بر این دختر بعد من و شما و به زودی مصیبت ها و غم و غصه ها فرود می آید.

زینب ولادت یافته و امام علی (علیه السلام) دست او را می بوسید. فاطمه (سلام الله علیها) به ایشان رو کرد و گفت: این کودک را نام بگذارید! امام با تواضع همراه با ادب فرمود: بر رسول خدا سبقت نخواهم گرفت. امام قنداقه را به دست رسول الله (صلی الله علیه وآله) دادند تا او را نام بگذارند، حضرت فرمودند: من به خداوندم سبقت نخواهم گرفت!

جبرئیل از آسمان به نبیّ اکرم فرود آمد و گفت:
«سمّ هذهِ المُولودة زینب» این تازه به دنیا آمده را زینب بنامید! «فَقَد اختارالله لَها هذا الإسم» البته خداوند این اسم را بر ایشان انتخاب فرموده، سپس جبرئیل همه اخبار و حوادث آینده را برایشان بیان کرد که همه گریستند.2

زمان ولادت:
در ماه جمادی الأولی، سال 5 و یا 6 هجری قمری و شهر مدینه ولادت با سعادت ایشان رخ داد که قول اول (سال5 هجری قمری) بیشتر به نظر صحیح رسیده است.

عبادت:
او در عبادت سرآمد بود و همه نوافل را برخویش واجب کرده بود.

حضرت زین العابدین امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: «عمه‌ام، زینب‌ (سلام الله علیها) تمام نمازهاى واجب و مستحب را در مسیر کوفه تا شام اقامه مى‌کرد و در بعضى از منازل به خاطر شدت گرسنگى و ضعف، نشسته اداى تکلیف مى‌کرد2». امام حسین (‌علیه السلام) که خود معصوم و ولی خدا در زمین و واسطه فیض الهى است، هنگام وداع روز عاشورا به حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمودند: «خواهر جان مرا در نماز شب فراموش مکن3».

علم:
مورد مراجعه زنان عصر خویش بود و امام سجاد (علیه السلام) او را فرمود: "أنْتِ بِحَمْدِاللَّه عالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ" و او را عالمه استاد نادیده معرفی فرمود که این هم اشاره به عفّت او بوده و نیز بیانی از دارا بودن علم لدنّی است. در علم ایشان همین بس که در دوران طفولیت، ایشان از حضرت مولی علی (علیه السلام) پرسیدند که: پدرجان! آیا ما را دوست داری؟ امام پاسخ دادند که چگونه دوستتان نداشته باشم در حالی که شما میوه دل من هستید. حضرت زینب (سلام الله علیها) با ادب و احترام عرض کرد: ای پدر حبّ تنها از آن خداوند متعال است، ولی دلسوزی و شفقّت نسبت به ما دارید. پدر از فطانت و زیرکی ایشان به شگفت آمد.

قوّت قلب او:
او همان است که وقتی ابن مرجانه (لعنة الله) برای تشفّی دل خویش گفت: "کیف رأیتِ صُنعَ اللهِ بِأخِیک" دیدی که خداوند با برادرت چه کرد؟ بی بی سلام الله بی درنگ فرمود: «ما رَأیتُ إلّا جَمِیلا» من جز زیبایی از خداوند ندیده ام! «هؤلاء قومٌ کتَب َ الله عَلَیهِم القَتل، فبرزوا إلی مضاجِعِهم، و سیَجمَع الله بینک و بینهم فَتُحاجّ و تَخاصَم، فانظُر لمن الفلج یومئذٍ! ثکَلَتکَ أُمّک یاابن مرجانه» آن ها گروهی بودند که خداوند بر آن ها مرگ را نوشته بود، پس آن ها به محل آرامش خویش رفتند و به زودی خداوند بین تو و آن ها جمع خواهد کرد تا که با تو احتجاج کند و از سر دشمنی برآیند، پس بنگر که چه کسی شکست خورده خواهد بود. ای پسر مرجانه مادرت به عزایت بنشیند… .

ای برادر و ای خواهر!
تو خود به این قوّت قلب و نیروی والا بنگر که چگونه در گفتار در برابر ظالمی ستمگر این گونه سخن می راند.

خداوند ما را از شیعیان و یاران حضرت رسول الله (صلوات الله علیه و آله) و اهل بیت عصمت و طهارت قرار دهد.

پی نوشت ها:
1. المطراز المذاهب
2. ریاحین الشریعة، ج 3، ص 62.
3. همان، ص 62

 


منبع : سایت آکاایران
  • حضرت زینب
  • امام سجادعلیه السلام
  • عمه
  • جبرئیل
  • نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم
  • ولادت عقیله بنی هاشم
  • عمه سادات
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اگر نیازمندید هم انفاق کنید
    نمازشب و نوافل
    سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
    ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
    رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مرجع بزرگ تقليد علامه ميرزا محمد حسين ناييني (ره)
    استقامت زن در عفت و پاک دامنی
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    دشمنى با جبرئيل دشمنى با خداست‏
    ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
    الگویی برای دختران نخبه
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    صدقه عامل دفع بلا
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^