فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

فضيلت رمضان در كلام اهل‌بیت(ع)

فضيلت رمضان در كلام اهل‌بیت(ع)

فضيلت رمضان در كلام رسول خدا (ص)

حضرت رضا عليه السلام از پدرانش از امير المؤمنين عليه السلام روايت مى كند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله روزى براى ما درباره فرا رسيدن ماه رمضان چنين فرمودند:

اى مردم! به حقيقت كه ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به سوى شما روى آورد.

ماهى است كه نزد خداوند بهترين ماه ها، و ايّامش بهترين ايّام، و شب هايش بهترين شب ها، و ساعاتش برترين ساعت هاست.

اين ماهى است كه در آن به ضيافت خدا دعوت شده ايد، و خداوند در اين ماه شما را اهل كرامت قرار داده، نَفَس هاى شما در اين ماه تسبيح، و خوابتان عبادت، و اعمالتان مقبول، و دعاى شما در اين ماه مستجاب است.

 

خدا را به نيّت هاى پاك بخوانيد، و با قلب هاى خالى از آلودگى از جنابش بخواهيد كه شما را به روزه گرفتن و تلاوت قرآن موفّق بدارد، شقى و بدبخت در اين ماه بزرگ كسى است كه از مغفرت حق محروم گردد.

در اين ماه از گرسنگى و تشنگى خود به گرسنگى و تشنگى قيامت توجّه كنيد، به فقرا و مساكين صدقه دهيد، بزرگانتان را احترام و به كوچكترها ترحم كنيد و صله ارحام بجا آوريد.

زبان را از آنچه بر زبان حرام است حفظ كنيد، و چشم از آنچه حلال نيست بپوشيد، و گوش از آنچه نبايد بشنويد نگاه داريد، به ايتام ببخشيد تا به ايتامتان ببخشند.

 

از گناهان خود به پيشگاه محبوب توبه كنيد، و به وقت نمازها دست به دعا برداريد، كه آن ساعات بهترين ساعات است، و وقتى است كه خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى نگرد، آنان را جواب مى دهد چون بخوانندش، و پاسخ مى گويد چون صدايش بزنند، و مستجاب مى كند چون دعا كنند.

اى مردم! وجودتان در گرو اعمال شماست، آن را با استغفار آزاد كنيد، و پشت شما از بار گناهان سنگين است آن را با طولانى كردن سجود سبك نماييد، و بدانيد كه حضرت حق قسم ياد كرده نمازگزاران و سجده كنندگان را عذاب ننمايد، و آنان را در قيامت از عذاب نترساند.

مردم! هر يك از شما در اين ماه به مؤمنى افطار دهد ثوابش نزد حق همانند آزاد كردن يك بنده در راه خداست، و گناهان گذشته اش قرين مغفرت مى گردد. عرضه داشتند: يا رسول اللَّه! همه ما قدرت بر اين كار را نداريم، فرمود: خود را از آتش جهنّم نگاه داريد گرچه به نصف خرما يا يك مقدار آب دادن به روزه دار باشد.

 

اى مردم! هر كس در اين ماه اخلاقش را نيكو كند براى خود جواز عبور از صراط آماده كرده آنهم در روزى كه قدم ها مى لغزد، و هر كس در اين ماه به زير دستش همه امور را سبك بگيرد خداوند حسابش را سبك خواهد گرفت، و هر كس شرّش را از مردم حفظ كند خداوند او را در روز جزا از غضبش حفظ خواهد كرد، و هر كس در اين موقع يتيمى را گرامى بدارد خداوند در قيامت او را گرامى خواهد داشت، و هر كس صله رحم كند خداوند او را در محشر به رحمتش متصل كند، و رحمتش را در روز جزا از قاطع رحم قطع نمايد.

ثواب نماز مستحبى در اين ماه برائت از آتش، و اداى واجب در اين زمان هفتاد برابر از زمان ديگر بهره اش بيشتر است.

كسى كه در اين ماه زياد بر من صلوات فرستد خداوند روزى كه ميزان عده اى را سبك كند ميزانش را سنگين مى نمايد، تلاوت يك آيه در اين ماه اجرش به مانند ختم يك قرآن است در غير اين ماه.

 

اى مردم! درهاى بهشت در اين ماه باز است از خدا بخواهيد كه به روى شما نبندد، و درهاى جهنّم بسته است از او تقاضا كنيد كه به روى شما باز نكند، و شياطين در اين ماه در غل و زنجيرند از حضرتش تمنّا كنيد كه آنان را بر شما مسلّط ننمايد.

