فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مصلح جهانی

مصلح جهانی

می گویند بر اساس آیات زیادی از قرآن -(وَ مِنَ الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‌ أَخَذْنا ميثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما كانُوا يَصْنَعُون‌ ) «برخي از آنان که گفتند كه نصاري هستيم از آنها عهد گرفتيم، نصيب بزرگي را از دست دادند ما هم به كيفر عملشان آتش جنگ و دشمني را تا قيامت ميان آنها برافروختيم و به زودي خدا آنها را بر عاقبت بد آنچه مي‌كنند آگاه خواهد ساخت». (وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدين‌ ) «يهود گفتند دست خدا بسته است، بواسطه اين گفتار دروغ دست آنها بسته شده به لعن خدا گرفتار گرديدند بلکه دو دست خدا گشاده است و هرگونه بخواهد انفاق مي‌کند و همانا قرآني که به تو نازل گشت بر کفر و طغيان بسياري از اهل کتاب بيفزود و ما به کيفر آن تا روز قيامت آتش کينه و دشمني را در ميان آنها افروختيم هرگاه براي جنگ با مسلمانان آتشي برافروزند خدا آن آتش را خاموش سازد و آنها در روي زمين به فساد کاري مي‌کوشند و خدا هرگز مردم ستمکار مفسد را دوست نمي‌دارد». (إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسى‌ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فيما كُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُون‌) «(ياد كن) هنگامي که الله به عيسي فرمود: من تو را (بيآنکه بميري) و به سوى خويش بالا مى‌برم و تو را از (آلايش) كسانى كه كفر ورزيده‌اند پاك مى‌گردانم و تا روز قيامت كسانى را كه از تو پيروى كرده‌اند فوق كسانى كه كافر شده‌اند قرار خواهم داد آنگاه فرجام شما به سوى من است پس در آنچه بر سر آن اختلاف مى‌كرديد ميان شما داورى خواهم كرد». -علماي مدعي تشيع معتقد هستند که با ظهور امام زمان، مذهب تشيع که از نظر ايشان نماينده اسلام واقعي مي‌باشد سرتاسر جهان را فرا خواهد گرفت و اينکار توسط مهدي صاحب الزمان صورت مي‌گيرد و جهان تحت حکومت شخص واحد (مهدي) به صلح و صفاي هميشگي مي رسد، ولي سوال اينجاست که آيات فوق به صراحت هر چه تمامتر با 3 عقيده رايج شما مخالفت کامل دارد: الف - تداوم جنگ تا روز قيامت (يوم القيامه) ب – وجود اديان مسيحيت، يهود و کفار تا روز قيامت ج– عدم امکان تشکيل حکومت واحد جهاني براي يک دين يا يک نفر (در آيه آخر به تسلط و سلطه مسيحيان بر کافران اشاره دارد) به راستي براي اين آيات چه توجيهي سرهم مي‌کنيد؟ قرآني که خداوند آن را قابل فهم، نور، واضح، موعظه اي براي مردم عادي و بدون شک و شبهه و وسيله تشخيص حق از باطل معرفي کرده است؟!!

پاسخ:

اولا: اعتقاد به مصلح جهانی اختصاص به جهان تشیع ندارد تا اینکه شیعیان را مورد اشکال و انتقاد قرار دهید ، و از مسائلی که تمام شرایع آسمانی بر آن اتفاق نظر دارند، مساله( مصلح جهانی ) است که در آخر الزمان ظهور می کند. نه تنها جامعه اسلامی بلکه جامعه یهود و نصاری نیزمنتظرآمدن این عدل گسترجهان هستند.که بامراجعه به کتابهای عهد عتیق وعهد جدید این حقیقت روشن می شود . (عهد عتیق، مزامیرداود 96و96؛کتاب دانیال باب 12 ؛ عهد جدید :انجیل متی باب 24؛انجیل مرقوس: باب 13؛انجیل لوقا:باب 21؛به نقل از کتاب موعودی که جهان در انتظار اوست و شیعه پاسخ می دهد)

ثانیا: معلوم است که شما به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)اعتقاد ندارید،چون این اشکال در نتیجه بر می گردد به فرمایش پیامبر اسلام که در این باره می فرماید: لو لم یبق من الدهر الا یوم لبعث الله رجلا من اهل بیتی یملاُها عدلا کما مُلئت جوراً. یعنی اینکه اگر روزگار به جز یک روز باقی نماند خداوند مردی از خاندان من بر می انگیزد تا جهان را پر از عدل و داد کند چنانچه که پر از جور و ستم گردیده (صحیح ابن داوود ج 2 ص 207 طبع مصر؛ینابیع المودة ص 432؛ نور الابصار باب 2 ص 154 )

ثالثا: روایات فراوانی پیرامون مهدی موعود در کتاب های صحاح و سندهای اهل تسنن وارد شده و محققین و محدثین اسلامی از فریقین(شیعه و سنی)درباره آن حضرت کتاب های فراوانی به رشته تحریر در آورده اند. مانند کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان، محمد ابن الگنجی شافعی ؛ کتاب البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان، علی بن حسام الدین مشهور به متقی هندی؛المهدی و المهدویة، احمد امین مصری و اخیرا در عربستان کتابی به نام بین یدی الساعة منتشر شده که حق مطلب را اداء کرده است.

