فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0
تاریخ انتشار : 14 مرداد 1396 ساعت 3:33 بعد از ظهر

استاد انصاریان: مراقب دشمن باشیم/ خطر حذف مقدسات، نسل جوان را به شدت تهدید می کند

استاد انصاریان: مراقب دشمن باشیم/ خطر حذف مقدسات، نسل جوان را به شدت تهدید می کند

قم - دارالعرفان/  محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی با تأکید بر اینکه خطر حذف خدا و انبیاء و ائمه(ع) در نسل جوان ما از سوی دشمنان خطر جدیِ و یقینی است، گفت: دزدان در حال دزدیدن عِباد خدا هستند و قصد دارند خدا، نبوت و امامت را از قلب نسل جوان بدزدند. کانال ماهواره بسیاری به‌طرف کشورهای اسلامی جهت داده شده و با یک اطمینان خاطر نشسته‌اند که ببینند به همین زودی، خدا،  نبوت و امامت از زمین حذف شود.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در بیت الاحزان اصفهان، اظهار داشت: تجربهٔ تاریخ حیات بشر با دلیل، برهان و استدلال ثابت کرده که هیچ‌کدام از رشته‌های علوم مادّی عهده‌دار انسان‌سازی نیست؛ کسانی که از قرن هفدهم در غرب بر علم تکیه کردند و علم را به جای معبودِ یگانهٔ هستی، پروردگار عالم انتخاب کردند و وجود مقدس او را از زندگی حذف کردند، مغرورانه گفتند: علم توانمند است همهٔ امور و شئون انسان را اداره و او را تربیت کند و درخت وجود او را میوه‌دار کند؛ اما بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدند که مطلبی را که اعلام کرده‌اند، اشتباه بوده است؛ اینکه قرآن مجید می‌فرماید: «ثم نجعل لعنت الله علی الکاذبین»، بدین معنی نیست که خدا لعنتش را برای من و شما و مردم کوچه و بازار، به‌خاطر چند دروغی که می‌گوییم و ضررش را هم خودمان می‌کنیم، قرار داده، این لعنت شامل حال ما نیست؛ چون معمولاً ما دروغی که می‌گوییم یا در خانه به همسر و فرزند است که نباید بگوییم یا گاهی وعده می‌دهیم و ساعتی را قرار می گذاریم و دیر می رویم و از قبیل همین دروغ‌های پیش پاافتاده که حرام هم هست. حتی امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند که از دروغ به شوخی هم بپرهیزید، چون به شوخی دروغ‌گفتن، انجام دروغ جدی را برای ما آسان می‌کند و اصلاً نباید دور دروغ طواف کرد؛ اما این‌گونه نیست که این دروغ‌های جزئی، واقعاً ما را ملعون پروردگار کند.

توانایی علم برای ساخت و تربیت انسان، دروغی بیش نیست

وی ادامه داد: اینکه علم در حد بی نهایت توانمند است، دروغ بسیار بزرگی است که غرب در سه قرنِ قبل، اول به ملت‌های خودش گفت و البته بعد از اینکه روابط بین کشورها برقرار شد، موج این دروغ به تمام کشورها هم آمد و استادان دانشگاه‌ها در سال‌های متمادی، خدا را مسخره ‌کردند، از جوان‌ها می‌گرفتند و به تهدید از آنها می‌گفتند که با گسترش علوم، معنی ندارد ما مهار زندگی‌مان را دست خدا دهیم. اگر علمْ احترام دارد و کنندهٔ کار است که دروغ هم گفتید، پروردگار عالم که علم بی‌نهایت است، پروردگار عالم که دانش بی‌نهایت است. اصلاً علم صفتِ پروردگار نیست بلکه ذاتش است. یعنی خود وجود مقدس او علم است، علمی که حد، نهایت و مرز ندارد و کراراً هم علم خود را در قرآن مجید مطرح کرده است: «ان الله بکل شیء علیم»؛ «یعلم ما فی السماوات و ما فی الارض»؛ «ما تسقط ورق الا یعلمها»؛ «و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» که کتاب مبین علم خودش است.

استاد انصاریان با بیان اینکه وجود مقدس خداوند از نظر علم به کیفیتی است که تمام گذشته، حال و آینده تا ابدیت پیش او حاضر است، گفت: «ان کل لما جمیع لدینا محضرون»، ما که از تمام گذشتهٔ عالم خبر نداریم و نمی‌دانیم شروع عالم چه زمانی بوده است، ولی عدد و ارقامی که در کتاب‌های علمی می‌نویسند، پیشینه بسیار طولانی عالم، در حدی برای بشر قابل قبول شده است. با یک تجربیات و آزمایش‌های علمی، عدد و رقم می‌دهند و گاهی هم این عدد و رقم‌ها ثابت مانده است؛ مثلاً دربارهٔ کرهٔ زمین می‌گویند که عمرش چهار میلیاردوپانصد میلیون سال است؛ البته خورشید، کیهان و بسیاری از عوالم ناشناخته عمرشان خیلی بیشتر است و ائمه(ع) ما از این عمر خبر داشتند.

