فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 21 ارديبهشت 1396 ساعت 11:26 صبح

استاد انصاریان: توجه به قرآن، باعث جلوگیری از انحراف در زندگی خواهد شد  

استاد انصاریان: توجه به قرآن، باعث جلوگیری از انحراف در زندگی خواهد شد   

 

استاد انصاریان در سخنرانی خود در جمعی از علاقمندان به اهل بیت(ع) حسینیه همدانی‌ها با اشاره به خدمات امام موسی‌ ابن جعفر(ع) اظهار کرد: یک فرهنگ کامل و جامع تربیتی از وجود مبارک موسی ابن جعفر(ع) به جا مانده که نشان می‌دهد ایشان چه خدمت عظیمی به اسلام کردند. آنهایی که محضر آن حضرت را درک کردند و فرمایشات ایشان را نوشتند و فقط نشنیدند و رها کنند، از خدمات ایشان مطلع هستند.

 

وی ادامه داد: اینها مشتاقانه کلمه به کلمه، گفته‌های امام را می‌نوشتند و به دیگران انتقال می‌دادند، بعد دیگران آمدند این مطالب را تبدیل به کتاب کردند، برای هر امامی هم این کار شد، اصحاب می‌آمدند گوش می‌دادند، می‌نوشتند، عمل می‌کردند و انتقال می‌دادند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، از زمان امیرالمؤمنین(ع) که اولین کسی است که در امت کتاب نوشته تا زمان امام عسکری(ع) شنیده‌ها تبدیل به چهارصد کتاب شد که از این چهارصد کتاب، در کتاب‌های ما تعبیر به «اصول اربع معه»، یعنی اصول چهارصد‌گانه شده است.

 

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: اینها کتاب‌های پراکنده‌ای است که بعضی‌هایش مختصر و بعضی‌هایش مفصل بود و احتمال از بین رفتن داشت، لذا سه تن از علما یک اقدام عملی بسیار با ‌ارزشی کردند که یکی شیخ صدوق(ره) است. ایشان کتاب بسیار فوق العاده «من لا یحضره الفقیه» را احتمالاً در همین شهر ری نوشته باشد و دیگری مرحوم کلینی(ره)، که کتاب «اصول کافی» را نوشت و سومی نیز شیخ طوسی(ره) است که کتاب «تهذیب و استبصار» را نوشت.

 

استاد انصاریان افزود: با این اقدامات، آن چهارصد کتاب، از پراکندگی درآمد و منظم و مرتب شد، البته خداوند هم یار دینش، یار مردم دیندار واقعی، یار مردم خالص و خدمتگزار به دین و مردم است و به نظر می‌رسد که خداوند مهربان، این چهار تا کتاب را تا الآن حفظ کرده است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این کتاب‌‌ها، کتاب‌های کاربردی است که عالمان شیعه، هیچ زمانی، بی‌نیاز از این چهار کتاب نیستند و دائم در کارند. حالا چه ثوابی از این چهار تا کتاب به نویسندگانش می‌رسد، نمی‌دانیم اما خداوند در سوره مبارکه «یس» می‌فرماید: «و نکتب ما قدموا»، فاعل «نکتب» خود پروردگار عالم است، خداوند می‌فرماید: ثبت می‌کنیم آنچه را که بندگان خوبمان، زمان زنده بودنشان پیش از خودشان به عالم بعد فرستادند.

 

وی درباره آثار چنین اقداماتی یادآور شد: همه که اینگونه نیستند، اما بعضی‌ها آدم‌هایی زرنگ و بیدار هستند و در روایاتمان آمده که خودشان می‌میرند ولی یک آثاری از آنها می‌ماند که آن وقت که اسم این آثار را می‌برند؛ مثلاً یک اولاد صالح تربیت کردند که این اولاد صالح، آدم مفید، به درد خور، منبع خیر و منبع بزرگواری است. آیه شریفه می‌فرماید: یکی از آثار اینها، همین اولاد صالح و شایسته است.

 

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: چقدر خوب است که ثروتمندان شیعه، ثروتشان را تبدیل به آن آثاری کنند که پروردگار در این آیه شریفه بیان کرده است. حیف است که میلیون‌ها و میلیاردها پول از آدم بماند و پرونده آدم را ببندند و یک ریال از آن پول‌ها در پرونده نیاید. حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: آنچه که از این ثروت‌های مانده برای میت، می‌ماند فقط حسرت و پشیمانی است و علاج هم ندارد. این حسرت هم در برزخ و هم در قیامت با مردم ثروتمند است و حساب و کتابش هم سنگین است.

 

استاد انصاریان یادآور شد: من یک ماه پیش، به یکی از آیات قرآن، در سوره فاطر یا سبأ برای تفسیر کردن رسیدم، دیدم قرآن مجید، یک لغتی را با عنوان «مترفین» به کار گرفته است که سه موضوع در این مسئله است. یک جا در سوره اسرا می‌فرماید: «مبذرین»، مبذرین یعنی آنهایی که ریخت و پاش‌های نامعقول دارند.