رابعا: در رابطه با معنا و تفسیر آیات مذکور روایات دو دسته اند (که در ذیل به آن اشاره می شود) آیات را به هر معنایی که بگیریم حرف شما باطل است چون آیات مذکوره حکومت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)را نفی نمی کند و آنچه در آن اختلاف است وجود یهود و نصاری است در زمان حکومت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)که اگر هم وجود داشته باشد آنها در تحت سیطره امام زمان خواهند بود و از خود هیچ گونه قدرت و حکومتی ندارند.

و اماّ تفوق(برتری) نصاری بر یهود که در آیه(55 سوره آل عمران) به آن اشاره شده، بنابر تفاسیر: برتری و تفوق حجت و دلیل است، نه سیطره و غلبه ظاهری.(تفسیر المیزان ج 3 ص 208)

و اماّ تفصیل مطلب :

از آيات و روايات استفاده مي شود که در عصر حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومت و قدرت زمين، از کفّار غير کتابي و مادّيين گرفته و به دست مسلمانان شايسته جهان سپرده مي شود. براي نمونه، به ترجمه چند آيه از قرآن کريم توجه فرماييد:

ما در زبور نوشتيم، بعد از آنکه در تورات نوشته بوديم؛ که بندگان شايسته ما وارث زمين خواهند شد.(انبيا/105 )

او خدايي است که رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا بر تمام اديان غالب گردد، گرچه مشرکان، کراهت داشته باشند.(صف/9)

خدا به کساني که ايمان آوردند و عمل شايسته انجام دادند، وعده داد آنان را خليفه زمين گرداند، چنان که پيشينيان آنان را به خلافت رسانيد. و نويد داد، ديني را که برايشان پسنديده است، با قدرت و نيرومند گرداند و ترسشان را به ايمني تبديل کند، تا مرا بپرستند و شرک نياورند.(نور/45)

ما اراده کرديم بر کساني که در زمين، زبون شمرده مي شوند، منّت نهاده، پيشوا و وارث زمين شان گردانيم و قدرت را به آنان عطا کنيم.(قصص/4)

اين آيات، بشارت مي دهند، روزي خواهد آمد که قدرت و فرماندهي جهان، به دست مؤمنان و مسلمانان شايسته، سپرده مي شود، نور اسلام، تمام اديان را تحت الشعاع قرار مي دهد و بر آنها غالب می گردد.

از احاديث نيز چنين برمي آيد که در عصر دولت حضرت مهدي، دستگاه شرک و کفر، از زمين برچيده مي شود و جز يکتاپرست و گوينده کلمه توحيد، کسي در زمين باقي نمي ماند.

پيامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: خدا بوسيله فرزند من دين را ـ به عظمت نخستين خود ـ باز مي‌گرداند و فتوحاتي را نصيبش مي کند و به جز گوينده کلمه توحيد، کسي روي زمين باقي نخواهد ماند. (اثبات‌الهداه، ج7، ص215و 247.)

حضرت ابوجعفر(علیه السلام) در حديثي فرمود: قائم و اصحابش آن قدر مي جنگند، تا ديگر مشرکي باقي نماند.( تفسير عياشي ج2 ص56 ؛ بحارالانوار ج52 ص345 ،باب سيره و اخلاقه و ... ح91.)

اما سرنوشت يهود و نصارا

بنابر مفهوم برخي آيات، يهود و نصارا تا قيامت باقي خواهند ماند، خداوند متعال مي فرمايد:

ما از کساني که ادّعاي نصرانيت داشتند، پيمان گرفتيم. پس قسمتي از پندهاي ما را فراموش کردند، ما هم دشمني و کينه را تا قيامت در بينشان انداختيم.( مائده 14. و من الذين قالوا انا نصاري اخذنا ميثاقهم فنسوا حظاً مما ذکروا به فاغرينا بينهم العداوة و البغضاء الي يوم القيامة.)

خدا به عيسي فرمود: من تو را گرفته، به سوي خويش برآرم و از کفّار، دورت سازم و پيروانت را تا قيامت، بالادست و مسلط بر کافران گردانم.( آل عمران 55. اذ قال الله يا عيسي اني متوفيک و رافعک الي و مطهرک من الذين کفروا و جاعل الذين اتبعوک فوق الذين کفروا الي يوم القيامة...)

خداي متعال، در آيه اول مي فرمايد: دشمني و کينه توزي را تا قيامت در بين نصارا خواهم انداخت و در آيه دوم، وعده داده که: نصارا تا قيامت، برتر از کفّار باشند. مقتضاي ظاهر دو آيه اين است که کيش نصارا تا قيامت و در عصر دولت مهدي نيز، برجا خواهد ماند.

ابوبصير مي گويد: به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: صاحب الامر با اهل ذمّه ـ يهود و نصاراـ چه مي کند؟ فرمود: مانند پيغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) با آنان مصالحه مي کند، آنها نيز با کمال ذلّت، جزيه مي دهند.( بحارالانوار ج52 ص381 باب سيره و اخلاقه ...ح191.)

