فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1396 ساعت 6:51 بعد از ظهر

آیت‌الله حسینی بوشهری: تأثیرگذاری استاد انصاریان بر مخاطبان فرامرزی

آیت‌الله حسینی بوشهری: تأثیرگذاری استاد انصاریان بر مخاطبان فرامرزی
 گروه ادب: استاد حسین انصاریان علاوه بر اینکه خطیبی توانا در عرصه ملی است، توانسته است به دلیل تکراری نبودن مطالبش بر مخاطبان فرامرزی نیز اثرگذار باشد، به طوری که آثار ایشان در کشورهای دیگر نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا، یکی از موضوعاتی که درباره مبلغان دین اسلام مطرح بوده و هست،‌ تأثیرگذاری آنان بر مخاطبان است، به این معنی که نباید مطالبی در قالب سخنرانی بیان می‌شود تکراری باشد تا بتوان بر مخاطب اثر گذاشت و از این راه مردم را جذب منابر سخنرانی کرد. استاد حسین انصاریان علاوه بر اثرگذاری بر مخاطبان داخلی، توانسته است بر مخاطبانی که در فرامرزهای ایران مستقر هستند نیز اثر بگذارد. در همین رابطه با آیت‌الله حسینی بوشهری، عضو شورای عالی حوزه پیرامون شخصیت حضرت استاد انصاریان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

ـ لطفاً نظرتان را درباره شخصیت استاد انصاریان بفرمایید.

استاد انصاریان از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار عصر ما هستند. حقیقتاً ایشان عرصه‌هایی را تعقیب کرده و به صورت فعال در این عرصه‌ها مشغول به کار است که معمولاً نسبت به یک فرد کم اتفاق می‌افتد که بتواند بین همه عرصه‌ها جمع کند. ایشان خوشبختانه در عرصه کار پژوهشی با این شرایط سنی ساعات زیادی در روز به کار مطالعه و نوشتن می‌پردازند. باید انسان مشمول لطف الهی شده باشد تا چنین اتفاقی بیفتد و اینکه در عرصه تألیف از شخصیت‌هایی باشد که پرتألیف است. عده‌ای پرتألیف هستند، ولی نوعاً تألیفاتشان عمق و دقت لازم را ندارد، ولی تا آنجایی که من با تعداد زیادی از عناوین کتاب‌های ایشان که تألیف شده است آشنا هستم حقیقتاً احساس می‌کنم که ایشان دقت و تأمل کرده و سعی کردند عالمانه قلم بزنند. این نقطه قوت کار یک مؤلف است که هدف این نیست که جزوه‌ای، نوشته‌ای، مقاله‌ای یا کتابی را به بازار عرضه کنند، بلکه هدف این بوده که مخاطبانی را در نظر داشته و براساس نیاز مخاطب تألیف کرده باشد و به نظر من این حوزه جای دقت دارد.

ـ نظرتان درباره آثاری که از استاد منتشر شده چیست؟

نوع کتاب‌هایی هم که تألیف کرده‌اند نگاهی است که سعی شده افراد جامعه با مسائل و معارف دینی آشنا بشوند. در آثار تفسیری و تألیفی ایشان آن نگاه معرفتی کاملاً محسوس و مورد توجه و عنایت بوده است. فارغ از موضوع پژوهش و تألیف، نکته برجسته‌ای که در سطح کشور و در سطح بین‌المللی در مجامع دینی خارج کشور از ایشان مطرح است سخنان تأثیرگذار ایشان در بعد خطابه و منبر است. ما سخنرانان زیادی داشته و داریم، اما سخنرانی که تا عمق جان مخاطب اثر بگذارد و مخاطبان با عشق و ولع و ارادت خاصی سعی کنند در هر وقتی که این سخنرانی شروع بشود حضور پیدا کنند، کم است.

گاهی شاهد بودم که هنوز آفتاب طلوع نکرده بود، اما مکان سخنرانی ایشان مملو از جمعیت بود و این موضوع نشان‌دهنده موفقیت منابر ایشان است. ما مبلغانی که موفق باشند و کلامشان تأثیرگذار باشد و در روح مخاطب، نفوذ کلام داشته باشند کم داریم، گرچه خوشبختانه بی‌بهره نیستیم، اما نوع تأثیرگذاری ایشان مثال‌زدنی است؛ مانند برنامه شب‌های قدر و حال و هوای خوشی که ایشان پیدا می‌کنند و تأثیرگذار هستند و این برنامه از سیما انعکاس پیدا می‌کند. دیده‌ام که افراد زیادی در سراسر کشور که به خاطر بعد مسافت و شرایط خاص زمانی و مکانی نتوانسته‌اند خودشان را به آنجا برسانند، ولی مقید هستند برنامه‌های ایشان را از شبکه‌های مختلف دنبال کنند. این همان تأثیرگذاری است که یک گوینده بتواند چنین جاذبه‌ای آن هم در طبقات مختلف ایجاد کند. آن هم نه از قشرهای خاص، بلکه تأثیرگذاری موسع و فراگیر در بین مخاطب‌های گوناگون که همه آنها احساس کردند پای سخنرانی ایشان یک نوع آرامش پیدا می‌کنند؛ این موضوع به نظر من باید اخلاص و توفیقات الهی بسیاری در کنارش باشد که خدای متعال نصیب ایشان کرده است.

