فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

املا نویسی دانشمندان مسلمان!!

املا نویسی دانشمندان مسلمان!!


أمالی نام عنوانی است که بر کتاب های حدیثی در تاریخ شیعه گذاشته می شود که در آن، استاد از حافظه خویش برای شاگردان حدیث می خوانده است و شاگردان آن را با خط خویش نگارش می کرده اند.

أمالی عنوان بیش از ۳۰ کتاب از کتب مسلمانان است و أمالی عبارتست از مطالبی که استاد در مجلس‌ها یا زمان‌های خاص از حفظ یا از کتاب خود برای شاگردان می‌خواند و آنها همه مطالب را می‌نویسند، لذا به آن «المجالس» و «عرض المجالس» هم می‌گویند. این نوع از تعلیم بهترین نوعی است که در طول تاریخ ثبت شده و دقیق‌ترین روش برای انتقال کاملا صحیح مطالب به شاگردان است.
شیوه أمالى‌نویسى، از رایج‌ترین شیوه‌هاى نقل روایات اهل بیت( علیهم السلام)، در میان علماى اسلام بوده است؛ خصوصا در آن زمان‌هایى كه امكانات چاپ و نشر كتاب به راحتى این زمان نبوده است.
این عنوان از کتاب های تاریخی - حدیثی ابداع شیعیان است و در اهل سنت چنین نامی وجود ندارد. سه اثر بسیار معروف از امالی ها در تاریخ شیعه وجود دارد. الأمالی اثر شیخ مفید، الأمالی اثر شیخ صدوق، الأمالی اثر شیخ طوسی که نام امالی در همه آنها به صورت مشترک وجود دارد و وجه تمایز آن به پسوند نامی است که بر روی آن گذارده می شود و از این طریق شناخته می گردند.
در اواخر قرن سوم هجرى شیوه‌اى در میان دانشمندان اسلامى ظهور كرد كه آن را فن امالى نامیدند. امالى جمع املا است و آن اینگونه است كه یكى از اساتید و دانشمندان بزرگ در انجمنى، مطالبى را ایراد مى‌كرد و دیگران سخنان او را نوشته و جمع‌آورى مى‌كردند تا به صورت كتابى مى‌شد و آن را امالى مى‌خواندند.
أمالی نام عنوانی است که بر کتاب های حدیثی در تاریخ شیعه گذاشته می شود که در آن، استاد از حافظه خویش برای شاگردان حدیث میخوانده است و شاگردان آن را با خط خویش نگارش می کرده اند.
از فقهاى بزرگ شیعه آثار گرانبهایى به این شكل به یادگار مانده كه امالى شیخ صدوق از آن جمله است و اثرى بس نفیس و ارزشمند مى‌باشد.
موضوع كتاب های امالى‌
این قبیل کتاب ها دارای موضوعات مختلفی هستند. كه اكثر آنها جنبه اخلاقى و تاریخى و نقل فضائل خاندان پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم را دارند.
اخبار اخلاقى نقل شده توسط غیر شیعیان با ملاحظه متن آن، به حكم عقل سلیم تأیید مى‌شود و اخبار فضائل خاندان پیامبر علیهم السلام از زبان مخالفان، مقرون به قرینه قطعیه است زیرا روات آنها دلیلى براى جعل حدیث نداشته‌اند لذا شیخ در این دو موضوع، اخبار بسیارى از راویان مخالف مذهب نقل كرده است. ثواب روزه در ماه‌هاى ذى حجه و رجب و شعبان و رمضان و ارزش خواب و رؤیاى مؤمن و مقتل امام حسین علیه السلام و مستحبات نماز و احكام و شرایع، از دیگر مباحثى است كه در این كتاب مطرح شده است.
منابع:
1. دانشنامه اهل بیت
2. املا نویسی دانشمندان مسلمان!!

فرآوری: محمد باعزم 


منبع : tebyan
  • دانشمندان مسلمان
  • املا نویسی دانشمندان مسلمان!!
  • املا نویسی
  • امالی
  • أمالی
  • کتاب های حدیثی شیعه
  • کتاب های تاریخی شیعه
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیمانه صبر علی علیه السلام لبریز شد!
    شجاع ترین افراد را بشناسید!!
    بهترین ذخیره انسان برای بعد از مرگ!
    فضایل و مناقب امام موسی بن جعفر (ع)
    مردم، برادران حاکم هستند!!
    زمان و کیفیت نزول کتب آسمانی
    سفره بهشتی، غذای آسمانی
    بررسي و توصيف حوادث كربلا در اشعار اهلي شيرازي (2)
    شجاعت مسلم
    ویژگی سراسر درخشان حضرت عباس را بشناسید

    بیشترین بازدید این مجموعه

    صفات یک مسلمان
    عدل خدا و تفاوت بین انسان‌ها
    درخواست نابجا و اثر شوم آن و برانگيخته شدن پس از ...
    معنویت و عرفان امام حسین (ع)
    صبر در اندیشه و سیره امام سجاد (علیه السلام)
    آیا براى اداره جهان، تقوا كافى است ؟
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
    آیه‌ای که دزد را هم مومن می‌کند!
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^