حضرت ابوجعفر(علیه السلام) فرمود: صاحب الامر، مهدي ناميده شد، براي اينکه تورات و ساير کتاب هاي آسماني را از غاري که درانطاکيه واقع شده، استخراج مي کند، بين اهل تورات با تورات و بين اهل انجيل با انجيل و بين اهل زبور با زبور و بين اهل قرآن با قرآن، داوري خواهد کرد.( الغيبة نعماني ص237 باب ما روي في صفته و... ح26.)

در مقابل اين آيات و روايات، احاديث مخالفي نيز وجود دارد که دلالت مي کنند در عصر دولت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) کسي جز مسلمانان روي زمين باقي نمي مانند. آن حضرت دين اسلام را بر يهود و نصارا عرضه مي دارد، هرکس پذيرفت، از کشته شدن نجات مي يابد و هرکس امتناع ورزيد، کشته مي شود. براي نمونه:

ابن بکير مي گويد: تفسير آيه وَ لَهُ أَسلَمَ مَن فِي السَّمواتِ وَالأَرض طَوعاً وَ کَرهاً وَ اِلَيه يُرجَعونَ را از حضرت ابوالحسن(علیه السلام) پرسيدم. فرمود: اين آيه در شأن قائم نازل شده است. وقتي آن جناب ظاهر شد، دين اسلام را بر يهود و نصارا و صائبين و کفار شرق و غرب، عرضه مي دارد. پس هرکس با ميل و اختيار، اسلام بياورد، به نماز و زکات و ساير واجبات، امرش مي کند و هرکس از قبول اسلام خودداري ورزد، گردنش را مي زند، تا اينکه در شرق و غرب زمين، کسي جز خداپرست باقي نماند.( دادگستر جهانف ص294)

ابن بکير مي گويد، به آن حضرت عرض کردم: فدايت شوم، مردم جهان زيادتر از آنند که کشته شوند؟ فرمود: هرگاه خدا کاري را اراده کرد، زياد را کم، و کم را زياد مي گرداند.( تفسير عياشي ج1 ص183؛ بحارالانوار ج52 ص340 باب سيره و اخلاقه... ح90.)

حضرت ابوجعفر(علیه السلام) در تفسير آيه لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ کَلِّهِ وَلَوکَرِهَ المُشرِکون فرمود: طوري مي شود که کسي باقي نمي ماند، مگر اينکه به محمد ايمان بياورد.( تفسير عياشي ج2 ص87 .)

در جمع اين دو دسته از روايات (روايات موافق قرآن و روايات مخالف با قرآن) مي توان گفت يهود و نصارا در عصر دولت مهدي باقي خواهند ماند، ولي از عقيده تثليث و شرک، دست شسته، خداپرست مي شوند و در حمايت حکومت اسلامي، به زندگي خويش ادامه مي دهند. در عين حال دولت هاي باطل، سقوط مي کنند، قدرت جهان در دست مسلمانان شايسته قرار مي گيرد، دين اسلام، جهاني گشته، بر تمام اديان غلبه مي کند و بانگ توحيد از همه جا بلند مي شود.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: هنگامي که قائم ما قيام کرد، هيچ نقطه اي از زمين نيست، جز اينکه آواي: اشهد ان لا اله الا الله و ان محمداً رسول الله در آنجا بلند مي شود.( تفسير عياشي ج1 ص183)

در نتیجه خوب می بود که آیین خود را مشخص می کردید ،چون از اشکالات و حرف هایی که دارید معلوم است نه دین اسلام و نه دین عیسی مسیح و نه دین موسی کلیم الله را قبول دارید،و نه سنی هستید بلکه فقط عنوان اهل تسنن را سپر بلا برای خود ساخته اید. چنانچه که با تماس هایی که با اهل تسنن دارم، آنها هم افرادی مانند شما(وهابیت) را دشمن می دانند و از اعتقادات و عمل کردتان بیزاری می جویند. پس همانند گرگ در لباس میش برای نابودی گله نباشید.



منبع : پرسمان دانشجویی
  • امام مهدى (عجّل اللَّه تعالى‏ فرجه الشريف) در قرآن كريم
  • امام مهدى عجّل اللَّه تعالى‏ فرجه الشريف
  • امام مهدی (عج)
  • مصلح جهانی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    تصريحات دانشمندان اهل سنت بر عمر طولاني حضرت ...
    پاسخ به شبهه ای از قفاری پیرامون مهدویت (2)
    تفاوت دیدگاه اهل سنت با وهابیت درباره امام زمان(ع)
    علل غیبت امام زمان(عج)چیست؟
    آيا حضرت مهدي عليه السلام قرآن جديد ، سنت جديد و ...
    بررسی افسانه جزیره خضراء - قسمت سوم
    توضیح درباره احادیث امام زمان(عج) (2)
    پاسخ به شبهه ای از قفاری پیرامون مهدویت (1)
    طول عمر حضرت ولیعصر(4)
    مهدی پسر فاطمه(ع)

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تصريحات دانشمندان اهل سنت بر عمر طولاني حضرت ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^