فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 25 آبان 1396 ساعت 2:29 بعد از ظهر

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه؛ زمان خلافت امام حسن مجتبی(ع) جامعه اسلامی با فقر فرهنگی مواجه بود

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه؛ زمان خلافت امام حسن مجتبی(ع) جامعه اسلامی با فقر فرهنگی مواجه بود

دارالعرفان/ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) یکی از تلخ‌ترین دوران زندگانی ائمه اطهار(ع) بود بطوریکه جامعه آن روزگار با فقر شدید فرهنگی بعد از شهادت امام(ع) مواجه بودند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین علی غضنفری در آیین سوگواری ایام شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در این مؤسسه اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) بعد از شهادت امیرالمؤمنین(ع) در سال 40 هجری در مسند خلافت مسلمین قرار می‌گیرند. آن هم محیط وسیع جغرافیایی که شامل عراق، شام، حجاز، یمن، مصر و بخشی از ایران است و نشستن بر چنین مسندی عوارضی هم دارد. با توجه به اینکه حوادثی که در زمان امیرالمؤمنین(ع) رخ داده بود، امام حسن مجتبی(ع) کاملاً در جریان بود که چنین مسندی چه مشکلاتی خواهد داشت. چون در زمان امیرالمؤمنین(ع) سه جنگ عمده رخ داد. بخش عمده آن در عراق و در کوفه بود. جنگ جمل و ناکثین که بیان شد، فلسفه ورود امیرالمؤمنین(ع) به عراق بود. جنگ صفین که معاویه به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کرد مبارزه با قاسطین نام داشت.

وی به اوضاع سیاسی اجتماعی عصر امام حسن مجتبی(ع) اشاره‌ای کرد و افزود:  صلح با سازش تفاوت دارد؛ سازش غیرشرعی، غیراخلاقی، حتی غیرسیاسی و بر خلاف عقل و درایت است اما صلح با چهارچوبی که دارد، عقلانی و شرعی است.

حجت الاسلام و المسلمین غضنفری ادامه داد: معاویه برای اینکه مشکلاتی را برای امیرالمؤمنین(ع) ایجاد کند جنگ صفین را به راه انداخت، در جنگ جمل و ناکثین امام حسن(ع) حضور پررنگی دارد و برای سرکوبی آن افراد به کوفه رفت تا نیروی انسانی فراهم کند.

وی گفت: ایشان در جنگ صفین هم حضور دارند و فداکاری‌های زیای انجام می‌دهند، بعد از آن هم جنگ با خوارج پیش می‌آید که در این جنگ هم امام حسن مجتبی(ع) حضور فعال دارند و زمانی که امام(ع) بر مسند خلافت ظاهری قرار می‌ گیرند بازماندگان این افراد ایجاد فتنه کردند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عوامل جنگ صفین، جنگ نهروان و جنگ جمل، در زمان امام حسن(ع) حضور داشتند و برای شناسایی عصر آن حضرت (ع) شناسایی اوضاع عراق و روحیه مردم عراق لازم است.

وی افزود: دوران امام حسن(ع) از دشوارترین دوران‌های ائمه معصومین(ع) بوده است، شرایط سیاسی و اجتماعی که به امام حسن(ع) تحمیل شد به مراتب سخت از شرایط امیرالمؤمنین(ع) و حتی امام حسین(ع) بود.

حجت الاسلام و المسلمین غضنفری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صلح امام حسن(ع) اظهارداشت: در آن زمان وقتی حضرت دیدند همه یاران و حتی اصحاب نزدیک خود دچار تردید هستند و به سمت معاویه میل دارند، در نهایت امام حسن مجتبی(ع) راهی جز صلح ندیدند؛ همین مسأله صلح که مطرح می‌شود بسیاری از افراد و تاریخ‌نویسان، تحلیل‌های انحرافی از صلح ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه میان صلح  با سازش تفاوت وجود دارد، گفت: اولاً صلح با سازش تفاوت دارد؛ سازش غیرشرعی، غیراخلاقی، حتی غیرسیاسی و بر خلاف عقل و درایت است اما صلح با چهارچوبی که دارد، عقلانی و شرعی است و لذا اگر افراد آن زمان این مطلب را می‌فهمیدند به حضرت مذّل المؤمنین خطاب نمی‌کردند؛ دسیسه معاویه این‌گونه است که افراد وجیه و سرشناس که مردم عراق آنها را قبول دارند به خیمه امام حسن مجتبی(ع) می‌فرستد تا عوام فریبی کند و بگوید ما صلح طلب هستیم؛ این افراد که داخل خیمه حضرت می‌شوند که با حضرت صلح کنند، عوامل دیگر همه جا شایع می‌کنند که امام حسن(ع) صلح را پذیرفته است؛ یعنی قبل از اینکه امام(ع) صلح را قبول کنند و این مطلب را علنی کنند. افرادی پشت‌پرده پیشاپیش قضیه صلح را تبلیغ می‌کنند تا صلح را به امام(ع) تحمیل کنند و معاویه کاغذ سفید امضایی به امام حسن مجتبی(ع) می‌دهند که تو هر چه بنویسی ما قبول داریم.

در ادامه این مراسم آقای صالحی، مداح اهل بیت(ع) در مدح سالروز رحلت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) ذکر مصیبتی داشتند.

انتهای پیام/


منبع : پایگاه عرفان
  • امام حسن مجتبی(ع)
  • مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان
  • زمان خلاف امام حسن مجتبی(ع) جامعه اسلامی با فقر فرهنگی مواجه بود
  • حجت الاسلام و المسلمین علی غضنفری
  • شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    ایران میزبان پایگاههای اینترنتی جهان اسلام
    انتقال ضريح جديد قتلگاه امام حسين(ع) به کربلا
    به یک ترجمه ملی نیاز داریم
    نصب تبلیغات جدید در شهرهای آمریکا
    استاد حسین انصاریان: حقیقت هیچ شیءای برای ...
    اولین محفل انس با قرآن در حرم امام حسن عسکری(ع) ...
    با ترجمه استاد انصاریان؛ قرآن ۳۶۵ صفحه‌ای برای ...
    استاد انصاریان: در جامعه روزه دار، حرکات ...
    استاد انصاریان در اصفهان سخنرانی می‌کند
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1402

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^