فارسی
شنبه 03 اسفند 1398 - السبت 27 جمادى الثاني 1441
  1726
  0
  0

شیخ احمد احسایی و برخورد علماء

شیخ احمد احسایی و برخورد علماء

 

در قزوين به علت  عقيده خاص شيخ در باب معاد جسماني از جانب ملامحمدتقي بَرَغاني، معروف به شهيد ثالث، مورد تکفير قرار گرفت که در پي آن جمعي از علما و بسياري از مردم خود را از شيخ دور کردند ، تلاش «شاهزاده ركن الدوله علينقي ميرزا»، حاکم قزوين نيز براي آشتي دادن شيخ احمد و مرحوم برغاني نه تنها فايده اي در بر نداشت بلکه  موجب انتشار هرچه بيشتر خبر اين تکفير شد شيخ احمد احسايي ناچار از قزوين به مشهد و سپس به يزد و از آنجا به اصفهان و کرمانشاه رفت ولي اين بار در تمام شهرها با سردي از او استقبال شد، گر چه هنوز هم کما بيش از پايگاه مردمي برخوردار بود. اما انتشار خبر تکفير از سوي برغاني به عنوان عالمي نامدار تأثير خود را گذاشته و موجب نگراني علما از وي و صدور فتاواي مشابهي در کربلا ونجف شد!([1])

تا يكي دو سال بآخر حيات ايشان مانده بود و قضيه عجيبي پيش آمد ....و آن قضيه حكايت تكفير شيخ بزرگوار بود كه در شهر قزوين حادث شد و من در صدد ذكر جزئيات قضيه نيستم .... و صاحب قصص‌العلماء هم شرحي از مسموعات خود در اين باره نوشته ...... و فقط چيزي كه مسلم است و قابل انكار نيست و از مجموع روايات مختلفه پيدا است همانا مسأله تكفير است كه قطعا واقع شده و مرتكب اول آن مرحوم ملا محمدتقي برغاني معروف بشهيد ثالث بود

ميرزا محمد باقر همداني مؤسس فرقه شيخيه باقريه به برخي علماي شيعه مخالف شيخ احسائي اشاره ميکند([2]) که عبارتند از:

  1. حاج ملا جعفر استرآبادي([3])وي کتاب حياة الأرواح في الرد علي الشيخ احمد البحراني(الاحسائي) و اتباعه را در رد اين فرقه نگاشته است ([4])

ملا آقا دربندي; مؤلف كتب خزائن الاصول و خزائن الاحكام (متوفي 1285 ه .)([5])

سعيد العلماء مازندراني([6])

ملا محمد تقي قزويني (شهيد ثالث) ، (متوفي 1264 ه .)

شيخ محمد حسن صاحب جواهر  (متوفي 1266 ه .) [7]

سيد محمد مجاهد; نويسنده‌ي مناهل (متوفي 1242 ه .)

سيد مهدي طباطبايي; فرزند نويسنده‌ي كتاب رياض (متوفي 1260 ه .) [8]

شيخ محمد حسين; نويسنده‌ي فصول (متوفي 1261 ه .) [9]

سيد ابراهيم قزويني; مؤلف ضوابط (متوفي 1262 ه .) [10]

شيخ شريف العلماء (متوفي 1265 ه .) [11]

پی نوشت

[1] . «قصص العلماء، ميرزا محمد تنكابنى، تهران، انتشارات علميه اسلاميه »، ص42

[2] ميرزا محمد باقر خندق آبادي همداني ، الاجتناب 1308ه/ق بيتا ، بيجا ، ص30

[3] بهائيان ص 70 به نقل از : «مظاهرالآثار» ، نسخه خطى.، ج1، ص1064 .

[4] ر.ک.اعيان‌الشيعة، ج‌4، ص: 85

[5] شرح حال وي در فهرس‌التراث، ج‌2، ص: 166آمده است

[6] قال الشيخ عباس القمي في الكنى و الألقاب: كان من أجلّاء تلاميذ شريف العلماء، مسلّما في الفقه و الأصول ر.ک.فهرس‌التراث، ج‌2، ص: 150

[7] . «فهرست»، ص200

[8] . «قصص العلماء»، ص44

[9] . «فهرست»، ص200

[10] . «فهرست»، ص200

[11] . «روضات الجنات»، ج2، ص126

 

  1726
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    چرا فاطمه پشت درب رفت؟
    فتواهای مضحک وهابیت - 1
    نقدهایی بر آیین زرتشت
    دفاع ابن تیمیه از ابن ملجم!!
    شناخت معرفتی وهابیت
    نذر براي صلحا و مؤمنان
    گريه رسول خدا (ص) در عزاي امام حسين (ع)
    به بهانه ایام ماه صیام در بهائیت ( شهر العلاء بهائی )
    شیطانیسم چیست؟
    تقابل نظر ابن تیمیه با احمد بن حنبل به روایت ابن حجر ...

بیشترین بازدید این مجموعه

      اختلافات نظری و اعتقادی وهابیان با سایرمسلمین
      ابن قیم جوزی
      حضرت عیسی (ع) و امام مهدی (عج) از نظر شیعه و سنی
      نام و تاریخ انبیاء بنی اسرائیل
      تاريخچه يهود
      درباره کلیسای اتحاد
      تاریخچه اکنکار - 2
      آيين زرتشت از ديدگاه آرتور کریستینسن
      مهدی، پسر فاطمه است
      غدیر در منابع اهل سنت

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز