فارسی
يكشنبه 17 آذر 1398 - الاحد 11 ربيع الثاني 1441

  1322
  0
  0

آیا توسل شرک است؟

آیا توسل شرک است؟

 

در زمینه توسل به ارواح طیّبه و طلب دعا از آنان به درگاه الهى نیز مشابه مسئله شفاعت وهابیون معتقد به شرک و بدعت مى باشند.

پاسخ:

اولا- خداوند در قرآن کریم در جواز توسل به اولیاء خودش می فرماید:

* "و لو انّهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک ناستغفرواللّه واستغفر لهم الرسول لوجدوا اللّه توان رحیماً"،

(سوره شریفه نساء- آیه 64)

* مرویست عثمان بن ضیف از پیامبر (ص) که به مرد نابینا که طلب دعا از ایشان نموده بود فرمود:

وضو گرفته دو رکعت نماز بخوان و سپس بگو: "اللهم انى اسالک واتوجه الیک بنبیک نبى الرحمة. یا محمد انى اتوجه بک الى ربى فى حاجتى للتغنى...

این حدیث که در سنن ابن ماجه، صحیح ترمذى، مسنداحمد، مستدرک حاکم و مسانید دیگر ذکر گردیده است، نشان مى دهد که وقتى ما از پیامبر سؤالى مى کنیم به خاطر نزدیک تر بودن او به خداوند است و همچنین دیده مى شود که مستقیماً مى توان خطاب به پیامبر نیز از او طلب دعا نمود.

ثانیاً- مشروعیت توسل نه تنها در نزد علماى شیعه، بلکه در نظر علماى اهل سنت نیز معتبر مى باشد.

* قاضى عیاض روایت کرده که ابوجعفرمنصور در مسجد پیامبر (ص) با مالک بن انس روبرو شد و از او پرسید آیا رو به قبله نموده و دعا کنیم یا رو به سوى پیامبر گردانم مالک جواب داد: چرا رخسار خود را از پیامبر برمى گردانى در حالى که او وسیله تو و پدرت آدم تا روز قیامت است، رو به جانب قبر نموده و او را شفیع خود قرار ده تا نزد خداوند شفاعتت کند. (الغدیر 5/135)

* این اشعار منسوب است به محمّدبن ادریس شافعى:

آل النبى ذریعتى***و هم الیه وسیلتى

ارجوا بهم اعطى غداً***بیهدى الیمنى صحیفتى

(کشف الارتیاب 318)

* عمر به عباس عموى پیامبر متوسل مى شد تا او را استسقاء نماید. (الغدیر 5/144)

ثالثاً- سیره عملى علماى اهل سنّت نیز مطلب فوق را تأکید مى کند:

* خطیب بغدادى در تاریخ خود مى گوید: در سمت غرب بالاى شهر، مقابر قریش است که در آن موسى بن جعفر (ع) و جمعى دیگر مدفون مى باشند. پس با واسطه از ابوعلى خلال شیخ حنابله نقل مى کند:

"ما همّنى امر فقصدت قبر موسى بن جعفر فتوسلت به الّا نهل اله تعالى لى ما احب" (تاریخ بغداد 1/120)

ملاحظه مى شود که شیخ حنابله از قبر امام هفتم شیعیان تقاضا کرده و به ایشان متوسل مى شده است.‌

‌* همچنین خطیب در تاریخ خود از شافعى نقل مى کند: "من به مزار ابوضیفه تبرّک جسته و همه روزه آن را زیارت مى کنم و چون مرا حاجتى رسد دو رکعت نماز گزارده و در کنار قبر او آمده و از خداوند حاجتم را مى خواهم که هنوز دور نشده روا مى شود. (تاریخ بغداد 1/123)


منبع : پایگاه پرسمان
  1322
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    دلایل پیشرفت وهابیت
    ريشه‌يابي فرقه عرفان حلقه كيهاني در فرقه ريكي ژاپني(2)
    ريشه‌يابي فرقه عرفان حلقه كيهاني در فرقه ريكي ژاپني(1)
    عملکرد وحشیانه ی فرقه ی وهابیت و خاندان آل سعود
    گوشه هائی از شمائل خدای وهابیت!
    مصادیق شرک در عبادت از دیدگاه ابن تیمیه
    بهائیت، گذشته و اعتقادات کنونی و نقد جدی آن(2)
    بهائیت، گذشته و اعتقادات کنونی و نقد جدی آن(1)
    غدیر خم در مُسند أحمد بن حنبل
    بررسي حديث امام رضا عليه السلام در مورد صوفيه

بیشترین بازدید این مجموعه

      خلاصه مبانی فکری ابن تیمه
      دلایل پیشرفت وهابیت
      پاسخ اشکال شرک بودن توسل وشفاعت بنا بردلالت آیه 3 سوره ...
      طول عمر ازنظرامكان عملي وارائه نمونه‌هاي آن (3)
      تحلیـلی ازتصـوف سـنتی(2)
      آيين زرتشت از ديدگاه آرتور کریستینسن
      نقد دین زرتشت
      آیا تصوف در اسلام اصالت دارد؟ (2)
      ادعای مهدویت سید محمّد نوربخش (تحت تاثیر نظریات ابن ...
      آداب و رسوم صوفیه  

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز