فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تلمود

تلمود

در بخش آشنایی با کتب دینی یهود از تلمود سخن به میان آوردیم و بصورت اجمالی آن را تعریف و سرفصل های آن را ذکر کردیم. حال بیشتر به آن پرداخته و به صورت مبسوط تاریخچه و محتوای آن را بررسی خواهیم کرد . در واقع این فصلِ این بخش مکمل فصل دوم بخش قبل می باشد .

علل و زمینه های ایجاد تلمود[1]

پس از رهایی یهودیان از بندبابل توسط کوروش و بازگشت حاکمیت دینی یهودیان،شورا و انجمنی بزرگ ازعالمان یهودی به وجود آمد که مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی یهودیان بود. این شورا به سنهدرین (بخوانید SANHEDRIN) موسوم بود . پس از مدتی روم به فلسطین حمله کرده و با تخریب معبد سلیمان برای بار دوم به این حاکمیت پایان داد و بساط سنهدرین را برچید. یهودیان در مناطق مختلف از جمله بابل و فلسطین پراکنده شده و دسترسی آنان به علمای دین به سختی ممکن بود. از این رو استفتاء و آگاهی از مسائل شرعی دشوار و بلکه غیر ممکن شد.این مسئله به یک چالش بزرگ برای یهودیان تبدیل گشت. علما و فقهای یهود برای رفع این معضل در مناطق مختلف به تفسیر و تاویل تورات و تربیت عالم پرداختند .

با ادامه این روند ، تفاسیر شفاهی فراوانی از تورات توسط تَناییم[2] فراهم شد ، یهودا هناسی که از ربی[3] های برجسته زمان خود بود ، این تفاسیر شفاهی از تورات را در کتابی به نام میشنا جمع آوری کرد . از این رو میشنا را تفاسیر شفاهی تورات منتسب به موسی می دانند که طی 40 سال رسالت به یهودیان آموخته و حال این سنت شفاهی سینه به سینه نقل شده و در میشنا مکتوب گردیده است . میشنا بر خلاف تنخ خالی از آرایه های ادبی بوده و جملات آن کوتاه و مختصر است.

این ایجاز و اختصار افراطی میشنا موجب شد عده ای از علما که به اموراییم(شارحان) ملقب بودند در فلسطین و بابل تفسیری بر میشنا بنویسند و به اجمال و اختصار و نامفهومی آن پایان دهند . این تفسیر گمارا نام گرفت . همانطور که گفتیم به مجموعه میشنا و گمارا تلمود گفته می شود پس بدین ترتیب دو تلمود بابلی و فلسطینی به وجود آمد. این دو تلمود با هم تفاوت هایی دارند که جهت رعایت اختصار از ذکر آن ها صرف نظر می کنیم .

تلمود بابلی از تلمود فلسطینی جامع و رایج تر است ،ما نیز مطالب این فصل را درباره تلمود بابلی می آوریم و هرجا نام تلمود را آوردیم منظور تلمود بابلی است .

 

**چاپ و نشر ترجمه عربی تلمود بابلی برای اولین بار توسط مرکز مطالعات خاورمیانه اردن**

ویژگی های تلمود

1- زبان و حجم

تلمود کتابی بسیار حجیم است که در 1500 سال پیش در 37 جلد تالیف شد (البته ترجمه فعلی انگلیسی آن 37 جلد است).عجاج نویهض در کتاب پروتکل های دانشوران صهیون می گوید تلمود در اصل چند مجلد بیشتر نبوده اما در طول 8 قرن گذشته حجم آن وسیع تر شده و خاخام ها دائما بر آن مطالبی افزوده اند و اکنون به 36 جلد می رسد . بنا به قولی دو میلیون وپانصد هزار واژه را در بر می گیرد . گمارا به زبان آرامی (لهجه آرامی غربی) و میشنا به زبان عبری نوشته شد ولی زبان تلمود بابلی ، آرامی است .

2- طبقه بندی محتوایی

معمولا در طبقه بندی مطالب ، تلمود را به دو بخش هَلاخا و اَگادا تقسیم می کنند . هلاخا واژه ای عبری به معنای قوانین غیر مکتوب است که در اصطلاح به آن تفسیر شریعت نیز می گویند . هلاخا به آن دسته از مطالب تلمود که درباره شریعت و احکام شرعی است اطلاق می شود. اگادا نیز در لغت به معنای داستان و حکایت است و در اصطلاح به هر چیزی در تلمود که هلاخا نباشد اطلاق شده. بطور کلی اگادا مشتمل بر امثله یا داستان هایی است که برای رفع ابهام می آید .

3- انسجام مطالب

همانطور که ذکر شد میشنا را یهودا هناسی نگاشته اما محتوای آن محصول فکر فردی او نیست ، بلکه محصول اندیشه ، گفتار و فتاوای فقها و علمای فراوانی است که در طول زمان های مختلف اظهار نظر کرده اند . گفته می شود تلمود، دسترنج تفکر ، کتابت و تبادل اندیشه بیش از 3000 نفر از علمای یهود در سرزمین های مختلف و زمان های متفاوت است؛ فلذا مطالب آن یک پارچه نبوده و فتاوای فقهی مختلف و متفاوتی درباره یک مسئله واحد بیان شده و هر زمان که نیاز بوده احکام جدید از سوی علمای یهود ، با استناد به تورات یا بی استناد تولید شده و به آن الحاق گردیده است . شیوه نگارش صفحات آن بدین شکل است که یک حکم از میشنا نقل شده و ذیل آن تفاسیر و فتاوای گوناگون علمای یهود بیان گردیده است .

 

**نمایی از تلمود ؛ نقل حکم از میشنا و توضیحات و تفاسیر حکم موسوم به گمارا**

تلمود ، کتاب قانون

تلمود در ابتدا کتاب قانون نبود، بلکه کتابی آموزشی برای مدارس بود ؛ اما به تدریج به کتاب قانون تبدیل شد و همه ملزم به اجرای دستورات آن شدند . در تورات دستوری به شرح زیر وجود دارد :

هرگاه داوریِ موضوعی برای تو دشوار باشد، برخیز و نزد داور زمان برو و سؤال کن تا تو را در این موضوع آگاه نماید. بر طبق تـورایی (قانونی) که به تو فتوا می دهد و بر اساس حُکمی که به تو می گوید عمل نما. از آن راهی که به تو اعلام می دارد منحرف نشو. اگر فردی تمرّد کرده و از آن داور اطاعت ننماید، آن فرد را به شدت مجازات نما و این عمل ناشایست را از بنی اسرائیل دور نما

علما و مفسران یهود از این آیه نتیجه می گیرند همه باید از دستورات سنهدرین و فتاوای آن ها که در تلمود آمده اطاعت کنند . بدین شکل دستورات تلمود مشروع ، قانونی و الزام آور می شوند.امروزه نام این مرجع ، ربانوت(بخوانید rabanoot) است که همان مجمع خاخام ها می باشد.

برخی از مطالب توهین آمیز و آموزه های نژاد پرستانه در تلمود[4]

1- در تورات آمده دزدی نکن ، نسر ابن میمون در تلمود ذیل تفسیر این آیه می گوید : منظور این است که از یهود دزدی نکن ، اما از غیر یهودی اجازه داری بدون هیچ ترسی دزدی کنی

2- تلمودتاکید می کند همچنان که بانوی خانه با استفاده از اموال شوهرش زندگی می کند،فرزندان اسرائیل نیز باید از اموال ملت های روی زمین (منظور غیریهودیان است) گذران زندگی کنند بدون آنکه رنج کار را بر خود هموار سازند .

3- هر کس سخنان ربن ها (علمای یهود) را ناچیز شمارد سزاوار مرگ است .

4-  برحسب تفسیر تلمود از آیه 16 فصل 12 سفر خروج غیر یهود ، ((سگ)) به شمار می آید.

5- در تورات آمده است:((در زن خویشاوند خود هوس نکن))تلمود درتفسیر این آیه می گویدخداوند زنا کردن مرد یهودی با زن یهودی را حرام کرده ولی زنان غیر یهودی بر او مباح هستند . در شرحی از یک ربی(یعنی عالم یهودی) در قرن 13 فرانسه آمده است :

ربی تام می گوید : فحشا با زن یا مرد غیر یهودی گناه نیست زیرا شریعت از این دو بیزار است ... لذا در پاره ای شرایط به زن یهودی اجازه داده می شود با مرد غیر یهودی ازدواج کند . (صهیونیست ها با استفاده از این احکام ساختگی تلمود بارها و بارها از زنان یهودی برای رسیدن به مقاصدشان اسفاده کرده اند. در بخش های بعد به این مسئله عمیق تر خواهیم پرداخت)

7- تلمود یهودیان را این چنین خطاب می کند : ((شما آدم هستید و غیریهود آدم نیستند))[5]

6- یکی از انتقادات مهم نسبت به تلمود اشارات بسیار منفی نسبت به عیسی مسیح و مادر او است. بعضی اعتقاد دارند که اشاره به فردی به نام یشوع ناصری در تلمود اشاره به عیسی مسیح است. در این داستان یشوع ناصری فردی جادوگر است که تلاش می کند اسرائیل را به بت پرستی بکشاند. او به دلیل این جادوگری در عصر عید پسح اعدام میشود. تلمود اشاره می کند که یشوع ناصری به دلیل این گناه ، در مدفوع داغ در دنیای بعد از این سوزانده می شود. در نسخه تلمود یشوع ناصری زنازاده از سربازی رومی به نام پاندرا است. در تلمود به مریم مادر او به‌عنوان زنی آرایشگر که هرزگی می کرده‌ است و به شوهر خود خیانت کرده‌ اشاره شده‌است.[6]

