فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

خوشه هایی طلایی از جاذبه های اخلاقی پیامبر

خوشه هایی طلایی از جاذبه های اخلاقی پیامبر


در روزگاری که جهان دل زده از سیطره ی امپراطوری های مختلف روم، ایران و حاکمیت کلیسا بر جامعه انسانی بود و مستضعفان و فقرا از خودخواهی و بی اخلاقی های عصر جاهلیت به ستوه و رنج آمده بودند، و انسان های بسیاری وجود منجی واقعی را به نظاره نشسته بودند، گوهر و ستاره ای درخشان در منطقه ای بیابانی به نام جزیره العرب پا در عرصه گیتی گذاشت که با خود نوید روح بخش رحمت، سعادت و کمال را برای جهانیان به ارمغان آورده بود.

پیامبری با خیر و برکت برای بشریت!

پیامبر اکرم(صلی الله علی و اله) در سیره و روش اخلاقی خود و همچنین در آیین وحیانی که برای بشریت به ارمغان آورد، شاخص های مهم اخلاقی را به ودیعه گذاشت که رعایت و به کار بستن آن مکارم و خوبی ها در زندگی می تواند برای تمام بشریت، سعادت و کمال را به همراه داشته باشد؛ از این رو باری تعالی در کلام وحیانی خود ایشان را مایه رحمت و برکت برای جهانیان معرفی می فرماید.[1]

بهترین الگو و اسوه برای بشریت

بشریت همواره برای دستیابی به سعادت و کمال و بهترین شیوه و راه زندگی همواره خود را نیازمند الگوهای برتر زندگی دیده است، از این رو باری تعالی قریب به 700 سال قبل از بیداری فکری و فرهنگی غرب، و در اوج رکود فکری و فرهنگی که بر جهان حاکم بود، الگوی و مقتدایی را به بشریت عرضه می کنند،[2] که سیره و روش ایشان علاوه بر آنکه کاخ مستبدان و مستکبران را در هم فرو ریخت، مستضعفان عالم را متحیر، وابسته و مجذوب خود نمود.

1- انقلابی شگرف در ارزش ها و برداشتن فاصله طبقاتی
یکی از برکات وجودی پیامبر مهربانی، از بین بردن و کشیدن خط بطلان بر بسیاری از خرافات و رفتارهای غیر اخلاقی بود. در بسیاری از جوامع بشری از جمله ایران و هندوستان و...، نظام طبقاتی بر جامعه انسانی حاکم بود، افراد جامعه به اقشار پست و بلند مرتبه تقسیم شده بودند، علاوه بر این در یک نگاه کلی نظام حاکم بر جهان افراد جامعه را به دو دسته استثمارگر و استثمار شونده، تقسیم شده بود، سفیدپوستان بر رنگین پوستان سیطره و استیلاء داشتند، ثروتمندان بر فقرا ابراز برتری و بزرگی می کردند، ولی پیامبر رحمت چنان برنامه جامع ای برای زندگی و هدایت بشر به ارمغان آورد که بر همه این افکار خط بطلان کشید،[3] به طوری که رنگ، نژاد، قومیت و ملیت، جایگاه و ارزش خود را به تقوا و یک رنگی و عبودیت حق تعالی داد.[4]
نظام حاکم بر جهان افراد جامعه را به دو دسته استثمارگر و استثمار شونده، تقسیم شده بود، سفیدپوستان بر رنگین پوستان سیطره و استیلاء داشتند، ثروتمندان بر فقرا ابراز برتری و بزرگی می کردند، ولی پیامبر رحمت چنان برنامه جامع ای برای زندگی و هدایت بشر به ارمغان آورد که بر همه این افکار خط بطلان کشید، به طوری که رنگ، نژاد، قومیت و ملیت، جایگاه و ارزش خود را به تقوا و یک رنگی و عبودیت حق تعالی داد.

