فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اخلاق؛ بخش سوم دين‏

..اما بخش سوم دين، به تعبير قرآن و مجموعه عظيمى از روايات، اخلاق است؛
يعنى پاك بودن از پستى‌ها و رذايل روانى.
من كه در بين مردم زندگى مى‌كنم، بخيل، حريص، مغرور، متكبر، بدبين و كينه‌اى نسبت به مردم نباشم. اسم اين را پيراستگى در اخلاق گذاشته‌اند. در ميان مردم كه زندگى مى‌كنم، با محبت، مهربان، خاكسار، متواضع، فروتن، اهل دل، اهل صفا، صميميت و صدق باشم.
امير المؤمنين عليه السلام مى‌فرمايند: از هر بخشى از اين بخش‌هاى سه گانه كه كم داشته‌ باشيد، از رحمت خدا كم خواهيد داشت. براى اين كه ظرفيت خود را از رحمت خدا پر كنيد، تا اين دنيا را ترك نكرده‌ايد، تمام كمبودها را جبران كنيد؛ نمازهاى باطل را دوباره اعاده كنيد، روزه‌هاى نگرفته را بگيريد، ظلم‌هايى كه به مردم كرده‌ايد، از آن ظلم‌ها خود را پاك كنيد؛ اگر مالى كه از مردم به ناحق نزد شما مانده است، آن را به صاحب آن برگردانيد. اگر پدر و مادر را از خود رنجيده خاطر كرده‌ايد، برويد و از آنها رضايت بگيريد. اگر مردم را آزار داده‌ايد، برويد و حلاليت بطلبيد.
شيوه اسلام و مسلمانى اين است. اسلام با سه برنامه كامل است و ايمان نيز پنج بخش است: خدا، قيامت، فرشتگان، انبيا، قرآن. باور اين‌ها يك مرحله از اسلام است، اما عمل صالح، عبادت، رفتار صحيح با مردم نيز بخش دوم اسلام و اخلاق نيز بخش سوم اسلام است.

منبع:صبر از ديدگاه اسلام


منبع : پایگاه عرفان
  • اخلاق نیکو
  • اخلاق؛ بخش سوم دين‏
  • بخش سوم دين‏
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^