فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 5 دى 1396 ساعت 08:57 صبح

استاد انصاریان: قرآن، روایات و محصولات علمی و فکری علمای شیعه مهم‌ترین میراث علمی و تحقیقی تشیع است +عکس

استاد انصاریان: قرآن، روایات و محصولات علمی و فکری علمای شیعه مهم‌ترین میراث علمی و تحقیقی تشیع است +عکس

دارالعرفان/ مفسر، محقق و پژوهشگر قرآن کریم گفت: قرآن، روایات و محصولات علمی و فکری علمای شیعه مهم‌ترین میراث علمی و تحقیقی ارزشمند و اصیل تشیع است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در نشست علمی میراث علمی تشیع اظهارداشت: ما شیعیان سه میراث با عظمت داریم که هر سه تا پایان عالم و برپا شدن قیامت برای مردم اعصار و روزگاران آینده قابل استفاده و بهره‌گیری است.

این مفسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم افزود: این سه میراث عظیم دارای گستردگی‌های زیادی بوده و تمام شدنی نیست و به تدریج از هر یک از این منابع، مسائل نو و بدیعی کشف می‌شود که به خوبی پاسخگوی نیازهای عصر و زمان است .

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: در قرآن مجید می‌بینیم بسیاری از انبیاء با دلایل و بینات مسائل را مطرح می‌کردند و این دلایل عقل را روشن و قانع می‌کند اما عده‌ای نیز بودند که منکر معجزات و بینات بودند و تأثیری در آن‌ها نداشت هر چند در همه دوران این‌گونه افراد زندگی می‌کردند.

وی اذعان داشت: ما سه میراث اصیل و استوار و قوی همراه با دلایل و حجت‌ها داریم که عقل را سیراب و قانع می‌نماید و سؤالات را پاسخ می‌گوید.

این استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: وقتی چنین میراث برجسته و با ارزشی داریم می‌توانیم نادانی و جهل خود را با سؤال رفع کنیم چرا که این منابع پرسش دارای پاسخ‌های منطقی و عقلی و طبیعی هستند.

وی با اشاره به این منابع و میراث اصیل یادآور شد: اولین منبع با ارزش قرآن کریم است، توده مردم آن را به صورت 114 سوره و بالغ بر 6 هزار آیه می‌بینند در حالی که اهل قرآن آن را در قالب الفاظ و سوره‌ها نگاه نمی‌کنند و نگاه وسیع‌تری نسبت به آن دارند.

استاد انصاریان گفت: روایتی در اصول کافی وجود دارد که عیناً اهل سنت نیز با اختلاف راوی آن را از امام علی(ع) نقل کرده‌اند و طبق سند شیعه و اهل سنت یقین می‌یابیم که روایت صادر شده است زیرا الفاظ و جمله‌بندی کار معصومین(ع) است.

وی افزود: در این روایت که بیش از یک صفحه بوده و از روایات ناب قرآن کریم است حضرت می‌فرماید قرآن بر قلب رسول الله(ص) با هویت اصلی‌اش نازل شده است زیرا قلب رسول الله از هستی وسعت بیشتری داشته است.

این  نویسنده برجسته عنوان کرد: هویت خلق انسان مثبت است و به سمت عدل و توحید و علم و دانایی می‌باشد شگفتی‌های قرآن کریم در عدد و شمارش نمی‌آید و کهنه شدنی نیست و هویت اصلی انسان آن را می‌یابد.

وی اظهار داشت: دومین میراث اصیل و غنی روایات و آثار اهل بیت(ع) می‌باشد که با چراغی پر نور همانند ایمان باید وارد روایت شد گاهی شخصیت‌های عظیم نیز در فهم روایت مشکل داشتند.

استاد انصاریان بیان کرد: آثار اهل‌بیت(ع) بسیاری از ابهامات و شبهات و بیماری‌های فکری را نیز از میان می‌برد.

وی تصریح کرد: محصولات فکری علمای واجد شرایط شیعه سومین میراث غنی هستند؛ عالمانی که اهل تقوا و ایمان و خداترس و قیامت باور بودند این میراث را بر جای نهاده‌اند.

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: اندیشه علمای بزرگ شیعه یک فرهنگ عظیم اخلاقی و فرهنگی و تربیتی را به وجود آورد که هیچ مکتب و مذهبی در دنیا همانند آن را ندارد و روشهای فکری ناب بدین‌گونه نداشته است.

وی گفت: قرآن و روایات و محصولات علمی و فکری علمای هزار و سیصد ساله شیعه همگی از میراث عظیم شیعی است این محصولات فکری و عقلی در رشته‌های گوناگون و با کمک اهل بیت(ع) شکوفایی را به بشریت و انسانیت ارائه کرده است.

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: این منابع و میراث علما جای پاسخ دادن به شبهات و وسوسه‌ها در همه روزگار را دارد به ویژه علما در 40 تا 50 سال اخیر قدم‌های مهمی در پاسخگوئی به نیازهای جامعه برداشته‌اند.

وی اظهار داشت: این همه دانشمند و مفسر در دامان علمای شیعی تربیت شده است وقتی سهم امام را بدهیم و حوزه شیعه را تقویت کنیم چنین آثار و برکاتی خواهیم داشت.

این استاد حوزه عنوان کرد: امام صادق(ص) پیش‌بینی کردند صدای علم و مکتب ما از قم در جهان پخش می‌شود و مردم حتی در پستوها در دورترین نقاط جهان از این فرهنگ با خبر می‌شوند.

استاد انصاریان عنوان کرد: بنده به  کشورهای مختلف شرقی و غربی سفر کرده‌ام و در این سفرها دنیا را تشنه معارف اصولی و حقه می‌بینم  معارفی که عقل را قانع کند و آرامش به مردم بدهد منابع با ارزش شیعی چه بسیار بیماری‌های فکری را درمان کرده است.

وی تصریح کرد: این‌ها اثر معارف اهل بیت(ع) می‌باشد اگر این منابع به خوبی ارائه شود می‌تواند این بیماری‌ها را علاج نماید خوشبختانه خیزش به سوی تشیع در جهان قوی شده است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر در جهان میلیون‌ها کتاب علیه شیعه چاپ می‌کنند و از فکر و اخلاق ما می‌هراسند به این علت است که آن‌ها نگران شیعه شدن مردم جهان هستند. در کشورهای اسلامی افرادی شیعه شده‌اند که از آثار و برکات قم است بی‌شک دین از سرزمین شیعه به جهان منتشر می‌شود.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • عکس
  • استاد حسین انصاریان
  • مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان
  • استاد انصاریان: قرآن، روایات و محصولات علمی و فکری علمای شیعه مهم‌ترین میراث علمی و تحقیقی تشیع است
  • نشست علمی میراث علمی تشیع
  • محققین و پژوهشگران
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^