وی افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) روی منبر مسجد کوفه فرمودند: «ان هذه النجوم مدائن کمدائنکم»، این ستاره‌ها هرکدام کرهٔ زمینی مثل کرهٔ زمین شماست، بعضی‌هایش هم که چندمیلیون برابر زمین است. هیچ‌کس از شروع جهان تا ابدیت را خبر ندارد، ولی کل خبر جهان از ابتدا تا ابدیت پیش پروردگار حاضر است.

علم انسان، سازنده و آباد کننده باطن نیست

استاد انصاریان با اشاره به اینکه پروردگار عالم علم بی‌نهایت است و علم او تربیت‌کننده است، اظهار کرد: «ما اوتیتم من العلم الا قلیلا»، علم وجود مقدس خداوند که بی‌نهایت است را باید در زندگی‌ خود بیاورید؛ آن علمی که یک جلوه‌ آن قرآن کریم، جلوه دیگر آن دانش انبیاء و جلوه دیگر، دانش ائمهٔ طاهرین(ع) است. بایستی این علم را در زندگی بیاورید، نه علمی که با مطالعه در عوالم مادی به ‌دست آورده‌اید. این علم سازنده و آبادکنندهٔ باطن نیست، حسنات اخلاقی در انسان ایجاد نمی‌کند و عمل صالح به انسان نمی‌دهد، تنها کاری که علوم شما با این گستردگی می‌کند، فقط در محدودهٔ بدن است و می تواند برخی از بیماری ها را با دانش خود درمان کند. اگر این بیمار بهبود یافت، اما انسان فاسد و فاسق و جنایتکاری شد و دوباره به جان مملکت افتاد، همه نشان دهنده این است که این علم سازندگی ندارد.

جهان به هیچ چیزی تکیه ندارد و لب مرز نابودی است

استاد انصاریان درباره موضوع علوم انسان در نگاه انیشتین و کارل فرانسوی، گفت:  کارل واقعاً انسان دانشمندی بوده و به‌ شدت مخالف با تبعات تمدن بوده است. کتابی هم علیه تمدن جدید نوشته و می‌گوید: تمدن جدید با این خنجری که دستش است. علم، قاتل واقعی کل مردم کرهٔ زمین در آینده خواهد بود؛ یعنی می‌گوید اگر این دیوانه‌هایی که سرِکار هستند و تمام ساخته‌های علمی در انبارهایشان است، دو دکمه را فشار بدهند، نصف کرهٔ زمین نابود می‌شود و دو دکمهٔ دیگر هم فشار می‌دهند، نصفش نابود می‌شود. علم الآن چهرهٔ اسلحهٔ قتل جهان را به خودش گرفته است، حال در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها و مراکز صنعتی، هم نقشی ایفا می کند و لوکوموتیوی، هواپیمایی یا هلی‌کوپتری، می سازد. اما اگر یک روزی آن دو دکمه را روسیه و آمریکا فشار دهند، کل این ساخته‌شده‌ها هم خاکستر می‌شود؛ یعنی در حال حاضر جهان به هیچ‌چیزی تکیه ندارد و لب مرز نابودی است.

وی ادامه داد: کارل می‌گوید: دانشی که ما تاکنون به ‌دست آورده‌ایم، فقط تا در حد این مقدار است که توانسته‌ایم حجم، رنگ، طول، عرض و اثر آنچه در دسترسمان قرار گرفته را بگوییم، اما اینکه حقیقت این اشیاء چیست را هنوز نفهمیده‌ایم. به عنوان مثال ما فقط می‌توانیم بگوییم آب ترکیبی از دو اتم اکسیژن و یک اتم هیدروژن است؛ می‌توانیم بگوییم یک اتم اکسیژن چقدر حجم دارد، چقدر وزن فیزیکی دارد و اتم هیدروژن هم همین‌طور و مثالی از این قبیل؛ در حقیقت ما بیشتر از این علممان قد نمی‌دهد. 

استاد انصاریان به موضوعی درباره علوم انسان از انیشتین اشاره و اظهار کرد: اوائل قرن بیستم و قبل از جنگ دوم جهانی، شخصی از انیشتین پرسید، تاکنون دانش بشر به کجا رسیده است؟ انیشتین جواب داد: ما کل دانشمندان عالم - از زمان شروع علم تاکنون - کنار خانهٔ علم آمده‌ایم، اما در را به روی ما باز نکرده‌اند تا برویم و ببینیم داخل آن چه خبر است! این مسایل و اظهارنظرها در حقیقت نشان می دهد که انسان با علم خود نمی تواند انسان بسازد و تربیت کند و کارکردهای محدودی از علم او بر می آید.

