فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 23 آذر 1396 ساعت 3:34 بعد از ظهر

حضور فعال انتشارات دارالعرفان در نمایشگاه هفته پژوهش

حضور فعال انتشارات دارالعرفان در نمایشگاه هفته پژوهش

دارالعرفان/ همزمان با آغاز هفته پژوهش و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی قم، انتشارات دارالعرفان با ارائه ده‌ها اثر جدید در این نمایشگاه حضور پیدا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با همکاری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی، نمایشگاهی اقدام به افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی خواهد کرد و انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان در آن حضور خواهد یافت.

بر اساس همین گزارش، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: بر این اساس شنبه ۲۵ آذر، روز پژوهش نامگذاری شده است؛ یکشنبه ۲۶ آذرماه،‌ پژوهش حوزه و نظام اسلامی؛ دوشنبه ۲۷ آذرماه، پژوهش حوزه بین‌الملل؛ سه‌شنبه 28 آذر پژوهش حوزه و جامعه اسلامی؛ چهارشنبه ۲۹ آذر پژوهش حوزه، فناوری و فضای مجازی؛ و ۳۰ آذر اخلاق و فرهنگ پژوهش نامگذاری شده است.

آغاز به کار نمایشگاه از 25 آذر

وی افزود: نمایشگاه از روز ۲۵ آذر آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت، در این نمایشگاه علاوه بر اینکه بیش از ۶۰ مرکز پژوهشی بزرگ و مهم قم دستاوردهای علمی خود را در معرض دید عموم می‌گذارند، مراسمی نیز برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: روز اول نمایشگاه، با حضور علماء، استادان، فضلا، نمایندگان مراجع و بزرگان حوزه افتتاح می‌شود و آیت‌الله مکارم شیرازی سخنران ویژه افتتاحیه خواهد بود. در هر روز دو نشست علمی برگزار می‌شود. روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه نیز منشور حوزه و روحانیت از مقام معظم رهبری رونمای می‌شود که ۱۵ جلد است و تمام مطالبی که مقام معظم رهبری در این مورد فرموده‌اند در آن گردآوری شده است و در روز آخر نیز اختتامیه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این نمایشگاه، نمایش خوبی از فعالیت‌های سال‌های اخیر مراکز علمی و پژوهشی می‌باشد. در سنوات گذشته نمایشگاه‌های مربوط در حوزه یکی در سال ۱۳۷۴ در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، نمایشگاه مشکات نیز در سال ۱۳۸۹ بوده است که از هر دو نمایشگاه مقام معظم رهبری بازدید کرده‌اند. شایان ذکر است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون نمایشگاهی برگزار نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی با بیان اینکه این نمایشگاه در مصلای قدس برگزار می‌شود اظهار کرد: در طول این ۷ سال، بدون تردید مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و قابل قبولی داشتند که در این نمایشگاه در معرض عموم قرار می‌گیرد؛ بسیاری از مراکز درخواست حضور دارند که به دلیل محدودیت تاکنون نتوانسته‌ایم زمینیه حضور همه مراکز را فراهم کنیم.

 فعالیت 185 مرکز پژوهشی در قم

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۵ مرکز پژوهشی در استان قم شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون ۸۰ مرکز تقاضای حضور در این نمایشگاه را داشتند که از این ۸۰ مرکز نیز شرایط حضور ۶۰ مرکز علمی در نمایشگاه فراهم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی گفت: در سال‌های اخیر به مجلات رتبه‌هایی علمی ترویجی داده شده است، در حال حاضر برخی از مجلات درخواست رتبه علمی پژوهشی کرده‌اند که این درخواست بررسی شده است و به آن‌ها مجوز علمی پژوهشی اعطا خواهد شد.

وی با ذکر این مطلب که زمانی که مجوزی به مجله‌ای اعطا می‌شود، این مجله در سایت ISc نمایه می‌شود، گفت: این حرکت ادامه پیدا می‌کند و به تدریج به همه مجلات علمی مجوز داده و در سایت نمایه می‌شوند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی که در حوزه انجام می‌شود درعین اینکه عمیق و دقیق صورت می‌گیرد، اما کافی برای نیازهای جامعه و نظام نمی‌باشد، ما باید زمینه‌سازی، حمایت و هدایت کنیم تا این پژوهش‌ها به سمت نظام و جامعه تمایل بیشتری پیدا کنند؛ البته در معاونت پژوهش در حال اتخاذ و تصویب سیاست‌هایی هستیم که به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه آمار دقیقی از تعداد پژوهشگران وجود ندارد، البته خیلی از پژوهشگران را می‌شناسیم ولی تعداد دقیق پژوهشگرانی که در حوزه فعالیت می‌کنند را نداریم و این از نقص‌هایی است که داریم و باید جبران شود.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی اظهار کرد: آیین‌نامه رتبه‌بندی پژوهشگران در شورای عالی پژوهش تصویب شده است تا تمام فعالیت‌هایی که یک طلبه می‌تواند انجام دهد لیست شده و امتیازات آن مشخص شود و براساس این امتیازات پژوهشگران رتبه بندی می‌شوند.

وی افزود: قصد داریم تا پایان سال سامانه‌ای برای پژوهشگران طراحی و راه‌اندازی کنیم تا تمام فعالیت‌های پژوهشی طلاب در آن سامانه ثبت شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بودجه پژوهش کل کشور مناسب نیست، حوزه علمیه قم، یک حوزه مستقل است و بودجه پژوهش در مدیریت حوزه تعیین می‌شود؛ ما در سال 1396 نسبت به سال 1395 ارتقا بودجه در پژوهش داشتیم اما همچنان محدودیت‌های زیادی وجود دارد و برای فعالیت‌های پژوهشی نیاز به فعالیت‌های زیر ساختی و پرهزینه هست اما متأسفانه امکانات و بودجه مناسب در اختیار نداریم و یکی از دلایل حرکت آهسته در عرصه پژوهش، مشکلات بودجه‌ای است.

مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی قم روز شنبه با سخنرانی آیت الله اعرافی آغاز می‌شود.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • انتشارات دارالعرفان
  • حضور فعال انتشارات دارالعرفان در نمایشگاه هفته پژوهش
  • حضور فعال انتشارات دارالعرفان
  • نمایشگاه هفته پژوهش
  • نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی قم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    فتوای عجیب دیگر از مفتی های وهابي:قربانیان ...
    قطر برنده مسابقات حفظ قرآن كريم در تونس شد
    یک میلیونر آمریکایی مسلمان شد
    گزارش تصویری/ مراسم گرامی‏داشت روز جهانی قدس در ...
    نشست بزرگ شخصیت های مذهبی ادیان مختلف برعلیه ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    از 17 میلیون چینی محب اهل بیت(ع) غافلیم/ پکن از داعش ...
    در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
    استاد انصاریان: چه کسانی در قیامت زیبا و چه کسانی ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^