فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 28 فروردين 1396 ساعت 10:20 صبح

استاد انصاریان: ثواب گریه برای زینب کبری(س) مساوی با ثواب گریه بر حسن و حسین(ع) است  

استاد انصاریان: ثواب گریه برای زینب کبری(س) مساوی با ثواب گریه بر حسن و حسین(ع) است   

استاد انصاریان در سخنرانی خود به مناسبت وفات حضرت زینب(س) با اشاره به «قانون وراثت» اظهار کرد: از قوانینی که در جهان علم به وسیله دانشمندان زیادی بحث شده، تجربه شده، آزمایش شده، و نهایتاً به اثبات رسیده و یک حقیقت پایدار و دائم معرفی شده است، قانون وراثت است.

وی ادامه داد: البته تحقیقات و تجربه‌ها و آزمایشات در این زمینه از قرن هجدهم به بعد شروع شد که در نطفه مرد و زن، ژنی هست که به تعبیر علمای غرب، مسئولیت این ژن، انتقال دادن رنگ‌ها و اوصاف به فرزندی است که تکوّن پیدا می‌کند و آفریده و ساخته می‌شود، حرفشان هم این است که در تقسیم نطفه، بیست و چهار کروموزوم مربوط به مرد و بیست و چهار کروموزوم مربوط به زن می باشد که این بیست و چهار ژن‌، عهده‌دار انتقال رنگ‌ها و اوصاف است.

استاد انصاریان یادآور شد: قبل از تقسیم، چهل و هشت تا کروموزوم در یک واحد است، ولی بعد، تقسیم مساوی می‌شود و این بیست و چهار کروموزوم مرد و زن، با شرکت همدیگر، اوصاف و رنگ‌های مرد و زن را به جنین انتقال می‌دهند. این دنیای عجیبی است که اگر انسان همین مقدار را از خود بداند، سر تعظیم در پیشگاه مقدس حضرت ربوبی به فروتنی به خاک می‌آورد که این قدرت بی‌نهایت در کروموزوم‌ها چه کرده است و چه نظم خاص و زیبایی را حاکم کرده و چه مسئولیت عظیمی را به عهده این ژن ها گذاشته است و چه هوش فوق‌العاده‌ای در این ژن‌هاست که کارشان را بسیار دقیق انجام می‌دهند. این حرف برای غربی‌ها، هم درست و هم ثابت شده است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به دیدگاه دین مبین اسلام و قرآن کریم درباره این حقایق عنوان کرد: اما اسلام، هم در قرآن و هم در روایات به این حقیقت اشاره دارد، الا اینکه پانزده قرن قبل، نه قرآن می‌توانست به وضوح مسئله کروموزوم و سلول و مولکول و ژن را برای مردم بگوید، و نه روایات. ولی به گونه‌ای در قرآن و روایات بیان شد که حداقل امت بدانند در ریزترین برنامه‌های علمی، ما بر علمای غرب و شرق مقدم هستیم و سبقت داریم و این حرفی که اینها به عنوان قانون وراثت زدند، جدید و تازه نیست.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار کرد: ما در آیات سوره مبارکه آل عمران می‌خوانیم که در یک جمله فرموده است: «ذریة بعضها من بعض»، یعنی نسلی که از یکدیگرند، اما چه چیزشان از یکدیگر است؟ این حرف ساده‌ای نیست، ساده‌اش که برای همه مردم روشن است. مثلاً دویست سال پیش، زن و مردی ازدواج کردند و حالا بیست هزار اولاد و نوه و نتیجه و نبیره و ندیده دارند.

وی تأکید کرد: اینها پیوند به آن مرد و زن دارند، این که همه می‌دانند و روشن است، «ذریة بعضها من بعض» در آل ابراهیم و در آل عمران چه چیزشان از یکدیگر است؟ ما به آیات قبل، به آیات بعد و به آیات دیگر قرآن که مراجعه می‌کنیم، این ذریه، به معنای مقام نبوت، یعنی ارزش‌ها و فضائل است. اینها قابلیت انتقال داشته و ارزش‌ها و فضائل و این قابلیت انتقال هم از طریق قانون وراثت بوده و این از متن قرآن است.

این مفسر قرآن کریم در ادامه به بیان نکاتی درباره حضرت زینب کبری(س) پرداخت و گفت: جد زینب کبری(س) کسی است که پروردگار عالَم، شبانه روز بر امت واجب شرعی کرده که اسمش را در تشهد نماز ببرند؛ مقامی که به هیچ یک از انبیا در عبادات داده نشد. جد زینب کبری(س) کسی است که علناً خداوند در قرآن فرمود: «و من یطع الرسول فقد اطاع الله»، فکر نکنید اگر از پیغمبر من اطاعت می‌کنید، دارید از یک شخص اطاعت می‌کنید، اطاعت شما از پیغمبر(س) اطاعت از من است، این خیلی حرف است و هضم می‌خواهد، یعنی ارزش پیغمبر(ص) تا کجا و کمالش تا کجاست.

