فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

اگر در آن زمان بودیم یار امام زمان میماندیم؟!

اگر در آن زمان بودیم یار امام زمان میماندیم؟!


سی هزار دینار طلا رقمی بود که یزید به هر نفر اهل خواص کوفه داد و دینشان را خرید . هر دینار چهار و نیم گرم؛هر گرم طلا 98 هزار تومان.به پول امروز نزدیک به 13 میلیارد و 230 میلیون تومان اگر در آن زمان بودیم یار امام زمان میماندیم؟!

پاسخ شبهه :

1⃣«یزید به هر نفر اهل خواص کوفه 30 هزار دینار طلا داد و دین آنان را خرید تا در مقابل امام حسین(ع) به میدان جنگ آیند» در واکنش به این مطلب، برخی کاربران رقم مطرح را معادل حدود 13 میلیارد تومان امروز خوانده و حق را به مردم کوفه می دادند و برخی این مطلب را کذب می دانستند و در نهایت موضوع به شوخی با وقایع تاریخی کشیده شد. صحت این موضوع در بررسی با چندتن از متخصصان تاریخ اسلام بررسی شده است که در ادامه می خوانید.

2⃣استادان تاریخ معتقدند اگر چه مبلغ مورد اشاره در هیچ سند تاریخی وجود ندارد اما تطمیع مردم، سران قبایل و عشایر و سپاهیان از سوی دستگاه یزید برای مقابله با امام حسین (ع) صحت و سند تاریخی دارد.

یوسفی غروی: یزید با تطمیع و تهدید مردم را از امام حسین(ع) جدا کرد

محمدهادی یوسفی غروی اظهار کرد: «بیت المال کوفه انباشته شده بود و یزید به جای نعمان بن بشیر انصاری که عزل شده بود ابن زیاد را از بصره به کوفه و برای آمادگی رویارویی با امام حسین(ع) فرستاد. بیت المال فراوان از دست نعمان ابن بشیر والی قبلی به دست یزید رسید و او کیسه های زر را برای خریداری سران سپاهی که با مسلم ابن عقیل بیعت کرده و علیه ابن زیاد بیرون آمده بودند را سرازیر کرد که آن افراد را از جانب مسلم به سمت خویش جدا کند. این مطلب در کتاب تاریخ طبری مطرح شده است اما اینکه این ارقام را از کجا آوردند معلوم نیست.

3⃣ ارقام مطرح شده در شبکه های اجتماعی سند تاریخی ندارد یعنی ما منبع تاریخی معتبری نداریم که مبالغ معینی ذکر کرده باشد و تنها این مطلب وجود دارد که یزید با دو عامل تطمیع و تهدید مردم را از مسلم بن عیقل و در نهایت از امام حسین(ع) جدا کرد و به تعبیر رایج، یزید روسای قبایل و عشایر کوفه را خرید.»

دکتر آیینه وند: سندی درباره پرداخت مبلغ مشخص از سوی یزید به خواص وجود ندارد

دکتر صادق آیینه وند، استاد تاریخ اسلام و رییس پژوهشگاه علوم انسانی عنوان کرد: «در زمان امام حسین(ع) مردم به سه گروه قابل تقسیم بودند، گروه اول کسانی بودند که نه به خاطر یزید بلکه به دلیل دنیاطلبی از یزید پشتیبانی کردند، گروه دوم کسانی بودند که بی طرف بودند و نوه پیامبر(ص) را تنها گذاشتند که آنان نیز مانند گروه اول گناهکارند و گروه سوم کسانی بودند که مخلصانه تا آخرین لحظه حیات خود در کنار امام حسین(ع) ماندند.

4⃣ آنچه اخیرا در فضای مجازی مبنی بر پرداخت مبلغی مشخص از سوی یزید به خواص مطرح می شود، فضاسازی است و سندیت تاریخی در این باره وجود ندارد.»

5⃣ حجت الاسلام مصطفی صادقی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس تاریخ اسلام معتقد است: «مطلبی صریح درباره ارتباط یزید با کوفیان و وعده‌های مستقیم او به آنان در دست نیست و تا آنجا که از منابع معتبر سراغ داریم سخنی از سی هزار دینار یا مبلغی مشابه برای تطمیع کوفیان وجود ندارد، آنچه وجود دارد، خریدن اشراف قبایل و دادن وعده های مالی از سوی ابن زیاد است.

6⃣ اصل مطلب در مورد دادن وعده پست و مقام و مبالغ هنگفت به مردم کوفه درست است و یزید در صدد بود به هر شکل ممکن مردم بخصوص کوفیان را علیه امام بشوراند اما اینکه خود یزید ارتباطی با مردم کوفه داشته و به آنان وعده مالی داده باشد، در منابع چیزی نیافیتم. آنچه اتفاق افتاد تهدیدها و تطمیع‌های نماینده‌اش ابن‌زیاد در کوفه بود که البته منشأ آن خود یزید به شمار می‌رفت.
7⃣ عواملی که فاجعه کربلا را ایجاد کرد فراتر از خریداری افراد با پول است و این موضوع تنها بخشی از عوامل است؛ اگر عامل ترس بر جان و مال درست است مهم‌تر از آن فرهنگ عمومی و تحول ارزش‌های دینی و دگرگونی آنهاست. پس می‌توان عگفت دادن 30 هزار دینار معادل 13 میلیارد تومان امروز به هریک از خواص کوفه از سوی یزید، صحیح نیست ولی این به معنای نفی اصل تطمیع کوفیان بخصوص بزرگان آنان نیست. البته یزید متهم اصلی واقعه کربلاست و اینکه بعدها خواست از آن شانه خالی کند و مسوولیت آن را بر دوش ابن‌زیاد بگذارد، فریب‌کاری ای بیش نبود چه اینکه خود برای اولین بار به حاکم مدینه دستور داد از امام بیعت بگیرد و در صورت سرپیچی، او را گردن بزند.


منبع : کانال قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
  • امام حسین علیه‌السلام
  • امام مهدی عج
  • امام مهدى عجّل اللَّه تعالى‏ فرجه الشريف
  • اگر در آن زمان بودیم یار امام زمان میماندیم؟!
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏
    صدقه عامل دفع بلا
    امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
    ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
    علامه شهید مطهری
    وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
    پنج درس آموزنده سعادت بخش

    بیشترین بازدید این مجموعه

    امامان از نگاه حضرت رضا (عليه السلام)
    وصيت اميرالمؤمنين عليه السلام به كميل‏
    بستر تاریخی مفاهیم سیاسی - اجتماعی حادثه ی کربلا
    اهل بیت در آیه تطهیر کیانند؟ / بخش اول
    لزوم وفا به عهد و پيمان‏
    الگویی برای دختران نخبه
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^