فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اهمیت توسل به معصومین (علیهم‌السلام)

اهمیت توسل به معصومین (علیهم‌السلام)


عنایتی که از طرف حضرت حق به عالم وجود می‌شود، لحظه به لحظه توسط واسطه‌های عالم یعنی پیغمبر اکرم و حضرات معصومین از امام علی‌ علیه‌السلام تا وجود مبارک حضرت بقیةالله‌الاعظم، افاضه می‌شود.
توحید افعالی که در علم کلام مورد بحث قرار گرفته، معنایش این است که انسان همه کارها را مستند به خدا بداند و این‌که کس دیگری کاره‌ای نیست. به عبارتی حضرت احدیت مخزن فیوضات است که در قرآن می‌فرماید: «و إن من شیء إلا عندنا خزائنه و ما ننزّله إلا بقدر معلوم»؛ (حجر/21) اگر برای توحید افعالی بخواهیم مثالی بزنیم می‌توان گفت که آن مانند نیروگاه و کارخانه مرکزی توزیع برق است که تمام نورهای خانه و شهر از آن‌جا برق می‌گیرند، لکن باید دانست از آن‌جایی که مصرف‌کنندگان کوچک و ضعیف توان استفاده مستقیم از برق کارخانه را ندارند، لذا برای آن‌ها ترانس قرار می‌دهند تا برق کارخانه پس‌از ضعیف شدن به‌دست مصرف‌کننده برسد. در عالم خلقت نیز خداوند برای رساندن فیض خود به مخلوقات، صاحبان عصمت و ائمه معصومین‌ علیهم‌السلام را قرار داده و لذا اگر چیزی خواستی بگیری، باید به‌واسطه ولایت بگیری.

عنایتی که از طرف حضرت حق به عالم وجود می‌شود، لحظه به لحظه توسط واسطه‌های عالم یعنی پیغمبر اکرم و حضرات معصومین از امام علی‌ علیه‌السلام تا وجود مبارک حضرت بقیةالله‌الاعظم، افاضه می‌شود. سپس از ناحیه ایشان به موجودات دیگر منشعب می‌شود. ولایت در حقیقت واسطه میان خالق و مخلوق، فیاض و مستفیض می‌باشد؛ لذا در قرآن و روایات ولایت به آب تشبیه شده، از جمله این آیه که می‌فرماید: «قل أرأیتم إن أصبح ماءکم غوراً فمن یأتیکم بماء معین»؛ در روایت هم آمده است که «لو بقیت الارض یوماً واحداً بلا امام منّا لساخت الارض بأهلها»؛ یعنی اگر زمین یک روز بدون یکی از ما اهل‌بیت باقی بماند، حتماً ساکنین خود را در خودش فرو می‌برد. امام چنین قدرت و ولایتی دارد که البته این قدرت از ذات امام نیست، بلکه خدا این چنین قدرتی را به ایشان داده است.

این مقامات مخصوص امام علی و اولاد مطهرش تا حضرت بقیةالله‌الاعظم‌ علیهم‌السلام است. ولایت کلیه دارند، و جمیع عالم وجود به اذن الله به فرمانشان است. در این‌جا جایگاه توسل و تضرع به درگاه ائمه معصومین بهتر آشکار می‌شود.

زندگی ساده روش معصومین بود
اهل‌بیت با تمام کمالاتشان زندگی خیلی ساده‌ای داشتند و مشهور است که فرش‌ خانه‌شان پوست گوسفند بود. حضرت زهرا‌ سلام‌الله‌علیها می‌رفتند با مشک از بیرون آب می‌آوردند تا بتوانند زندگی کنند. آن بزرگواران در عین حال که ثروت داشتند، ولی به فکر فقرا بودند و خودشان طبق برخی از نقل‌ها گرسنه می‌خوابیدند. حضرت امیرالمؤمنین می‌فرمایند: آیا سزاوار است من که امام مسلمین هستم سیر بخوابم و یک نفر از امت من گرسنه بخوابد؟! این علی است. ولایت کلیه هم دارد، اما زندگی‌اش این‌گونه ساده است. ما که از پیروان آن حضرت هستیم باید یک مقداری از ایشان پیروی کنیم و شبیه ایشان باشیم، فقط «یا علی» گفتن هنر نیست، عمل کردن به فرمایشات علی‌ علیه‌السلام هنر است.

چاره‌ای برای کاستی‌ها
هر عملی که مخالف حق است، گناه کبیره محسوب می‌شود، هرچند خود آن مخالفت کوچک باشد. باید حساب کنی که مخالفت چه کسی را کرده‌ای؟ این مهم است، به ظاهر ممکن است گناه کوچکی مرتکب شده باشی، اما مخالفت حق کرده‌ای و آن بزرگ است. پس طبق فرمایش بعضی بزرگان، همه گناهان، کبیره هستند. در روایتی پیامبر اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم خطاب به ابوذر غفاری‌ رحمة‌الله‌علیه به همین مطلب اشاره فرمودند: «یا أباذر لا تنظر إلی صغر الخطیئة و لکن أنظر إلی من عصیته»؛ (مکارم الاخلاق/460)

حالا باید برای این گناهان یک فکری کرد. شما الحمدلله وضعتان خوب است لکن من هم یک فکری کرده‌ام، گفتم: خدایا خودت وعده دادی که «التائب من الذنب کمن لا ذنب له» کسی که از گناه توبه کند، مانند کسی است که اصلاً گناهی نکرده است.

در قرآن نیز آمده: «إلا من تاب و آمن و عمل عملاً ‌صالحاً فاولئک یبدّل الله سیئاتهم حسنات و کان الله غفوراً‌ رحیماً»؛ (فرقان/70) منظور این‌که گناهان ما زیاد است، ولی با یک توبه، یک انابه، یک نفهمیدم و یک غلط کردم، سفره تمام این‌ها برچیده می‌شود؛ مخصوصاً وقت سحر که سفره رحمت الهی پهن است. آن موقع شروع کن به دعا کردن، توسل به معصومین، اول به یاد امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باش، برای رفع گرفتاری مسلمانان دعا کن، پس‌از آن هرچه می‌خواهی برای خودت دعا کن که خودش وعده داده، مستجاب است و حضرت حق خلف وعده نمی‌کند.

خداوند به همه ما توفیق ترک همه گناهان و انجام همه واجبات را عطا بفرماید. إن‌شاءالله
منبع : هفته نامه افق حوزه/آیةالله ناصری


منبع : هفته نامه افق حوزه/آیةالله ناصری
  • توسل
  • توسل بزرگان به اهل بیت علیهم السلام
  • توسل به غایب زمانه !
  • اهمیت توسل به معصومین (علیهم‌السلام)
  • اهمیت توسل
  • معصومین (علیهم‌السلام)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    صدقه عامل دفع بلا
    امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
    ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
    علامه شهید مطهری
    وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
    پنج درس آموزنده سعادت بخش

    بیشترین بازدید این مجموعه

    رحمت الهی(برگرفته از کتاب جلوه های رحمت الهی)
    انسان كامل در نهج البلاغه
    مراحل قيامت‏
    نور رمضان (2)
    حاجت خواستن از غیر خدا در قرآن
    ذکر کثیر چیست؟
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    صدقه عامل دفع بلا
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^