فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 5 شهريور 1396 ساعت 2:02 بعد از ظهر

استاد انصاریان: دل نشان‌دهندهٔ پروردگار است/ دل که پاک شد، تمام مشکلات برطرف می شود  

استاد انصاریان: دل نشان‌دهندهٔ پروردگار است/ دل که پاک شد، تمام مشکلات برطرف می شود   

 

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه دل نشان ‌دهندهٔ پروردگار است؛ گفت: همهٔ صلاح ها و فسادها به زلف دل گره خورده، دل سالم، پاک و صاف بماند، کمبودها و مشکلات تمام می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مهدیهٔ عباس‌آباد همدان با بیان اینکه در طول روز بارها و بارها در رکوع و سجود ذکر می گوییم، اظهار کرد: ذکر زمانی کامل گفته می‌شود که دل و فکر هم دنبال آن ذکرِ ظاهر، ذکر بگوید؛ وقتی با دل و فکر وارد این ذکر می‌شویم، حقیقت ذکر و چهرهٔ ذکر، خود را به ما نشان می‌دهد. لفظ که فقط به زبان جاری می‌شود و هیچ نقشی را به ما نشان نمی‌دهد، اما کسانی که با دل و فکر می‌گویند و زبان را بدرقهٔ دل و فکر می‌کنند، این نقش عظیم را که یک نقش توحیدی است، به آنها نشان می‌دهد و آن اینکه کسی که برای او نماز می‌خوانی، از هر عیب و نقصی پاک است و در وجود مقدس او یک عیب هم دیده نمی‌شود، چون عیبی نیست.

چرا زندگی ما عیب، مشکلات و کمبودهایی دارد؟

وی با بیان اینکه عیب ها و مشکلات ناشی از دل های انسان هاست، گفت: بی‌نقص و بی‌عیب بودن خداوند، ممکن است به ذهن ها بیاورد، من که مملوک خداوند هستم و در خیمهٔ حکومت و تدبیر او زندگی می‌کنم و وابسته تکوینی به او هستم، من که از ولادتم مملوک بوده‌ام و تا لحظهٔ رفتن در قبر هم مملوک هستم، بخواهم یا نخواهم، قبول داشته باشم یا نداشته باشم، بالاخره آثار زندگی من نشان می‌دهد من مملوک هستم و در این عالم خلقت و در خلقت تکوینی خودم هیچ اختیاری ندارم؛ نه خورشید به ارادهٔ من طلوع می‌کند و نه غروب می‌کند، نه ستارگان به ارادهٔ من در شب خودشان را نشان می‌دهند و نه به ارادهٔ من غایب می‌شوند، یک قطره آب در کل این کرهٔ زمین به ارادهٔ من نه به‌وجود می‌آید و نه حرکت می‌کند و من هیچ اراده‌ای ندارم که جلوی حرکت کره زمین و مرگ خود را بگیرم، چرا زندگی‌ من این‌ چنین عیب، نقص و مشکلات دارد؟ این عیب و نقص از کجاست؟ قرآن می فرماید: «ما اصابک من سیئة فمن نفسک»، هر بلایی به سرت می‌آید، هر عیبی، هر نقصی و هر مشکلی که گریبانت را می‌گیرد، برای باطن خودت است، چهل‌روزی بیا و دل را صاف کن، همهٔ عیب‌ها می‌رود، اصلاً عیب می‌ترسد که کنار دل سالم بماند. تو قلبت را پاک و صاف کن،  کمبودها و مشکلات تمام می‌شود.

وی افزود: رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «إنّ فی الجسد لمضغة ان صلحت صلح الجسد کل و ان فسدت فسدت الجسد کله» یک پاره‌گوشت در وجودت است که اگر آن پاره‌گوشت سر و سامان الهی داشته باشد، تمام اعضا و جوارحت سر و سامان الهی دارد، همچنین قرآن می‌گوید: «ما اصابک من سیئة فمن نفسک» در باطن و داخل وجودت است.

استاد انصاریان علت وجود برخی از مشکلات را عشق به پول عنوان کرد و گفت: عشق برخی به پول این‌قدر شدید است که نمی‌توانند وصیت پدر و حق خواهر و برادر را تحمل کنند؛ این مشکل از عالم بالا و عالم خاک نیست، از دل انسان هاست، اگر دل الهی بود، این همه مشکلات و عیب ها پدید نمی آمد.

