فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 12 ارديبهشت 1396 ساعت 10:58 صبح

نشست علمی پیرامون امام زین العابدین(ع) و معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) برگزار شد  

نشست علمی پیرامون امام زین العابدین(ع) و معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) برگزار شد   

 

قم – مؤسسه دارالعرفان/ همزمان با سالروز ولادت امام علی بن الحسین علیه السلام نشست علمی پیرامون سیره علمی و عملی امام زین العابدین علیه السلام و معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه در مؤسسه فرهنگی دارالعرفان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه فرهنگی دارالعرفان، در این نشست علمی که با معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد علیه السلام همراه بود، حجج الاسلام و المسلمین مختاری (مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه) پورعلیرضا (استاد سطوح عالی حوزه) و محمد جواد صابریان (مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان)،  پیرامون شخصیت و سیره و آثار  امام سجاد علیه السلام و نیز  پیرامون کتابخانه تحصصی امام سجاد به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین پور علیرضا ضمن بیان روایتی از حضرت امام سجاد علیه السلام به ضرورت بررسی آثار آن حضرت اشاره نموده و کتابخانه تخصصی امام سجاد را یکی از فعالیت های مؤثر در این حوزه برشمردند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری ضمن ابراز خرسندی از شروع فعالیت کتابخانه تخصصی امام سجاد  بحثی ویژه  در حوزه کتابخانه های تخصصی و بایدها و نبایدهای آن ارائه نموده و کتابخانه های تخصصی را یکی از ضرورت های حوزه تحقیق برشمرده که راه را بر محققان و پژوهشگران آسان نموده و مانع پیدایش آثار کم مایه علمی و یا دوباره کاری در موضوعات خواهد بود.

این محقق برجسته حوزه افزود: پژوهش باید متکی به آثار پیشینیان باشد. مشکل پژوهشهای دینی صفر پژوهی است. لذا در آثار دینی تکرار و مکررات زیاد دیده می شود. متأسفانه کارهای ما بر اساس پژوهشهای دقیقی نبوده حتی در مهمترین آثار دینی ما مانند ترجمه نهج البلاغه و یا صحیفه سجادیه و دیگر آثار این نقطه ضعف نمود دارد. تشکیل کتابخانه های تخصصی می تواند این نقطه ضعف را برطرف نماید.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد صابریان با اشاره به ضرورت توجه ویژه به صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد (ص) و مهمترین اثر حضرت زین العابدین علیه السلام اظهار داشت: صحیفه سجادیه در کلام بزرگان اثری باقیمانده از علم الهی و آکنده و سرشار از عطر نبوی و ملقب به « انجیل اهل بیت(ع)» است و حتی بعضی از عرفا معتقدند، صحیفه سجادیه در ردیف کتب آسمانی بوده و در کنار آنها قرار می گیرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان با اشاره به جریانی از آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) خاطرنشان کرد: زمانی که مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) نسخه ای از این اثر را به شیخ طنطاوی رئیس دانشگاه الازهر مصر هدیه نموده اند، شیخ الازهر بعد از مطالعه صحیفه سجادیه ضمن اظهار تأسف از اینکه جامعه اسلامی با این اثر آشنا نیست، نامه ای را خطاب به ایشان نوشتند.

که: « از بدبختی ما است که تاکنون بر این اثر گرانبهای جاوید که از میراث های نبوت و اهل بیت(ع) است، دست نیافته بودیم و من هر موقع این کتاب گرانسنگ را مطالعه کردم آن را ما فوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق یافتم».

این پژوهشگر حوزه  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های مؤسسه فرهنگی دارالعرفان اظهار داشت: یکی از الطاف الهی به این مجموعه راه اندازی کتابخانه تخصصی امام سجاد علیه السلام است.

وی افزود: در این کتابخانه سعی بر این است که تمام آثار مربوط به حضرت امام سجاد علیه السلام در قالب  فیزیکی و دیجیتالی اعم از کتب چاپی، سنگی، نسخ خطی، پایان نامه ها، مقالات بدون محدودیت زبان، مذهب و تاریخ جمع آوری و ساماندهی جهت ارائه به مخاطبان شود.

ایشان در ادامه با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب و گردآوری پایگاه جامع اطلاعاتی پیرامون شخصیت نورانی امام سجاد علیه السلام راه زیادی پیش رو داریم، بیان داشت: در بررسی اولیه بیش از 700 عنوان اثر چاپی و 450  پایان نامه شمارش شده که از این تعداد در حال حاضر 300 عنوان کتاب در قالب 650 جلد در کتابخانه تخصصی امام سجاد علیه السلام گردآوری شده است که از همه پژوهشگران، محققین، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه تقاضا داریم هرگونه اطلاع پیرامون آثار آن حضرت را با پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان به نشانی erfan.ir و یا با شماره 02537735357 در میان گذارند.

 

مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان به برخی از آثار ارزشمند این مؤسسه پیرامون شخصیت امام زین العابدین علیه السلام اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و اندیشه های دانشمند فرزانه حضرت  استاد انصاریان توجه و عنایت خاص به کتاب صحیفه سجادیه است که ایشان خود ترجمه و شرح  جامع 15 جلدی را درخصوص این اثر ارزشمند به رشته تحریر درآورده اند همچنین مؤسسه مفتخر به ارائه ترجمه منظوم مناجات خمس عشر امام سجاد علیه السلام و ارائه دو اثر به زبان انگلیسی و ترکی  از آثار استاد انصاریان می باشد.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • امام سجادعلیه السلام
  • امام سجاد(ع)
  • شب میلاد امام سجاد علیه السلام
  • نشست علمی پیرامون امام زین العابدین(ع) و معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) برگزار شد
  • نشست علمی
  • امام زین العابدین(ع)
  • معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع)
  • معرفی کتابخانه تخصصی
  • کتابخانه تخصصی
  • کتابخانه
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    رد پای استعمار پیر در ایجاد مسأله «سرزمین موعود»
    بررسی مسائل حقوقی در اسلام از دیدگاه قرآن در ...
    وقوع انفجار در شمال نجف اشرف
    ديلي‌تلگراف فاش كرد:انگليس نيروهاي سعودي در ...
    استاد حسین انصاریان: حقیقت هیچ شیءای برای ...
    استاد انصاریان: پیشوا قرار دادن هر کسی به جز ...
    انتشار کتاب جدید استاد انصاریان با عنوان «عبودیت ...
    استاد انصاریان: انسان بصیر آبادکننده دنیا، برزخ ...
    تأمین سعادت انسان بستگی به ارتباط اعتقادی و عملی ...
    استاد انصاریان الگوی رفتاری امام مجتبی(ع) را ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^