به همین مقدار بسنده کرده و خوانندگان عزیز را برای مطالعه موارد بیشتر به فصل 4و5 بخش چهارم کتاب پروتکل های دانشوران صهیون ارجاع می دهیم.

https://trichabad.org/wp-content/uploads/2015/09/Talmud.jpg

* نمایی از شیوه صفحه نگاری نسخه عبری تلمود *

نتیجه گیری

تلمود از دوجهت تضعیف و تکذیب می شود :

الف) این کتاب در طول زمان های مختلف توسط علمای متعدد یهودی مطابق علایق ، سلایق و جهت گیری های متفاوت آن ها نوشته شده و احکام وتفاسیر آن متاثر ازدوره های حیات علمای مختلف است.همانطورکه احکام مذکور تلمود نشان می دهند،این احکام نه از جانب خداوند بلکه از سوی رهبران دین یهود و تحت تاثیر نژادپرستی، هوای نفس و در جهت تامین منافع ایشان صادر شده است.

این کتاب در بسیاری از موارد توهین های شدیدی نسبت به باورهای مسیحیان روا داشته و مریم مقدس را (نعوذ بالله) زنی بدکاره معرفی نموده همین موارد باعث شد مسیحیان در قرون گذشته بارها تلمود را آتش بزنند و بر یهودیان سخت گیری کنند ، تلمود نه تنها نسبت به مسیحیان بلکه نسبت به کل جامعه غیر یهود مطالبی توهین آمیز در خود جای داده است ؛ و این درحالی است که از 7 میلیارد و اندی جمعیت دنیا فقط 15 میلیون نفر یهودی هستند .تلمود تنها این 15میلیون نفر را در ردیف انسان وذی شعور قرار می دهد و صراحتا به 7 میلیارد دیگر توهین کرده و آن ها را حیواناتی می داند که برای خدمت به یهود خلق شده اند.این کتاب ، محصول فکر عده ای نژاد پرست می باشد که متناسب با منافعشان دست به صدور فتوا و حکم زده و می زنند ، و همین اولین دلیلی است که بر نفی مشروعیت و تکذیب محتوای این کتاب صحه می گذارد .

ب) از سوی دیگر ، علما و زعمای یهود ، با استناد به توراتی که تحریف آن مسلم و ثابت شده تلمود را ، قداست و مشروعیت بخشیدند و حکم به اطاعت از فرامین تلمود دادند . این نشانگر پایه و مبنای شرعی و عقلی بسیار ضعیف تلمود است.

با این دو دلیل متقن و محکم ، ما سندیت و مشروعیت تلمود را مورد تشکیک و تضعیف قرار داده و آن را تکذیب می کنیم.

ذیل این مقاله ، لینک دانلود ترجمه کتاب سیری در تلمود را برای عزیزان خواننده قرار داده ام . مترجم این کتاب آقای طالبی دارابی در مقدمه این کتاب پیرامون تلمود ، تعاریف و تمجیدات الحق نابجایی را بیان فرموده اند . تاثیرات این شیرین کلامی ها را می توانید در سایت انجمن کلیمیان تهران ببینید که اعضای این انجمن چقدر به تمجیدهای این عالم شیعه استناد کرده و به تلمود خود بالیده اند.
پی نوشت:

 [1] .مطالب ذیل این عنوان ضمن دخل و تصرف نویسنده ، عمدتا برگرفته از مقاله آشنایی با تلمود نوشته باقر طالبی دارابی است .

[2] . آموزگاران شریعت و تورات را تناییم گویند

[3] . ربی به آموزگار و پژوهشگر یهودی گفته می شود

[4] . موارد نقل شده از تلمود برگرفته از صفحات584 تا 614 کتاب پروتکل های دانشوران صهیون نوشته عوجاج نویهض ترجمه حمید رضا شیخی می باشد که البته نویسنده مقاله گاها مطالب را تلخیص نموده و یا بر آن توضیحاتی افزوده است .

[5] . بخش کریتوت ۶ ب و یباموت ۶۱ الف (بنقل از سایت صهیونیستی ویکی پدیا ذیل واژه تلمود)

[6] . در بخش سنهدرین ۴۳ الف و بخش سنهدرین ۱۰۷ و بخش گیتین ۵۶ الف و ۵۷ الف و همچنین بخشهای سنهدرین ۶۷ الف، سنهدرین ۱۰۶ الف و شبات ۱۰۴ ب در تلمود ، اتهامات منتسب به عیسی ذکر شده است . (به نقل از سایت صهیونیستی ویکی پدیا ذیل واژه عیسی در تلمود)

نویسنده : سید ابوالفضل ساقی

 


منبع : بانک جامع اطلاعاتی صهیونیسم (bjes.ir)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

کتب دینی یهودیان
نقد دين يهوديت چیست؟
تلمود
نقد اندیشه قوم برگزیده در دین یهود با توجه به ...
کتاب مقدس
کتاب مقدس
کتب دینی یهودیان

بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^