 

این مفسر قرآن کریم با ذکر خاطره‌ای اظهار کرد: مثلاً چند وقت پیش، یک عروسی در تهران بود. کسی ‌که در آن عروسی شرکت داشت و کسل هم شده بود، به  من گفت که مثلاً چهار ساعت مانده به شب که مهمان‌ها بیایند در آن هتلی که گرفته بودند، یک هلی‌کوپتر اجاره کردند و عروس و داماد را در آن نشاندند تا از تهران بلند شده و به شمال لب دریا برود، دوری زده و بعد عروس و داماد را برگرداندند با چهل، پنجاه میلیون کرایه برای چهار ساعت که برای پنج هزار تومانش گاهی مردم لنگ هستند، یا لباس به تن عروس کردند که یک شب هم بیشتر نمی‌پوشند، شصت میلیون تومان پرداخت کردند. اینهایی که در این جلسات شرکت کردند، مبذرین هستند.

 

وی افزود: اینها بی‌دین هم نیستند، اهل نماز، اهل روزه و کربلا و مکه رفتن هستند اما قرآن مجید می‌گوید: ریخت و پاش‌کنندگان بی‌حساب هستند. آن وقت این ثروتمندها که اینجور ریخت و پاش می‌کنند، باید بدانند که علنا پروردگار می‌فرماید: «ان المبذرین»، یعنی قطعاً و حتماً، این ریخت و پاش‌ها، مبذر است، اگر دولتی‌ها هم جلساتی و مهمانی‌هایی بگیرند که در آن ریخت و پاش باشد، آنها هم همینطور هستند. پروردگار عالَم در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اَلْمُبَذِّرِينَ كٰانُوا إِخْوٰانَ اَلشَّيٰاطِينِ» ﴿الإسراء، 27﴾.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد:  ایشان می‌فرماید: هشت درجه بهشت در یک سطح صاف است، اما هفت طبقه جهنم، روی هم است، قرآن مجید هم اشاره دارد که طبقات جهنم، هفت طبقه است، حضرت می‌فرماید: دوزخی‌ها را پرت می‌کنند ته جهنم و هفتاد سال قیامتی طول می‌کشد تا برسند ته جهنم، قرآن می‌گوید: هر روز قیامت برابر با روزهای شما، پنجاه هزار سال است، یعنی پنجاه هزار سال شما در دنیا، یک روز قیامت است.

وی با اشاره به آیه 6 سوره مبارکه تحریم اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «عَلَيْهٰا مَلاٰئِكَةٌ غِلاٰظٌ شِدٰادٌ» ﴿التحريم، 6﴾، یعنی موکلین جهنم، فرشتگانی بسیار تندخو و بسیار سخت‌گیر هستند. اگر توجه به قرآن داشته باشیم، اصلاً انحراف در زندگیمان نمی‌آید؛ یعنی نمی‌شود آدم این آیات را ببیند و دائماً در واهمه و ترس نباشد. همیشه ترس دارد که  مبادا گرفتار این گونه عذاب شوم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره دلایل رواج ریخت ‌و پاش‌ها عنوان کرد: یک مقدار از این ریخت‌ و ‌پاش‌ها برای این است که مردها، به اراده و خواسته های همسرشان رها کردند، مرد باید یک استقلالی داشته باشد، مرد باید بیشتر به پروردگار توجه کند و نباید زیر خواسته‌های همسرش، برادرش، عمویش یا پدر و مادرش، کمر خم کند؛ در حالی که این خواسته‌ها، مخالف با خواسته‌های پروردگار عالَم است. نباید اینگونه زن ‌سالاری در مردم حاکم شود.

 

استاد انصاریان در پایان به تحلیل مفهوم «مسرفین» در قرآن پرداخت و گفت: یک عنوان در قرآن «مسرفین» است، مسرف یعنی کسی که بیش از حد شأن خودش، خرج می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید: «علی و ان امامکم قد اکتفی من دنیاکم بتمریه و من طعمه بقرصیه» یعنی من در این شصت و سه سال زندگی، ارزانترین لباس را پوشیدم و در بیست و چهار ساعت، بیشتر از دو تا نان سر سفره‌ام مصرف نکردم.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • سخنرانی دوم
  • دهه سوم رجب 96
  • حسینیه همدانی‌ها – تهران
  • مفهوم «مترفین» و «مسرفین» در قرآن
  • خداوند یار دین و دیندار است
  • عالمان شیعه، هیچ زمانی، بی‌نیاز از «اصول اربعه معه» نیستند
  • مبذرین آنهایی هستند که ریخت و پاش‌های نامعقول دارند
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اهل‌بیت(ع) در قم
    وضعیت وخیم اقتصادی مسلمانان ایغور چین
    شهادت مظلومانه شيعيان در مرز پاكستان
    قدردانی مسلمانان فرانسه از رسانه ملی
    بچه‌‌دار شدن يک پیر زن و پیر مرد به برکت ماه محرم
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
    در آستانه جلسه دادگاه عالی آمریکا صورت گرفت؛ ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^