عقل هم نمی‌تواند جای خدا را بگیرد

وی درباره ناتوانایی عقل برای ساخت و تربیت انسان نیز گفت: عقل هم نمی‌تواند جای خدا را بگیرد، نمی توانیم بگوییم عقل داریم و می‌فهمیم و خودمان اداره می‌کنیم، چرا که تاکنون نتوانستیم چنین کنیم و اکثراً به فساد، دزدی، غارت مانند بسیاری از شخصیت های تاریخ از جمله چنگیز، هیتلر، ترامپ و بسیاری دیگر، گرفتار شدیم.

خطر حذف مقدسات، نسل جوان را به شدت تهدید می کند

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه خطر حذف خدا، انبیاء و ائمه(ع) در نسل جوان ما خطر جدیِ یقینی است، گفت: پدر و مادرها، معلم‌ها، دبیرها، اساتید دانشگاه، حوزه‌های علمیه، طلاب و فضلا، پیش‌نمازها و منبری‌ها وظیفهٔ سنگینی برعهده دارند که اگر اکنون به این وظایف عمل نکنند، در قیامت نجات نخواهند داشت.

وی ادامه داد: دزدان در حال دزدیدن عِباد خدا هستند و قصد دارند خدا، نبوت و امامت را از قلب نسل جوان بدزدند. کانال ماهواره بسیاری به‌طرف کشورهای اسلامی جهت داده شده و با یک اطمینان خاطر نشسته‌اند که ببینند به همین زودی، خدا،  نبوت و امامت از زمین حذف شود. در اروپا بیست‌سال است روی کلیساها بنر می‌زنند که این کلیسا به فروش می‌رسد؛ من کلیساهای فروخته‌شده را دیده‌ام که بیشترش به قمارخانه و عرق‌فروشی تبدیل شده است. لذا بالاترین خطرها متوجه ماست؛ زمانی مسجدهایمان صبح‌ها پر بود، اما اکنون نماز ظهر و مغرب و عشا به دو- سه صف کشیده است. جلساتمان در قدیم هر جا می‌انداختیم، جا نبود؛ اما اکنون اینگونه نیست؛ معلوم است که خلأ چقدر دارد سنگین می‌شود! معلوم است که دَر مساجد آرام آرام بسته می‌شود، این خطر سنگینی است که متوجه همهٔ ممالک دیندار و ممالک اسلامی است.

استاد انصاریان به آسیب های جدایی نسل جدید از خدا و انبیاء و ائمه(ع) اشاره و تصریح  کرد: «کثر الزنا، کثر الربا، کثر القتل، کثر الغاره، کثر الخشونه، و کثر و کثر و کثر». شما پیرمردها یادتان می‌آید که جوانی برای پول یا برای گوش‌ندادن حرف پدرش، پدرش را بکشد؟ طلاق در زمان جوانی‌ یادتان می آید؟ در حال حاضر طلاق ساعتی شده است، نه ماهی و نه هفتگی!

انتهای پیام/


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • ذی القعده 1438
  • سخنرانی شب پنجم حسینیه بیت الاحزان (جلوانی) اصفهان
  • مراقب دشمن باشیم/ خطر حذف مقدسات، نسل جوان را به شدت تهدید می کند
  • توانایی علم برای ساخت و تربیت انسان، دروغی بیش نیست
  • علم انسان، سازنده و آباد کننده باطن نیست
  • جهان به هیچ چیزی تکیه ندارد و لب مرز نابودی است
  • عقل هم نمی‌تواند جای خدا را بگیرد
  • خطر حذف مقدسات، نسل جوان را به شدت تهدید می کند
  • 1
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    گزارش تصویری/ مراسم دعای عرفه حسینیه هدایت تهران
    برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    علی
    وقتی که حاج شیخ حسین انصاریان ها کم شده اند و روحانیت منبرها را رها کردند وبه میزها چسبیده اند مردم هم مساجد را رها کردند وبه ماهواره ها واینترنت ها و فساد وخوش گذراتی ها گناه معصیت چسبیدن وانبیاء وائمه و قرآن هم کم کم از زندگیها خارج شده اند بیچاره جوانهای امروز ! کسی نیست برایشان حرف بزند از دین از خدا از پیامبر برایشان بگوید يادمان نرود امامی ما را از اوج فساد وشهوت وتباهی طاغوت به قله رفیع ایمان ودینداری وشهادت رسانیدچون با نفس ملکوتی خود برای جوانان حرف زد وهمان جوانان پذیرفتن وبه دنبالش رفتن
    پاسخ
    0     0
    15 مرداد 1396 ساعت 08:40 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^