2- احیای جایگاه زنان در جامعه و زندگی
از دیگر کارهای بسیار مهمی که سیره و روش زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) برای بشریت به ارمغان آورد، احیای جایگاه و ارزش زنان در جامعه بود، آنچه محققان و تاریخ نویسان در کتب و آثار خود بر جای گذاشته اند این است که، زنان در جوامع انسانی فاقد جایگاه مناسب اجتماعی بودند، این موضوع حتی در ادیان توحیدی با توجه به تحریف و تغییرات فراوانی که در آنها صورت گرفته بود، قابل مشاهده بود، ولی آموزه های وحیانی پیامبر خوبی ها، برابری ارزشی زن و مرد را به همگان اعلام کرده و حسن رفتار و برخورد با زنان را از همگان خواستار شد. «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف؛[نساء، 19] و با آنها به شايستگى رفتار كنيد.»، در منابع روایی نقل شده است که بهترین افراد از لحاظ ایمان کسانی هستند که مهارت خوش اخلاقی و محبت را با خانواده خود دارا باشد.[5]

3-صلح جویی، عدالت خواهی و مبارزه با خشونت و ترور

از مهمترین و با ارزش ترین نیازهای بشری از ابتدای خلقت دستیابی به عدالت و آرامش در زندگی بوده است، در واقع برپایی عدالت در جامعه همواره خواست، و انتظار همه مستضعفان عالم بوده است، از طرفی رهایی از قتل، و خشونت و ترور و برپایی جهانی آکنده از دوستی و مهرورزی در سایه سار عدالت دست یافتنی بود، وجود با برکت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و رسالت وحیانیش نوید برپایی جهانی پر از عدالت و آرامش را برای جهانیان به ارمغان آورد.[6]، رعایت عدالت در رسالت نبوی تا به جایی است که به صراحت لزوم رعایت عدالت در زندگی حتی در برخورد با مخالفین از همگان در خواست می شود.[7]، سیره و روش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) همواره مخالف بی عدالتی و ترویج قتل و خشونت بوده؛ کما اینکه در منابع روایی نقل شده است، اگر کسی در مغرب به قتل و کشته شدن انسانی در شرق راضی و خوشحال باشد در قتل او شریک است.[8]

سخن آخر:
در رأس مطالب یاد شده، بهترین و زیباترین هدیه ای که پیامبر برای بشریت به ارمغان آورد، محتوای وحیانی(قرآن) بود که در کنار سنت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و واله) روش صحیح عبودیت و بندگی حق تعالی، و روش صحیح زندگی و تعامل با دیگران را در اختیار بشریت قرار می داد.
پی نوشت:
[1]. انبیاء، آیه 107. « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم»
[2]. احزاب،21: « براى شما اگر به خدا و روز قيامت اميد مى‌داريد و خدا را فراوان ياد مى‌كنيد، شخص رسول اللَّه مقتداى پسنديده‌اى است».
[3]. بحار الأنوار، ج‌21، ص: 405 «ألا كُلُّ شَیءٍ مِنْ أمْرِ الْجاهِلیّةِ تَحْتَ قَدَمی موضوعٌ؛بدانید تمام باورها و رسمهای ایام جاهلیت را زیر پای خود نهاده و باطل اعلام می كنم.»
[4]. ر.ک: حجرات، آیه13.
[5]. بحار الأنوار، ج‌68، ص387. «أَحْسَنُ النَّاسِ إِيمَاناً..‌؛ بهترين مردم از نظر ايمان كسانى هستند كه خلقشان بهتر باشد، و با خاندان خود بيشتر مهربانى كنند و من بيشتر از شما به خانواده‌ام محبت مى‌كنم.»
[6]. ر.ک: نحل، آیه90.
[7]. ر.ک: مائده، آیه 8.
[8]. روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‌2، ص461. «لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ وَ آخَرُ رَضِيَ بِالْمَغْرِبِ كَانَ كَمَنْ قَتَلَهُ وَ اشْتَرَكَ فِي دَمِه‌»


منبع : پایگاه تبیان
  • خوشه هایی طلایی از جاذبه های اخلاقی پیامبر
  • خوشه هایی طلایی
  • جاذبه های اخلاقی پیامبر
  • جاذبه
  • اخلاقی پیامبر
  • پیامبر ص
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اگر نیازمندید هم انفاق کنید
    نمازشب و نوافل
    سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
    ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
    رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مرجع بزرگ تقليد علامه ميرزا محمد حسين ناييني (ره)
    استقامت زن در عفت و پاک دامنی
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    دشمنى با جبرئيل دشمنى با خداست‏
    ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
    الگویی برای دختران نخبه
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    صدقه عامل دفع بلا
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^