فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 18 اسفند 1395 ساعت 08:47 صبح

استاد انصاریان: بالاترین عمل، جهت دهی تمام وجود با کمک دین، نبوت، امامت و قرآن بسوی پروردگار عالم است

استاد انصاریان: بالاترین عمل، جهت دهی تمام وجود با کمک دین، نبوت، امامت و قرآن بسوی پروردگار عالم است

استاد انصاریان در جمع محبین و عزاداران صدیقه کبری(س) حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) تهرانپارس، با بیان خصوصیات انسان‌های دیندار اظهار کرد: کسانی ‌که از عقل کامل برخوردار بودند و به تناسب این عقل، از معرفت، نصیب فراوانی داشتند و باطنشان، قلبشان و سرّشان، از ابتدا، مشرق طلوع نور توحید و جهت‌ شان، فقط به سوی پروردگار مهربان عالم بود، از رحمت و نعمات الهی بهره‌مند می‌شوند.

 وی ادامه داد: به قول حضرت امام صادق(ع) این افراد، خود را با تمام وجود، با این سمت و سویی که به سوی حق داشتند، کارگر خدا می‌دانستند و توجه به این معنا داشتند که خالقشان، مالکشان، رزاقشان و پروردگارشان، منبع خیر بی‌نهایت است و این افراد، به هر مقدار که جهت و سمت وجودشان به سوی او باشد، از خیر او، فیوضات او، رحمت او، لطف او، مهر او و رزق مادی و معنوی او، بهره‌مند هستند.

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: چنین انسان‌هایی، از ابتدای جوانی، این جهت‌گیری به سوی پروردگار عالم و این که به سمت خدا باشند را اعلام کردند و نسبت به این اعلامشان هم پایدار، ثابت قدم و استوار بودند و هیچ حادثه شیرین و تلخی، جهت وجود آنها را از سمت پروردگار انحراف نداد و کج نکرد.

استاد انصاریان اظهار کرد: از این چهره‌ها، در تاریخ، از زمان حضرت آدم، کم نبودند، یکی از آنها، وجود مبارک حضرت ابراهیم(ع) است که کراراً به پروردگار عالم اعلام کرد «وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض حنیفاً و ما انا من المشرکین»، یعنی ای خالق آسمان‌ها، ای به وجود آورنده زمین، همه وجود من، یعنی عقل من، قلب من، روح من، نیت من، ضمیر من، سرّ من و موجودیت کامل من، موجودیتی است که آن را به طرف تو جهت دادم و سمت‌گیری کردم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: من در این جهت‌گیری به سوی تو، هیچ انحرافی ندارم. خداوند متعال در آیات گوناگون قرآن مجید، حضرت ابراهیم(ع) را تصدیق و تأیید می‌کند. شما اگر آئینه پاکی را رو به خورشید نگیرید، خورشید در آن منعکس نمی‌شود، اما اگر آئینه پاک را به طرف منبع نور بگیرید، ضرورتاً و لامحاله، نور در آئینه منعکس می‌شود.

وی با بیان اینکه همه جهان، جهان تکوین و یک آئینه است، عنوان کرد: در این آئینه، نور اراده خداوند، رحمت خدا، فضل خدا، احسان خدا و لطف خدا تجلی دارد و منعکس است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «الله نور السماوات و الارض» یقین بدانید در جهان تکوین، یعنی آن جایی که موجودات، از خودشان اراده و اختیاری ندارند، اگر یک لحظه بر فرض اینکه اختیاری به آنها داده شود، وجهه وجودشان را از سمت خدا برگردانند، متلاشی و نابود می‌شوند و اگر هم بمانند، منبع فساد و کارخانه تولید شر می‌شوند.

استاد انصاریان با اشاره به اینکه امثال حضرت ابراهیم(ع) که از درون، چراغ فطرتشان، روشن و آئینه صاف بود، با انتخاب خودشان، وجودشان را به سمت پروردگار گرفتند، اظهار کرد: اگر بخواهید بدانید چه چیزی از این سمت‌گیری به طرف پروردگار نصیب حضرت ابراهیم(ع) شد، آیات سوره بقره، نحل و ابراهیم را درباره ایشان بخوانید.