امير المؤمنين عليه السلام مى فرمايد:

من در اين جا از جاى برخاستم و عرضه داشتم: يا رسول اللَّه! بهترين عمل در اين ماه چيست؟ فرمود: بهترين عمل در اين ماه خوددارى از محارم الهى است.

 

در اين وقت رسول حق گريست، عرضه داشتم: علت گريه شما چيست؟

فرمود: براى تو گريه مى كنم، گويا تو را در نماز مى بينم كه بدبخت ترين مردم و همپايه پى كننده ناقه صالح ضربتى بر تو وارد مى كند كه محاسنت به خون سرت خضاب مى شود.

عرضه داشتم: در آن وقت دينم سالم است؟ فرمود: آرى. سپس گفت: قاتلت قاتل من است، دشمنت دشمن من است، ناسزا گوى به تو ناسزا گوى به من است، زيرا تو جان منى و روح تو روح من است و طينت تو طينت من است.

خداوند مرا آفريد و تو را پديد آورد و هر دوى ما را انتخاب نمود، مرا براى نبوت، تو را براى امامت، منكر امامت تو منكر نبوت من است.

 

تو جانشين من و پدر فرزندان من و شوهر دختر من، و خليفه من در امّتم در حيات و ممات منى.

امر تو امر من است، نهى تو نهى من است، قسم به آن كه مرا مبعوث به رسالت كرد و به عنوان بهترين آفريدگان قرار داد هر آينه تو حجت خدا بر مردم و امين سرّ او و خليفه اش در ميان بندگانى. «1»

امام رضا عليه السلام از پدران بزرگوارش روايت مى كند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

به حقيقت كه ماه رمضان ماه بزرگى است، حسنات در آن اضافه مى شود، سيّئات محو مى گردد، درجات بالا مى رود، هر كس در اين ماه صدقه مختصرى بدهد خداوند او را مى آمرزد، و هر كس به زير دست نيكى كند مورد مغفرت قرار مى گيرد، و هر كس اخلاقش را نيكو نمايد آمرزيده مى شود، و هر كس خشمش را فرو خورد به غفران حق مى رسد، و هر كس صله رحم نمايد بخشيده مى شود.

 

اين ماه چون ماه هاى ديگر نيست، وقتى مى آيد با بركت و رحمت مى آيد، و وقتى مى رود با غفران ذنوب مى رود، خوبى ها در اين ماه به چند برابر محاسبه مى شود، و اعمال خير در اين ماه قبول درگاه حق است، دو ركعت نماز مستحب در اين ماه غفران الهى را به دنبال دارد. سپس فرمود: بدبخت كسى است كه بدون آمرزش گناه از اين ماه بيرون رود، در اين وقت مبتلا به خسارت شده در حالى كه نيكوكاران به جايزه هاى حق رسيده اند. «2»

هستى ام يك قطره از درياى تو

 

مستى ام يك نشئه از صهباى تو

گر قبولم مى كنى دُرّ يتيم

 

رانيم از خود كف درياى تو

حسن تو نور دل بيناى من

 

عشق من زيب رخ زيباى تو

     

چشم تو مفتون سر تا پاى خود

 

چشم من حيران سر تا پاى تو

آبروى شمع و مه را ريخت دوش

 

آفتاب روى بزم آراى تو

مى فزايد شور بر شور دلم

 

چون تبسّم مى كند لب هاى تو

آه من از تاب آن زلف سياه

 

شور من از لعل شكّر خاى تو

     

هر كه سودا كرد با تو سود برد

 

فيض را سر رفت از سوداى تو

     

(فيض كاشانى)

 

فضيلت رمضان در كلام امام صادق عليه السلام

امام صادق عليه السلام فرمود:

چون در ماه مبارك روزه گرفتيد زبان از دروغ نگهداريد، چشم از حرام بپوشيد، با يكديگر بر سر امور ناچيز دنيايى و مسائل زندگى نزاع و دعوا نكنيد، بر هم حسد نورزيد، از يكديگر غيبت ننماييد، جدال نكنيد، دروغ نگوييد، مباشر با زنان نشويد، با يكديگر مخالفت ننماييد، بر هم خشم نگيريد، به يكديگر ناسزا ندهيد، شماتت نكنيد، سستى نورزيد، دعوا نكنيد، آزار نرسانيد، ستم ننماييد، بدرفتارى نكنيد، ملول و بى قرار نشويد، و از ياد خدا و نماز غفلت ننماييد.