ـ به عقیده شما چه ویژگی در استاد وجود دارد که سبب توفیق ایشان در این راه شده است؟

همچنین توجه به ساده‌زیستی و توجهی که به شرایط جامعه دارند و دغدغه‌مند بودن نسبت به مشکلات جامعه از مسائل جدی است که من در تعبیرات ایشان و صحبت‌هایشان می‌شنوم و می‌بینم. ایشان کسی نیست که کاری به کار واقعیت‌ها و شرایط جامعه نداشته باشد و احساس کند که فقط مطلبی را باید به صورت نظری مطرح کند و مخاطبانی هم حرف‌هایش را گوش دهند. نه، ایشان مطالبی را که مطرح می‌کند با واقعیت‌هایی که در جامعه از چشم او دور نمانده عجین می‌کند و این است که مخاطب احساس می‌کند که پای سخن کسی نشسته که با تمام وجود مشکلات مخاطب را لمس کرده است.

ـ درباره فعالیت‌های بین‌المللی استاد و اثرگذاری ایشان در این حوزه تا چه میزان اطلاع دارید؟

در رابطه با فعالیت‌های بین‌المللی حقیقت امر این است که رسالت حوزه‌های ما و رسالت روحانیت، عین همان رسالتی است که نبی گرامی اسلام، خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) داشتند. در قرآن این تعبیر را به زیبایی می‌بینیم که خطاب به نبی اکرم(ص) می‌فرماید: «ما تو را برای همه مردم مبعوث کردیم»؛ یعنی تو در محدوده جزیرةالعرب و مجموعه‌های پیرامونی آن نمی‌گنجی، «اِنّا اَرسَلناکَ للِنّاسِ کافَّه». این تعبیر این طور نیست که پرونده‌اش تا زمانی که پیغمبر در حال حیات بود باز باشد یا ائمه (ع) در حال حیات بودند این پرونده باز بوده و بعد هم پرونده بسته شده؛ نه، ما الان در عصر غیبت زندگی می‌کنیم که وجود مقدس حضرت بقیةالله الاعظم(عج) بر عالمی که ما در آن زندگی می‌کنیم به عنوان حجت خدا هستند، اشراف دارند و این رسالت و مأموریت دقیقاً امروز به حوزه‌های علمیه و روحانیت و کسانی که توان این کار را دارند منتقل شده است، بنابراین اگر ما شخصیتی داشته باشیم که علاوه بر نقش‌آفرینی در داخل کشور در عرصه‌های بین‌المللی و در کشورهای مختلف دنیا بتواند به خوبی نقش خودش را ایفا کند و به تعبیر روشن‌تر علاوه بر مسلمانان و علاوه بر جامعه شیعه بتواند نسبت به غیر مسلمانان هم تأثیرگذار باشد باید در این عرصه فعالیت کند. اینکه می‌بینید رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی نامه می‌نویسند پیداست که معظم‌له از اینکه پیام، کلام و سخن ایشان نسبت به دوردست‌ها هم تأثیرگذار باشد ناامید نیستند و امیدوار هستند که پیام‌شان بر کسانی که با دین و مکتب ما به ظاهر آشنایی ندارند روی تأثیر بگذارد.

توصیه‌ام این است که دست‌کم بخش نسبتاً قابل توجهی از آثار ایشان به زبان‌های مختلف ترجمه شود، گرچه شنیده‌ام این اتفاق هم افتاده و این کار بسیار خوب است؛ یعنی این توسعه کار نشان‌دهنده این است که یک مبلغ می‌تواند علاوه بر کار تأثیرگذارش در داخل کشور در بیرون مرزها هم برای مخاطبانی که به ایشان علاقه دارند آن تأثیر لازم را داشته باشد. ممکن است اکنون که ایشان به خارج از کشور می‌روند، ایرانیانی که در سراسر اروپا هستند در یک نقطه اجتماع پیدا کنند و از طبقات مختلف از وجود ایشان استفاده کنند، اما اگر آثار ایشان در سراسر اروپا و کشورهای دیگر منتشر شود، در راستای تأثیرگذاری پیام گفتاری ایشان، پیام نوشتاری ایشان هم می‌تواند آن تأثیرگذاری لازم را داشته باشد و این عین رسالت روحانیت است.

مطلع هستم که مؤسسه‌ای مشغول به تدوین آثار ایشان است و درصدد گسترش آن هستند. امیدوارم این مؤسسه هم کارش به سرانجام خوبی برسد و مرکزی برای نشر معارف دین و توسعه بحث‌هایی که ایشان دنبال می‌کنند بشود.

 
 

منبع : ایکنا
  • انصاریان
  • استاد حسین انصاریان
  • منبر
  • خبرگزاری قرآن
  • ایکنا
  • بوشهری
  • اثرگذاری
  • فرامرزی
  • تاثیرگذاری
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^