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: برای نمونه، در یک آیه خداوند می‌فرماید: «اتیناه فی  الدنیا حسنة»، کلمه «حسنه» الف و لام ندارد، اگر الف و لام داشت، یعنی خداوند می‌فرمود «اتیناه فی الدنیا  الحسنه»، این یک خوبی و نیکی معین می‌شد، اما اینکه الف و لام ندارد، معنای عام دارد و معنی‌اش این است که خداوند می‌فرماید: هر چه خوبی، هر چه نیکی و هر چه حسنه بود، در دنیا به حضرت ابراهیم(ع) دادم.

وی با بیان اینکه دنیا هم ظرفیتش کم و محدود است، خاطرنشان کرد: زمان دنیا هم اندک است. حضرت ابراهیم(ع) از نوجوانی‌اش تا روز از دنیا رفتن، حدود صد سال در این دنیا زندگی کرد؛ چون همه وجودش به طرف پروردگار بود، خداوند متعال هم هر خیری، هر حسنه‌ای، هر زیبایی معنوی و هر ارزشی را به او داد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: از نظر عبادت، توفیق عبادت  حضرت ابراهیم(ع)، توفیق جامعی بود و بعد هم به خاطر بنده بودنش، آثاری را از بندگی خودش به جا گذاشت که این آثار در عالم ماندگار شد. کعبه، مسجد ‌الحرام، صفا، مروه، منا، مشعر، عرفات، مناسک حج، طواف، نماز، همه یادگار عبادات ابراهیم است.

استاد انصاریان تأکید کرد: خود حضرت ابراهیم(ع) از دنیا رفت ولی آثار بندگی و عبادتش مانده است و بعداً هم  تا قیامت می‌ماند. حساب کنید که میلیاردها نفر از زمان خودش تا الآن به حج رفتند، از هر حاجی، عین ثواب حج وی را خداوند در پرونده حضرت ابراهیم(ع) می‌نویسد. دلیل اینکه خداوند از حج هر حج ‌کننده‌ای، بهره‌ای به ابراهیم(ع) عنایت می‌کند، یک آیه در سوره یس است.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «و نکتب ما قدموا و آثارهم»، آنچه را که خودشان در زمان زنده بودنشان انجام دادند، در پرونده ‌شان ثبت است، آنچه که از وجودشان در عالم باقی می‌ماند، آن هم در پرونده ‌شان ثبت است. این برای این است که همه وجود حضرت ابراهیم(ع) رو به خدا و به سمت خدا بود و به همین دلیل، عقل کامل، نور قلب، ایمان کامل و عبادت جامع به او عنایت کرد، و از عباداتش هم آثار دائمی در این عالم برایش باقی گذاشت.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: خداوند، همسری به او عنایت کرد که آدم، آیات قرآن را که راجع به این همسر می‌بیند، شگفت زده می‌شود که در جنس زن، پروردگار عالم، چه شجره‌های طیبه‌ای دارد که این درختان پاک، میوه‌اش همیشگی و ابدی است، یک همسری که اولاً مؤمن به نبوت حضرت ابراهیم(ع) بوده و در تمام مسائل اخلاقی و الهی مطیع شوهرش است.

وی ادامه داد: نکته دوم از نظر عفت و حجاب است که بسیار زن کاملی بود - چون حجاب، همیشه از ضروریات دین خدا بوده، یعنی حجاب، از زمان حضرت آدم مطرح بوده تا وقتی که قرآن کریم نازل شد - این خانم، خانمی پاکدامن، عفیفه، دارای ارزش‌های ملکوتی، و به تعبیر قرآن، زمین وجود این زن، طیب بود و پروردگار، از این سرزمین پاک، به خاطر پاکی، نهالی را به نام اسحاق رشد داد که فرزند ابراهیم بود و بعد از حضرت ابراهیم(ع)، پیغمبر شد.