ملازم سكوت و بردبارى و صبر و صدق باشيد، از اهل شر كناره گيرى كنيد، و از قول زور و دروغ و افترا، دشمنى و بدگمانى، و غيبت و دو بهم زنى بپرهيزيد.

مشرف به آخرت و منتظر رسيدن ايّام رخت بر بستن باشيد، به انتظار وعده خدا به سر بريد، و براى لقاء اللَّه توشه برداريد، بر شما باد به آرامش و وقار و خشوع و خضوع و خاك سپارى بنده اى كه از مولايش در ترس است.

 

نيكوكار و ترسناك از عذاب، و اميدوار به رحمت، و در حالت رعب و ترس، و رغبت و ميل به حقايق باشيد.

قلب از عيوب پاك شود، باطن ها از آلودگى قداست پيدا كند، جسم از آلودگى ها تميز گردد، تبرّى از دشمنان حق برايتان حاصل شود، ماه روزه است روزه ات را با سكوت از تمام جهات به دوستى حق برسان و آن به اين صورت است كه از آنچه در آشكار و نهان نهى شده اى بپرهيزى، و حقّ خشيت را در باطن و ظاهر بجاى آورى، وجودت را در ايّام روزه داريت به او واگذار كنى، و دل براى او فارغ نمايى، و همه هستيت را براى خواسته هاى حضرت دوست مايه بگذارى.

چون اين امور را رعايت كردى به حقيقت روزه براى خدا روزه دار شده اى، و امرش را در امر روزه اطاعت كرده اى، و به هر مقدار از اين امور كم بگذارى از واقعيّت و معنويّت روزه ات كاسته اى.

 

پدرم حضرت باقر عليه السلام فرمود:

پيامبر صلى الله عليه و آله شنيد زنى كنيزش را ناسزا گفت، غذا خواست و به آن زن فرمود:

بخور، عرضه داشت: روزه ام، فرمود: اين چه روزه اى است كه كنيزت را در آن ناسزا گفتى؟ روزه فقط از خوردن و آشاميدن نيست، خداوند روزه را به غير از خوردن و آشاميدن حجاب بين عبد و تمام بدى ها قرار داده، قول بد روزه را به افطار مى كشاند، چقدر روزه گير كم و گرسنه زياد است؟ «3» در هر صورت، برابر روايات و اخبار فراوانى كه در جهت ماه مبارك رمضان از رسول خدا صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام رسيده، روزه حقيقى در ماه رمضان روزه اى است كه روزه دارش از تمام گناهان ظاهرى و باطنى بپرهيزد.

 

----------------------------------------------------------------------------

(1)- بحار الأنوار: 93/ 356- 358، باب 46، حديث 25؛ وسائل الشيعة: 10/ 313 و 314، باب 18، حديث 13494.

(2)- بحار الأنوار: 93/ 361، باب 46، حديث 29؛ الأمالى، شيخ صدوق: 54، حديث 2.

(3)- بحار الأنوار: 93/ 292- 293، باب 36، ذيل حديث 16؛ نوادر الاشعرى: 21 و 22، باب 2، حديث 10.

 

برگرفته از کتاب تفسير و شرح صحيفه سجاديه  نوشته استاد حسین انصاریان

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • فضيلت رمضان در كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله‏
  • فضيلت رمضان
  • در كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله‏
  • کلام امام صادق علیه السلام
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    ارزش قرآن از منظر امام باقر(ع)
    فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
    مرگ را در آغوش بگیرید
    حقیقت روزه‏ در ماه رمضان
    امام سجاد علیه السلام و دفاع فرهنگی
    فحشاء از دیدگاه آیات و روایات
    آثار و نتایج قیام امام حسین(ع)
    عنايت و توجه سيدالشهدا (ع)
    امام آسمانی (1)
    قدرت و فرمانروائى مطلقه حق بر ظاهر و باطن هستى‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    گوشه ای از فضائل زینب کبری سلام الله علیها
    آثار و نتایج قیام امام حسین(ع)
    نقش نماز در روابط اجتماعي
    فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
    عوامل زمینه ساز گناه
    دو جریان فرهنگ ساز
    فحشاء از دیدگاه آیات و روایات
    عارف واقعی کیست؟
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^