وی درباره ضرورت پاکی دل به سخنی از پیامبر اشاره و اظهار کرد: امت من، در درون شما پاره‌گوشتی است که «ان صلحت صلح الجسد کله»، اگر آن پاره‌گوشت درست، صالح و سالم باشد، تمام اعضا و جوارح شما سالم خواهد بود؛ «و ان سقمت»، اما اگر آن پاره‌گوشت مریض باشد، «سقم الجسد کله»، تمام اعضا و جوارحتان مریض است، چشمتان هرز است، گوشتان شنوای غیبت و تهمت و شایعه می شود، زبانتان هم آلوده است، شکمتان هم به حرام آلوده است، دستتان هم به قلم و به جنس حرام آلوده است، قدمتان هم شما را در مراکز آلوده می‌برد و قبول‌کننده هم هستید. «الا» هشیار باشید امت من که آن پاره‌گوشت «و هی القلب»، دل شماست.

وی درباره نگاه مرحوم آقانجفی(ره) از مراجع کم‌نظیر شیعه به قلب انسان ها گفت:  قلب مرحوم آقانجفی گوشتی نبود و در باطنشان خورشید بود. مرحوم آیت‌الله ‌العظمی خوئی، مرحوم آیت‌الله ایروانی، مرحوم آیت‌الله ‌العظمی میلانی و سه‌نفر دیگر، پس از درگذشت آقا ضیاء‌الدین عراقی که استاد کل بود، نزد حاج‌شیخ ‌محمدحسین اصفهانی کمپانی رفتند و در اتاق نشستند، گفتند: آقا، درس آقاضیاء به اینجا رسید، مُرد و ناتمام ماند، شما بزرگواری می‌فرمایید که از اینجا به بعد درس را برای ما شش نفر بگویید؟ مرحوم کمپانی فرمود: نه حاضر نیستم که دنبالهٔ درس آقاضیاء را بگویم! آقا چرا؟ شما که بخیل نیستید! فرمود: نه من بخیل نیستم. خدا یک علمی به من داده و یک زبانی که باید هزینه کنم، اما من چنین درسی را شروع نمی‌کنم. علتش را نمی‌فرمایید؟ چند روز است که آقاضیاء از دنیا رفته است؟ گفتند: هفت‌روز است. فرمود: دیروز در اتاق خلوتم که سلام نماز صبحم را دادم و داشتم تسبیحات صدیقهٔ کبری می‌گفتم -نه با زبان، بلکه با دل- دیدم درِ اتاق خودبه‌خود باز شد و آقاضیاء عراقی از در وارد شد و به من گفت: آقاشیخ ‌محمدحسین یک‌هفتهٔ دیگر ملک‌الموت می‌آید و تو را می‌آورد، مهمان ما هستی. من یک‌هفتهٔ دیگر بیشتر در دنیا نیستم، درس را شروع کنم، ناقص می‌شود. سرِ یک هفته هم از دنیا رفت. دل نبود، خورشید بود و برزخ را می‌دید. دلْ صدای خدا را می‌دهد، اگر گوش کر نباشد! چون دل میلش به صعود است و طبیعت قلب به نزول میل ندارد.

 استاد انصاریان در پایان گفت: دل نشان‌دهندهٔ پروردگار است؛ همهٔ صلاح و فساد ما به زلف این یک تکه‌گوشت گره خورده است.

انتهای پیام/

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • ذی القعده 1438
  • سخنرانی روز ششم مهدیه عباس آباد همدان
  • دل نشان‌دهندهٔ پروردگار است/ دل که پاک شد، تمام مشکلات برطرف می شود
  • چرا زندگی ما عیب، مشکلات و کمبودهایی دارد؟
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عدم گفتن اذان در مسجد آستراخان روسیه
    اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
    وقوع انفجار بمب در شمال کربلا
    آغاز کار اولین نمایشگاه عفاف و حجاب
    گردهمايی قاريان شيعه در شهر «دمام» عربستان
    اگر امیرکبیر به قتل نمي رسيد 150 سال جلوتر بوديم
    برگزاری دوره قرآنی «الامام المرتضی(ع)» ویژه ...
    گزارش تصویری/ رونمایی از ضریح جدید حضرت ابوالفضل ...
    در آستانه شهادت امام جواد (علیه السلام)؛ ضریح حرم ...
    استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^