استاد انصاریان ادامه داد: جد زینب کبری(س) کسی است که خداوند درباره‌اش می‌گوید: «ان الذین یبایعونک» یعنی هر کسی تا قیامت به تو تعهد دینداری بدهد، هر کسی تا قیامت به تو تعهد عبادت بدهد و هر کسی تا قیامت به تو تعهد خدمت بدهد، او به خدا تعهد داده و با خدا قرارداد بسته است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 10 سوره مبارکه الفتح اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «إِنَّ اَلَّذِينَ يُبٰايِعُونَكَ إِنَّمٰا يُبٰايِعُونَ الله» ﴿الفتح‌، 10﴾، یا وقتی که مسئله حیات معنوی، حیات عقلی، حیات قلبی، حیات روحی، حیات علمی و حیات انسانی در قرآن به میان می‌آید، می‌گوید: «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِسْتَجِيبُوا لِلّٰهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذٰا دَعٰاكُمْ لِمٰا يُحْيِيكُم» ﴿الأنفال، 24‌﴾ یعنی نه فقط تنها من، بلکه اگر می‌خواهید دعوت اجابت کنید، دعوت من و پیغمبرم را اجابت کنید.

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: این شخصیت، با تمام ارزش‌هایش و خدیجه کبری(س) که به فرموده امیرالمؤمنین(ع) نیمی از همه ارزش‌های پیغمبر و نیمی از همه ارزش‌های خدیجه کبری(س)، انتقال به صدیقه طاهره پیدا کرد، یعنی وجود مبارک فاطمه زهرا(س) وزن معنوی و وزن ارزشی‌شان، روی هم، وزن پیغمبر و وزن خدیجه(س) در قانون وراثت است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از شیخ صدوق(ره) عنوان کرد: شیخ صدوق نقل فرموده که رسول خدا(ص) فرمود است: «سیدة النساء العالمین من الاولین و الآخرین»، ممکن است یکی بگوید، مریم را گفته و جوابش این است که مریم کبری، برجسته‌ترین زن جهانیان زمان خودش بود و ما در قرآن درباره امت اسلام داریم که فرموده است: «کنت خیر امة اخرجت للناس»، که آن «فضلتکم علی العالمین» بنی اسرائیل را محدود می‌کند. علی نساء العالمین، حضرت مریم را هم محدود می‌کند و حضرت زهرا(س) عالیترین عضو جنس زن از «کنتم خیر امة اخرجت للناس» است، پس «سیدة النساء العالمین من الاولین و الآخرین»، هم وزن ندارد.

وی یادآور شد: بعضی احادیث را آدم باید از خدا بخواهد تا دلش را نسبت به روایت نرم کند؛ به خصوص اگر روایت مستند، صحیح، قوی، و استوار باشد. امام باقر(ع) می‌فرماید: از آدم تا مسیح، صد و بیست و چهار هزار پیغمبر اگر زنده می‌شدند و هر کدام می‌آمدند پیش پیغمبر برای ازدواج با حضرت زهرا(س)، پیغمبر جواب رد می‌داد و می‌گفت: این زهرا، هم کفّ شما نیست.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خداوند، یک دانه کف برای حضرت زهرا(س) در عالم خلقت ساخت و آن هم امیرالمؤمنین(ع) بود، اظهار کرد: صدیقه کبری(س) مجموعه ارزش‌های پیغمبر و خدیجه، طبق «ذریة بعضها من بعض»، و طبق گفتار خود پیغمبر(ص) است. شما جلد بیست و سه بحار به بعد، الغدیر، المراجعات و شصت هفتاد جلد عبقات الانوار را بخوانید، در این کتاب‌ها چهره شخصیتی امیرالمؤمنین(ع) با استناد به آیات قرآن و روایات شناسانده شده است، عقل در برابر عظمت امیرالمؤمنین(ع) و درک شخصیت امیرالمؤمنین(ع) لنگ است.

استاد انصاریان در پایان گفت: پنجم جمادی ‌الاول که حضرت زینب کبری(س) به دنیا آمد، اولین باری که گذاشتند در بغل پیغمبر(ص) یک نگاه به این قیافه مولود که ده دقیقه قبل به دنیا آمده بود کرد و اشکش ریخت، پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر کسی برای این دختر گریه کند، ثواب گریه بر او مساوی با ثواب گریه بر حسن و حسین(ع) است.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • سخنرانی وفات حضرت زینب(س)
  • حسینیه آیت‌ الله وحید خراسانی
  • حضرت زهرا(س) عالیترین عضو جنس زن از «کنتم خیر امة اخرجت للناس» است
  • صدیقه کبری(س) مجموعه ارزش‌های پیغمبر و حضرت خدیجه است/
  • عقل در برابر عظمت امیرالمؤمنین(ع) و درک شخصیت او لنگ است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    شعر مولوی ‌اهل‌سنت برای‌ حضرت ‌زهرا (س)
    کودکی که درباره یوسف و زلیخا شهادت داد و جبرئیل ...
    گزارش تصویری / عزاداری عاشقان و محبان اهل بیت(ع) ...
    چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
    بانک اسلامی در جمهوری چچن تأسیس می‌شود
    کربلا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان + تصاویر
    برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^