استاد انصاریان تأکید کرد: ابراهیمی که همه وجودش را به سمت خدا گرفته و همسرش هم همه وجودش را به سمت خدا گرفته، بنابراین باید از این زن و شوهر، یک نسل عظیم انبیاء به وجود بیایند که در این نسل، دو تن از پیغمبرانشان اولوالعزم باشند که یکی حضرت موسی کلیم ‌الله و یکی هم حضرت عیسی روح‌ الله است، این دو نفر، در نسل حضرت ابراهیم(ع) و همسرش، دو پیغمبر اولوالعزم هستند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: خدایا شب شهادت دختر پیغمبر(ص) من این جمله را اصلاً دلم نمی‌خواهد بگویم، اما حالا که حجاب قرآن تو به میان آمد، می‌گویم ولی از گفتنش ناراحتم. وقتی یزید با چوب خیزران به سر بریده حمله کرد، صدای ناله خواهران و دختران بلند شد، زن یزید گفت: چه خبر است؟ به او گفتند شوهرت با چوب، به لب و دندان سر بریده حمله کرد، زن یزید از خودش بیخود شد.

استاد انصاریان ادامه داد: زن یزید، بدون چادر و بدون روسری، پرده سالن را کنار زد و به وسط جلسه پرید، ناله زد و گفت، نزن، یزید چوب را انداخت و درجا بلند شد عبایش را درآورد انداخت روی سر زنش و گفت: نمی‌بینی اینجا نامحرم نشسته؟ این درست است من بدتر از یزید عمل کنم؟ این درست است که دختر و زن به جای الگو گرفتن از صدیقه کبری(س) و حضرت مریم(س)، مادر مسیح(ع) و زینب کبری(س) از دختران واشنگتن، لندن و تلاویو الگو بگیرند؟ آیا خدایی که خلقشان کرده، از این سرمشق‌گیری از زنان صهیونیست و مسیحیت یهودی مسلک، بهائیت و لائیک‌ها، راضی است؟

وی با بیان اینکه انبیاء(ع) تمام وجودشان را به سمت خدا گرفتند، اظهار کرد: خداوند متعال، انبیا و ائمه را مأمور کرد که وجود مردم را به طرف خدا قرار بدهند که نور فیوضات، رحمانیت و رحیمیت در آئینه وجودشان بتابد و با دست دین، وجود مردم را به سوی خداوند برگردانند، کار دین در این عالم، آن دینی که خدا نازل کرده، این است که روی مردم را از شیطان، هوای نفس، مال حرام، دروغ، غیبت، تهمت، گناهان کبیره، فرهنگ‌های باطل و ایسم‌های پوچ، به طرف پروردگار برگردانند.

این مفسر قرآن کریم در پایان گفت: هیچ کاری در این عالم با ارزشتر از این نیست که  انسان با اختیار خودش، با کمک دین، نبوت، امامت و قرآن، همه وجود خودش را به طرف پروردگار عالم جهت بدهد. خیر دنیا و آخرت در این جهت دادن نصیب انسان می‌شود.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه سوم جمادی‌الاول
  • سخنرانی چهارم حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) تهرانپارس
  • هیچ حادثه تلخ و شیرینی، جهت وجود مؤمنین را از سمت پروردگار انحراف نمی‌دهد
  • حضرت ابراهیم(ع) در جهت‌گیری به سوی خداوند هیچ انحرافی نداشت
  • حجاب همیشه از ضروریات دین خدا بوده است
  • کاری با ارزشتر از این نیست که  انسان، خودش را به طرف پروردگار عالم جهت بدهد
  • خیر دنیا و آخرت در جهت‌گیری به سمت خداوند نصیب انسان می‌شود
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
    كويت ميزبان همايش ارزش‌ ميانه‌روی در فرهنگ ...
    پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
    به دليل اشتباه چاپی؛ خريد و فروش نسخه‌ای از قرآن ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع رفاهی زائران اربعین در ...
    استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^